بستن فهرست

فرق مایکروفر و مایکروویو چیه ؟ ریشه واژه فر

تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

خیلی از مردم فکر میکنن دو تا واژه مایکروویو و مایکروفر یکی هستن ، نمیدونم شاید بخاطر تشابه اسمی باشه اما یه سری توضیحات هست که باید بدونید . پس در ادامه با من همراه باشید .

فرق مایکروویو با مایکروفر چیست؟

فرق مایکروویو با مایکروفر چیست؟

طرز کار مایکروویو

واژه مایکروویو به انگلیسی MicroWave نوشته میشه . واژه Micro یه پیشونده به معنی کوچک و قبل هر واژه ای بیاد اونو کوچیکترش میکنه . مثلا متر ، میلی متر و مایکرومتر ( همون میکرومتر ) . واژه Wave هم که یعنی موج . پس MicroWave یعنی موج ریز یا موج کوچک یا ریزموج . البته به صورت تخصصی نمیگن موج کوچک ، میگن موج کوتاه و اون کوتاه از طول موج این امواج گرفته شده چون طول موج این امواج ، کوتاهه . مایکروویو دستگاهیه که امواج ریزی تولید میکنه و انرژی اون امواج ، نهایتا باعث گرم شدن غذا میشه که در ادامه بیشتر توضیح میدم . در عکس زیر ، امواج مختلف رو با طول موج های متفاوت میبینید .

یه قسمتی تو مایکروویو هست که امواج الکترومغناطیسی تولید میکنه . به این قسمت میگن مگنترون به انگلیسی Magnetron. خیلی ساده بخوام توضیح بدم اینجوریه که این امواج الکترومغناطیسی وارد بافت مواد غذایی میشه و مولکول های مواد غذایی رو وادار به حرکت میکنن و این حرکت در نهایت به گرما تبدیل میشه و غذا گرم میشه . تا همینجا بدونید کافیه ولی در مورد این امواج تا فردا صبح میشه حرف زد .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس
تعمیرکار در حال تعمیر مگنترون مایکروویو

تعمیرکار در حال تعمیر مگنترون مایکروویو

ریشه واژه فر

خیلی از اصطلاحاتی که ما ایرانی ها استفاده میکنیم از زبان های انگلیسی و مخصوصا فرانسوی میاد . در زمان قاجار ارتباط ایران با اروپا مخصوصا فرانسه خوب بود و فرانسوی ها در ایران مدرسه داشتن . همون موقع خیلی از واژه های فرانسوی در ادبیات عامه مردم جا افتاد . یکی از این واژه ها همین فر هستش که تو فرانسوی اینجوری نوشته میشه : four و به معنی اجاق گاز هستش . اینجوری هم تلفظ میشه : فوخ ، ولی ما میگیم فِر .

فرق مایکروویو و مایکروفر – واژه مایکرو و ماکرو

واژه Micro یه پیشونده که پشت هر واژه ای بیاد ، اونو کوچیکترش میکنه . مثلا ، متر ، میلی متر ، میکرو متر . میکرو همون مایکروعه . در واقع تلفظ درست واژه Micro ، مایکرو هستش . حالا با این توضیح ، مایکرو فر یعنی فری که کوچیکه . اگه منظور از مایکروفر ، فر کوچیک باشه مشکلی نیست اما اگه منظور مایکروویو باشه ، کلا از اساس اشتباهه چون مایکروفر و مایکروویو با هم فرق دارن . تا جایی که من تحقیق کردم و میدونم ، چیزی به نام مایکروفر در زبان انگلیسی نداریم و مایکروفر احتمالا یه چیز من دراوردی خودِ ما ایرانی ها باشه و منظورمون فر کوچولو بوده یا شایدم بخاطر شباهت تلفظ مایکروویو و مایکروفر ، به اشتباه افتادیم .

حالا خیلیا به مایکروویو یا مایکروفر میگن ماکروفر . ببینید واژه Micro یعنی کوچیک اما واژه Macro اتفاقا یعنی بزرگ . یعنی دقیقا برعکس هم هستن ، مثلا میگن عکاسی ماکرو ، یعنی عکاسی از نمای بسیار نزدیک که جزییات عکس خیلی بزرگ دیده میشه . پس تو این مورد باید حواستون باشه . مایکروفر یعنی فر کوچیک اما ماکروفر اتفاقا یعنی فر بزرگ !

عکاسی ماکرو یا عکاسی از نمای نزدیک

عکاسی ماکرو یا عکاسی از نمای نزدیک

خلاصه تفاوت مایکروویو و مایکروفر

■ این دو تا هیچ ربطی به هم ندارن و فقط بخاطر شباهت اسمی و تلفظ غلط ، با هم اشتباه گرفته میشن .

■ مایکروویو غذا رو با امواج الکترومغناطیسی گرم میکنه اما مایکروفر غذا رو با المنت های گرمایی گرم میکنه .

■ زمان گرم کردن غذا در مایکروویو کمتر از مایکروفر هستش .

■ غذا در مایکروویو به طور عمقی گرم نمیشه و بیشتر ، سطح غذا گرما رو جذب میکنه . اما مایکروفر غذا رو در مدت زمان بیشتر ولی عمیق تر گرم میکنه و به اصطلاح مغز پختش میکنه .

امیدوارم با توضیحاتی که دادم ، الان دیگه بدونید مایکروفر و مایکروویو چه فرقی با هم دارن . کنجکاو باشید !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • فرق CCU و ICU ؟ کاربرد آی سی یو و سی سی یوسی سی یو و آی سی یو دو تا عبارت پرکاربرد در دنیای پزشکی هستن . قطعا شنیدین که میگن فلانی رو آوردن تو آی سی یو یا فلانی رو بردن سی سی یو . خیلی از ما تصور اشتباهی از سی سی یو و آی سی یو داریم و…
  • فرق اتانول با متانول چیست؟ تشخیص الکل طبی و الکل صنعتیفرق اتانول یا همون  الکل طبی و متانول یا الکل صنعتی رو همه باید بدونن ، مخصوصا در شرایطی که مریضی های فراگیر مثل کرونا تو جامعه پخش میشه . تو این پست میخوام به زبون ساده تفاوت الکل طبی و صنعتی رو بگم و از کلمات قلمبه سلمبه هم…
  • رنگ لباس فضانوردی ، فرق سفید و نارنجی ؟اگه اهل نجوم و هوافضا باشید احتمالا عکس فضانوردا رو کلا با دو تا لباس دیدین ، سفید و نارنجی ! تو این پست خیلی مختصر و مفید میخوام بگم که این دو تا رنگ لباس فضانوردی چه تفاوت هایی دارن و کاربرد هر کدوم شون کجاس . پس با…
  • فرق حافظه RAM رم با ROM رام چیست ؟فرق حافظه رام با حافظه رم یکی از مهمترین سوالاتیه که هم توی علم فردا مطرح شده و هم در فوروم ها و سایت های دیگه . بخاطر تشابه اسمی که ROM و RAM به هم دارن خیلی ها گیج میشن و نمی دونن که تفاوت رام و رم چیه…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

2 دیدگاه

  • آخراش دیگه خودتونم قاطی کردینا . البته خودمم قاطی کردم .

  • در کمال تعجب همین چندلحظه پیش بحث تفاوت بین مایکروویو و مایکروفر بود و بعدش هم من بعد از مدت‌ها به صورت اتفاقی سری به سایت شما زدم که ناگهان این پست جالب رو دیدم. خیلی جالبه این تقارن رخدادها.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا