بستن فهرست

پیشنهاد می کنم کل مطلب رو بخونید چون بعد از خوندن این پست ابعاد تازه ای در ذهنتون نسبت به تبلت ها بوجود میاد . ضمنا از کلمات و عبارات قلنبه و سلنبه در متن نترسید . توضیحات رو خیلی ساده نوشتم . ضمنا لازم به ذکره که در این پست نمی خوام بگم این تبلت خوبه یا اون تبلت مناسب نیست . انشالله در پست های بعدی علم فردا درباره راهنمای خرید تبلت بر اساس دیگر ویژگی ها مثل سیستم عامل ، ظاهر و کاربرد و همچنین مارک تبلت توضیحات مفصلی خواهم داد . فعلا در این پست هدفم اینه که بدونید پردازنده های تبلت چه موجوداتی هستن و کدوم CPU بهتر از اون یکی CPU در تبلت هاست .

یه روزی بود هر کی آی پد داشت فکر میکرد الان دیگه ته تکنولوژی و گیکو از این حرفاس و اون روز رو من قشنگ یادمه چون یه تبلت آی پد ۲ خریده بودیم تنها چند روز بعد از معرفی و ورودش به ایران . انقدر این تبلت برای من و دوستم تازگی داشت که کارهای واجبمون رو ول می کردیم و باهاش پرندگان خشمگین Angry Bird بازی می کردیم . خب اون موقع اینجوری بود دیگه . هنوز خیلی سیستم عامل اندروید مثل الان گرد و خاک به پا نکرده بود و خبری از این همه تبلت اندرویدی با ظاهر و سخت افزار متنوع نبود . بعد از گذشت چند وقت دیدیم که خیلی هم نمیشه با تبلت اپل کار کرد و یه سری مشکلات داره و فروختیمش . البته شاید برای ما اینجوری بود ولی واقعا برای بازی خیلی خوب بود 😀 .

یکی از چیزهایی که من و ابراهیم رو خیلی شگفت زده کرد ، گرفتن عکس با سرعت خیره کننده تبلت ipad  بود . با کلیک های پشت سرهم چندین عکس رو گرفتیم که میتونم بگم نتیجه عکس ها به دلیل سرعت زیاد تقریبا شبیه به فیلم شد . خب موجود عجیب و ناشناخته ای که دستمون بود به خاطر پردازنده قوی که در خود داشت و همچنین نوع معماری اون پردازنده ، دارای سرعت باورنکردنی تو پردازش برخی نرم افزار ها بود . من تا حالا چنین چیزی رو با پردازنده های لپ تاپ یا PC  تجربه نکرده بودم و اونجا بود که متوجه تفاوت اساسی در پردازنده های تبلت و لپ تاپ شدم .

 

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

SoC یا سیستم روی یک چیپ چیست ؟

SoC مخفف عبارت System On a Chip است . سیستم روی یک چیپ یعنی اینکه شرکت تولید کننده ، تمام قطعات لازم برای عملکرد صحیح سیستم رو داخل یک تراشه طراحی کنه . یعنی پردازنده یا CPU ، پردازنده گرافیکی یا GPU ، حافظه رم  RAM ، قسمت کنترل کننده رادیویی ، پردازنده های سیگنال آنالوگ ، دیجیتال ، سیگنال های ترکیبی و کلا قطعاتی که برای یک کامپیوتر تعریف شده را داخل یک تراشه می سازند . کل ماجرا همینه . از اینجا به بعد ( در این متن ) هر جا صحبت از پردازنده شد منظور سیستم روی یک چیپ است که به منظور بهینه سازی وقت خودم و شما از کلمه پردازنده استفاده کردم .

Fillrate و Pixel/s و FLOPS  چیست ؟

همونطور که گفتم سیستم هایی که روی تبلت ها ، مودم ها و گوشی های تلفن هوشمند استفاده میشه سیستم روی یک چیپ هست و در این گونه سیستم ها همه چی به همه چی ربط داره . نکته مهم اینه که پردازنده گرافیکی نقش مهمی رو در خروجی نمایشگر تبلت ایفا می کنه . منطورم اینه که همه چی پردازنده یا CPU نیست . CPU به کمک دیگر اجزای مدار مثل رم و گرافیک و عوامل دیگه می تونه بهترین عملکرد خودش رو نشون بده . در ارتباط با پردازنده های گرافیکی ۱ عامل مهم وجود داره که به Fillrate معروفه و با عبارت Pixel/s یا پیکسل بر ثانیه اندازه گیری میشه . و اما Fillrate و Pixel/s چی هستند ؟

Fillrate معمولا به تعداد پیکسل هایی که کارت گرافیک می تونه به حافظه خودش در هر ثانیه بفرسته میگن . این عمل رو با عبارت Pixel/s نشون میدن البته کارت های امروزی میلیون ها و یا میلیارد ها پیکسل رو در هر ثانیه به حافظه می فرستن و به همین دلیل عبارت Pixel/s رو خیلی مواقع با MPixel/s یعنی مگاپیکسل بر ثانیه و یا GPixel/s یعنی گیگا پیکسل بر ثانیه هم می بینید .

FLOPS مخفف عبارت FLoating-point Operations Per Second است و مربوط به عملکرد یک پردازنده در محاسبات علمی و تخصصی که محاسبات ممیز شناور رو می طلبه در سیستم کامپیوتری است . خیلی سخت نگیرید به زیان ساده هر چی این عدد بیشتر باشه بهتره . یه جورایی مثل تعداد دستورالعمل های اجرایی پردازنده در یک ثانیه یا ( IPS ( Instuction Per Second هستش . این عدد وابسته به تعداد هسته ، سرعت پردازنده و تعداد FLOP هایی که پردازنده در یک سیکل می تونه انجام بده می باشد . اکثر پردازنده ها می تونن حداقل ۴ فلاپ در یک سیکل رو انجام بدن . طبق فرمول زیر ( فرمول رو از راست بخونید) :

عدد FLOPS = تعداد هسته * سرعت پردازنده ( کلاک ) * تعداد فلاپ پردازنده (جمعا تقسیم بر تعداد سیکل )

مثلا یک پردازنده با ۴ فلاپ در یک سیکل و سرعت کلاک ۲.۵ گیگاهرتز می تونه عدد FLOPS ده گیگا رو بسازه که با عبارت ۱۰GFLOPS نشون میدنش .

پس تفاوت پردازنده های تبلت ها با هم فقط در خود پردازنده CPU نیست . قطعات دیگری که با پردازنده تبلت در ارتباط هستند مثل رم ، کنترل کننده ، چیپ ست ها ، دیکودر و انکودر ها و مخصوصا پردازنده گرافیکی GPU نقش های مهمی دارند .

پردازنده CPU تبلت

مهمترین بخش و فاکتوری که در قیمت گذاری تبلت ، عملکرد و سرعت تبلت تاثیر مستقیم داره بدون شک CPU یا پردازنده ش هست و طبیعی هم هست  . در مورد پردازنده در علم فردا قبلا صحبت کردم و تاثیرش رو سرعت و عملکرد دستگاه رو بررسی کردم . تبلت ها هم از این قاعده مستثنا نیستند . در کل اگه بخوام پردازنده های تبلت رو دسته بندی کنم به دو دسته اصلی می رسیم .

پردازنده ARM با معماری RISC 

کلمه ARM مخفف سه کلمه Advanced RISC Machine  است که خود کلمه RISC مخفف ۴ کلمه Reduced instruction set computing می باشد . RISC یک معماری برای طراحی پردازنده هاست و در این معماری به جای دستورالعمل های پیچیده که در معماری CISC ( در ادامه توضیح میدم ) استفاده میشه ، از دستورالعمل های کوتاه ، ساده و بهینه شده بهره می برن که با این کار تعداد ترانزیستور ها در پردازنده به شدت کم میشه . حتما دیگه می دونید که هر چه تعداد دستورالعمل ها زیاد باشه تعداد ترانزیستور های موجود در پردازنده هم طبیعتا بیشتر میشه . هر چه تعداد ترانزیستور بیشتر باشه توان بیشتری هم در پردازنده تلف میشه ولی پردازنده های مبتنی بر ARM که خود مبتنی بر معماری  RISC هستند به دلیل اینکه توان کمتری تلف می کنند و سرعت خوبی برای کارهای تبلتی دارند در اکثر تبلت های اندرویدی و سری تبلت های شرکت اپل ipad وجود دارند .  معماری ARM توسط شرکت انگلیسی ARM Holdings در سال ۱۹۸۵ طراحی شده . شرکت ARM امتیاز طراحی خودش رو به شرکت های تولید کننده مثل سامسونگ ، سونی ، شارپ ، توشیبا ، پاناسونیک و … می فروشه و این شرکت ها با دست کاری در این طراحی ، معماری ARM رو به شکلی که دلشون میخواد در میارن . از همین رو تبلت ها امروز دارای انواع و اقسام پردازنده با مشخصات و سرعت و عملکرد متفاوت هستند .

پردازنده های ARM خانواده Cortex -A :

ARM پردازنده های متنوعی داره که معمول ترین و معروف ترین اونا خانواده Cortex -A هست . بعد از حرف A یه عدد میاد که هر چی این عدده بیشتر باشه ، مدل جدید تریه و در سرعت و شرایط یکسان ، عملکرد بهتری از خودش نشون میده . در کل ۵ مدل کلی از خانواده Cortex -A موجوده و در تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده میشه که در زیر نام می برم :

Cortex-A5 : کمترین توان مصرفی رو بین مدل های دیگه داره . سرعت پردازنده بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ مگا هرتز . معمولا تک هسته ای

Cortex-A7 : عملکردی بهتر نسبت به  Cortex-A5  سرعت پردازنده کمتر از ۱ گیگا هرتز و توان مصرفی تقریبا برابر با نسل قبلی

Cortex-A8 : پردازنده متوسط با سرعت ۶۰۰ مگا هرتز تا ۱.۵ گیگا هرتز ، تک هسته ای و دو هسته ای . عملکرد بهنر گرافیکی در مقایسه با نسل های قبلی

Cortex-A9 : محبوب ترین پردازنده بین شرکت های تولید کننده تبلت و موبایل . سرعت ۸۰۰ مگا هرتز تا ۲ گیگا هرتز . دو هسته ای و ۴ هسته ای

Cortex-A15 : جدید ترین مدل خانواده Cortex -A که هنوز خیلی جا نیفتاده . سرعت بین ۱ تا ۲.۵ گیگا هرتز . دو هسته ای و ۴ هسته ای

همونطور که گفتم برخی شرکت ها مثل اپل امتیاز طراحی ARM رو خریداری می کنند و به سلیقه خودشون و بسته به نیاز توقعی که از یک پردازنده دارن ، دست به تغییراتی میزنن و در تبلت و یا موبایل جاساز می کنن . اما تغییرات گسترده ای نمی تونن بدن . مثلا پردازنده A6 اپل با پردازنده Nvidia Tegra 3 خیلی از نظر عملکرد فرقی ندارن اما تفاوتشون کجا دیده میشه ؟ جایی که رم ، گرافیک و چیپ ست های مادربورد از اون یکی محصول بهتر باشه . به عبارت دیگه قدرت پردازنده با وجود قطعات سخت افزاری دیگه بهتر نمایان میشه . البته نقش سیستم عامل و نرم افزار رو هم نباید دست کم بگیریم . سیستم عامل تبلت و یا لپ تا خیلی می تونه به سرعت پردازنده و کارت گرافیک کمک کنه .

پردازنده های x86 با معاری CISC :

در طراحی پردازنده های این دسته از معماری CISC استفاده می شه . در معماری CISC  دستورالعمل های پیچیده وجود دارد و به همین خاطر باید تعداد ترانزیستور ها زیاد باشه و تعداد زیاد ترانزیستور هم یعنی توان تلف شده بیشتر ، گرمای بیشتر . اما در عوض از این معماری میشه در لپ تاپ ها ، کامپیوتر های رومیزی و تبلت ها استفاده کرد . این معماری دست برنامه نویسان نرم افزار رو بیشتر از معماری RISC باز میذاره . اکثر تبلت هایی که پردازنده های x86 دارن ، سیتم عامل ویندوز ۸ روشون نصبه چون این سیستم عامل برای این معماری طراحی شده البته شرکت مایکروسافت برای اینکه بازار پردازنده های ARM رو هم از دست نده سیستم عامل ویندوز ۸ RT رو هم طراحی کرده . پس تبلت هایی که سیستم عامل ویندوز ۸ دارن ، پردازنده های x86 دارن و تبلت های ویندوز RT هم پردازنده های ARM  .

دو شرکت مهم که از معماری x86 پشتیبانی می کنند شرکت های اینتل و AMD هستند . اینتل با پردازنده های اتم Atom  سری N و Z و همچنین پردازنده های سری core i و شرکت AMD با پردازنده های معماری Fusion سری C ، E و Z تبلت ها رو برای کار با سیستم عامل ویندوز ۸ آماده می کنن . که در این بین سری Z اتم اینتل و سری Z شرکت AMD مورد قبول ترین پردازنده های این سری پردازنده ها هستند . سری core i اینتل هم که دیگه حرف نداره . از این پردازنده ها برای تبلت پی سی های فوق سریع ( تبلت هایی که هم لپ تاپ هستند و هم تبلت ) و آلترابوک ها استفاده میشه . مثل تبلت جدید شرکت مایکروسافت Surface Pro .

Intel Atom Z Series
AMD Fusion C Series
AMD Fusion Z Series
Intel Atom N Series
AMD Fusion E Series
Intel Core i3 ULV Series
Intel Core i5 ULV Series

نتیجه : تبلت هایی که اندروید و iOS ، بلک بری و ویندوز RT هستند از پردازنده های ARM استفاده می کنند و تبلت های ویندوز ۸ نیز از پردازنده های اینتل و AMD با معماری x86 استفاده می کنند .

پردازنده های اختصاصی برای تبلت

گفتم که شرکت های دیگه امتیاز طراحی رو می خرن و نسبت به نیاز خودشون به اصطلاح پردازنده رو customize  ( سفارشی و دلخواه )  می کنن . شرکت های اپل ، سامسونگ ، Nvidia ، تگزاس اینسترومنت Texas Instruments و Qualcomm.

پردازنده های Apple Ax برای تبلت ؛ شرکت اپل :

 

پردازنده اپل Ax برای تبلت ها

پردازنده اپل Ax برای تبلت ها

پردازنده هایی که برای تبلت های اپل یا آی پد در نظر گرفته میشه از نسل اول آی پد تا نسل چهارم و حتی آی پد مینی همگی از خانواده Apple Ax هستند که توسط شرکت سامسونگ طراحی شدن ( جالبه نه ؟ اپل با این عظمت میده پردازنده ش رو به سامسونگ بسازه ) . آی پد یک از apple a4 استفاده کرد ، ای پد ۲ و آیفون ۴ اس از A5 ، آی پد ۳ از A5x ، آیفون ۵ از A6 و آی پد ۴ از پردازنده A6x استفاده می کنه . هر چی عدد بعد از A بیشتر باشه سرعت و عملکرد تبلت بهتره . اگر بعد از عدد ، حرف x بیاد یعنی یک نسل جلوتره و سرعت و عملکرد بهتری داره مثلا apple A6x از apple A6 قوی تر و سریع تره .

پس پردازنده های اختصاصی اپل به ترتیب : apple A4- A5 -A5x – A6 – A6xa

جدول مشخصات پردازنده CPU های شرکت اپل

 

پردازنده های اپل برای تبلت و موبایل

پردازنده های اپل برای تبلت و موبایل

پردازنده های Exynos برای تبلت ؛ شرکت سامسونگ :

 

پردازنده اپل Ax برای تبلت ها

پردازنده exynos سامسونگ برای تبلت

 

سامسونگ هم مثل اپل امتیاز آرم رو خریده و خودش هم که سازنده قطعات الکترونیکی هست و چه شود . پردازنده های سامسونگ برای تبلت با اسم Exynos  شناخته شدن . بعد از کلمه Exynos یک عدد میاد و بعد از اون یک کلمه که یا single ( تک هسته ) هست یا dual ( دو هسته ) و یا quad ( چهار هسته ) و جدیدا هم Octa . مثلا Exynos 4 Dual . طبق معممول هر چی عدد بعد از Exynos و همچنین تعداد هسته ها بیشتر باشه سرعت و عملکرد بهتره .

پردازنده های اختصاصی سامسونگ برای تبلت ها و موبایل ها به ترتیب Exynos 3 Single برای گوشی هوشمند گلکسی اس و گوشی نکسوس اس با سرعتی بین ۰.۸ تا ۱.۲ گیگا هرتز . Exynos 4 Dual برای گلکسی اس ۲ ، گلکسی تب ۷ پلاس با سرعت ۱.۲ تا ۱.۴ گیگا هرتز، Exynos 4 Quad برای گلکسی اس ۳ و گلکسی نوت ۱۰.۱ با سرعت ۱.۴ تا ۱.۶ گیگا هرتز، گلکسی نوت ۲ . Exynos 5 Dual برای تبلت نکسوس ۱۰ با سرعت ۱.۷ گیگا هرتز .

پس پردازنده های اختصاصی سامسونگ به ترتیب : Exynos 3 Single – Exynos 4 Dual – Exynos 4 Quad – Exynos 5 Dual

جدول مشخصات پردازنده CPU های شرکت سامسونگ

 

مشخصات پردازنده های سامسونگ برای تبلت

مشخصات پردازنده های سامسونگ برای تبلت

 پردازنده های Tegra برای تبلت ؛ شرکت انویدیا Nvidia :

 

پردازنده تگرا 3 برای تبلت ها

پردازنده تگرا ۳ برای تبلت ها

 

پردازنده های این شرکت با نام تگرا Tegra شناخته شدن . تگرا ۲ ، تگرا ۳ ، تگرا ۴ و Tegara 4i . که تگرا ۲ خودش ۴ تا مدل داره که همگی با Tegra 250 نامگذاری شدن . فرکانس کاری این نسل بین ۱ تا ۱.۲  گیگا هرتز هست  و تمامی مدل هاش ۲ هسته ای اند . نسل بعدی تگرا ۳ هست که محبوب ترین پردازنده شرکت انویدیا برای تبلت هاست . کلا ۳ تا مدل داره که tegra 3 T30L کم مصرف ترین مدل و سرعت ۱.۲ گیگاهرتز و گرافیک ۴۱۶ مگا هرتز ، Tegra 3 T30 با سرعت ۱.۴ گیگ و گرافیک ۵۲۰ مگا هرتز و مدل Tegra 3 T33 با سرعت ۱.۶ گیگا هرتز و گرافیک ۵۲۰ مگا هرتز همگی ۴ هسته ای هستند . تگرا ۴ هم خیلی در تبلت ها دیده نمیشه .

L مخفف حرف Low Power است به معنی کم مصرف . این نکته کنوکوری این که فعلا در حال حاضر هر چی پردازنده توان کمتری مصرف کنه سرعت و عملکرد ضعیف تری نسبت به مدل های استاندارد داره .

 

جدول مشخصات پردازنده های تگرا .

 

 پردازنده های OMAP برای تبلت ؛ شرکت تگزاس اینسترومنت :

 

پردازنده OMAP شرکت تگزاس برای تبلت

پردازنده OMAP شرکت تگزاس برای تبلت

پردازنده های شرکت تگزاس برای تبلت با نام OMAP شناخته شدن که مخفف Open Multimedia Applications Platform یا پلت فرم اپلیکیشن های چند رسانه ای باز است ( خداییش نمیشه به فارسی ترجمه کرد خیلی چیزارو ، اصن تکنولوژی که اونا تولید می کنن رو باید به انگلیسی بگیم ) .

از OMAP1 شروع میشه تا OMAP5 . محبوب ترین مدل OMAP4 هست که خودش به ۳ زیر مجموعه تبدیل میشه . OMAP4430 با سرعت ۱ تا ۱.۲ گیگاهرتز , گرافیک ۳۶۵ مگاهرتزی ، OMAP4460 با سرعت ۱.۲ تا ۱.۵ گیگاهرتزی و گرافیک ۳۸۴ مگا هرتز و OMAP4470 با سرعت ۱.۳ تا ۱.۸ گیگا هرتز و گرافیک ۳۸۴ مگاهرتز که همگی این ۳ مدل دو هسته ای هستند . سری OMAP4 بیشتر از مابقی مدل های OMAP در تبلت ها استفاده شده .

پس هرچی عدد بعد از کلمه OMAP بیشتر باشه پردازنده جدید تر و سرعت و عملکرد بهتری داره . اگر قبل از عبارت OMAP عبارت TI رو دیدید جدی نگیریدش ، TI مخفف Texas Instrument هست .

 

جدول مشخصات پردازنده های OMAP.

 

پردازنده های Snapdragon برای تبلت ؛ شرکت Qualcomm :

 

 

پردازنده qualcomm برای تبلت

پردازنده qualcomm برای تبلت

 

پردازنده های شرکت Qualcomm برای تبلت با نام Snapdragon شناخته شدن . خانواده های Snapdragon S1 تا S4  و خانواده های Snapdragon 200 , 400 , 600 , 800 . سی پی یو های زیر مجموعه سیستم روی چیپ Snapdragon با نام هایی مثل Scorpion و Krait شناخته شدن . cpu scorpion شباهت بسیار زیادی به سی پی یو Cortex-A8 داره و سی پی یو Krait هم شباهت زیادی به سی پی یو Cortex-A15 داره .

پس پردازنده اسکورپین Scorpion از پردازنده Krait ضعیف تره .

پست ” چیپست های اسنپدراگون ” رو بخونید .

با بررسی که انجام دادم موقعی که مشخصات یک تبلت رو می خونید و به پردازنده می رسید می تونید تفاون بین پردازنده ها و مفاهیم به کار رفته در آنها رو بخوبی تشخیص بدید در نتیجه انتخاب درستی داشته باشید . اگر سوالی یا مشکلی در پست دیدید حتما بگید در خدمتم .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • راهنمای خرید تبلت ، بهترین مارک تبلت در بازار ایرانچندی پیش در مورد خرید تبلت بر اساس پردازنده های موجود و مخصوص تبلت ها صحبت کردم که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید چون جدای از امکانات جانبی تبلت ها ، پردازشگر و یا CPU موجود در تبلت نقش مهمی در سرعت و عملکرد تبلت داره . در این…
  • بررسی تبلت های لنوو به لحاظ امکانات و قیمتشرکت لنوو Lenovo یک شرکت چینی بسیار موفق در زمینه تولید انواع کامپیوتر بعد از دلبری در بازار لپ تاپ حالا داره در بازار موبایل و تبلت هم خودنمایی می کنه ! تبلت های لنوو در ابتدا برای خیلیا نا آشنا بودن و بعضیا اصلا شک داشتن که چنین چیزی…
  • بهترین تبلت های اندرویدی سال 2014اگرچه شرکت های زیادی دارن تبلت تولید میکنن و تنوع تبلت ها در بازار خیلی زیاده اما با این وجود ، خیلی از این تبلت ها با قاب عکس دیجیتال تفاوت چندانی ندارن . در پست می خوام چنتا از بهترین تبلت های اندرویدی سال 2014 رو خدمت تون معرفی…
  • بررسی تبلت لنوو یوگا Yoga تبلت اندرویدی لنوو Lenovoدر پست تبلت های لنوو خدمت تون عرض کردم که در حال حاضر از بین تبلت های اندرویدی  لنوو ، تبلت یوگا Yoga بهترین گزینه است ! در این پست می خوام ابعاد مختلفت تبلت لنوو یوگا رو بررسی کنم . چیزی که خیلی از سایت ها در نگاه اول به تبلت…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

166 دیدگاه

  • Mahmood Mirjani 19 اسفند 1401

    سلام دوست گرامی
    از پردازندههای شرکت هواوی چیزی نگفتی

  • علیرضا اهنی 16 آبان 1396

    سلام.
    یه سوال: من یک تبلت برای کار ها اینترنتی میخواهم. من میخواهم تبلت من داغ نکند و کیفیت دوربین ان در اندازه ی متوسط باشد.
    من چه تبلتی بخرم؟
    ممنون☺

  • سلام من تبلت لنوو یوگا تبلت 2 رو دارم با اینکه معماری پردازندهx86 اما سیستم عامل اندروید داره که بحثی نیست اما سرعت کپی داخلش افتضاحه و وقتی حتی یک پوشه رو داخل خود حافظه داخلی جابجا می کنی کلی طول میده.میخواستم بدونم در رابطه با این تبلت چجوریه؟ متشکرم بابت مطالب مفیدتون

  • ی دوست 29 بهمن 1395

    ممکنه نظر تخصصی شمارو برای خرید ی تبلت با دوام باطری بالا و پردازنده قوی و درمجموع ی تبلت کامل با مبلغ تقریبی 900 تا 1،200 بفرمایید! و اینکه متن قبلیو ویرایش کردید ممنونم،اما واقعا نیاز ب راهنمایی ی کارشناس دارم،
    بعد مقایسه ی چندین مدل تبلت و گوشی بنظرم mi max خوب اومد،دوام باطریش 90 ساعت آماده بکاری بود و غیره
    درنهایت آیا امکان داره ک ازاطلاعات شما استفاده کنم؟
    سپاس

  • ی دوست 29 بهمن 1395

    سلام ،ممنون از مطلب کاربردی تون، ممکنه نظر شمارو راجع به مارک شیاومی و مدل mi max داشته باشم.

  • سلام میخواستم بپرسم پردازنده ی ۴ هسته ای اسنپ دراگون ۸۰۱ بافرکانس ۲.۵ گیگاهرتز ۳۲ بیت ایا قدرتش در حد پردازنده ی ۴ هسته ای تگرا هست یا نه?خیلی ممنون.

  • Parisa ashkani 06 بهمن 1394

    سلام.
    ممنون از مطالب کامل و جامع سایتتون.
    یک سوال داشتم.
    ایا عدم وجود سیم کارت در تبلت ها باعث عملکرد بهتر سخت افزار
    آنها میشه؟!
    اگر ممکن است تا سقف یک میلیون تومن تبلتی به من پیشنهاد کنید که از سخت افزار خوبی برخوردار باشه ترجیحا در برند ایسوس یا لنوو.
    نظرتون در مورد این مدل ایسوس که البته هنوز وارد ایران نشده چی هس؟
    asus zenpad s 8 _z580CA
    با سپاس!

  • محمد امین 10 دی 1394

    سلام بین اسنپ دراگون 808 با چهار هسته 1.4ghz و دو هسته 1.8ghz با اگزینوس 5433با چهار هسته 1.3ghz و چهار هسته 1.9ghz تو گوشیای جی4 و نوت4 کدوم تو وبگردی و بازیا و سرعت عمل بهتره

  • محمد امین 11 آذر 1394

    سلام درباره پردازنده مدیاتک و هایسیلیکون هواوی هم مطلب بزارین
    با تشکر از شما

  • سلام لطفا بگید سی پی یو Quad-core تو گوشی های اندروید چیه؟
    مرسی

  • با سلام.
    من میخوام تبلتی بخرم که سرعت اجرای برنامه هاش عالی باشه تا سقف 700 تومن. قبلا ایسوس فون پد 7 -2014 داشتم که اندرود 4.3 بود و به 4.4.2 ارتقاش دادم اما سرعتش بدتر شد. الان سرعت برام مهم تر هست.
    لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر!!!!!

  • عالیا اسفندیاری 16 آبان 1394

    من نیاز به تبلتی دارم که از سرعت بالا و خوبی در اینترنت برخوردار باشه امکانش هست راهنمایی بفرمایید چه گزینه هایی بیشتر مد نظر شما هست ،ترجیحا با برند سامسونگ

    • تمام تبلت های سامسونگ سرعت خوبی توی اینترنت دارن . اصلا تبلت وسیله ایه که بیشتر برای وبگردی استفاده میشه . سری گلکسی تب و گلکسی نوت پرو سامسونگ خوبن هر کدوم که به بودجه شما نزدیکه رو انتخاب کنید

  • عالیا اسفندیاری 16 آبان 1394

    با سلام خدمت آقای مهندس محمد امین زاده . از راهنمایی های ارزنده تان بسیار سود بردم ،قصد خرید تبلت دارم و واقعا تابحال با این گستردگی و البته قابل فهم برای افراد عامی در علم الکترونیک ،آموزش ندیده و نکات ارزشمند یاد نگرفته بودم .بازهم ممنون

  • ابوالفضل 01 آبان 1394

    ممنون.عالی بود.

  • salam
    من تبلت اکشن a700دارم
    احتیاج به فایلش دارم برا فلش کمکم کنید
    شماره cpu رو هم نمیدونم روکش فلزی داره

  • سعید حیدری 15 اردیبهشت 1394

    درودبیکران
    در یک جمله بینهایت خوب و کامل

  • واقعاااا کامل بود من که خیلی بدردم خورد

  • علیرضا زرنوشه 13 اردیبهشت 1394

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بازم یه مطلب مفید دیگه….
    نظر شما در مورد موبایل هایی که دو پردازنده دارن چیه(مثل نوت4sسریcکه دو پردازنده 4 هسته ای داره)
    آیا کیفیت بیشتری دارن یا کمتر ؟
    اصلا فرقی میکنه؟

  • بال سلام من یک سیستم آندرویدی با این مشخصات را می خواهم خریداری کنم لطفا راهنمایی بفرمائید سیستم مطلوبی است البته لازم به ذکر است که سیستم هدیونیت خودروی است.
    platform- Rockchip Dual core RK3066 cortex A9 1.6GHZ
    cpu – samsung S5PV210 ممنون می شوم راهنمایی کنید

  • سلام نظرتون درباره ی گوشیی با مشخصات زیر چیه؟؟؟؟؟ Chipset : Qualcomm MSM8916 Snapdragon 410
    CPU : Quad-core 1.2 GHz Cortex-A53
    GPU : Adreno 306
    لطفا جواب بدید

  • علیرضا زرنوشه 05 فروردین 1394

    سلام مهندس عیدت مبارک
    ممنون مطلب مفیدی بود
    خدا قوت
    خدا حافظ…

  • سلام آقا من یه سوال دیگه هم دارم من یه تبلت ۷ اینچی دارم خاستم بپرسم چه گوشی هایی میتونن از طریق بلوتوث با تبلت ارتباط برقرار کنن که وقتی تبلت زنگ میخوره بتونم با گوشی جواب بدم.
    مرسی از لطفتون

  • سلام مشخصات زیر رو شما تایید میکنین؟
    Hisilicon Kirin 910/Quad-core, Cortex-A9/1.6/Mali-450MP4
    مرسی از لطفتون

  • مرتضی خالدی 23 اسفند 1393

    سلام میخوام Ascend G6 4G بخرم سیپیوش چند هسته ای است؟

  • محمد علی کلانکی 28 بهمن 1393

    مهندس جان خیلی عالی بود ولی چه خوب بود یه طوری بود از ما که می خواهیم یک تبلت بخریم چند سوال می شد و متناسب با درخواست ما یک لیستی از تبلتهایی که توی بازار ایران هست به ترتیب کیفیت ارائه می شد عزیز من مطالب شما خیلی خوبه ولی چون ما کارمون این کارا نیست یاد میگیریم ولی بعد از مدتی فراموش می کنیم لطفا یک فکری هم برای نیاز ما مشتریان ناشی بکنید از اینکه جونایه مثل شما رو در ایران داریم افتخار می کنم و امیدوار می شم واقعا دوستت دارم.

  • zahra sadat 28 بهمن 1393

    ببخشید که دوباذه مزاحم میشم
    اس 4 رو از لحاظ ظاهری دوست ندارم .
    اما بین نت 3 و پی 7 هر چی به مشخصاتشون نگاه میکنم میبینم پی 7 همه چیزش بالاتره مثلا دوربین ، سی پی یو ، حافظه داخلی و شکلش هم قشنگ تره
    واقعا نمیدونم چیکار کنم
    ضمنا اینکه هر کی تاحالا هوآوی داشته راضی بوده

  • zahra sadat 27 بهمن 1393

    سلام
    واقعا خسته نباشید
    عالی بود
    یه سوال
    من میخوام یه گوشی بخرم در حد یک میلیون تومن . خودم رو Huawei ascend p7 نظر دارم اما تو بازار بهم note3 neo پیشنهاد دادن واقعا گیج شدم میشه کمکم کنید .

  • بین این 2 تا گوشی به من لطفا بگو کدوم بهتره ؟!؟!

    1: SoC Texas Instruments OMAP 4470
    CPU 1.5 GHz dual-core ARM Cortex-A9
    GPU PowerVR SGX544 + Vivante CGPU

    2: Soc Qualcomm Snapdragon S4 Plus MSM8960
    CPU 1.5 GHz dual-core Krait
    GPU Adreno 225

  • سلام من میخوام یه تبلت بخرم که مثه گوشی تلفن بشه باش کارکرد یعنی هم مکالمه و هم smsواینکه چون دوس دارم اکثر برنامه های جالب رو روش نصب کنم مثل واتس اپ وایبر اسکایپ ویاهوو… همچنین فایل های افیس وپی دی اف رو بخونه و نمیخوام دردسر اندروید که برای هر سازنده یه قابلیت داره رو داشته باشم ترجیح میدم ویندوز باشه قصد بازی هم ندارم وصفحه اش 9باشه و قیمتش حدود 700 وباتری خوب داشته باشه در کل یه تبلتی میخوام که مثه ویندوز باشه کارباهاش برام راحت باشه نمیخوام کارتخصصی انجام بدم و قابلیت و امکانات به روز خوبی هم داشته باشه چون خیلی برام مهمه و من ازاین امکانات زیاد استفاده میکنم درضمن قابلیت اتصال به اینترنت ازطریق سیم کارت رو داشته باشه ی چیز باحال وموندگارباشه مرسی

  • ممنون از سایت خوبتون لایک دارین

  • سلام خسته نباشید
    ببخشید لطفا منو راهنمایی کنید یه تبلت خوب بهم معرفی کنید تا قیمت 600یا 700 تومن….

  • مهدی حجتی 24 آبان 1393

    سلام تبلت من اندرویدی هست و سی پی یو atom 3650 روش هست 4 هسته واقعی هر هسته 1.8 گیگاهرتز میخوام بدونم با توجه به این پردازنده میتونم سیستم عامل هایی مثل ویندوز رو روش نصب کنم(جدا از تبعات جانبی)؟
    ممنون میشم از راهنماییتون.

  • با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدتون
    میخواستم بدونم بین چند پردازنده Cortex A5 – Cortex A8 – Cortex A9 – Cortex A9
    با یک فرکانس (1.2GHz) چه تفاوتی وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • سلام
    اولا بابت این مطالب از شما تشکر میکنم
    دوما من یک سوالی داشتم
    سوال من اینه برای یه تبلت ، سی پی یو دوهسته ای ۱٫۶ بهتره یا سی پی یو چهار هسته ای ۱٫۲ ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • حمید رامشکی 17 شهریور 1393

    سلام وبا تشکر لطفاً بفرمایید پردازنده تبلت اونیک قوی است و از چه نوع است ؟

  • سلام سوالی مرتبط با موضوع مطلب دارم،
    آیا سی پی یو های تبلت های ویندوزی (ضعیف تر از core i) توانایی اجرای بازی های سنگین کامپیوتری سری core i رو دارند؟
    مثلا صرف اینکه تبلتی با سی پی یو غیر از سری core i دارای یک چیپ قوی تر از حداقل سیستم مورد نیاز برای یک بازی کامپیوتری، می تواند بازی را اجرا کند؟
    با سپاس

    • سلام
      فقط بحث قدرت نیست . تکنولوژی هایی که توی سری Core i به کار رفتن فرق میکنه . بهینه سازی های بیشتری شده . اما بله میشه . محدودیت به اون شکلی که تو ذهن شماست وجود نداره .

  • اقا یه سوال تبلتی با سیستم عامل زیر چطوره
    خوب متوسط بد ضعیف
    Single Core CPU / Android 4.0.4 / 800*480 Pixels TFT Screen / Capacitive touch screen / RAM : DDR 512 MB / Aspact ratio : 16:9

  • سلام

    1.2Dual-Core گیگاهرتز ایسوس بهتره یا

    1.3Quad-core, Cortex-A7 گیگاهرتز لنوو

    • سلام 1.3 quad خیلی بهتره چون چهار هسته ای یه

  • سلام. با تشکر از شما. لطفا منو راهنمایی کنید در خرید تبلت کدام نوع پردازنده بهتره ؟ پردازنده ای با چیپ ست Mediatek MT8382 مدل Quadcore -cotex A7 و سرعت 1/3 یا پردازنده ای باچیپ ست AtomZ2520 مدل Multi core with intel hyper شرکت سازنده intel و سرعت 1/6 ؟ بازم ممنون خیر از زندگی و جوونیت ببینی

    • سلام . این دوتا پردازنده کاربردهای متفاوتی دارن . اینتله برای ویندوزه اما مدیا تکه برای اندروید . قطعا اینتله قوی تره اما باید ببینید سیستم عامل چی می خواین .

  • علی رضا 08 مرداد 1393

    سلام خسته نباشید اقا به من ی تبلت خوب تا سقف 850 هزار که بازی های سنگین رو پشتیبانی کنه رو بهم معرفی کنید.دمتون گرم

  • مهم نیست! 08 تیر 1393

    سلام
    یکی از پیش نیاز های مقاله نوشتن داشتن اطلاعات زیاد است
    وقتی اپل A5x رو رونمایی کرد تیم کوک (مدیر عامل وقت اپل) گفت A5x چهار برابر از Tegra 3 قوی تره و انویدیا پس از بررسی A5x گفته های تیم کوک رو تایید کرد بعد اون موقع شما میگی Tegra 3 با A6 از نظر عملکرد فرقی نداره؟؟؟

    شما میگی سامسونگ پردازنده ی اپل رو میسازه؟
    تولیدش با سامسونگه ولی طراحیش کار خود اپله

    اگر سامسونگ واقعا عرضه داشت چیپ های قدرتمندی مثل A6 و A7 بسازه مگه مرض داشت که اونارو به این سادگی بده به اپل
    سامسونگ فقط اونارو تکثیر میکنه و میده اپل و اپل هم یه پولی کف دست سامسونگ میذاره

    تنها حریف A7 اپل intel core i7 هست و با اینکه A7 پردازنده تبلت و موبایل هست بازم نصف قدرت قوی ترین پردازده دنیای کامپیوتر یعنی core i7 اینتل رو داره که این در نوع خودش بی نظیره

  • امیرمحمد 02 تیر 1393

    با سلام می خوام بدونم کدوم یکی ازین تبلت ها بهترن؟
    1-Lenovo A7-50 A3500
    2-Asus Fonepad 7 ME175CG

  • سلام
    ببخشید به نظرشما بهترین تبلت برای رشته معماری چیه ؟/
    میشه ازتبلت سیم کارت خوراستفاده کرد؟؟؟
    لطفاقیمتشون هم بگید؟؟
    ممنون میشم

  • با سلام
    داداش بسیار بسیار مفید و روان نوشتی
    دمت گرم

  • سلام
    خیلی خیلی ازتون سپاس گزارم. مطلب خیلی خوبی بود. مدتی بود دنبال چنین مطلبی می گشتم.
    توضیحات تون روان و خوب و دقیق و کاربردی بود.
    متشکرم.

  • خسته نباشی برادر.از اینکه به معنای واقعی برای مردم نیازمند علم کارمیکنی با هیچ زبانی نمیشه تشکر کرد.
    اما خوبه برای خرید هر وسیله یه مثال برای ویه مثال برای نخریدن بزنی.آیا تبلت های زیر 500000تومان خوبه یانه.

  • سلام به نظر شما تبلت Farassoo Fast 712 رو بخرم. از روی مشخصات با این قیمت که خیلی خوبه اما چون ایرانیه و بعضی ها از خدمات پس از فروشش مشکل داشتند شک کردم که بخرم! لطفا راهنماییم بکنید.

    • سلام
      با این تبلت کار نکردم اما توصیه میکنم سامسونگ بگیرید . مدل تب 3 خوبه و مدل نوت 10.1 گزینه های بسیار خوبین .

  • سلام
    ممنون
    تحقیقات عالی توضیحاتت کامل و دقیق.لذت بردم.خسته نباشی.
    از این بهتر نمیشد در مورد پردازنده تبلت ها نوشت.

  • سلام روزتون بخیر
    من چند وقت بود که دنبال یه سایت خوب میگشتم تا اطلاعاتی در مورد لپ تاپ و تبلت پیدا کنم تا بالاخره سایت شما رو پیدا کردم که واقعا عالیه.
    من مطالب شما رو راجع به تبلت و لپ تاپ خوندم حالا یه سوال دارم .
    من با مطالبی که خوندم واقعا نمیدونم تبلت بخرم یا لپ تاپ ؟
    از نظر پولی تا 3 میلیون میتونم هزینه کنم اما دنبال چیزی هستم که نیاز من را براورده کنه و تا چند سال نیاز به عوض کردن نداشته باشم.بیشترین استفاده ای هم که میکنم اینترنت . ادیت عکس .تماشای فیلم و موسیقی و بازی است.
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

  • من قصد خرید یک گوشی اندروید خوب برای پدرم رو دارم. خودم گلکسی S7562 Duos دارم. ولی Ram پایینی داره و قدرت پردازنده اش هم کمه و گاهی بسیار کند و خسته کننده عمل میکنه. با اینکه اصلا اهل بازی نیستم و برنامه های سنگین بازی روی گوشیم ندارم.
    پدرم البته به گستردگی استفاده های من، از گوشی استفاده نمیکنن ولی میخوام گوشی خوبی بگیرم که نیازی به تعویض در آینده های نزدیک نداشته باشن.
    استفاده از برنامه های اندروید براشون مهمه. اهل بازی هم که اصلا نیستن. صرفا استفاده از اینترنت و اندروید و دوربین (دوربین براشون مهمه) و البته راحتی استفاده هم براشون مهمه.
    من خودم گالکسی S4 در نظرمه. ولی فکر میکنم قیمتش برای استفاده های ایشون کمی بالاست و نمیدونم گوشی های دیگه ای هم آیا پیدا میشه که نسبت به گوشی خودم بسیار قوی تر باشه و نیازهای ایشون رو جواب بده و قیمت پایین تری هم داشته باشه.؟؟
    نسبت به سامسونگ خوش بین هستم. نسبت به گوشی های سونی شناختی ندارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    سپاس فراوان

  • با سلام
    واقعا خسته نباشید. ممنون از مطلب فوق العاده مفیدتون.
    بسیار بسیار استفاده کردم و لذت بردم از اینکه دانش خوبتون رو در اختیار ما قرار دادین.
    برای من فوق العاده قابل استفاده و مفید بود.
    موفق باشید

  • سلام آقای درویش عزیز. شمارو شاد میخواهم.. از لطف تون سپاسگزارم. اینا همه واسه زحمات شماست… واقعا تبلت خوبیه. حس خوبی دارم از کار کردن باهاش. اگه سوالی در موردش پیش اومد قطعا مزاحم تون خواهم شد…

  • سلام من امروز تبلت رو خریدم سامسونگ نت 10 .1 همون که شما گفتید. این اولین پیامم رو به شما زدم به پاس زحمات تون و یک قدر دانی کوچک از راهنمایی های خوب و مفید تون. براتون سلامتی و روز های پر از لبخندی رو آرزو دارم.
    .

  • سلام و یک آسمان سپاس واسه این همه توضیح و وقتی که گذاشتید. باشه سامسونگ میگیرم. ممنون از لطف تون .
    براتون آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم.

  • سلام و ممنونم از راهنمایی تون. باور کنید من فقط منتظر موندم واسه نظر شما. دارم در برابر اصرار های خانواده پافشاری میکنم خب حق دارن کلافه شدن. فقط من از سامسونگ خاطره ی خوبی ندارم دوست ندارم سامسونگ بخرم اما خب اگه از ایسوس بهتر باشه اینکارو میکنم. واقعا از ایسو بهتره؟؟ من همیشه شنیدم از همه که میگن ایسوس خیلی خوبه.
    این دو مدل سامسونگ همه ی اون مشخصاتی که من میخوام رو داره؟؟؟ من اهل بازی نیستم فقط اینترنت برام مهمه و همه ی اون مواردی که اشاره کردم بهشون. من تا ا میلیون میتونم هزینه کنم.
    منتظر نظر تون هستم.
    سپاس از همه ی زحمات تون.

    • خانم ستایش سلام
      1- خیلی ممنونم و خوشحالم که انقدر واسه نظر ما ارزش قائلید .
      2- اگر رو نظر بنده یا آقای امین زاده می خواین تصمیم بگیرین . من 2 تا پیشنهاد دارم :
      ■ اگر اهل گیر دادن به تبلت هستین و حوصله سر و کله زدن با مشکلات و تکنیک های نرم افزاری دارین بهترین تبلت در کره زمین ipad هست . اما دو تا ایراد داره : 1- گرونه . 2- کار کردن باهاش واسه همه آسون نیست چون سیستم عامل ios با اندروید زمین تا آسمون فرق داره . مفصله و از توضیح اضافی خودداری می کنم .
      ■ سامسونگ ! سامسونگ بگیرین . بهترین گزینه برای شما تب 3 هست مطمئن باشید با این بودجه اصلا پشیمون نمیشید . اگر می تونید نوت 10.1 بگیرید نشد همون تب 3 رو بخرید من باهاش کار کردم عالیه خیال تون راحت باشه . اگر واسه اینترنت می خواین اکیدا توصیه می کنم حتما 10 اینچی بخرید چون اندازه کوچیک به چشماتون آسیب میزنه ( در دراز مدت ) . در مورد ایسوس باید بگم دلیلی نداره چون لپ تاپ هاش خوبه پس تبلت هاشم خوب باشه . این نظر منه . نمی گم تبلت های ایسوس خوب نیستن چون به هیچ وجه اینجوری نیست اما مشکلات نرم افزاری دارن که عصبی تون میکنه یکیش مشکل فارسی سازی هست که نیاز غیر قابل اجتنابه .
      3- من جدا بابت تاخیر عذر می خوام . بخدا خیلی درگیریم .
      موفق باشد

  • سلام من اومدم واسه سوالم. ببینید من میخوام ایسوس بگیرم با این مشخصات: 10 اینچ حافظه داخلی 16 حافظه خارجی تا 64, سیمکارت و قابلیت مکالمه داشته باشه, 3G , کابل اتصال به ال سی دی؛ چهار هسته ای ,wifi , دوربینش کمتر از 5 نباشه کیبورد فیزیکی و بلوتوث. همین. حالا خواهش میکنم فقط بگید کدوم مدل ایسوس همه ی این مشخصات رو داره؟؟ ممنون مشم راهنماییم کنید. سپاس.

    • سلام
      چرا سامسونگ نمی خرین ؟ به نظر من اگر پولشو دارین Note 10.1 بخرید و اگه نه Tab 3 گزینه بهتریه . فعلا ایسوس نخرید تا بعدا بگم مشکلاتش چیه .
      موفق باشید

  • سلام
    مرسی از سایت خوبتون.واقعا مفیده.یه سوال داشتم.من یه تبلت galexy tab 3 دارم که تازه هست و اکه.میخوام با یه galexy note 10 عوض کنم.به نظر شما ارزششو داره؟ممنون میشم اگه کمک کنید

  • عالی بود ممنون

  • محسن پاکو 15 فروردین 1393

    سلام.سایت خوبی دارید.مطالبتونم مفید والبته خاص و بیان ساده و شیرینی داره
    خواستم تجربه ی خودمو از انتخاب سی پی یو در اختیار دیگران قرار بدم
    همه ی اواع پردازندرو معرفی کردید اما در آخر فقط یک پیز به کمک میاد برای خرید.البته با توجه به پردازنده فقط.اونم بنچمارکه.من به دوستان پیشنهاد میکنم فقط یکبار به سایت یوتیوب برن و نام محصولشونو بنویسن وجلوش یه بنچمارک بنویسن تا راحت ببینن که کدوم پردازنده قوی هستش
    اما در آخر یه پیشنهاد بدم اونم اینه که با توجه به سخت افزار فقط خرید نکنید.نرم افزار خیلی مهمه.الان از لحاظ سخت افزار گوشیا خیلی شبیه به هم شدن.مثلا سونی بهترین سخت افزارارو داره مثه سامسونگ میزنه اما سامسونگ 75 درصد بازارو داره.با اینکه سونی قدیمیه اما الجیو اچ تی سی دارن جاشو میگیرن فقط به خاطر نرم افزاراشون و محیط کارپسندشون.اپل هم که دیگه خودش همیشه بهترین بوده و تعریف ازش فقط یه چیزه تکراریه.هرچند از وقتی استیو جابز مرده نبوغشون سقوط زیادی داشته
    باز هم تشکر بخاطر سایت عالیتون

  • سلاااااااااام بر زائردوزخ کبیر
    سلام برسردبیر بزرگ
    خدا فشارت بده مررررررررررررررد گردن دردگرفتم 3ساعته کزکردم اینجا
    اصا تمووووم نمیشه د آخه اینقد مطلب مفید؟؟؟؟؟؟؟ اصاا تخریب شدم به سایتتون 4تا نسخه ی درمون آرتروز گردنم اضافه کنید به ما سربزنید 3پااااااااااااااااااا3 بیکراااااااااااااااااااااااااااااااان………

  • سلام بر مهندس گرام
    من یه تبلت(acer w700) خریدم و آنتی ویروسNOD SMART SECURITY روش نصب کردم حالا میخوام SAFE MODE برم داخل محیط ویندوز کرکش کنم .اگه امکانش هست راهنماییم کنید به چه شکل وارد safe mode شوم
    با تشکر

    • آرش جان سلام
      ورود به محیط safe mode در تبلت هم درست مثل لپ تاپ و PC هست و فرقی هم نداره . از منیوی Start گزینه msconfig رو تایپ کنید . از پنجره باز شده به تب boot برید و از اونجا هم گزینه safe mode رو تیک بزنید و بعد ok کنید . حالا تبلت تون رو ریستارت کنید . همین !

  • خیلی ممنون مهندس جان . لینکی که دادی هم خیلی کمکم کرد

  • سلام جناب امین زاده خسته نباشید
    هر وقت مشکلی تو خریدم پیش اومده مطالب شما تمام نیازهامو بر طرف کرده
    فقط یه سوال به گفته شما تبلتهایی که مبتنی بر intel i3 or i5 هستن 100% از ویندوزهای pro هستن نه RT درست عرض میکنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • محمدرضا 12 اسفند 1392

    باسلام وخسته نباشید !
    من قصد خرید یک تبلت دارم و درباره تبلت هم اطلاعات کافی ندارم از شما برادرانه ویا دوستانه تمنا دارم که من رو درباره خرید یک تبلت خوب کمکم کنید من می خوام که این راهنمایی .راهنمایی مفیدی باشه نه اینکه تبلت یک روزه خراب بشه. ممنون میشم اگه راهنمیی ام کنید .
    باتشکر

    • سلام
      1- اگه پول نداری بی خیال شو ! تبلت خوب گرونه .
      2- اول ipad اگه نمی تونی Note 10.1 بازم اگه نمی تونی یا Tab 3 و یا Lenovo Yoga 10 بازم اگه نمی تونی دیگه ولش کن دیگه . البته مموپد ایسو هم تو تبلت های ارزون (زیر 1 تومن ) گزینه خوبیه .

  • از مطالب مفید و کاربردی اطلاعاتی که گذاشتین لذت بردم ، براتون آرزوی مفقیت میکنم .

  • سلام
    واقعا مطلب کاربردی بود.
    فوق العاده بود.
    ممنون از شما

  • سلام
    میخواستم تفاوت و رده بندی سی پی یو های Qualcomm Snapdragon 400 Chipset با Mediatek MT6589 Chipset وIntel® Atom™ Z2580 vh nv در صورت امکان بدونم
    ممنون

  • خیلی ممنونم از راهنماییتون دستتون درد نکنه

  • منظورم این بود که برای کسی که کارش معماریه و بخواد از تبلت استفاده حرفه ای بکنه پس همون ipadخوبه؟ممنونم از لطفتون شما بسیار محترم و مفید هستید بسیار لطف دارید متشکرم ار جوابتون

    • دوست عزیز با تبلت نمیشه کارای نقشه کشی و طراحی انجام داد ! برای اینکارا باید از لپ تاپ استفاده کنید .

  • با سلام و تشکر من یک تبلت مناسب یک مخ معمار میخوام لطفا بمن بگید چه تبلتی بخرم قیمتش مهم نیست ممنوم

    • سلام
      جسارتا درست متوجه منظورتون نشدم . اما اگر بهترین تبلت موجود در بازار رو می خواین پیشنهاد می کنم Apple iPad Air 4G – 128GB بخرین اما گرونه ها ! حدود 2700 ! با این پول میشه یه لپ تاپ ایسوس با صفحه نمایش لمسی خرید !!!
      موفق باشید

  • سلام و خسته نباشید.
    سوالم اینه که من میخوام تبلت lenovo yoga 8بخرم.مشخصات این تبلت پردازنده 4 هسته ای 1.2 گیگاهرتز(cortex-a7)با رم 1 گیگا بایت میباشد.مطلب بالا راخواندم.بسیار مفید بود.اما درمطلب بالا نوشتین که cortex-a7ضعیف.میخواستم بدونم درست فهمیدم یا نه.ایا با این اوصاف کانفیگی که برای این تبلت هست میتونه عملکرد خوبی داشته باشه یا نه؟
    در مشخصات این تبلت این هم ذکر شده است.(Mediatek MT8389 1.2 GHz)این ندیا تک که نوشته مربوط به چیست؟ایا تاثیری در عملکرد تبلت دارد یانه.در کل نظرتان را در مورد خرید این تبلت بگویید.ممنون

  • تشکر ویژه خیلی مفید بود.فقط در مورد چیپ های Mtkومدل هاش هم اگه بررسی میکردیم کامل میشد

  • سلام.خسته نباشید. من یه تبلت هیوندا دارم که متاسفانه بابولوتوث بازی ها رو نمیشه توش بریزی .به نظر شما مشکل کجاست.البته بقیه فرمت ها مثل pdf و… رو دریافت میکنه ولی بازی رو نه

    • سلام
      اگه بازی مورد نظر تون دیتا داشته باشه با بلوتوث خیلی سخت میشه این کارو انجام داد اما اگه فقط یه فایل apk باشه باید هم ارسال بشه هم نصب بشه ! یعنی فایل اصلا به دستگاه مقصد ارسال نمیشه ؟

  • سلام

    سایت خوبی دارید اگه می شه برام چند تا تبلتخوب در مابین قیمت 500 الی 700 تومان معرفی کنید نظر تون در باره ی
    تبلت Axtrom Axpad 7E01 Plus چیه؟
    آیا می شه با تبلتی که سیم کارت نمی خوره با استفاده از مودم 3g به اینترنت وصل شد اگه می شه لطفا” راه وصل شدن به اینترنت با 3gاز طریق تبلتAsus Memo Pad ME173X HD را به هم بگید

  • علی ملکی 15 بهمن 1392

    با سلام و خسته نباشید
    در واقع قصد داریم برای یه مجموعه خاص تبلت وارد کنیم. … آیا امکان داره از مشاوره شما استفاده کنیم؟ یا اساسا در این زمینه اطلاعات جامع دارید؟
    با تشکر و احترام

    • با سلام
      جناب ملکی از تاخیر در پاسخ به سوال تون جدا عذر خواهی می کنم . در مورد نحوه همکاری لطفا با ما تماس بگیرید تا بتونیم بیشتر در خدمت تون باشیم . لطفا از طریق فرم تماس با ما ، ایمیل بزنید در خدمت تون هستیم .

  • باسلام وبا تشکر فراوان از مطالبتون
    در قسمت ARM فرموده بودین هرچه ترانزیستور کمتر باشه توان کمتری تلف میشه و این یک مزیته و در قسمت پردازنده های تگرا گفتید هرچه توان کمتری مصرف بشه سرعت پایین میاد . من این تناقض رو نمیفهم لطفا کمی توضیح بدین

    • سلام
      معمولا اتلاف توان با سرعت عملکرد پردازنده رابطه مستقیم داره . اگه بخوایم سرعت کلاکش رو بالا ببریم توان اتلافی زیاد میشه .
      پردازنده های کم توان که در تبلت ها و برخی آلترابوک ها استفاده میشن معمولا تعداد ترانزیستور و همچنین سرعت کلاک کمتری دارن تا عمر باتری دستگاه زیاد بشه . چون عمر باتری در تبلت یک اصل به شمار میره .

  • اطلاعات بدرد بخوری دادین.من با اینکه تحصیلکرده الکترونیکم اما تا به حال بین این اطلاعات گیج بودم.فقط اگه لطف کنی منبعی که پردازشگرها رو عملا تست کرده باشه و مقایسه شون رو بده معرفی کنی ممنون میشم آقای متخصص.مرسی.

  • مجید نودین زاده 06 بهمن 1392

    سلام من معمولا زیاد مطلب می خونم اما وقت نمی زارم برا نظر و تشکر چون چنگی به دل نمیزنه اما شما کارتون خوبه قلم خوبی هم دار دست شما درد نکنه 😉

  • با سلام
    بسیار ممنون از سایت خوبتون
    می خواستم ببینم ازبین me302 , nexus کدوم بهتره؟
    خیلی گشتم و مشخصاتشون رو چک کردم!
    اگه امکانش توضیح فنی و جامع باشه.
    تورو خدا سریع جواب بدید نیاز دارم.
    ممنون

  • سلام. خسته نباشی.بهترین سیپیو مبایل تو رنج قیمتی یک ملیون و دویست چیه؟چی بخرم.نظرت رو سامسونگ مگا6.3چیه؟

  • سلام ..خیلی جالب بود …مغسی

  • با سلام
    میخواستم بپرسم برای خرید تبلت باید به چه چیز هایی دقت کرد یا اینکه پردازنده ی آن باید چه چیزی باشد؟
    منتظر جواب هستم. باتشکر

  • سلام
    اگه میشه در مورد پردازنده ی MTK که برای تبلت Lenovo Ideapad A3000 هست و مقایسه ی اون با Intel توضیح بدید.
    ممنون

  • سلام

    سایتتون خیلی خوب و عالیه ..

    من یه سوالی دارم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید..

    من میخوام یه تبلت بخرم که بتونم نرم افزار office و …..رو نصب کنم در واقع میخوام windows base باشه البته سیم

    کارت هم بخوره ,,, خواهش میکنم منو راهنمایی کنید..سردرگمم

  • با عرض سلام
    با تشکر از زحمات شما. مطالبتون خیلی مفید بود. استفاده کردم.
    فقط یه سوال:
    تبلتهایی که توانایی اجرای بازی های سه بعدی رو داره فقط به سی پی یو های تگرا محصور میشه یا نه؟؟
    ممنون از لطف شما.

  • فقط می تونم تشکر کنم

  • سلام ممنون از سایت خیلی خوبتون….. واقعا خسته نباشید میگم به اقای امین زاده مطالب لپ تاب و تبلتاتون رو خوندم و کلی اطلاعات کسب کردم واقعا ممنون
    یه سوال من یه نوت گلکسی سامسونگ جدیدا خریدم چند روز پیش یکی از دوستانم تبلتش رو روی نوت بنده گذاشته بود بعد از یه چند ساعتی متوجه شدم که کار نمیکنه و دستگاه داغ شده بود ولی وقتی به شارژ زدم دیدم شارژش خالی شده می خواستم ببینم این مشکله خود دستگاهه یا اینکه به خاطر تبلتی بوده که روش قرار گرفته؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
    یه سوال دیگه اینکه من رشته ام مهندسی برق هست و دنبال یه لپ تاپ خوب می گردم از مارک Asus لطفا راهنماییم کنید؟؟؟؟ مدل k46 چطوره؟؟؟؟ قیمت سری S فکر می کردم طبق اون چیز هایی که شما فرمودید خیلی بالاست ولی مدلS550 حدود دو میلیون 600 بود اون چطور ؟خوبه؟

  • طراحی سایت تبریز 27 آذر 1392

    سلام خیلی ممنون از مطالب خوب سایتتون

  • رضا نوروزی 23 آذر 1392

    اقا عالی بود واقعا کیف کردم ولذت بردم
    پیشنهادی داشتم اونم اینکه مقاله هارو به روز کنید چون این مقاله مربوط به اسفند 91 هست و الان سی پی یو های جدیدی اومده مثل اسنپدراگون 805 که تازه معرفی شده یا تبلت های جدید اومده مثل تبلت اکسپریا زد سونی یا ایپد ایر که پردازنده های جدیدی توش به کار رفته اگه مقاله های این سایت همیشه به روز باشه خیلی عالی می شه و به عنوان یه منبع به روز ازش استفاده کرد و بهش استناد کرد
    بازم ممنون بابت زحماتتون

    • سلام
      درگیری های خارج از نت زیادی داریم وگرنه خیلی حواسمون به این جور چیزا هست .
      چشم تلاش میکنیم اپدیت کنیم
      خیلی ممنون از پیشنهادتون

    • رضا نوروزی 24 آذر 1392

      بله کاملا درکتون می کنم
      ممنونم از شما بابت سایت بسیار عالیتون و خسته نباشید و امیدوارم با قدرت به کار خودتون ادامه بدید

  • سلام با تشکر از توضیحاتتون از پردازنده های تبلت
    خواستم بدونم پردازنده media tek 8389w Quad-core چه جایی در پردازنده ها داره؟
    ممنون

  • salam ba tashakor az etelaatet.. faghat man nafahmidam kodoom pardazande behtare.

  • داریوش 11 آذر 1392

    با درود
    ضمن عرض تشکر .در صورت داشتن اطلاعات دقیق تر لطفا برای اینجانب ارسال کنید

  • کيامهر 04 آذر 1392

    باسلام وخسته نباشید.. درمورد نام پردازنده تبلت هواوی توضیح بدید چون همیشه نمیدونم برا ی بازیها کدام دیتا رو دانلود کنم مدل تبلت میدیا پد 7 لایت

  • شانسی شانسی عجب سایت باحالی پیدا کردم وااااااااااااااااااقعا دمتتتتتتون گرم خیلی سایت عالی و پر مغزیه دستتون درد نکنه آدم عشق میکنه اینارو میخونه ..همیشه موفففففففففففق و پیروز باشید
    قربون شما یا حق

  • سلام و خسته نباشید جناب اقای امین زاده
    یه راهنمایی میخواستم ازتون من میخوام یه تبلت 500-650 تومانی بخرم بنظر شما کدوم تبلت پیشنهاد میکنید و ایا از نظر کیفیت تبلت لنوو بهتره یا هوایی ؟ لطفا هر چه زودتر جواب من می دهید ؟

  • سایتتون خیلی مفیده واقعا خوشم اومد فقط اگه میشه مطالب بیشتری برای ویندوز 7 بنویسید

  • محمد امین 05 آبان 1392

    سلام.دستتون درد نکنه واقعا سایت غنی و مفیدی دارید
    من برای راهنمایی همیشه از سایت شما استفاده میکنم

  • با سلام من تبلتی میخواستم که قدرت پر دازش بسیار بالایی داشته باشد من خودم بین galaxy note8وgoogle nexus 7 2013 شک وتردید دارم به نظر شما کدوم بهتره واگر در همین قیمت تبلت بهتر سراغ دارید بهم بگید ممنون از سایت خوبتون

  • احسان 24 مهر 1392

    سلام و خسته نباشید خدمتتون و تشکر می کنم از شما درمورد اطلاع رسانی دقیقتون از مطالب علمی و تخصصی در مورد دنیای دیجیتال،یک خواهش ازتون داشتم میخوام تا 1100 هزینه کنم واسه خرید یک تبلت خوب که قابلیت مکالمه هم داشته باشه و بتونم باهاش نرم افزارهای گرافیکی اندرویدی مثل بازیهای اچ دی رو درونش استفاده کنم.اگر زحمتی نیست برایم ایمیل کنید. بازهم ممنون.

  • بسیار عالی
    اگر براتون ممکنه یه مقاله درباره انواع GPUها(Asreno-Mali-Power VR-Nvidia Geforce و…) بنویسید
    که در صورت نوشته شدن این مقاله قسمت مقالات تبلت ها به نظرم کامل میشه
    با تشکر فراوان

  • زارعیان 04 مهر 1392

    باتشکر فراوان ازتوضیحات خوبتون.یه تبلت می خوام که کار اتوکد (طراحی نقشه دو بعدی وسه بعدی) را انجام بده لطفا راهنمایی کنید

  • سلام . خیلی مفید بود ممنون
    لطفا راهنمایی کنید

    تبلت هایی که سیم کارت میخوره تاثیری روی مصرف باتری و مشکل هنگ کردن تبلت داره یا خیر؟

    در تبلت هایی که external 3G support هستن از مودم مشخصی باید استفاده بشه که با اندروید سازگار باشه؟ چه مارک و مدلی؟

  • سلام من شخصا به شما افتخار می کنم مزسی

  • عالی بود خیلی ممنون واقعا ممنونننننننننننننم خیلی دوستون دارم که اینقدر موارد خوبی رو به اشتراک گذاشتی

  • بهترین جایی است که تا حالا دیده ام واقعا جای خوشحالی داره – یک نکته خیلی خوب که اینجا دیدم نکات علمی که بیان میشه به درسهایی که من در دانشگاه خوندم خیلی ربط داره – و بسیار مفهومی بیان شده است

  • با سلام
    بنده بین گوشی سونی اکرواس و اکسپریا v موندم.صرفنظر از قیمت و ظرفیت حافظه کدوم بهتره
    باتشکر

  • واقعا ممنون از سایت عالیتون

  • سلام
    واقعا از زحمتی که می کشی و این اطلاعات رو در اختیار دیگران قرار می دی ممنون.امیدوارم همیشه پرنشاط و پردرآمد باشی.

  • با تشکر فراوان
    عالی بود

  • meri az etelaate khobi ke dar ekhtyare hame mizarid mamnonam

  • با سلام
    دمتون گرم، اطلاعات خوبی دارین.

  • سلام
    سایتتون خیلی مفید بود.
    یه سوال دارم.میشه یه مقایسه بین پردازنده های intel atom z با پردازنده های دو هسته ایی cortex A9 داشته باشید

    • محمدرضا امين زاده محمدرضا امين زاده 31 اردیبهشت 1392

      سلام سیاوش جان . قول نمی دم که زود بنویسم اما به خاطر گل روی شما حتما این کار رو می کنم .

  • سلام خسته نباشید
    بخاطر زحمات و تلاشهای بسیار مفید و ارزشمندتان از شما تشکر و قدردانی میکنم.
    بسیار عالی.
    موفففففففففففففففففففففففففففففففففففق باشید

    • محمدرضا امين زاده محمدرضا امين زاده 28 اردیبهشت 1392

      سلام ممنون از لطف شما انجام وظیفه اس آقا پایدار باشید .

  • سلام!من یکم گیج شدم!
    میخوام بدونم cpu دوهسته ای 1Ghz سامسونگ بهتره یا Atom Z 2420 مدل پد فون
    لطفا راهنماییم کنید
    ممنون

    • سلام.همون طور که خودتونمیگید دو هسته ای.سی پی یو دوهسته ای خیلی بهتر از سی پی یو اینتل اتم با هسته ی مجازی هست البته اگه واقعی باشه.و این رو به شما بگم که بر اساس سی پی یو تبلت نخرید.بیشتر به سخت افزار های دیگه چشم ببندید

  • خوب بود مرسی . خسته نباشید. راستی من ایمیل فرستادم که خبر برام بفرستینا. اگه نفرستین نمیام سر بزنم.
    میرم یه جای دیگه. قهر میکنم

    • محمدرضا امين زاده محمدرضا امين زاده 01 اردیبهشت 1392

      ممنون . امین جان انتهای هر پست کادری برای وارد کردن ایمیل و عضویت در خبرنامه قرار دادیم . شما بایدایمیل خودت رو در اون کادر وارد کنی و بعد بری داخل ایمیل خودت روی لینک تایید کلیک کنی تا به صورت اتوماتیک مطالب جدید به ایمیلت ارسال شه .

  • kheili ali bud

  • سایتتون عالیه – ممنون از اطلاعات خوبتون.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا