بستن فهرست

فوتبال بدون شک یکی از لذت بخش ترین ورزش هایی که تو دنیا وجود داره . یکی از علایق خود من اینه که بتونم فوتبال بازی کنم و اگه درس نمی خوندم قطعا فوتبالیست می شدم 🙂 . الان متاسفانه بخاطر دغدغه های کاری خیلی فرصت نمی کنم فوتبال نگاه کنم اما از تکنولوژی هایی که توی فوتبال استفاده میشه که سر در میارم ! تو این پست می خوام بهتون بگم که سنسور عبور توپ از خط دروازه چیه و چجوری کار می کنه .

تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه

تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه

سنسور عبور توپ از خط دروازه چیست ؟

سنسور یا تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه یا به انگلیسی Goal Line Technology مکانیزم الکترونیکی برای تشخیص عبور کامل توپ از خط دروازه هست که جزء قوانین بازی فوتبال نیست اما جهت کمک به داوران و همچنین جلوگیری از هرج و مرج در بازی و اعتراضات بعد از بازی مطرح شد . فیفا در ابتدا مخالف استفاده از سنسور عبور توپ از خط دروازه بود تا اینکه یک سری مسائل در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی ( بازی آلمان و انگلیس – گل فرانک لمپارد که به اشتباه اعلام نشد ) و همچنین بازی های یورو 2012 ، فیفا رو برای استفاده از سنسور عبور توپ از خط دروازه مجاب کرد که در نهایت در 5 جولای 2012 فیفا به طور رسمی تایید کرد که قصد استفاده از این تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط دروازه رو داره . در ابتدا 9 سیستم هوشمند توسط کمپانی های مختلف به فیفا معرفی شدن که از این 9 تا فقط 2 تاشون جدی گرفته شدن و مورد تایید فیفا هستن . یکی روش GoalRef و دیگری روش Hawk-eye که توضیح میدم .

نمونه ای از یک توپ هوشمند برای تشخیص گل

نمونه ای از یک توپ هوشمند سنسور دار برای تشخیص گل

روش Hawk-eye برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

در این روش برای تشخیص گل ، از حدود 7 دوربین سرعت بالا و حرفه ای بر روی هر دروازه استفاده میشه یعنی مجموعا 14 دوربین .  ویدیو های این 7 دوربین که از زوایای مختلف مسیر توپ رو پیوسته دنبال می کنن ، مثلث سازی و ترکیب میشن و یک تصویر 3 بعدی رو به کامپیوتر می فرستن . در اون کامپیوتر تصاویر پردازش میشن و اگر توپ از خط دروازه عبور کنه سیگنالی به ساعت مچی داور مبنی بر گل بودن می فرسته . تمام این اتفاقات در 1 ثانیه میفته ، باورتون میشه ؟

مزایا : ■ قابلیت ذخیره سازی تصاویر جهت آنالیزهای بعدی ■ نشان دادن تصاویر به مربیان و تماشاگران در لحظه ■ عدم نیاز به توپ های مخصوص ( در ادامه میگم )

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

معایب : ■هزینه بسیار بالا ■ شرط لازم برای درست کار کردن این سنسور جهت تشخیص گل اینه که حداقل 25 درصد از توپ باید معلوم باشه و اگر توپ زیر بدن بازیکن مخفی بشه سیستم کار نمیکنه .

تکنولوژی hawk eye برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

تکنولوژی hawk eye برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

روش GoalRef برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

روش GoalRef بر اساس القای الکترومغناطیسی کار میکنه . به این شکل که تعدادی سیم پیچ داخل تیرک های عمودی و افقی دروازه جاساز میکنن که یک میدان مغناطیسی فرکانس پایین تولید کنن . داخل توپ یعنی بین لایه چرمی بیرونی و لایه بادشدنی درونی یک سری قطعات الکترونیکی جاساز میکنن . این قطعات که داخل اونا یک سنسور مغناطیسی هم هست توسط 10 – 12 تا نگهدارنده وسط توپ قرار گرفتن . وقتی توپ از خط عبور کنه حالا چه از بالا چه از پایین ، شدت میدان مغناطیسی تغییر میکنه . یک سیستم نرم افزاری داره این کار ها رو رصد میکنه و به محض احساس تغییر در میدان مغناطیسی دروازه ، سیگنال رادیویی رمزگذاری شده ای رو به ساعت مچی داور ارسال میکنه و روی اون ساعت مچی عبارت گل Goal نوشته میشه .

مزایا : ■ ارزون بودن نسبت به روش های دیگه ■ تشخیص تحت هر شرایطی حتی اگه توپ زیر بدن دروازه بان قائم شده باشه

معایب : ■ تشخیص فقط توسط داور داده میشه و تماشاگران نمی تونن از تلویزیون متوجه این مسئله بشن ■ داخل توپ ها باید قطعات الکترونیکی جاساز بشه .

تکنولوژی Goalref برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

تکنولوژی Goalref برای تشخیص عبور توپ از خط دروازه

امیدوارم حین تماشای بازی های جام جهانی وقتی تیمی گل زد ، یاد علم فردا بیفتید 🙂

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • اسپری محو شونده (vanishing spray ) در فوتبال چیست ؟در جام جهانی 2014 برزیل از اسپری های محو شونده استفاده کردن که بعد از چند ثانیه محو میشه . داور با این اسپری می تونه محل قرارگیری ضربه کاشته و همچنین محل ایستادن دیواره دفاعی رو مشخص کنه . حالا این اسپری چی هست و چجوری وارد فوتبال شد…
  • سنسور درب لپ تاپ چیست و چگونه کار می کند ؟دوستانی که لپ تاپ دارن قطعا می دونن می خوام در مورد چی صحبت کنم . قطعا دیدید وقتی که سرپوش یا درب لپ تاپ رو می بندید یه اتفاقی بالاخره می افته ، یا لپ تاپ خاموش میشه یا هایبرنیت میشه و یا اسلیپ میشه . حالا امروز اول از همه…
  • آیا اکس باکس و پلی استیشن به تلویزیون آسیب می زنن ؟از بچگی یادمه وقتی می خواستم میکرو بازی کنم مادرم بهم می گفت بچه جون انقد با این تلویزیون میکرو بازی نکن خراب میشه . سگا اومد ، پلی استیشن ۱ اومد ، ۲ اومد و اکس باکس ۳۶۰ گرفتم باز هم همین تفکر باقی بود . البته پدرم هیچ…
  • راه اندازی گیم نت ایکس باکس ، بررسی هزینه ها و درآمدهرچی به فصل تابستون نزدیک میشیم ، شور و اشتیاق بازی های کامپیوتری زیاد میشه و خیلی ها به فکر راه اندازی گیم نت ایکس باکس میفتن اما شرایط ، لوازم مورد نیاز ، هزینه ها و درآمدش رو نمی دونن ، پس من تو این پست بهتون مسائل مهمی رو…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

14 دیدگاه

  • یاسین 10 مهر 1395

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید شما یک اسمی یا نشونه ای از این شرکتای سازنده این فناوریا ندارید می خواستم وسیله ای که درست کردمو بفروشم

  • مهسا پهلوان 11 اردیبهشت 1394

    سلام میخواستم تو طراحی ساعت مغناطیسی که بتونه تو حریم های برق و قرار گرفتن در میدان مغناطیسی اعلان و اژیر بکشد اینو میخوام بخاطر یکی از همکارای برقم که در اثر اشتباه ناشی از ندونستن قطع برق وارد حریم باسبار برق شده و برحمت خدا رفته بسازم خواهش میکنم بهم کمک کنید من اصلا رشته ام برق نیست طرح های دیگه ای هم دارم که وقتی اشنا شدیم باهاتون درمیون میزارم خواهشا کمک کن نزاریم اتفاق های ناگوار در صنعت برق گریبانگیر عزیزانمون بشه

  • سلام اقای امین زاده

    نمیدونستم کجا بیان کنم ولی اگه میشه در مورد منیع تغذیه pc هم اطلاعاتی بدید
    واقعا لازم دارم
    منظورم کدوم منبع های نغذیه برای یه سیستم تو حد cor i 3 خوبه
    اگه اطلاعاتی بدید ممنون میشم

    • سلام محمد جان . این مطلب رو باید تو یه پست جداگانه نوشت . اما در حالت کلی پاور گرین 330 وات ، 380 وات ، 430 وات و 480 وات خوبن یعنی کافین . ترجیحا 380 به بالا بگیرید .

    • تشکر دوست عزیز

  • بابا من تازه با این سایت اشنا شدم
    خیلی توپه
    اقا دمت گرم

  • تو بازی دیشب از این فن آوری استفاده شد وتلویزیون هم تصاویرشو نشون داد البته نیازی هم به استفادش نبود چون سلامت گل کاملن مشخص بود!ولی خدایییش من اون موقه یاد علم فردا افتادم:-))

  • من موافق استفاده از این تکنولوژی ها در فوتبال نیستم…. هیجان رو از بین میبره 🙁

    • بله همون طور که اشاره کردید هیجان رو از بین می بره!

      ولی نبودش هم صندلی ها رو از بین میبره. حداقل در ایران این جوریه

  • محمد جواد 19 خرداد 1393

    واقعا جالبه قطعات الکترونیکی در توپ فوتبال. یعنی با این همه لگد هیچیشون نمیشه !!

  • عااااالی بود
    واقعا ممنون

  • حالا به نظر شما از کدوم روش در این جام استفاده میشه؟؟؟

    • سلام رحیم جان . والا بستگی به استراتژی های فیفا داره . من فکر میکنم از روش دوربین استفاده کنن . منم مشتاقم ببینم چی میشه .

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا