بستن فهرست

RAM رم یکی از مهمترین عواملی است که هنگام خرید کامپیوتر و یا لپ تاپ باید بهش توجه کنید . در لپ تاپ به دلیل اینکه اولا شرکت سازنده قبل از شما و بهتر از شما حواسش به سخت افزار موجود در لپ تاپش هست ، مقدار RAM رم به درستی انتخاب میشه اما در کامپیوتر رومیزی اینطور نیست ، اینکه کدوم مارک RAM رم رو انتخاب کنید ، چند تا RAM رم ، چه فرکانسی ، چه مقدار حافظه و هزار و یک ابهام دیگه که قصد دارم در این پست تا جایی که سوادم بهم اجازه میده رفعشون کنم . پس تا انتهای پست همراهم باشید ، ضرر نمی کنید قطعا .

رمی که اینجا صحبت میشه SDRAM هست

 RAM رم چیست ؟

خیلی ها می دونن RAM رم چیه اما من واسه اونایی که ذهنیت درستی از RAM رم و اینکه اصلا چرا باید RAM رم در کامپیوتر وجود داشته باشه ندارن ، بازگو میکنم .

ماژول یا استیک RAM رم قبل از نصب روی اسلات

ماژول یا استیک RAM رم قبل از نصب روی اسلات

RAM مخفف ۳ کلمه Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی هست . حالا چرا حافظه تصادفی ؟ اگه RAM رم رو از نزدیک ببینید چند تراشه ( آی سی ) لحیم شده می بینید که درون این تراشه ها فضای ذخیره سازی تعبیه شده . بزارید یه مثال بزنم : فرض کنید یه آپارتمان ۱۰۰ واحده داریم ( می دونم خیلی بزرگ و غیر قابل باوره اما تخیل که کنتور نمی ندازه ، تصور کنید دیگه ) . هر واحد شماره مخصوص به خودش رو داره . به اکبر آقا می گیم برو واحد ۴ ، به اصغر آقا میگیم برو واحد ۵۹ و … هیچ محدودیتی هم نمی ذاریم و بهشون میگیم اگه واحد ۴ یا واحد ۵۹ پر بود برید هر جا که خالی بود . در مورد RAM رم هم این مسئله صدق میکنه ، در حافظه RAM رم و درون اون تراشه هایی که گفتم ، کلی سلول خالی داریم که هر کدوم آدرس مخصوص به خودشون رو دارن . دیتا می تونه به صورت تصادفی تو هر سلول خالی جا بگیره .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

وجود RAM رم واجبه ، چرا ؟ سرعت هارد با سرعت CPU هیچ سنخیتی نداره ، CPU واسه اینکه بتونه اطلاعات رو با سرعت خیلی بیشتری پردازش کنه ، اول دیتا رو وارد RAM رم می کنه و تا پایان پردازش در RAM رم می مونه . در واقع RAM رم می تونه خودش رو با CPU هماهنگ کنه اما هارد به خاطر مکانیزم مکانیکی که داره نه . الان شاید بگید خب پس چرا در سیستم هایی که حافظه SSD استفاده میشه RAM رم وجود داره ، ها ؟ چون ساختار حافظه RAM رم با حافظه SSD زمین تا زیر زمین فرق داره . RAM رم حافظه موقت و از دست رفتنی و تصادفی است اما SSD حافظه موندگار و منظم هست . حالا بگذریم !

پس تا اینجا متوجه شدید که RAM رم برای بالا بردن سرعت پردازش CPU باید باشه . برای اینکه ارتباط بین RAM رم و پردازنده واستون جا بیفته و یکم بیشتر با اساس کار RAM رم ها آشنا بشید توصیه میکنم حتما و حتما پست های زیر رو بخونید چون در تصمیم گیری هاتون درمورد رم تاثیر گذاره :

Dual Channel چیست ؟ تشریح تکنولوژی Dual Channel در RAM

چرا اطلاعات حافظه رم RAM با قطع برق پاک می شود ؟

 

مقدار حافظه RAM رم

اون خونه هایی که بالا گفتم بالاخره یه ظرفیتی داره دیگه ، این ظرفیته میشه همین مقدار حافظه RAM رم که الان تو سال 2015 دیگه به گیگابایت بیان میکنن . قبلا ، منظورم همین 10 سال پیش ، مقدار حافظه RAM رم  رو به مگابایت بیان می کردن .

چیپ های حافظه RAM رم

چیپ های حافظه RAM رم

ببینید اساس چیدمان سلول های RAM رم  به صورت بایتی هست . هر بایت ۸ بیت توش جا میشه . بیت کمترین مقداریه که یه عنصر دیجیتالی می تونه واسه خودش اختیار کنه . به زبون ساده : بیت همین صفر و یکی هست که تو علم کامپیوتر میگن . یک بیت می تونه مقدار ۰ بگیره می تونه مقدار ۱ بگیره . وقتی میگن بیت روشن یعنی ۱ و بیت خاموش یعنی ۰ . حالا اگه ۸ تا از این بیت ها رو کنار هم بزاریم ، میشه ۱ بایت . مثلا مقدار ۱۱۱۰۱۰۰۱ مجموعه ای از ۸ بیت هست ( بیت اول ۱ هست و بیت چهارم ۰ ، درسته ؟) که با همدیگه تشکیل ۱ بایت رو دادن . حالا در حافظه RAM رم  هم به همین شکله . مقادیر به صورت ۸ بیتی یا همون ۱ بایتی ذخیره میشن . هر بایت آدرس مخصوص به خودش رو داره . آدرس خونه اول ۰ هست و به ترتیب آدرس خونه ها یکی بهش اضافه میشه . وقتی میگیم یه رم ۴ گیگابایت هست یعنی ۴ میلیارد بایت ، مسئول ذخیره سازی اطلاعات در حافظه RAM رم وجود داره . یعنی به صورت همزمان ۴ میلیارد سلول می تونه پر بشه .

فرکانس یا سرعت RAM رم چیست ؟

قبلا هم گفتم که سرعت پردازش اطلاعات دیجیتال در پردازنده ، رم و کارت گرافیک در واقع همون فرکانس کاری اونهاست . فرکانس بیشتر یعنی کلاک پالس بیشتر و کلاک پالس بیشتر ه یعنی سرعت پردازش بیشتر . به زبون ساده در هر کلاک پالس ، یک یا بخشی از یک دستورالعمل پردازش میشه . مثلا پردازنده یا CPU دستوری رو می خواد در سلول های رم بنویسه و یا دستوری رو بخونه ، این دستورات در طول کلاک پالس های متوالی انجام میشه حالا هرچی این کلاک پالس ها با سرعت بیشتری پشت سر هم بیایند مسلما دستورات سریع تر اجرا میشن .

سرعت RAM رم یا همون فرکانس RAM رم یکی از مهمترین ویژگی های رم به حساب میاد که با هرتز بیان میشه ( مگا هرتز ) که در زبون عامیانه و بازاری به باس Bus  رم معروف شده . معمولا هر چی سرعت رم RAM بیشتر باشه اطلاعات بیشتری بین پردازنده و رم جابجا میشه اما نه در همه موارد . فرض کنید شما یک رم DDR3 با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز خریدید اما مادربورد شما ( کنترلر حافظه ) قادر به کار با این سرعت نیست پس واقعا این رم RAM برای شما بی مصرف خواهد بود و در سرعتی که کنترل کننده حافظه تعیین می کنه ( سرعت پایین تر ) کار خواهد کرد . بر عکس همین مسئله هم صدق می کنه اگه شما یک رم با سرعت کم رو روی یک مادربورد با سرعت بالا قرار دهید ، پردازنده و مادربورد مجبورن با سرعتی که رم تعیین می کنه کار کنن . بین دو عدد رم هم همینه ، اگه یک رم با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز و یک رم دیگه با سرعت ۶۶۷ مگاهرتز کنار هم قرار بدید ، رم ۸۰۰ مگاهرتزی مجبوره که خودش رو با سرعت پایین تر وفق بده و رو ۶۶۷ مگاهرتز کار کنه .

اما این سرعت بالای رم RAM کجا به درد شما می خوره ؟ فقط زمانی که می خواهید رم رو اورکلاک کنید . Overclock واسه دوستانی که نمی دونن به زبون ساده بگم که اورکلاک یعنی سرعت کلاک پردازنده یا رم یا گرافیک رو برای مدتی محدود زیاد کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم . معمولا افرادی که علم کافی در این زمینه رو دارن این کار رو انجام میدن و من هم پیشنهاد می کنم اگه تسلط به مبحث اورکلاک ندارید اصلا بهش فکر هم نکنیدچون عواقب بدی داره و منجر به سوختن قطعه شما میشه . پس فکر نکنید که هر چی رم RAM با سرعت بیشتری بگیرید عملکرد بهتری خواهسد داشت . به خیلی عوامل بستگی داره .

تایمینگ Ram رم و زمان پاسخ دهی

اگه فکر میکنید که دونستن مقدار و سرعت رم برای خرید آگاهانه RAM کافی به نظر میاد باید بگم در اشتباهید . مقوله ای به نام تایمینگ یا زمان بندی در RAM  رم ها وجود داره که ارتباط مستقیم با صفت آدرس دهی تصادفی رم داره . تایمینگ رم RAM و اعداد Timing چیست ؟

تایمینگ رم رو با ارقامی پشت سر هم بیان میکنن مثل ۲۴-۹-۹-۹ که رقم اول از سمت چپ رو با عبارت CAS نشون میدن و یکی از مهمترین اعداد این سلسله رقم هست . این عبارت یا عدد نشون دهنده تعداد کلاک پالس هایی است که طول میکشه تا RAM رم به ستون داده دسترسی پیدا کنه . هر چی این CAS کمتر باشه بهتره . حالا چرا ؟ بزارید مثال بزنم قضیه جا بیفته . فکر کنید یه RAM رم DDR3 1866 کینگ استون HyperX با CAS = 11 و یک رم DDR3 1600 با CAS = 6 از مارک G.Skill در اختیار دارید . فکر می کنید کدوم یک از این رم ها سرعت بیشتری در دسترسی تصادفی مکان های حافظه داشته باشه ؟ زمان پاسخ دهی رم به دستور پردازنده رو از فرمول زیر محاسبه می کنن :

فرمول محاسبه زمان پاسخ دهی RAM رم

فرمول محاسبه زمان پاسخ دهی RAM رم

حاصل این فرمول یه عدده که به نانو ثانیه در میاد . برای مثال زمان پاسخ دهی رم کینگ استون که بالاتر گفتم با استفاده از این فرمول میشه ۱۱٫۷ نانو ثانیه اما زمان پاسخ دهی رم G.Skill میشه ۷٫۵ نانو ثانیه . این نشون میده که رم G.Skill حتی با سرعت کلاک کمتر ، سرعت دسترسی بالاتری نسبت به رم کینگ استون داره یعنی پردازنده سریع تر می تونه اطلاعات رو داخل رم جاساز کنه و فرا بخونه . اما با این وجود ، رم کینگ استون به خاطر کلاک پالس سریع تر ( همون سرعت بیشتر ) دارای پهنای باند بیشتریه و موقع عملیات حجیم بهتر از رم G.Skill عمل میکنه .

 

نوع RAM رم ها ، DDR , DDR2 , DDR3 ، کدام یک ؟

DDR مخفف Double Data Rate هست که به زبون ساده انتقال اطلاعات رو دو برابر می کنه ، قبلا که این تکنولوژی نبود انتقال اطلاعات فقط در یک لبه کلاک پالس صورت می گرفت و اسم اون تکنولوژی هم SDR یا به انگلیسی Single Data Rate بود اما با وجود DDR ، اطلاعات در دو لبه کلاک پالس انجام میشه . در حال حاضر سه مدل DDR و DDR2 و DDR3 در بازار موجودن و DDR4 هم داره از راه می رسه . برای درک بهتر ، پست ” تکنولوژی DDR و فرق DDR با DDR2 و DDR3 ” حتما بخونید .

طبق روال معمول در دنیای تکنولوژی هر چی عدد بیشتر باشه بهتره . در مورد رم هم ایم مسئله صادقه ، DDR3 از DDR2 و DDR2 از DDR بهتره از هر لحاظ . الان DDR3 رو بورسه و تمام مادربوردهای موجود و جدید در بازار با رم DDR3 هماهنگ هستن . سرعت ، توان مصرفی و پهنای باند در رم ها از DDR به DDR4 بهتر و بیشتر شده . حالا بعدا در یک پست جداگونه تفاوت DDR ها با هم رو  میگم .

فقط اینو بدونید که اگه بخواین یه رم بخرید و کنار رم فعلی تون بزارید باید تکنولوژی ساختش رو بدونید. برای این کار مشخصات مادربورد تون رو از سایت رسمی بخونید و یا کنار اسلات رم نوشته که DDR چند هست . روی خود رم هم نوشته که چه DDR ایه .

 

هماهنگی RAM رم ها با یکدیگر

یکی از مهمترین مراحل خرید RAM رم اینه که رمی بخرید که با رم کناریش سازگار باشه و به اصطلاح کانفلیکت ( نا هماهنگی ) نکنه . این مسئله واسه زمانی هست که شما یک رم دارید و می خواید یه رم دیگه اضافه کنید یا قصد خرید دو عدد RAM رم رو دارید .

الان اگه برید بازار کامپیوتر ، ۲ مدل رم جلوتون میذارن ، یکی قیمت پایین تر و یکی دیگه قیمت بالاتر . اونی که قیمت پایین تری داره به گفته فروشنده با هر مادربورد و رمی Match نمیشه و اون رمی که قیمت بالاتری داره رو هر مادربورد و با هر رمی سِت میشه . من توصیه می کنم اگه قصد اضافه کردن رم دارید ، از همون مارک رمی بخرید که دارید ، اینجوری کمترین ناهماهنگی بوجود میاد . در بسیاری از مواقع شما مجبورید پول بیشتری بدید و رمی بخرید که با همه چیپ ست ها هماهنگه .

■ اگه قصد جمع کردن کامپیوتر دارید ، قطعا توصیه می کنم اگر می خواید ۲ عدد رم بخرید حتما هم مارک و مشابه بخرید .

■ خیلی ها می دونن ، من واسه دوستانی که نمی دونن بگم که رم ها باید از نظر تکنولوژی مثل هم باشن . مثلا هرگز RAM رم DDR2 کنار رم DDR3 نمی تونه قرار بگیره . باید هم نوع باشن .

■ در مورد باس یا سرعت هم گفتم که ترجیحا هم سرعت باشن ، چون اولویت با سرعت کمتره و اگه یکی باس ۱۳۳۳ و دیگری ۱۶۰۰ باشه ، جفت رم ها در سرعت ۱۳۳۳ کار میکنن .

■ اگه مادربورد شما ۱۶۰۰ مگاهرتز هست و شما رم DDR3 2000 روی اون سوار کنید ، سرعت رم با سرعت مادربورد تنظیم میشه و روی ۱۶۰۰ مگاهرتز کار میکنه . پس حواستون به حداکثر سرعت قابل پشتیبانی مادربورد تون باشه .

 

چه مقدار RAM رم نیاز دارید ؟

■ RAM رم ۲ گیگابایت

من به چشم دیدم که حتی با رم ۵۱۲ مگابایت ، ویندوز سون نصب کردن . روی ۱ گیگ که خیلی دیدم . لازمه بگم برای اینکه ویندوز سون که الان خیلی رو بورسه و حتی با وجود ویندوز ۸ باز هم مردم دارن از ویندوز ۷ استفاده می کنن ، بدون دردسر روی سیستم یا لپ تاپ تون کار کنه ، حداقل به ۲ گیگ RAM رم نیاز دارید چون حداقل رم مورد نیاز برای ویندوز ۷ حدود ۱ گیگ هست اما با یک گیگ عذاب میکشید . این ۲ گیگ رم خیلی از کارهای روزمره و حتی برخی کارهای گرافیکی مثل کار کردن با فتوشاپ و کورل رو جواب میده . اما مشکلی که RAM رم ۲ گیگ داره اینه که موقع استفاده همزمان برنامه ها و یا باز کردن همزمان تب های زیاد در گوگل کروم یا فایرفاکس ، سیستم دچار مشکل میشه .

■ RAM رم ۴ گیگابایت

RAM رم ۴ گیگ الان تقریبا عرف هست و از پس خیلی کارها بر میاد . البته اگه سیستم عامل تون ۳۲ بیتی هست میشه گفت که بین ۲٫۶ گیگ تا ۳٫۵ گیگ از ۴ گیگ فقط شناسایی میشه و برای اینکه از تمام ۴ گیگ استفاده کنید باید سیستم عامل ۶۴ بیتی نصب کنید . برای فهمیدن ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن کامپیوترتون پست ابراهیم درویش ؛ ” تشخیص نوع سیستم عامل ” رو مطالعه کنید .

در حال حاضر تمام لپ تاپ ها با پردازنده های core i اینتل حداقل ۴ گیگ RAM رم دارن و این نشون میده که به دلیل وجود نرم افزار های جدید و استفاده همزمان اونا ، تقریبا ۴ گیگ رم لازم هست . با ۴ گیگ رم می تونید خیلی از برنامه ها رو به صورت همزمان استفاده کنید . برای مقایسه بین رم ۲ گیگ و ۴ گیگ ، نرم افزار فتوشاپ رو در یک سیستم ۲ گیگی و ۴ گیگی نصب کنید و عملیات زوم ZOOM رو انجام بدید !

 ■ RAM رم ۶ تا ۸ گیگابایت

معمولا به افرادی که کارهای تصویری و گرافیکی سنگین انجام میدن مثل کار با نرم افزارهای After Effect توصیه میشه مقدار RAM رم رو جداقل ۶ گیگ یا ۸ گیگ در نظر بگیرن . البته این مقدار رم برای کسانی که بازی می کنن هم توصیه میشه . RAM رم ۶ یا ۸ گیگ نیاز به سیستم عامل ۶۴ بیتی داره .

■ RAM رم ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت

رم ۱۶ گیگابایت و بیشتر تقریبا میشه گفت برای کاربرای معمولی بی مصرفه . برای خیلی های دیگه هم همینطور ، چون ۸۰ درصد مردم کاری با کامپیوتر انجام نمیدن که حجم رم رو تا ۱۶ گیگ یا بیشتر بخواد پر کنه . اینو گفتم که فکر نکنید اگه مثلا فتوشاپ انجام میدید و رم ۴ یا ۶  گیگ دارید به خاطر اینکه فتوشاپ رو سریع تر انجام بدید برید رم ۱۶ گیگ ببندید رو سیستم تون . چون فقط رم نیست که ، گرافیک و پردازنده هم هستن ضمن اینکه فتوشاپ ، نرم افزاری نیست که احتیاج به رم ۴ گیگ به بالا داشته باشه .

ویندو ۸ تا ۱۲۸ گیگ رم و ویندوز ۸ نسخه Pro تا ۵۱۲ گیگ رم رو ساپورت می کنه .

تشخیص مدل و مشخصات RAM رم

موقع خرید RAM رم راهی جز دیدن مشخصات روی خود ماژول وجود نداره . در تصویر زیر من اعداد و ارقام مختلفی که روی رم نوشته شده رو توضیح میدم .

تشریح مشخصات Ram رم روی ماژول

تشریح مشخصات Ram رم روی ماژول

در شکل بالا از سمت چپ :

DDR3-1333 یعنی تکنولوژی ساخت رم DDR3 هست و فرکانس کاریش ( سرعتش یا همون باس ) ۱۳۳۳ مگاهرتز .

PC3-10600 : نامگذاری رسمی و فنی رم ها این شکلیه . PC یعنی رم برای PC و رقم ۳ یعنی DDR3 . عدد ۱۰۶۰۰ یعنی ۱۰۶۰۰ مگا بایت در ثانیه توسط رم می تونه انتقال داده بشه . برای مثال دیگه PC2-8500 یعنی رم DDR2 با حداکثر انتقال اطلاعات ۸۵۰۰ مگابایت در ثانیه .

۴GB که حجم رم رو نشون میده .

۴Gx1 یعنی یک عدد ماژول ۴ گیگ

CL9 مربوط به تایمینگ رم میشه . CL مشخصه تایمینگ و ۹ یعنی ۹ کلاک پالس برای پاسخ دهی رم . هر چی کمتر باشه بهتره .

اگه عبارت DIMM رو دیدید بدونید که مخفف Dual in Line Memory Module هست و منظورش اینه که رم در دوطرف خودش پایه اتصال به اسلات داره . DIMM استاندارد جدید رم هاست . قبلا SIMM بود که فقط یک طرف خودشون پایه داشتن و پهنای باند کمتری هم داشتن .

■ دیدن مشخصات RAM رم در کامپیوتر

ساده ترین و موثر ترین روش برای دیدن مشخصات هر سخت افزاری در کامپیوتر استفاده از نرم افزار CPU-Z هست که حجم خیلی کمی داره و پدر مادر سخت افزار رو میاره جلو چشماتون . افراد مبتدی هم می تونن از System information ببینن . یا روی My Computer راست کلیک کنن و گزینه آخر یعنی Properties رو انتخاب کنن تا قسمت system باز بشه .

نرم افزار CPU-Z برای دیدن مشخصات RAM رم

نرم افزار CPU-Z برای دیدن مشخصات RAM رم

چه زمانی نیاز به رم دارید ؟

این مسئله در بیشتر مواقع با چشمان غیر مسلح شما قابل تشخیصه ! هر وقت که احساس می کنید کامپیوتر یا لپ تاپ تون موقع باز کردن نرم افزار ها و یا موقع کار با چند نرم افزار به طور همزمان ، داره گریه می کنه باید به فکر ارتقای RAM رم باشید . البته قدرت پردازنده خیلی مهم تر از رم هست . در واقع اگه از قدرت پردازنده خودتون اطمینان دارید می تونید افزاش RAM رم بدید .

■ معمولا موقع تعویض ویندوز XP به ویندوز ۷ و یا ۸ وقت ارتقای RAM رم هست .

■ نصب نرم افزار های جدید یا سنگین مثل اتوکد ، فتوشاپ ، افتر افکت ( افتر افکت فقط روی سیستم های ۶۴ بیتی نصب میشه ) و …

■ نصب سخت افزار جدید مثل کارت گرافیک که مقداری از RAM رم خودش رو از ماژول های رم مادربورد میگیره .

■ معمولا مادربوردهایی که گرافیک آنبورد On-Board دارن ، توصیه میشه که RAM رم بالاتری داشته باشن چون بخشی از اون رم میره واسه گرافیک آنبورد .

■ زمانی که خطاهایی همچون Low Memory و  یا Out Of Memory در کامپیوتر مشاهده کنید .

■ زمانی که برای باز کردن نرم افزارها باید زمانی بیشتر از حد معمول منتظر بمونید .

 

بهترین مارک RAM رم در بازار چیست ؟

حقیقتش اینه که رم قطعه ای نیست که ۵۰ تا قسمت داشته باشه ، قسمت مکانیکی و استهلاک زیادی داشته باشه . منظورم از این حرفا اینه که شرکت های سازنده رم نمی تونن حرکت عجیب و غریبی در طراحی یا قسمت خنک کننده یا چیپ ها بزنن چون رم چیز خاصی نداره . رم در بیشتر موارد کمترین خرابی در کامپیوتر رو داره و ماندگاری رم به خیلی عوامل بستگی داره . در واقع شما باید نسبت به نیازتون بهترین انتخاب رو از نظر حجم ، تایمینگ و سرعت داشته باشید نه اینکه فقط به مارک رم اکتفا کنید .

بین مارک های رم میشه به مارک های Corsair و Crusial و GSkill و Patriot و Kingston و ADATA و Apacer و Geil اشاره کرد .

 

بهترین مارک RAM رم دربازار - خدا می داند

بهترین مارک RAM رم دربازار – خدا می داند

هر کی یه نظری داره و در بازار هم هر فروشنده یک مارک رو بهترین می دونه . اما از روی بنچمارک هایی که انجام شده مارک های Corsair و GSkill  و Kingston و Patriot در رتبه های خوبی بودن . حالا اگه شما نظر دیگه ای دارید بفرمایید .

قیمت انواع RAM رم در بازار ایران

رم از اول بشریت قیمت معقولی داشته حتی بعد از این گرونی ها باز هم قیمتش خیلی بالا نیست و راحت میشه یک رم ۸ گیگ خرید و لذت برد .

■ قیمت رم های DDR به دلیل کمیاب بودنشون گرونن . مثلا رم DDR با ظرفیت ۲۵۶ مگابایت رو باید حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومن بسته به جنس فروشنده پول بدید . یا DDR با ظرفیت ۵۱۲ مگ رو باید حدود ۱۰۰ هزار پول بدید .

■ رم DDR2 با ظرفیت ۲ گیگ الان حدود ۶۵ هزار تومنه که تا ۱۲۰ تومن هم من دیدم . ۲ گیگ باس ۸۰۰ .

■ رم DDR3 که الان رو بورسه : ۲ گیگ باس ۱۳۳۳ حدود ۶۵ تا ۷۵ هزار تومن . باس ۱۶۰۰ گرون تر و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار .  رم ۴ گیگ باس ۱۳۳۳ حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومن . باس ۱۶۰۰ حدود ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومن . رم ۸ گیگ باس ۱۶۰۰ حدود ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومن . اینا قیمت های تقریبی هستن .

نکات ریز اما کاربردی در مورد خرید RAM رم و  استفاده از آن

■ RAM رم های DDR2 موجود در بازار تقریبا میشه گفت شامل گارانتی نیستن و اگه فروشنده هم چنین چیزی رو گفت حتما استعلام بگیرید . فروشنده میگه گارانتی داره بعد که خراب بشه ( دو روز بعد ) می بریش گارانتی میگن تحت گارانتی نیست و می خواست استعلام بگیرید . به همین راحتی !

■ موقع خرید RAM رم ، فروشنده حتما به شما عبارت ” گارانتی لایف تایم ” رو تحویل میده . گارانتی لایف تایم معنیش این نیست که تا اخر عمر بشریت گارانتی داره ، یعنی این محصول تا زمانی که  تولید میشه تحت گارانتی هست ( RAM رم DDR2 دیگه تولید نمیشه )

■ حتما RAM رم رو در مغازه فروشنده و جلوی خودتون تست کنید . ویندوزی که تست میشه حواستون باشه که یا ۷ باشه یا ۸ . اندازه رم رو حتما با چشم های خودتون ببینید .

■ بعد از خرید و موقع جا زدن رم در اسلات مادربورد ، حتما دست تون رو به یک شی فلزی بزنید تا از تخلیه شدن بار الکترواستاتیک بدن تون مطمئن بشید . در مورد الکترواستاتیک بعدا مفصل توضیح میدم .

■ در سخت افزار هیچ چیز زورکی جا نمیره ، اگه احساس می کنید موقع جا زدن یا درآوردن یک قطعه دارید بیش از یه حدی زور می زنید مطمئن باشید راه درآوردن یا جا زدنش رو بلد نیستید ، پس زور زیاد نزنید چون هم مشکلات جسمی 😀 پیدا میکنید و هم قطعه شما به سوی خدا شتاب می کنه . در مورد RAM رم هم این مسئله صادقه . رم رو با آرامش جا بزنید چون اگه اسلات یا رم بشکنه ، دیگه فاتحه …

■ توصیه میشه برای ۸ گیگ رم از دو عدد ماژول ۴ گیگ استفاده بشه اما از ۴ عدد رم ۲ گیگ نه .

■ رم هایی که روی خودشون هیت سینگ یا گرماگیر دارن در اولویت هستن .

برای خرید RAM رم مناسب نکته هایی که بالا گفتم کافی به نظر میاد و امیدوارم که موقع خرید رم حرفای من یادتون بمونه تا کمکی هر چند ناچیز بهتون بکنه . اگه بعدا نکته ای چیزی یادم اومد به پست اضافه میکنم . شما هم اگه چیزی می دونید که به درد بقیه خوانندگان علم فردا می خوره دریغ نکنید .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • چرا اطلاعات حافظه رم RAM با قطع برق پاک می شود ؟حافظه رم RAM با قطع برق اطلاعاتش پاک میشه ، همه این مسئله رو می دونن اما شاید خیلی ها علت اصلی این قضیه رو ندونن چون دلیل این امر کاملا الکترونیکی هست و مربوط به ساختار حافظه رم RAM اون هم از نوع DRAM هست . در ادامه به…
  • مشاهده مشخصات رم RAM کامپیوتر با CMDبرای دیدن مشخصات حافظه رم RAM کامپیوتر باید درب کیس رو باز کنید و ماژول ها رو در بیارید تا روی برچسبش رو بخونید این در حالیه که اصلا نیازی به اینکار نیست . شما خیلی راحت می تونید هم از طریق نرم افزار و هم از طریق CMD ،…
  • چگونه برای اولین بار کامپیوتر بخریم ؟  خرید کامپیوتر آن هم برای اولین بار بسیاری از ما را دچار سردر گمی خواهد کرد و سوالاتی همچون کجا بروم و از چه کسی بخرم ، چجوری بخرم و.. در ذهنمان شکل می گیرد . در ادامه این مطلب سعی شده تا با طرح سوالات و راهکارهایی شما…
  • منظور از Main Memory حافظه اصلی در کامپیوتر چیست ؟main memory شاید یکی از مجهولات ذهنی کاربران کامپیوتر باشه و با وجود دو حافظه رم و هارد این سوال پیش بیاد که کدوم یک از اینها main memory یا حافظه اصلی محسوب میشن ؟ و از اونجایی که بعد از قطع برق اطلاعات حافظه رم پاک میشه شاید خیلی ها…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

840 دیدگاه

  • مهدی الاسوند 16 آذر 1400

    یه نکته ای که اشتباه گفتید اینه که توی بازار به 10600 یا 12800 میگن باس و به 1333 یا 1600 میگن فرکانس.
    و در وقع باس رم بر اساس ضرب فرکانس در عدد 8 قابل محاسبست.
    یعنی رم های با فرکانس 1333 باسشون 10600 هست و رم های 1600 باسشون 12800 هستش

  • سید مهدی حسینی 03 آبان 1400

    اعتراف
    سلام من چند سالی هست در زمینه فروش سخت افزار فعالیت میکنم اما خدایشاین همه مطلبو با زبان ساده و شوخ تبعی زیبا یه جا ندیدم .شایدم از عدم مطالعه کافی باشه .
    به هر حال عالی بود .من لذت بردم و یه مطلبی که بوداینکه شیوه بیان شما طوری بود که منو تا ته مطلب کشوند من معمولا مطلبو از آخر به اول می خونم
    در مورد آموزش زبان که دنیاتون عوض میشه قبول دارم ولی تا حالا نتونستم شروع خوبی داشته باشم .
    چون ساده و قابل فهم صحبت می کنبد پیشنهاد میکنم که در خصوص اموزش زبان و شیوه های یادگیری و ادامه دار شدندش رو تو رنج سنهای مختلف بگین .ممنون از شما
    در اندازه وسع مالی خودم مبلغ ناقابلی برای زحمات گرانبهای شما واریز نمودم .

  • بسیار ممنون بابت توضیحات خوب و ساده‌تون که برای هر فرد قابل هضم بود. ممنون از شما

  • روح الله 09 مرداد 1400

    سلام تشکر از اقای امین زاده آخراش خیلی فان بود مطالب تو ذهنم هک شد?
    امروز 9 مرداد 1400 میخوام برم رم 8 ddr3 بخرم قیمتش هم توی بازه 740 تا 960 تومنه
    اگه کسی یه مارک خاص مد نظرشه معرفی بفرماد

  • واقعا عالی و کامل بود حتی کسی هم که اطلاعی از قطعات کامپیوتر نداشت راحت با این مقالمه کاربرد رم رو میفهمید

  • سلام
    علم فردا انصافا خیلی خوبه ولی این مقاله برای سال 92 هست تو رو خدا آپدیتش کنید
    ممنون

  • خیلی مفید بود.دمتون گرم

  • سلام اگر کامپیوتر خودش بی دلیل بنویسه واز تو بازی ها بپره در مشکلش از چیه و وقتی که کیبورد رو قعت میکنم دیگه این اتفاقات میفته ولی کیس رو بردم خدمات کامپیوتری کیبورد را باکیسم امتحان کرد هیچ اتفاقی نیفتاده لطفا میشه بگید مشکل از چی هست..

  • داداش دمت گررررم عجب تر و تمیز توضیح داده بودی.من ک هیچی بلد نبودم الان میخوام تجارت رم بزنم

  • محمد باقر 27 اسفند 1399

    سلام.من ویندوز ۶۴ بیت هست تازگی ها هم عوض کردم ویندوز را قبلا هم همینطور بوده مشکل اینه که کامل نشون نمی ده رم را ۴ گیگ هست ولی فقط ۳ گیگش استفاده میشه مارک سامسونگ هست رم ها

  • فرهاد مسعودی 04 بهمن 1399

    سلام. دمت گرم که مفهوم ارتباط با مخاطب رو به بهترین شکل درک کردی و منعکسش میکنی. مثل خودت نوشتم که همراهیت کرده باشم. در اولین فرصت هم نسبت به ارسال کمک اقدام خواهم کرد. پرتوان ادامه بده و نگران هیچ چیز نباش. موفقیت در انتظار کسانیه که اول به خودشون و بعد هم به آدمای اطرافشون اهمیت میدن. زنده باشی و خدا نگهدار.
    دوستدارت جنگلبان فرهاد(سرخدار)

  • سلام
    بسیار عالی و مفید بود مطالب.ممنونم
    فقط ی سوال دارم توی بعضی از رم ها بعد از مقدار باس رم یه حرف انگلیسی هستش میخواستم بدونم اون چیه و و اصلا اهمیت داره یا نه مثلا من ی رم دارم نوشته 12800u

  • علیرضا معتمدی 29 مرداد 1399

    سلام، مطالب مفید بود بهم کمک کرد ممنون از شما.

  • حسینی 29 تیر 1399

    سلام مجدد. این مطلبتونم یکی دیگه از مطالب کاربردی و مفیدتون بود.??
    فقط کاش یکم کوتاه و خلاصه تر بودن مُردم تا همشونو بخونم!

  • مجتبی موحدی نسب 20 تیر 1399

    سلام
    خسته نباشید عالییی توضیح دادین واقعا لذت بردم
    دمتون جیز?

  • سلام میخواستم بدونم روی مادربوردی که ddr4 رو پشتیبانی میکنه میشه رم یا پردازنده ای که ddr3 رو پشتیبانی میکنه انداخت؟

  • مهندس ممز 31 اردیبهشت 1399

    من از نحوه ساخت قطعات سیلیکونی باخبر هستم.منظور قطعاتی چون آی سی ها، چیپها ، مقاومت ها و خازنها. مطالبتان مفید بود. استفاده کردم.متشکر

  • رمgell دارم 8 گیگ با گرافیک 2 و core i5 میشه جی تی ای وی با ز کرد

  • سلام
    آیا میشه از دوتا رم ۸ گیگ برای رم ۱۶ استفاده کرد ؟
    مثل ۲ تا ۴ گیگ برای ۸ گیگ

  • علی غروقی 29 فروردین 1399

    سلام روی رم کامپیوتر من نوشته ۱۳۳۹ ddr3 2g من چه رمی بگیرم تا باهم مچ بشن

  • علی نجفی زاده 23 فروردین 1399

    سلام خیلی عالی بود
    دمتون گرم متن زیبا ، روان و قابل فهمی بود

  • سلام
    اون قسمت که 2000 * cas تقسیم بر 1600 میلیون میشه
    چه جوری نانو ثانیه درمیاد
    من فقط مدت زمان پاسخگویی رمو براساس میکروثانیه در میارم

  • سلام یک سوال داشتم
    من دارم یک برد جدید برای کامپیوترم جمع میکنم. یک رم 4g از برند گلووی .تیم گروپ وکینگستون نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم!؟ مشکل اینجاست همه این هایک مشخصات یک سان دارن ولی جالب اینجاست که کینگستون 70 هزارتومان از بقیه ارزون تره. به نظر شما من کدام رو انتخاب کنم ؟؟

  • سلام ببخشید من یک رم 4 دارم میخوام یک رم 4 دیگه بخرم بزارم کنارهم آیا باید هردو رم یک مارکی باشه یا اگرم نیازی نیست که هردو یک مارکی باشه هردو یک مارکی باشه بهتره یا اصلا فرقی نمیکنه که هم مارک باشه یا نه ممنون میشم جواب سوالم رو بدین

  • یاسین 30 دی 1398

    سلام یه سوال چالش برانگیز دارم.
    مادربوردم:
    (support for ddr3 800/1066/1333(o.c
    اگه رم 1333 باشه و اورکلاک نباشه
    آیا با سرعت 1333 کار میکنه؟

  • سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدی که دادید
    سوالم این بود 4 گیگ رم ddr3 1333 بهتر هست یا 8گیگ رم ddr2 800. هر دو مدل کینگستون هستن و می خواستم بدونم اگه بخوام ویندوز 10 نصب کنم کدوم رم رو بذارم بهتر جواب میده؟

  • سلام و ممنون از سایت خوبتون
    ولی داداش سایت رو به روز کن دیگه?

  • همایون 16 آذر 1398

    سلام می خواستم رم سیستمم رو ارتقا بدم (HyperX Fury DDR3 1866MHz) ولی این نوع رم پیدا نکردم موجود توی بازار (HyperX Fury DDR3 1600MHz) همینه. می خواستم بدانم ایا این دو باهم روی مادربرد h81 ایسوس میشه قرار بگیره ممنون میشم راهنمایی کنید

  • احمدرضا 30 آبان 1398

    ببخشید، می شود در کنار رم DIMM، یک رم U-DIMM گذاشت؟

  • سلام
    مادربردم زده تا رم ۱۶۶۶+ و ۱۳۳۳ میگیره ddr3 خب من اگه رم ۱۶۰۰ بخرم روش بزارم کار میکنه

  • سلام
    رم لپ تاپم ۸ گیگ سامسونگ ۲۶۶۶ ddr4 هستش، میخام یک رم ۱۶ با همین مشخصات اضافه کنم. که در مجموع بشده ۲۴ گیگ. برای کارای رندرینگ استفاده میکنم و الان بعضی وقتا میره فضا. میخاستم نظر شما رو بدونم. ممنون از سایت خوبتون

  • سلام .بهترین نوعی که میشه یک مسئله رو توضیح داد،توضیح دادید .ممنون

  • سلام ی سوال مهم داشتم اینکه ی رم خریدم به اسم کینگستون و برچسب به همین نامم خورده روش ولی روی تراشه هاش نوشته سامسونگ این میتونه دلیل تقلبی بودن رم باشه !

  • امیر حسین 16 مرداد 1398

    سلام میتونم یک رم ddr3 رو در کنار ddr4 استفاده کنم؟ اگه بخوام یک رم 2 گیگddr3 و 4 گیگ ddr4 راهی هست؟ و کسی رو سراغ دارید یا خودتون تو تلگرام میتونید راهنمایی بدید؟

  • سلام، اینکه گفته میشه رم های دو رو چیپ بهتر از یک رو چیپ هستند درسته یا خیر؟
    و اینکه برای سیستم های پردازنده 775 دو رو چیپ بهتر از یک رو چیپ عمل میکنه یا فرقی نداره؟

  • با سلام.
    من یه رم 4 گیگ DDR3 با فرکانس 1333 دارم و نمیدونم یه رم مثل همین بخرم بزارم کنارش یا یه رم 4 گیگ DDR3 با فرکانس 1600 بخرم بزارم جاش؟(بودجه هم محدوده)

  • سلام
    ما لپتاپمونو دزدیدن اویزون کیس دی دی ار دو قدیمیم شدم. انقدر گرونیه که کیسی که قبل دلار 3 تومن مد نظرم بود الان 9 تومنه. دیگه فعلا با همین سرمیکنم. حاجی من دو گیگ رم میخوام اضافه کنم باید حتما عین ماژول روش بگیرم؟ یعنی فرکانس و تک و دو کاناله بودنشو دی دی ارش کافی نیست؟ نمیدونم چرا میگن از مغازه بگیریم. مغازه هم بریم نمیتونه که تستش کنه که. لامپ نیست که. رم منم متاسفانه دو کانالست. زیاد نمیبینم. همه جا تک کانالست

  • وقتی properties میگیرم برای مشخصات رم و کامپیوتر .
    جلوی رم نوشته ۴ گیگ و تو پرانتز نوشته ( ۲.۹۹ usable)
    برا چی ۱ گیگش کار نمیکنه ؟

  • کجایید ک الان ddr6 اومده :/

  • سلام مرسی برای آموزش مفیدتان من راستش می خوام رم بخرم نمی دونم اگه دوتا مارک مختلف رم بخرم مشکلی پیش می یاد هردو هم دی دی ار 3؟

  • سلام
    من روی سیستمم هشت گیگ رم ddr4 3600mh cl17 نصبه میخام چهار گیگ دیگه بهش اظافه کنم ولی همون مدل رم روپیدا نمیکنم میخام بدونم میشه یه رم با فرکانس پاینتر وclمتفاوت واسش بگیرم یاباید حتما فرکانس و مدلش مثل هم باشه لطفا راهنمایی کنید
    مرسی

  • خیلی کامل و عالی بود. ممنون

  • جات تو بهشت باشه استاد
    من به خداوندی خدا قسم میخورم که هیچ سایت تخصصی تر از شما وجود نداره
    خدا خیرت بده

  • سام ممنون از سایت مفیدتون
    من لپ تاپم 4 گیگ رم داره سی پی یو هم core i5 هست الان برای کارهام نیاز به رم 8 گیگی دارم به کامپیوتری مراجعه کردم گفتن بیار برات یه رم 4 گیگ دیگه بزنیم جمعا بشه 8 گیگ به نظر شما این کار منطقی هست؟

  • باران 09 دی 1397

    این مبحثای خشک کامپیوتر ، یه متن روون و خوشفرمی مثل این میطلبه… شما کنار کامپیوتر اگه وقت کردی ، برو تو کار نویسندگی … خداقوت ☺

  • سلام
    من سری به سایت اینتل و ای ام دی زدم حد اکثر فرکانسی که تمام پردازنده هی این تل پشتیبانی می کردن 2666 و ای ام دی 2933 بود حلا من چند تا سوال برام پیش آمد
    1-این که مادر برد ها می گن 4000 مگاهرز پشتیبانی می کنند یعنی چه وقتی پردازننده این فرکانس را پشتی بانی نمی کند
    2-رم فرکانس بلا در این شرایت چه فایده ای دارد

  • داداش قیمت رم هایی رو که نوشتی عوض کن . الان سه برابر شدن .

  • به نظرتون رم 8 گیگ واسه ی مک بوک پرو بهتره یا 16 گیگ؟
    یه کاربر حدودا معمولی هستم

  • سلام . من دو تا رم دو گیگ دارم که باس هر دو 1333 هست . میخوام یه دوگیگ دیگه بخرم . باید چه باسی رو بخرم؟ و این که از کجا میشه فهمید مادر برد من تا چه حد باس ساپورت میکنه؟

  • میلااد 05 مهر 1397

    بسیار عالی و کامل بود . سپاس

  • منظورتون از یک حافظه باشند چیه؟ اگه منظورتون ظرفیتشه که خیر ربطی نداره، همونطور که الان یه 2 گیگ و یه 4 گیگ در کنار هم دارن کار میکنن. اگه هم منظورتون مدل رم هست که بازم مشکلی نیست چون یکی از رمها مدلش ramaxel و دیگری hyundai هست. فقط باید حواستون باشه که 8گیگ از نوع PC3L باشه یعنی low voltage باشه (1.35v) و همچنین باس 12800. من هم همین مدل لپ تاپ رو دارم و یک رم 8 گیگ سفارش دادم تا بجای دو گیگ بزارم که جمعا بشه 12 گیگ… البته هنوز به دستم نرسیده! همچنین اگه میخوای لپ تاپت فوق العاده سریع بشه بجای دی وی دی رام یه کدی و ssd نصب کن و سیستم عاملت رو روی اون نصب کن. البته من هارد اصلی رو گذاشتم داخل کدی و ssd رو گذاشتم جای هارد. موفق باشی ?

  • سلام خیلی ممنون میشم اگه بتونید سرالم رو جواب بدید
    من یک لب تاب لنوو زد ۵١٠ دارم ک الان شش گیگ رم داره و سی پی یو آی سون هست از نوع هزول
    خاستم بدونم که میتونم رم یکی از ماژول ها رو بردارم و یک رم هشت گیگ اضافه کنم که بشه مجموعا دوازده گیگ؟ یا نه حتمن برای کنار هم قرار گرفتن رم ها باید جفتشون از یک حافظه باشند؟ ممنون میشم که دقیق برام توضیح بدید

  • خیلی ممنون که مطلبی نوشتید که بعد از 5 سال همچنان مفید و کار آمد بود … دستتون درد نکنه !
    عزت زیاد.

  • خیلی ممنون از سایت فوق العاده تون

  • حسین قاسمی 01 اردیبهشت 1397

    مثل همیشه عالی دمتون گرم

  • سلام یه سوال نوع ماژول مهمه مثلا میشه ماژول UDIMM و DIMM با هم مچ کرد

  • سلام مقاله خوبی بود کمی هم خندیدیم ( آره به سوی خدا پرت میشه و یکی دیگه باید از خدا گرفت )

  • خیلی کمک کردید ممنون

  • با سلام خدمت اعضای محترم علم فردا
    خسته نباشید دارید
    خیلی سپاسگزارم

  • ممنون خیلی بدرد خورد سپاس فراوان

  • فوق العاده بود
    بی نهایت سپاسگزارم

  • ممنون خیلی عالی بود و خیلی بدردم خورد
    سایتتون عالیه

  • مهدی عزیزی 08 بهمن 1396

    با سلام و خسته نباشید من روی سیستم خود دو تا رم 4 گیگ دارم ولی قابل استفاده زده 3.41 چطور در صورتی که من 8 گیگ رم روی سیستم دارم لطفا راهنمایی کنید . رم های موجود بر سیستم هیچ فرقی با هم ندارند .

    • دوست عزیز ویندوز شما 32 بیتی هست چون ویندوز 32 بیتی فقط 3گیگ رم رو ساپورت میکنه و برای استفاده از رم بیشتر باید ویندوزتون رو به 64بیتی تغییر بدید مطمئن باشید مشکلتون حل میشه و از کل 8 گیگ رمتون میتونید استفاده کنید.

  • سلام خواهش می کنم بهترین رم DDR2 موجود در بازار رو معرفی کنید من خودم بین انتخاب رم Silicon Power مدل DDR2 800MHz ظرفیت 2 گیگابایت و رم Adata مدل DDR2 800MHz ظرفیت 2 گیگابایت گیر کردم خواهش می کنم راهنمایی کنید؟

  • عالی بود ممنون

  • میلاد 14 دی 1396

    دست گلت درد نکنه , مقاله ی بسیار بسیار جالبی بود. خسته نباشی و سپاسگزارتم.

  • محمد جواد 21 آذر 1396

    سلام من فرق رم دسکتاپ با رمای دیگرو نفهمیدم

  • سلام ممنون داداش خیلی خوب و مفید بود واقعا خداوند در ازاش علمتو بیشتر کنه

  • محمد امین 21 آذر 1396

    سلام آیا میشه از 3 عدد رم 4 استفاده کرد ؟ آخه من توی پروپرتیس سیستمم که میرم زده 8 گیگ وولی روی سیتمم 3 تا رم 4 انداختم جالب اینجاست ظاهرا دوآل چنل هم نشده . رم خرابه ؟ آخه وقتی از توی ران مموری چیپ رو میزنم هم 2تا رم میاره یکی بانک لیبلش 0 و دیگری بانک لیبلش 2 و یکی توی پرت a1 و دیگری پرت b1 ولی پرت a2 رو انگار اصلا پیدا نکرده و در حالیکه پرت a2ام پره جالب اینجاست که برنامه cpu-z رو نصب کردم توی قسمت مموری زده 12گیگ ولی جلوی چنل هیچی ننوشته و توی قسمت اس پی دیش 3تا پرتم پره, خواهش میکنم راهنماییم ککنید الآن سیستمم از 12گیگ رم استفاده میکنه یا نه؟آخه افتر ایفکت کار میکنم و 8 گیگ رم کمه و سرعت کارم خیلی پایینه .راستی ویندوزم 10 سازمانی هم هستش

  • سلام آقا من لپتاپم ASUS N551VW هستش میخوام رمشو از 8 به 16 ارتقا بدم فقط یه سوال دارم الان فرکانس رمی که روشه 2133 DDR4 هستش میخواsتم ببینم اگر روش یه رم 8 با فرکانس 2400 بندازم مشکلی به وجود میاد؟
    با تشکر
    خدانگهدار

  • مرسی عالی بود

  • سلام
    میشه چند گیگ از رم رو بدیم به سیستم تا کاراش رو روی اون انجام بده؟؟؟؟؟؟؟

  • ممنون استفاده کردیم

  • سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    یه سوال فنی داشتم. میشه دو تا رم kingston ۴gb pc۳-۱۰۷۰۰ cl۷ رو با رم apacer ۲gb pc۳-۱۰۶۰۰ cl۹ استفاده کرد؟

  • یزدان نجف پور 18 مهر 1396

    سلام

    مهندس ببخشید من یک دانش آموز هستم و در امر نرم افزاری کامپیوتر اطلاعات خوبی دارم ولی در مورد سخت افزار خیلی کم .

    اگه ممکنه جواب سوال منو بدید ، خیلی ممنون میشم :

    رم لپ تاپ من 4 گیگ DDR 4با سرعت 2133مگاهرتز هست ، اگه بخوام انو به 8 گیگ ارتقاع بدم ، حتما باید رم دوم هم سرعت 2133 داشته باشه ؟

    واگه حتما لازم نیست که سرعت 2133باشه ، و رم دوم فرکانس پایین تری ( مثلا 1600) داشته باشه ، سرعت کلی کامپیوتر کمتر میشه ؟؟؟

    ممنون میشم اگه جواب بدید 🙂

    • پویا زنگنه 28 آبان 1396

      شما رم با بیس پایین تر نمیتونید بندازین اما بیس بالاتر اشکال نداره اگر شما رم با بیس 2400 بندازین جواب میده و با همون بیس 2133 ست میشه

  • امیر دهدشتی 18 مهر 1396

    بسیار ازشما دوست عزیز که اینطور دلسوزانه وبدون چشم داشت مالی اطلاعاتی رو دراختیار ما درخصوص شناسایی رم دادید سپاسگزارم حتما به دوستان و بچه هام میگم که از سایت شما دیدن کنند

  • ممنون از سایت خوبتون

  • سلام دوستان به نظرتون مارک ocz ازهمه سرتره؟

  • یا خدا یه عقل سلیم نیست اینجا بپرسه اگه یه رم فرضا 4gb داریم کنارش 8gb وصل کنیم فرضا هردوشون هم ddr3 باشن آیا مشکلی پیش میاد یا نه؟ یا حتما حتما باید یه 4gb کنار 4gb نصب کنم؟

  • سلام
    بعد از اپدیت بایوس از کجا بفهمیم مادربورد حداکثر چه مقدار رم ساپورت میکنه?
    ممنون میشم از راهنمایتون.

  • سلام
    یه سوال فنی اگر بخواهیم رم ۲ و کارت گرافیک ۵۱۲ را ارتقا بدیم مثلا به رم ۴ یا ۸ و کارت گرافیک ۲ یا ۴ ، آیا باید CPU و پاور را هم ارتقا بدیم یا نه کلا چطوریه ؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنون از سایت خوبتون

  • با سلام و خسته نباشید بنده میخواستم رم لب تاب رو عوض کنم مدل رم elpida 2 gb pc3-8500 میباشد که 2 عدد از این رم روی لب تاب نصب میباشد میخواستم با 2 عدد 4gb رم تعویض کنم که خود شرکت سازنده لب تاب ساپورت میکنه من چه مارکی میتونم بگیرم و چه فرکانسی باید تو همین رنج فرکانس باشه یا میتونه pc3-12800 باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام من یه رم kingmax ddr3 1333 روی سیستمم هست یه دونه رم برند kingston dd3 1333 اضافه کردم بعد از اون مشکل ریست شدن سیتم و صفحه ابی برام پیش میاد ایا این دو رم با هم همخونی ندارند مادر بودردمم gigabyte ga p61

  • سلام و خسته نباشید . ببخشید من یه سوال داشتم مشخصات سیستمه من اینه

    مادر برد : 970a-g43 msi
    سی پی یو : AMD FX-4350 Vishera Quad-Core 4.2 GHz
    گرافیک : r7 260x sapphire 2gb ddr5

    میخوام یه رم بخرم اور کلاک کنم .

    بین این دوتا موندم کدوم بهتره:

    AData XPG V3 OC Series V3 8GB 4GBx2 2133Mhz CL10 DDR3
    G.SKILL RipjawsX DDR3 8GB (4GB x 2) 2133MHz CL9 Dual Channel

    و سوال بعدی اینکه سیستمه من میکشه این رم هارو یا نه ؟؟ مشکلی پیش نمیاد؟؟ . اینم بگم که مادر برد من ماکسیممش تا 2133mhz ساپورت میکنه

    اگه یه وقت سیستمم نکشید این رم هارو به نظرتون این رم خوبه؟؟؟
    Ram Kingston HyperX 8GB 1866MHz DDR3

  • سلام آقای امین زاده
    من مادربردم رم ddr3 dimm dual chanel 1333 میخوره . من میخوام رم بخرم 1333 ندارن 1600 بگیرم مشکلی پیش نمیاد؟

  • سلام آقای امین زاده یه سوال داشتم لطفا جوابمو بدین:)
    من مادربردم رم ddr3 dimm 1333mghz dual chanel
    پشتیبانی میکنه ولی تو بازار رم با سرعت زیر 1600 پیدا نمیشه.اگه رم1600بخرم کار میکنه؟

  • علیرضا 20 تیر 1396

    با درود،
    من دو عدد رم ۴ گیگ با باس ۱۶۰۰ geil خریدم . سیستمم اوایل خیلی خوب کار می کرد ولی بعد از مدتی وقتی روشنش می کردم، سیستم روشن می شد ولی بالا نمی یاد. وقتی یکی از رمها رو بر می دارم مشکل حل میشه و سیستم بالا می یاد . رمها سالم هستن،چون هر کدوم رو به تنهایی در تمام اسلاتهای رم که ۴ تا می باشد چک کردم و مشکلی نداشتن.
    مدل مادر بورد من Asus M4A78T-E هست وتا فرکانس ۱۶۰۰ رو ساپورت می کنه . ممنون میشم راهنمایی کنین که مشکل من چه موردی می تونه باشه .

    باسپاس

  • سلام خسته نباشید 3 تا رم دارم یکی ادیتا 4 گیگ و دوتای دیگری پاتریوت دو گیگ که باسه سه تاشون 1333 هست ولی سه تارو نمیشه کنار هم گزاشت ینی سیستم تک استارت میخوره نمیاد بالا ولی اگر مثلا ی ادیتا 4 گیگو با ی پاتریوته دو گیگ و میزارم میاد بالا ولی وقتی ی دو گیگ بش اضافه میکنم که بشه 8 گیگ نمیاد بالا سی پیوم هم کرای 3 اینتل 2100 هست مادر برد گیگابایت علتش چیه ادمین محترم یا کسی که تجربشو داره بگه?

  • با تشکر لطفا یک پست هم در رابطه با انواع ،قیمت ،برند های مختلف و ….سی پی یو به شکل یعنی به زبان ساده بگذارید خیلی ممنونم.

  • بسیار عالی و مفید بود کاملا متوجه شدم

  • سلام خسته نباشید,لپ تاپ من asus k55a هست میخوام رمش رو بالا ببرم من رشته شبکه و نرم افزار می خونم و باc# وبیشتر نرم افزار های ادوبی سرو کار داریم بنظرتون ارزش داره آپ کنم یا یه لپ تاپ دیگه بگیرم , اگه اپ کنم بهترین برند تو این زمینه چیه,تو سایتش زده تا 8g 1600 ساپورت میکنه ولی تو یوتیوپ یه نفر 16g هم انداخته و بالا اورده لطفا راهماییم کنین.باتشکر

  • سلام آیا درسته که با آپدیت بایوس ، مادر برد میتونه سرعت های بالاتری رو پشتیبانی کنه ؟

  • خیلی ممنون واقعا مفید بود.

  • خیلی عالی بود

  • سلام دوست عزیز.از اینکه این همه اطلاعات در اختیار من و امثال من قرار دادی سپاسگزارم.
    دوست عزیز من مدتی است که یک سیستم قسطی خریده ام ولی از سرعت ان راضی نیستم زیرا کار من طوری است که باید اطلاعات در کمترین زمان از کامپیوتر به فلش مموری انتقال دهم.خواهشمندم دلیل کندی سیستم من را بگویید.مشخصات ان رم هشت کیگ-سی پی یو ای پنج-مادربورد ای سوز

  • سلام من لپ تاپی دارم با رم 6 گیگ که شامل یک عدد رم 2 و یک عدد رم 4 میباشد برای ارتقای میخواستم ازتون بپرسم بهتره یه رم 4 بگیرم و جایگزینه رم 2 کنم و یا هر دو رو بدم و یه رم 8 بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید … خیلی خیلی از سایت خوبتون ممنون و خسته نباشید میگم بهتون

    • اگه پولت میرسه یه هشت بگیر بزار جای دو ولی اگه پولت نمیرسه یه چهار بگیر بزار جای دو

    • دوتا 4 کنار هم بهتر از یک 8 عمل میکنه

  • سلام
    من میخوام رم بخرم میگن تک کاناله یا دو کاناله .
    دو کاناله انگار دو تا رمه یکم توضیح بدید ممنون میشم

  • با سلام وسپاس
    بنده از مطالب تون خیلی استفاده کردم و واقعا هم خیلی بدرد بخور هست و شما هم واقعا باسوادید.
    آرزوی موفقیت و سلامتی دارم برای مهندسین امین زاده و درویش

    تشکر

  • سلام عالی بود ازتون درباره موضوعاتتون تشکر می کنم امیدوارم این راه رو ادامه بدید و موفق باشید.

  • سلام و متشکرم بابت مطلب مفید تون و خدا قوت بابت زحمات زیادی که در این سایت برای افزایش دانش مردم می کنید. یه سوال داشتم رم دو گیگ ddr3 با باس 2133 وجود خارجی داره؟ چه مدل هایی و حدود چه قیمتی ؟

  • سلام مقالتون خیلی کامل بود.یه سوال داشتم.من یه بازیو نصب کردم و مقع اجرا delay داره یعنی مثلا وقتی w میزنم بعد ۳ ثانیه حرکت میکند.به نظر شما مشکل از رمه؟

  • عالی بود ممنون.

  • دمت گرم داداش عالی بود خیلی کمکم کردی مرسی

  • باسلام . ببخشید رم من 2 بود و دیروز ارتقا دادم به 4 . ویندوزم 7 و 32 بیتی . توی مشخصات رم نوشته 4GB ( 3.25 Usable ) تو هر سایتی نوشته اگه ویندوزتون 32 بیتی باشه نمیتونه تموم حافظه رو تشخیص بده ! خب اگه اینطوری باشه پس 75MB رم چی میشه و به کجا میره ؟ تو رو خدا زود جواب بدین !

    • امیر حسین 04 اردیبهشت 1396

      سلام . تنها راه نصب نسخه 64 بیتی سیستم عامل مورد علاقه شماست.سیستم عامل های 32 بیت فقط تا 3 گیگ رن رو ساپورت میکنن .

  • سلام داداش . وقتت بخیر . خسته نباشید ، اول جا داره تشکر کنم بابت این همه اطلاعات مفید . بعد یه سوال از حضورتون داشتم .
    اگه یه مادربرد مثلا گیگابایت g41m-combo باس 1600 رو پشتیبانی نکنه و 1333 رو پشتیبانی بکنه یه رم 2 گیگ با باس 1333 روش باشه امکانش هس که یه رم با باس 1600 کنارش نصب کنم یا نه !!؟
    تشکر

  • سلام ممنون از مقاله خوبتون
    فقط کاش در مورد مشخصه ی 2Rx4 یا 1Rx8 هم توضیح میدادید جا انداختید فک کنم

  • سلام و خدا قوت ..
    اول از همه تشکر فراوان به خاطر اطلاعات مفیدتون ..
    سوالم خدمتتون اینه که گاهی اوقات لپ تاپمو که خاموش میکنم و حتی باطریش و اتصال برقشو که جدا میکنم بعد از مدتی که روشنش میکنم اطلاعاتی که از قبل باز گذاشته بودم مثل word,power point یا هر فولدری که باز گذاشتم داخل صفحه لپ تاپ باز میمونه بالا میاره,همچین موردی رو داخل سیستمای دیگه ندیدم ..
    میخواستم بدونم مشکل از چی میتونه باشه,به رم که حافظه داخلیه موقته ربطی داره یا نه ؟؟

  • سلام دستت درد نکنه واقعا مطلب عالی بود

  • ای ول کمه . نمی دونم چی بگم . خدا قوت

  • کاملتر و عامیانته تر از این نمیتونستم تو هیجای دنیا پیدا کنم عالی بود دست تون درد نکنه

  • مهرداد 05 بهمن 1395

    سلام ، واقعا مطالب عالی و مفیدی بود .
    یه سوآل دارم ، می خواستم بدونم که برای کارهای گرافیکی سنگین مثل کار با نرم افزارهای افتر افکت پریمیر مدیا اینکدر سینما فوردی تریدی مکس مایا و اکثر نرم افزار های شرکت ادوبی و شرک اتودیسک و … به طوری که تمام این نرم افزار ها بر روی کامپیوتر نصب باشند ، و درهر زمان چندین نرم افزار با هم اجرا شوند ، چه سیستمی نیازه درواقع مشخصات قطعات مهم سیستم مثل رم ، گرافیک ، مین ، سی پی یو ، پاور باید چی باشه ، تا برای کار با این نرم افزار ها مناسب باشه ؟؟؟

  • آقا ایول خیلی حال کردم ممنون از اطلاعاتی که به مردم میدی دمت گرم

  • سعید محمدی 11 دی 1395

    سلام خوب هستین ؟
    ببخشید من یه سوال مهم دارم ازتون
    من میخوام برد workstation بخرم که قابلیت پشتیبانی 1 ترابایت رم رو داره و حدود 8 اسلات واسه توسعه رم داره ، میخوام بدونم رم هایی هستن که ظرفیتی بالای 32 گیگ داشته باشن ؟
    من حداقل 512 گیگ رو چطور میتونم رو 8 اسلات تقسیم کنم ؟
    با تشکر

  • یاسمین 30 آذر 1395

    سلام رم کینگستون داشتم مدل ddr3 .1333
    ولی خراب شد
    حالا میخوام بدونم رم geil ddr3 1600 برای کیس بخرم جواب میده؟
    مادر بوردم گیگابایت هستش.

  • سلام با تشکر از مطلب مفیدتون . خواهش میکنم جواب سوال من رو بدید .
    روی رم لپتاپ من نوشته
    1GB 1333
    2GB PC3 10600
    یعنی فرکانسش 1333 مگاهرتزه درسته ؟ اما در نرم افزار CPU -Z حداکثر باند رو 667 مگاهرتز نوشته . چرا مگه نباید داخل نرمافزار هم 1333 مگاهرتز بنویسه ؟

  • سلام یه سوال

    اگه تایمینگ دو رم متفاوت باشه مشکلی پیش می آید ؟ یعنی یکی تایمیگ 11 باشه و اون یکی 9 ؟

  • سلام ببخشید من یادم رفت مدل مادر برد رو بنویسم msi b150 m bazooks الان تو سایت msi برای این مادربرد یه لیستی هست برای رمهای پشتیبانی شده که مدل ripjawsv توش هست اما aegis توش نیست میخام بدونم این لیست برای چیه اگه رمی بزارم که مدلش تو سایت نباشه به این معنی که با اون رم سیستم دچار مشکل میشه یا بازدهیش کمتر نسبت به اونی که مدلش تو سایتش هست
    ببخشید طولانی شد
    ممنون که جواب میدید

  • سلام برای این مادر برد چه رمی رو پیشنهاد میکنید میخام dual و 16 گیگ باشه چه مارکی و دقیقا چه مدلی

  • سلام خدمت سایت خوبتون ببخشید یه سوال داشتم

    اگه رم کامپیوتر من باس 1600 باشه و من یه رم با باس 1333 بخرم و وصل کنم مشکلی پیش می آید ؟

    ممنون

    • سلام . بارها این سوال رو جواب دادم . رو همون 1333 کار میکنه بدون هیچ مشکلی .

    • اخه فروشنده میگه اگه مثل هم نباشن کامپیوتر بالا نمیاد

    • دلیلش رو از فروشنده بپرس و بگو که توی سایت علم فردا میگن میشه و مشکلی هم پیش نمیاد ! مگر اینکه رم مشکل داشته باشه وگرنه ربطی به سرعت نداره

  • میشه در مورد نحوه پردازش اطلاعات هم توضیح بدین ؟ مثلا کلاک با انجام پردازش چه ارتباطی دارن ؟ یعنی با موج الکتریکی چطور میشه پردازش انجام داد ؟

  • سلام عزیز دل مطالبت خوبه فقط ابتدایی خیلی باید حرفه ای تر باشه

  • ممنون از اطلاعات مفید تون یه سوالی داشتم اینه که من مادربرد کامپیوترم ddr2 هست بعد نهایتا تا چند میتونم رم رو ارتقا بدم چون میگن نهایتش 2 تا رم 2 گیگ میتونین بزارین .

  • دلیل اینکه چرا از 2 رم 4 بجای یک 8 گیگ استفاده بشه چی هست ؟

  • سلام من یک تبلت سامسونگ تب آ دارم می خواهم برای آن مموری 32 گیگ بگیرم یا فلش او تی جی 32 گیگ ولی نمی دانم کدام را بگیرم . به نظر شما اگر قرار به گرفتن فلش اوتی جی باشه کدام یک از موارد زیر را پیشنهاد میکنید . تیم گروپ 32 گیگ * sp * ADATA * PATRIO

  • حامد لطفی 06 آبان 1395

    سلام
    خیلی ممنون از متنتون بسیار روان و مفهومی بود
    سایتای دیگه روان توضیح ندادن
    ی سوالم داشتم اگر کمک کنید ممنون میشم
    ی pc دارم intel pentium 4 سرعت پردازنده ۲،۶۶ ghz
    core نداره گرافیک unboard رم ddr3
    ۲ گیگ مارک جل فرکانس ۱۳۳۳
    میخوام ی ۲ گیک رم دیگه با همین مشخصات اضافه کنم جواب میده؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • علی صادقیان 05 آبان 1395

    سلام
    لپ تاپ من سونی هست با دو تا رم 2GB با مشخصات زیر :
    SMBus address 0x50
    Memory type DDR3
    Module format SO-DIMM
    Manufacturer (ID) Elpida (7F7FFE00000000000000)
    Size 2048 MBytes
    Max bandwidth PC3-8500F (533 MHz)
    Part number EBJ21UE8BDS0-AE-F
    Serial number 4A3C2266
    Manufacturing date Week 38/Year 09
    Number of banks 8
    Nominal Voltage 1.50 Volts
    EPP no
    XMP no
    AMP no
    JEDEC timings table CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency
    JEDEC #1 6.0-6-6-18-24 @ 457 MHz
    JEDEC #2 7.0-7-7-20-27 @ 533 MHz
    JEDEC #3 8.0-7-7-20-27 @ 533 MHz
    میخوام دوتا رم 4GB بخرم . ولی میگن رم 533 MHZ دیگه موجود نیست . آیا فرکانس های بالاتر مثل 1066 به لپ تاپ من میخوره ؟

  • سلام و عرض ادب دارم خدمت عزیزان
    بنده یک مادر بورد hp 7900 دارم بروی آن رم ddr2 با بس 800 گذاشتم page foult error میده
    و کار نمیکنه
    بعد با باس 667 کار میکنه آیا میشه که از توی تنظیمات بایوس آنرا سازگار با بس 800 نمایم

  • سلام یک نکته ( باید پردازنده هم پشتیبانی کنه)
    به عنوان مثال رم من باس 1600 هست
    مادربورد asus Z97-A هست که تا رم با باس 3200 پشتیبانی میکنه
    ولی پردازنده ( Intel Haswell Core i5-4460 CPU ) تا باس 1600 پشتیبانی میکنه
    دوست من درسته ؟
    ممنون

    Intel Haswell Core i5-4460 CPU ( مشخصات پردازنده )
    Memory Types DDR3-1333/1600, DDR3L-1333/1600 @ 1.5V
    Max Memory Bandwidth 25.6 GB/s
    Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB

  • سلام من یک تبلت تب آن سامسونگ خریدم می خواستم برای آن کارت حافظه بگیرم .لطفا مرا راهنمایی کنید چند گیگ و چه مارکی بگیرم.با تشکر

  • محمدابادی 26 مهر 1395

    باسلام یه رم 4 گیگ سامسوگ باس 12800 دارم
    میخوام یه رم 8 گیگ باس 1600 باهم سوار کنم
    که بشه 12 گیگ 4+8 ایا میشه
    لبتاب من لنوو z510 میباشد
    واز شرکت لنوو که ایمیل زدم جواب داد 2 عدد رم 8 گیگ باس 1600
    8 + 8 = 16 ساپورت میکنه

    • با سلام
      ممنون از سایت خیلی خوب

      من لبتاب z 510 دارم

      یه رم لبتاب سامسونگ 4 گیگ 12800 و تایمینگ 11 دارم

      میخوام یه رم 8 گیگ 1600 تایمینگ 11 بگیرم

      ایا میشه رم 4 و رم 8 با هم بشه 12 گیگ
      4 + 8 = 12 میشه ؟
      مشکل نیست

    • سلام
      نه مشکلی نیست ، شما هر ظرفیت رمی رو می تونید با هم جمع کنید .
      مشکل اینجاس که لپ تاپ شما فکر میکنم تا 8 گیگ بیشتر رو جواب نمیده

  • مجتبی 25 مهر 1395

    عالی ، مرسی از این اطلاعات کامل بخصوص اینکه خواستم 16 گیگ رم بگیرم ولی الان 2 تا 4 خوب میگیرم

  • آقا یه سوال: لپ تاپم 2 تا 2 گیگ رم داره میخوام 2 تا 4 تا بندازم ( ساپورتم میکنه ) اینم مشخصات: samsung-DDR3-PC3 10700(667 MHZ میخواستم بپرسم که
    1-رم DDR3L میتونم بندازم و
    2- باس چقدر باشه و
    3-رم مارک خاصی مناسب DELL میشناسی؟

  • سلام
    خیلی خیلی ساده و روان و مفید توضیح دادین بر عکس بعضی از سایتها که اینقدر قلمبه سلمبه توضیح میدن که ادم اخرش بیخیال میشه
    ممنون از زحمات تون

  • سلام رم لب تاپ من دو تا 4 گیگ هستش و میخوام یه چهار بردارم و یه 16 جایگزینش کنم به نظرتون مشکلی پیش نمیاد ؟ و یه سوال دیگه رم 16 ddr3 هم توی بازار موجود هستش ؟

  • سلام و به به که عجب سایت خفنی دارید.
    سی پی یو Intel Pentium Dual Core E5700 – 3.00GHz و مادر برد P42T-DDR3.1333 Gigabayte
    و رم 2GB DDR3 وگرافیک ATI Radeon 4650 HD.1GB DDR2 می باشد .( اطلاعات دقیق می باشد از روی نرم افزار سی پی یو زد ) .
    من می خواهم فقط رم را به 4 و اگر شود به 8 ار تقا دهم،آیا سی پی یو و گرافیک هم باید ارتقا یابد و یا همین ها می تواند جوابگو باشد ؟
    منتظر پاسخیم خواهشا هر چه سریع تر راهنماییم کنید.

  • سلام ممنون ازتون واقعا که توی خریدم کمکم کردید بی نهایت سپاسگذارم

  • سلام
    ببخشید منظور از 2 = Max # of Memory Channels در اطلاعات سی پی یو چیه دقیقا ؟
    یعنی از دو تا رم بیشتر پشتیبانی نمیکنه ؟
    خیلی ممنون .

  • سلام یه سوال داشتم
    من مطالبی که در مورد رم بود تو سایتتون خوندم
    و فهمیدم که مثلا بجای 4 گیگ رم بهتره که 2 تا رم 2 گیگ بندازیم ولی
    اینو نفهمیدم که چرا 4 تا رم یک گیگ رو مثلا واسه جایگزینی 4 گیگ توصیه نمیکنید ؟!!!!!!!!
    ممنون میشم توضیح دهید.

    • سلام . همونجا توضیح دادم . بخاطر اینکه تاخیر هماهنگی بین 4 تا رم بوجود میاد یعنی سیستم باید 4 تا ماژول رو هماهنگ بکنه و خود این مسئله ف تاخیر زمانی بوجود میاره . ضمن اینکه مشکل حرارتی و ولتاژ هم بوجود میاد .

  • سلام من رو سیتمم الان یه رم 8 کینگستون 1600 با تایمینگ 11-11 وخورده ای هست میخوام یه رم جیل با همین فرکانس و تایمینگ بخرم ایا مشکل ایجاد میکنه یا کارایی رو کاهش میده ؟

  • عالیییییییییییییی
    Tnx

  • محمدعلی 27 مرداد 1395

    ممنون مطالب خیلی ساده و روان بیان شده بود.

  • سلام
    مقالتون کامل و عالی بود،دستتون درد نکنه اطلاعاتمون رو زیاد کردید.
    من یه لپتاپ دارم ( asus n56jk ) که رم 8 روش نصبه و ویندوز 10 دارم .
    اولا اینکه میخوام برای بازی به 16 ارتقا بدم ، از نظر شما لازمه ؟
    دوما شما گفتید که سعی کنید رم ها هم مارک باشند ، فکر کنم برای لپتاپ چنین چیزی خیلی سخت باشه که رمی از مارک رم الانم پیدا کنم ، پس چی کار کنم ؟؟؟
    سوما چطوری بدون نصب cpu-z میشه فرکانس رم رو فهمید ؟؟؟ چون properties فقط حجم رم رو نشون میده.
    چهارما یه 8 اضافه کنم یا دو تا 4 تا 16 بشه ؟؟؟؟
    ممنون میشم زودتر جواب بدید.

  • سلام. یه سوال
    من مادربردم تا باس 3400 رو ساپورت میکنه ولی تو مشخصات سی پی یوم
    نوشته تا باس 2133 رو ساپورت میکنه.میخواستم ببینم اگه من رم 3400
    بگیرم درواقع رمم با همون 2133 کار میکنه؟یا فقط مادر برد مهمه؟
    مادربردم z170 pro gaming و سی پی یوم هم i5 6402p

  • سلام و خداقوت ، تشکر میکنم بابت سایت عالیتون وهمینطور هم از سواد و اطلاعات عالیتون ، واقعا مرسی
    بی زحمت یه سوال داشتم ، من یه رم 2 گیگ دی دی ار سه دارم ، میخوام تبدیلش کنم به 8 گیگ ، خیلی ها توصیه کردن بکه رم 8 بگیرم ، منم قبول کردم ، فقط می خواستم ببینم میتونم رم 2 هم کنارش بذارم ، رم 8 Kingston هستش.
    با تشکر

  • نسترن هادی گل 09 مرداد 1395

    واقعا عالی کامل و مفید بود…ممنون بابت سایت خیلی خوبتون

  • خسته نباشید
    میخوام رم اضافه کنم ولی از همون مدل نیست
    از همون برند دو مدل پیدا کردم ک مشخصات یکیه
    تایمینگ و میزان تاخیر و سرعت و سوکت و…
    تفاوتشون اینه ک مدلشون فرق داره . سرعتشون فرق داره و اینکه جدید ترین تکنولوژی ام اضافه شده . میخواسم بدونم میشه استفاده کنم یا نه چون تو رم تجربه بدی دارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • رم رو باید تست کنید . معمولا رم ها از یه برند مشابه ، کمترین مشکل رو دارن اما در هر صورت قبل خرید باید تست بشه یا مهلت تست بگیرید .

  • سلام ببخشید من یه سیستم میخوام ببندم ولی تو مارک رم موندم چی انتخاب کنم جزییات سیستم اینه : cpu intel core i7 6700 و مادر برد gigayte ga_-Z170X-GAMING 5 و گرافیک GIGABYTE GT-730 و حالا یک پاور تا 250 تومن که مدلش انتخاب نشده و یک رم 150 تا 200 هزار تومن با یک کیس که انتخاب نشده ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • حسام اشراقی 28 تیر 1395

    سلام
    چرا از دوتا رم 4 گیگ برای خرید رم 8 گیگ استفاده کرد ؟
    من میخوام 8 گیگ رم داشته باشم اما مگه اگه یه رم 8 گیگ باشه ، سیستم یک پارچه تر نمیشه و سرعتش بالاتر نمیره ؟
    اگه دو تا 4 گیگ بگیرم ، از همشون استفاده میشه دیگه ؟
    خیلی ممنون

  • سلام دوست عزیزم
    ممنون از مطالب عالیتون

    حقیقیش به کمک شما نیاز داشتم باز در انتخاب یه رم مناسب برای سیستمم
    با تمام توضیحاتی که دادین .ولی باز سردرگمم
    چون سیستمی که دارم یه خورده قدیمی هست و مندم از چه رمی استفاده کنم . باس رم در حالت معمولی 1066 و اور کلاکش 1333

    من مشخصات سیستمم براتون ذکر می کنم
    اگر میشه منو راهنمایی کنید خواهشن … که چه رمی مناسب سیستمم هست
    رم فعلی سیستمم 2 هست
    من با سیستمم کارهای نرم افزاری انجام میدم ولی نرم افزارهای جدید کند اجرا میشه ..می خواستم رم سیستممو به 8 ارتقاع بدم

    CPU
    Intel Pentium E5700 @ 3.00GHz
    Wolfdale 45nm Technology

    Motherboard

    ASUSTeK Computer INC. P5G41T-M LX (LGA775)

    توضیحات مادرورد

    FSB 1333/1066/800MHz
    Dual-channel DDR3 1333(OC)/1066/800
    ASUS Anti-Surge
    ASUS Turbo Key
    DirectX10 support
    Express Gate & EPU

    رم dual channel هشت گیگ با باس 1066 گیر نمیاد اصلا
    ولی 1333 وجود داره ولی رو سیستم من میشه اور کلاک

    اگر دو تا رم 4 گیگ معمولی بندازم رو سیستمم درست کار می کنه آیا ؟؟ . .خواهش می کم جوابمو بدین …..و یه رم مناسب بهم معرفی کنید که به سیستمم بخوره ..منتظر جوابتون هستم ..مرسی عزیز

    • سلام
      شما می تونید سرعت بالاتر از 1066 بگیرید . اگه 1333 هم بگیرید ، اولویت سرعت با کمترین سرعت هست و میاد روی 1066 . پس نگران نباشید .
      حافظه رم باید حتما تست بشه اینجوری نیست که من معرفی کنم . باید ببرید تعمیرگاه و همونجا حضوری تست کنید . مارک های معتبر مثل کینگستون و جی اسکیل و جیل و کورسر .

  • مهدی پایدار 23 تیر 1395

    سلام خیلی از مقالتون لذت بردم عالی بود .
    من یک مادربورد ASUSTek P8B75-V دارم می خوام کل کامپیوترم رو ارتقا بدم .
    CPU رو به Core I3-4170 و گرافیک رو به Nvidia GTX 960 و رمم رو از 4 گ به 8 گیگ ارتقا بدم . شما به عنوان یه متخصص چه مدل رمی رو و از چه نوعی پیشنهاد میکنی مناسب این نوع سیستم ؟؟
    قیمت رم بیشتر از 150 تومن نباشه .
    باتشکر بسیار فراوان .

  • سلام.مهندس.میشه بگی برای مادر برد Asus Z97 A/USB 3.1 و پردازنده Intel Core i5-4460 کدامیک از این دو رم رو پیشنهاد می کنی ؟ اگه یه کوچولو توضیح هم بدی خیلی ممنونت میشم با احترام
    1/ GSkill RipjawsX 2×8GB=16GB DDR3 2400MHz CL11
    2/ GSkill RipjawsX 2×8GB=16GB DDR3 2133MHz CL10

  • سلام ، مرسی از مطالب مفیدی که در اختیار مخاطباتون قرار میدید ، بعد از مطالعه مطالب جالبتون بنده تصمیم گرفتم سیستم خودم رو کامل ارتقا بدم و برای این کار پردازنده Intel Core i7 5820K مد نظر بنده است و رم 16G اما نمیدونم رم باید از چه مدلی باشه و یا اینکه لازم است چه چیزهای دیگری رو تا چه سطح ارتقا بدم تا کل سیستم یکپارچه ارتقا پیدا کنه و ناهماهنگی ایجاد نشه ، لطفا بنده را راهنمایی کنید.

  • سلام مهندس جان ممنون بابت اطلاعات خوبی که به صورت روان در اختیار بازدید کنندگان میزارین بنده میخواستم یک سیستم ببندم جهت کار با تریدی مکس و رندر با موتور ویری تریدی مکس تا مبلغ 8 میلیون هم میتونم هزینه کنم با cpuهم میخوام رندر بگیرم امکانش هست من را راهنمایی کنیین با این مبلغ چه قطعاتی راببندم واقعا گیج شدم فروشنده ها هر کدوم فقط قطعاتی که خودشون دارند را پیشنهاد میدن و مدام نظر هم دیگه را رد میکنن ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سپاس از این پست . خیلی چیزا رو برام روشن کرد

  • البته بگم 6 گیگ رو ترجیح میدم چون نرم افزار های سنگین هم بعضی وقتا استفاده میکنم

  • سلام.این که از سرعت رم پایین تر استفاده میشه مال وضعیت دوکاناله هستش یا تمام حالات؟
    من رمم DDR3 2gb 530mhz تک کاناله هستش
    یعنی اگه ram 4gb 1600MHZ DDR3 بگیریم بازم با همون فرکانس 530Mhz کار میکنه؟
    اینجوری که رم 2 رو در بیارم بهتر نیست؟
    پیشنهاد شما چیه؟من حداقل به 4 گیگ رم نیاز دارم.با 2 گیگ با باز کردن مرور گر هم همه چی کند میشه.
    ساپورت مادربورد هم ddr3 1600mhz هستش

  • سلام و درود.
    اقا من یه کمی گیج شدم!!!!!!
    2تا رم روی لبتابم هست.
    یه رم 4 هاینیکس یه رم 2 کینگستون.
    اطلاعاتی که میگیرم از سی پی یو زد به این قراره:
    برای هاینیکس:
    size=4 gb clock= 800Mhz
    type= ddr3-1600/pc3 12800
    برای رم کینگستون:
    size=2 gb clock= 667Mhz
    type=ddr3-1333 /pc3 10600

    خب اما الان سوال من که گیج شدم. الان باس رم های من 1600 و 1333 هستش؟؟؟؟
    یا 800 و 667؟؟؟
    چرا سی پی زد داره 2جور نشون میده ارقام رو؟؟؟
    ممنون میشم کامل و شفاف روشن کنید منو . تشکررررررر
    منظورم همون قسمت میگید سرعت رم یا فرکانس رم که عامیانه به ان باس رم گفته میشود.

  • علیرضا 07 تیر 1395

    آقا واقعا عالی تا حالا ندیده بودم کسی یه مطلب رو اینطوری واضح و کامل بگه . اگه تو اینترنت سرچ می کردم شاید الان 7 یا 10 تا سایت رفته بودم و بعدشم می گفتم ولش کن .

  • سلام
    سازندگان مادربردها لیستی از رمهای ساپرت شده آن مادربرد ارائه می کنند که در آن جزییاتی بیشتر از ظرفیت و باس هست مثلا AsRock FM2A78M-HD+ یک رم Module KHX1600C9D3K2/8G رو لیست کرده. ممکنه اون در بازار نباشه. آیا باید حتما طبق اون خرید کرد؟

    ظاهرا کلا به DDR استناد میشه و باس که همخوانی با مادربرد داشته باشه. اما آیا میشه هر رم 1600 مگاهرتزی 4 گیگابایتی رو استفاده کرد؟

    ممنونم

  • ممنون از توضیحات خوبتون
    میخواستم بدونم پارامتر kit که تو رمها وجود داره دقیقا به چه معناست؟

    • خواهش می کنم
      Kit یعنی دو تا رم قبلا با هم تست شدن و حالا با همدیگه فروش میرن . اینجوری احتمال خرابی رم ها و عدم سازگاری صفر میشه .

  • دوباره درود!
    ببخشید من اساسا اشتباه کردم.الن که رفتم دیدم مشخصات مادربرد و رمم رو فهمیدم ddr2 هست نه 3!! خیلی خورد تو ذوقم.حالا هرچی تو گوگل گشتم واسه قیمت رم ddr2 چهار گیگ .چهار گیک که سهله حتی ddr2 دو گیگ هم که نو باشه خیلی سخت پیدا شد.انگار نسل ddr2 خیلی وقته ورافتاده ما خبر نداشتیم.حالا اگه نو شو پیدا نکردم بنظرتون رم دسته دوم بگیرم خوبه.چون واقعا سرعت سیستمم بخاطر اومده پایین.درضمن بخاطر پرسش های قبلیم پوزش !چون هرچی پرسیده بودم تو منت پاسخش بود ولی راستش اولش تنبلی کردم نخونده بودم

  • درود
    من یه سیستم نسبتا قدیمی دارم که رمش 1 گیگ کینگستون دی دی آر3 هستش. حالا میخوام به 4گیگ ارتقاش بدم.بنظرتون دوتا 2گیگ بگیرم بهتره یا یه ماژول 4 گیگی؟و اینکه ازین یه گیگ هم درکنار اون 4 گیگ میشه استفاده کرد یا دیگه بدرد نمخوره بهتره بندازمش قاطی باقالیا

  • سلام

    رمی که خریدم: 4GBPC3-12800CL=11-11- 11-28
    GEV 34GB1600C11SC 1.5V
    رم مورد استفاده:
    1GBPC3-12800 CL=9-9-9-28
    GV32GB1600C9DC 1.6V
    مادر بردمم گیگا بایت مدل P55UD3L
    موقع نصب رم جدید صفه مانیتور ابی میشود
    اگر میشود این مشکل را با تنظیمات حل کرد لطفا راهنمایی کنید
    اگر نمیشود من رم را عوض کنم.
    با تشکر.

    • سلام
      توی پست هم گفتم که خرید رم یه چیز آزمون خطایی هستش و باید تست کنید . رم ها به طور اتوماتیک باید با هم مچ بشن . شما رم جدید رو به صورت تنها بزنید ببینید کار میکنه یا نه .

  • سلام مرسی از اطلاعات من یه رم چهار دارم ddr3 میخوام 6 کنم رممو. یه رم 2 بگیرم کار میکنه با باید حتما رم 4 بگیرم تا همنخونی داشته باشه با اون یکی رمم

    • سلام
      شما هر مقداری بندازی کنار اون 4 ، کار می کنه . محدودیتی توی مقدار نیست مگر اینکه بیش از ظرفیت مادربورد تون باشه

  • رم دو ddr2 هفتاد تومن
    خخخ

  • سلام چجور میشه فهمید رم خراب شده یا سالمه چه تستی میشه انجام داد چون سیستم بالا نمیاد یه چند بار رم رو در اوردم جا زدم یا تصویردسکتاپ سیاه میشد یا بالا میومد اما دیگه بالا نمیاد نمیدونم از رم هست یا نه

  • سلام من الان میخوام سیستممو ارتقا بدم
    به نظر شما کافیه فقط پردازنده رم و مادر بوردمو ارتقا بدم

  • سلام ممنون از مطالب مفیدتون .
    مادربورد من gigabyte p61a-d3 هستش رم 4 و کارت گرافیک amd radeon hd 5450 هستش .
    به نظر شما برای اجرای بهتر بازی ها کدوم رو ارتقا بدم؟
    ممنون میشم اگه توضیح بدید

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون.
    من مدتی قبل یک رم 4گیگ ( geil ) گرفتم بااین مشخصات ( 4GB PC3-12800CL 11-11-11-28 )
    رم روی مادر بردمم هم همین مارک هستش منتهی دوتا رم یک گیگ و CL9-9-9 هست با ولتاژ 1.6
    ولتاژ رم 4G برابر 1.5 ولت
    وقتی رم 4G را نصب می کنم صفحه مانیتور ابی میشه
    مادربردمم گیگابایت P55 UD3L
    میشه راهنماییم کنید چه طور این مشکلو حل کنم.
    با تشکر

  • سلام.
    روزتون بخیر.
    چجوری میشه فهمید یه رم نو هست یا کار کرده؟

  • با سلام مادربرد من asus p5ql آیا میشه رم ddr3 روش نصب کرد ؟

  • باسلام تفاوت رم مدل CMX4GX3M1A1600C9 با رم مدل CMX4GX3M1A1600C11 چیست ؟

  • سید رسول 07 خرداد 1395

    سلام
    دمت گرم خیلی خوب توضیح دادی
    مرسی
    ی سوال
    در برنامه cpu-z چطوری میتونم بفهمم فرکانس رم چقدره ؟

  • سلام مادربردمن ازراک g41m vs3 هست که بیس رم 1333 رو ساپردمیکنه حالا کیس دادم بیرون یه رم 2 گیگ بابیس 1600 انداخته می خوام بدونم به مادربرد فشار نمیاره یا باعث خرابی نمیشه چون بیس مادربردو زده 1333 خواهشن راهنمایم کنید چون فکرمو مشغول کرده

  • سلام
    مدل مادربرد من p5kpl-se false و رمش دو گیگه میخوام 4 یا 6 گیگش بکنم.
    لطفا راهنمایی کنید از کدوم رم باید بخرم.

    ممنون از راهنمایی

  • با تشکر از مطالب مفیدتان

  • سلام . میشه به سوالم جواب بدین . ممنون میشم . راستی میتوننین یه سیستم با جزئیاتی که گفتم رو در حد 2 میلیون بهم پیشنهاد بدین . عجله دارم … عجله … ممنون .

  • سلام . میخواستم بدونم قیمت تقریبی رم : 12 گرافیک : 6 هارد : 2 tb سی پی یو : intel skylake core i5-6500 با یه مادربرد و پاور و cd درایو خوب تقریبا چقدر میشه ؟

  • ممنون مهندس امین زاده
    خیلی استفاده کردم…

  • سلام. خسته نباشید . بسیار از مقاله کاملتون استفاده کردم و خیلی از سوالاتم پاسخ داده شد . اما در یک مورد من یه کم ابهام دارم .
    من می خواستم رم لپتاپم رو افزایش بدم (از 4 به 8) یا در صورت لزوم کلا رم رو تعویض کنم. برچسب روی رم نوشته: 2GB DDR3 PC3-8500 ( دوتا رم )
    من می خوام یه رم 8 بگیرم آیا باید حتما 8500 ( یعنی 1066 ) بگیرم . چون از یه نفر پرسیدم می گفت خواستم بپرسم این گفته درسته ؟

    با تشکر مجدد

    • سلام
      اگه میخواید یه رم به رم قبلی اضافه کنید ، بهتره که مثل هم باشن اما اگه رم جدیده ، باید حداکثر رم قابل ساپورت توسط لپ تاپ رو تو سایت سازنده ببینید . اونجا حداکثر فرکانس قابل ساپورت رو هم می زنه

  • سلام.
    من رم
    Kingston Technology Hyper X 4GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM KHX1600C9D3
    دارم
    مشابه اش رو پیدا نمیکنم
    خیلی دنبال رمی گشتم که بشه با این مچ کرد … ولی چیزی پیدا نکردم…
    ممنون میشم بگید از رم های موجود در بازار یا فروشگاه های اینترنتی کدوم قابلیت مچ شدن با این رم رو دارن

  • سلام میخواستم بدونم رم مارک axtrom ddr3 چطوره خوبه یا نه راهنمایی کنین منو

  • خیلی خوب توضیح دادید و سبک نوشتن متنتون که با مقداری طنز همراهه خوندن رو جذاب میکنه و باعث میشه خواننده وسطش خسته نشه . فقط اگه میشه یه توضیحی بذارید که اگه کسی رم با باس 1333 داره و میخواد رم اضاف کنه اگه رم بعدی مثلا 1600 باشه چه مشکلی پیش میاد یا اگه رم با باس کمتری ببنده چه مشکلی پیش میاد و چه تاثیراتی روی سیستم داره . این مشکل واسه من پیش اومده و جوابی به صورت قطعی و واضح نگرفتم از هیچ جا .

  • سلام . اقا محمد ممنونم از اطلاعاتی که بهم دادی فقط یه سوال من یه مادر برد خریدم که 2133 مگا هرتز فرکانس رمشه اون وقت نوشته 3366 مگا هرتز فرکانس اورکلاک . حالا اگه من اگه رم 3000 مگا هرتز بزنم روش کامل ساپورت میکنه یا نمیکنه و یا باید تنظیم کنم تا ساپورت کنه . از تنظیمات اورکلاک هم اصلا سر در نمیارم بلد نیستم . ممنون میشم راهنماییم کنی . سپاس گزارم .

    • سلام
      مادربورد روی سرعت معمولی خودش کار می کنه و فقط موقعی که نیاز باشه یا خودتون بخواید میره روی اورکلاک . اورکلاک داستانش یکم مفصله و باید تو یه پست جداگونه توضیح بدم . فعلا همینجوری سر کنید .

  • سلام
    مطلب مفیدی بود کلی به اطلاعاتمون اضافه شد حداقل واسه ما که رشتمون این چیزا نبوده کلی کیف کردیم

    تحریرتون عالیه خوندن چنین مطالب بلند با موضوعات خشک و تخصصی اگر جذابیت نداشته باشه خواننده تا نیمه های مطلب هم دوام نمیاره

    خلاصه خواستم تشکر کنم دلم نیومد نظر ندم هر موقع درباره موضوعی سرچ میکنم ببینم علم فردا دربارش مطلبی نوشته بدون درنگ روش کلیک میکنم چون واقعا مطالبو راحت و قابل فهم بیان میکنه

    مرسی موفق باشید

  • سلام خسته نباشید من رمم دو گیگه مارک اپیسر حالا میخوام دو تا رم چهار بگیرم با باس 1600 مادربوردمم ddr3 هستش حالا موندم بین ای دیتا و اپیسر و کینگ استون کدومو بگیرم ؟؟ نظرشماچیه ؟؟ کدوموش بهتره ؟؟

    • سلام دوست عزیز
      رمهای موجود در بازار اکثراً ساخت چین هستن ولی کیفیتهای مختلفی دارن . من خودم عمدتاً از رم “اپیسر” و “ژل” و “کروزر” استفاده میکنم . در مواقع ضروری از “کینگ استون” یا “کینگ مکس” هم میشه استفاده کرد . ولی اولویت با رمهائیه که نام بردم . نکته قابل توجه هم اینه که حتماً به گارانتی اون هم باید توجه کرد که خیلی مهمه .

  • برای cpu cor i7 4790 می خوام رم 16 گیگ باس 1600 بگیرم،می خواستم بپرسم 2 تا 8 بگیرم بهتره یا یک 16؟؟ممنون

  • سلام مهندس. برای پردازنده cor i5 4460 و مادر برد Asus Z97 A/usb 3.1 حداکثر چه سرعت و تایمینگی (cl) از رم gskill رو میشه بست.میشه ddr4 هم بست ؟ ممنون میشم اگه جواب سوالمو بدی . با احترام و تشکر

  • ممنونم از مطالب جالبتون.من یه مادربرد مدل GA-P61-USB3-B3 (rev. 1.0) دارم که در حالت نرمال از رم ddr3 با فرکانس 1333 پشتیبانی میکنه تو راهنمای مادربرد در سایت گیگابات نوشته شده از رم های با فرکانس بالاتر ساپورت میکنه البته با downclocking ولی تو لیست رم های پیشنهادی سایت حافظه بیشتر از 4 گبگ عنوان نشده.میخوام بدونم با اینکه نوشته شده این مدل مادربرد در ممجوع از 16 گیگ رم ساپورت میکنه آیا میتونم یه رم 1666 با طرفیت 8 گیگ روش بزارم و بعدا نیز اون رو تا 16 گیگ ارتقا بدم؟؟؟ البته باید بگم مادربرد من دوتا ماژول رم بیشتر نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • سلامنظر شما در مورد این مارک چیه؟
    SpecTek

  • دانیال 26 بهمن 1394

    سلام
    من میخوام یه رم جدید به سیستمم اضافه کنم از همون مارک رم قدیمی با این تفاوت های زیر:
    رم قدیم:10660 و CL9
    رم جدید:16000 و CL11
    آیا این رم ها با هم سازگاری دارن یا نه و از اون جا که مادربوردم با رم قدیمیم سازگاری داره آیا با رم جدیدهم که از همون مارکه سازگاری داره؟؟؟
    با تشکر

  • رامتین 25 بهمن 1394

    با تشکر

  • سلام.خیلی خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.
    نوشته بودید رم DDR2 دیگه تولید نمیشه. خب من الآن یه سیستم تقریبا قدیمی دارم که دقیقا همین رم رو داره و اتفاقا 1014MBytes هست.
    با خوندن مطلب میخواستم دقیقا یکی همین طوری بخرم که سرعت به 2 برسه.
    به نظر شما چیکار کنم؟
    اینو کلا بذارم کنار چی بگیرم؟
    لطفا راهنماییم کنید.
    بازهم ممنون.

    • راستی فرکانس cpu سیستم من 430 هست!
      به نظرتون میشه کاری کرد؟

  • با سلام .
    من یه لپ تاپ dell 5010 دارم که میخوام رم رو از 4 به 6 ارتقا بدم .
    باس رم 1333 هست این توضیحات شما رو مطالعه کردم فقط در مورد لپ تاپ هم صدق میکنه یا نه ؟ چون میخوام یه دونه رم 4 با باس 1600 بذارم با یه دونه رم 2 گیگ با باس 1333 … بنظر شما مشکلی تو همخونی و کار کرد کلی لپ تاپ به وجود نیاد ؟

  • بسار عالی بود . ممنون

  • سجاد نیکو 13 بهمن 1394

    سلام خسته نباشید
    من دوتا رم 1 گیگ دارم ddr2 جمعا 2گیگ یکی مارک کینگستون و یکی مارک کینگ مکس
    میخوام دو تا رم دیگه اضافه کنم از کدوم مارک بخرم البته دارم کامپیوترمو اماده میکنم برای ساپورت جی تی ای وی
    مرسی دمت گرم

  • سلام دوست گرامی
    من سال گذشته به لپ تاپ گرفتم که ۶ گیک رم داره ، ولی من به رم بیشتری نیاز دارم. می خوام بدونم حداکثر رمی رو که میشه رو لپ تابم گذاشت چیه؟ و کدوم برند مناسبش هست؟
    اگر کمکم کنید گره ی بزرگی رو از کارم باز کردید

    مرسی

  • با سلام
    من سال گذشته یه لپ تاب گرفتم که ۶ گیگ رم داره، می خوام رمش رو ارتقا بدم ۱۶ گیگ بشه عالی میشه، اما مشکل این جا هست که اصلا نمی دونم که میشه یا نه؟ و اگر میشه کدوم برند مناسب تره

    اگر به سوالم جواب بدید گره ی بزرگی از کارم رو باز کردید مرسی

  • مجتبی 22 دی 1394

    سلام مطلبه خیلی مفیدی بود و سایتتون واقعا عالیه من یه سوال داشتم که گیر کردمن و نمیدونم چیکار کنم اینکه من میخوام یه سییتم برای گیم بخرم که کارت گرافیکش گیگابایته و gtx 970 و cpu هم core i7 4790 و میخواهم که با رم به درستی مچ بشن میشه لطفا چند رم ۱۶ پیشنهاد بدید از مارک های خوب بازم از سایت خوبتون و اینکه به سوال ها رسیدگی میکنید خیلی ممنون

  • سلام خیلی ممنون بابت این مطلب مفید. یه سوال داشتم خدمتتون اینکه من لپ تاپ lenovo z510 دارم که یک رم 2گیگ hyundai و یک رم 4گیگ ramaxel روش نصب هست که عددای تایمینگشون به ترتیب 28 11 11 11 هستش. حالا من میخوام جای اون رم 2گیگ یه رم 8گیگ hynix بزارم اما عددی که روش نوشته F3 و 13 و 11 هست. یعنی cl همه 11 هست اما عددای بعدی متفاوت میشه. حالا آیا این تفاوت مشکل سازه یا نه ؟ ممنون میشم درصورت امکان پاسخ بدین.

  • کلاه قرمزی 18 دی 1394

    دسته گلت درد نکنه عالی بود تشکر

  • ممنون از راهنمایت سیستم خنک کننده کیسم خوبه چون خواستم رم ۸ گیگ اپیسر بندازم و اکثرشون خنک کن ندارن راستی به نظر شما رم اپیسر رم خوبیه? راستی کامپیوترم بعضی وقتا تو بازی یک لگ کوچکی پیدا میکنه یکی از دوستام گفت ممکنه که سی پی یو گرم میشه مدلش i3 4160 intel فن فابریکش روش نصب کردم یعنی باید فن حرفه ای روش ببندم ? راستی گرافیک گیگابایت مدل جیفرس 750 Ti و رم ۲ تا ۴ گیگ ddr3 1333 روش بوده که میخوام رم ارتقاء بدم به باس ۱۶۰۰ یعنی میخوام ۲ تا ۸ گیگ بخرم البته فعلا به دلایلی میخوام یکیش رو بخرم حالا نظرتون راجعه به مشکل کامپیوترم چیه ?

  • سلام رم هایی که خنک کن دارن از رم های معمولی بهتر هستن?

    • لزوما اینجوری نیست
      خنک کننده رم یه جورایی جنبه تبلیغاتی داره . اما خب اگه کیس شما سیستم خنک کننده خوبی نداشته باشه خوبه که حداقل رم گرماگیر داشته باشه

  • سلام.من می خواهم رم لپ تاپم را ارتقا دهم از ۴گیگ به ۸گیگ.اما در دفترچه لپ تاپ زده تنها تا رم های ۸ گیگی پوشش می ده که سرعتشون ۱۳۳۳mhz سوال من اینه اگه من یک رمی بگیرم که سرعتش بیشتر از این باشه مثل ۱۶۰۰mhz آیا رم من با سرعت حداکثر ینعی ۱۳۳۳ بالا می یاره یا اصلا بالا نمی یاره؟و در ضمن آیا تفاوت قیمتی بین رم های با سرعت۱۳۳۳ با رم با سرعت ۱۶۰۰ وجود داره؟

  • فرزاد 05 دی 1394

    سلام . سری L تو ram چی هست
    میشه یه رم معمولی ddr3 با یه رم ddr3L با هم تو یه سیستم مثلا لب تاپ متصل باشن ؟ با فرض ساپورت کردن cpu
    ممنون

  • سلام مطالبتون واقععععععععععععععا عالی بود. یه سوال داشتم من یه کارت گرافیک مدل nvidia GTX750 دو گیگ دارم حداکثر رم(DDR3 8gbمیتونم بزارم؟) و سی پی یو و بهترین مادرب بودی با بالاترین قدرتی که میتونم براش بزارم چیه؟ البته میخوام همشون دست دوم باشن برا بازیای سنگین.
    و یه سوال دیگه. برند گیگابایت برای سخت افزار بهتره یا ایسوس یا اصا یه چیز دیگه؟ برای مادربورد چه برندی بهتره؟
    واقعاسپاس گذار میشم اگه کمکم کنین.

  • سلام
    من روی سیستمم 2 تا رم 1 گیگ ddr2 با باس 800 دارم . الان میخوام یک رم 2 گیگ به اونا اضافه کنم . این رم رو از اینترنت خریدم هنوز نیومده که تست کنم. روی این رم نوشته شده 2 گیگ ddr2 pc2-6400 . حالا این رم با رمهای خودم که روشون نوشته dimm 800 میتونه کار کنه ؟
    با تشکر

  • قائدی 24 آذر 1394

    سلام
    با سپاس فراوان، باید بگم که خیلی از مطالب مفیدتون استفاده کردم.
    امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشید.

  • سلام مجدد.اقا محمدرضا من مطلبتونو درباره تاثیر رم روی بازی خوندم.فقط ی سوال.اگه این طوره ک شما میگید پس چرا ی بازی مثل رایس روی لپ تاپ من لک میده ولی وقتی فضای رمو خالی میکنم بهتر میشه؟و چرا بازیهای جدید ک میاد تو قسمت سیستم مورد نیاز میزنه رم 6 مینیموم رم 8 پیشنهادی؟ ی توضیح کامل بدین ممنون میشم.و خواهشن بگین رم 12 رو سیستم من جواب میده یا ن
    مشخصات لپ تاپمو 2 تا پست بالاتر گفتم
    مدل لپ تاپ acer aspire e1 572g

  • سلام محمد رضا جان میدونم با رم 4 خیلی از بازی ها اجرا میشه ولی بازی های جدید همه یا رم 8 میخوان یا 6.شما فقط بگو با اون سیستمی که تو پست قبلی واست فرستادم رم 12 جواب میده یا ن رم 8 اخرشه ممنون.

  • ممنون

  • سلام من ی لپ تاپ ایسر دارم با مشخصات زیر

    پردازنده مرکزی Intel Core i5 4200U 1.6GHz up to 2.60 GHzحافظه RAM ظرفیت: 6 گیگابایت – نوع: DDR3حافظه داخلی ظرفیت: 1t بایت – نوع: هارد دیسک – مشخصات: 5400rpmپردازنده گرافیکی AMD Radeon HD 8750M 2GB

    بخاطر انجام بازی های سنگین میخوام رمم رو افزایش بدم.حالا ب نظر شما رمم رو 8 کنم یا 12 رم 12 با این مشخصات سیستم من جواب میده ? چون میترسم 8 کنم باز ی سری از بازیا اجرا نشه مشکل بیشترشونم رم هستش لطفا راهنمایی کنید

  • باسلام و عرض خسته نباشید
    مطالب سایتتون خیلی خوب و کاربردی است و من وقتی سوالی داشته باشم اول به علم فردا سر میزنم.من رم 1gb باس 400 دارم.میخواستم ببینم یه رم 1گیگ دیگه بندازم کنارش بهتره یا یدونه 2گیگ به جاش بزارم؟مادربردم قابلیت dual channel هم داره.
    با تشکر

    • سلام خواهش می کنم شما لطف دارید
      منطقیش اینه که کمتر هزینه کنید یه رم 1 گیگ دیگه بخرید اما قبل از خرید حتما تست کنید که ناسازگاری نداشته باشن

  • سلام می خواستم بدونم یک رم 8 گیگ 1600 cl 10 رو سیستم بهتر جواب میده یا 2 تا 4 گیگ 1600 cl 11

  • سوال دومم اینه که اگه یه رم چهارکاناله بخرم و روی مین بردی که توانایی اجرای 2کاناله رو داره سوار کنم چه اتفاقی میوفته داداش؟
    2تا 2تا 2کاناله میشن؟
    هر کدام تک ماژول میشن و هر کدام کار خودشونو میکنن؟
    اصلا موضوع بیخ پیدا میکنه و گریبان گیر میشه؟
    ببخش داداشه گل که زیاد سوال پرسیدم
    چون دارم هزینه میکنم میخام با یک کارشناس قبلش مشورت کرده باشم
    thank you

  • سلام داداش گل
    معلومه که اطلاعاتتون بالاست
    داداش یه سوال داشتم
    عزیز من قصد خرید 32گیگ رم(2جفت 2ماؤوله)با فرکانس 3000 رو دارم
    مادربردم MSI Z77A-G43-GAMING هست
    سی پی یو من هم Intel® Core™ i7-3770 Processor
    اما یک مشکلی هست وقتی تو سایت اینتل رفتم نوشته بود که cpu من تا رم 1600رو ساپورت میکنه اینم سایتشhttp://ark.intel.com/products/65719/Intel-Core-i7-3770-Processor-8M-Cache-up-to-3_90-GHz
    منظور ازین حرف اینه که وقتی من چنین رمی رو بخرم cpu من ساپورتش نمیکنه و سرعت رم رو تا 1600نگه میداره و بیشتر از اون نمیره؟
    من درست فهمیدم داداش؟
    اگه قرار باشه من فرکانس3000بخرم و فقط از 1600از اون استفاده بشه که فایده نداره خرید اون
    علت این سیستم سنگینمم اینه که من مانیتورم ultra 4k هست و توش بازی های ps4 رو اجرا میکنم و دنبال کیفیت فوق العاده هستم
    مرسی دادا

  • mohammad mahdi 16 آبان 1394

    سلام آقا ممنونم. من مدل لبتاپم سونی وایو هستش تا همین ده دقیقه پیش وصل بود یهو دیدم با وای فایم کانکت نیست و روی اسم وای فایم رو قسمتی که مقدار سیگنال رو نشون میده علامت ضرب در کشیده و همه تنظمیماتش رو انجام دادم به اینترنت دیگه ایم وصل میشه تنظیمات یاproperties هم درسته فقط به وای فای خودم وصل نمیشه چرا ؟؟؟ اگه میشه سریع پاسخم بدین تا مشکلم حل بشه خدا خیرتون بده

  • آفرین به تو و سایت خوبت مملکت به جوونایی مثل تو نیاز داره بازم افرین

    • لایک ایول به توضیحاتت جامع و کامل بود

  • سلام
    من یک رم 16 گیگ میکرو موبایل دارم که با کلی اطلاعات عکس و فیلم سوخته ، آیا روشی برای بازگرداندن اطلاعات وجود دارد؟

  • با سلام و خسته نباشید
    من یک رم 16 گیگ میکرو موبایل دارم که سوخته و کلی اطلاعات اعم از عکس و فیلم داخلش بوده ، آیا روش و برنامه ای وجود دارد که بتونم اطلاعات را برگردانم.
    سپاس

  • با سلام و خسته ناشید

    مادربرد من 4 اسلاید رم داره و قابلیت دوال چنل هم داره

    در حال حاضر سیستم من دو عدد رم 2 گیگ patriot با باس 1333 و cl 9 در حالت دوال چنل داره

    اگر من دو عدد رم 2گیگ از یک مارک دیگه مثلا adata با باس 1333 و cl 9 در در اسلاید دیگه مادر برد قرار بدم باز هم حالت دوال چنل برقرار میشه؟

    آیا سیستم با وجود دو عدد رم با مارک های متفاوت در کنار هم دچار مشکل نمیشه؟

    ممنون از راهنمایی شما

    • سلام خیر مشکلی نداره البته باید تست بشه اما محدودیتی در انتخاب مارک نیست . بهتره که همه رم ها یکسان باشن اما ضرورتی نداره
      ضمنا اسلات Slot درسته نه اسلاید

  • ابوالفضل 01 آبان 1394

    ممنون.عالی بود.

  • حمید محمدی 27 مهر 1394

    با عرض سلام و ادب
    میشه کوتاه دلیل این که چرا دو رم چهار گیگ از چهار عدد رم دو گیگ بهتره رو بگین؟
    آخه من دوتا رم یک گیگ APacer DDR2 دارم، میخوام ارتقا بدم به 4گیگ، میخواستم دوتا یک گیگ دیگه بخرم
    این مساله به مادربورد ربط داره؟ سرعت مادربورد کاهش پیدا میکنه؟
    Dual-channel DDR2 800/667
    این اطلاعات مادربوردمه من فکر میکنم اگه دوتا بندازم سرعتش 800 اگه چهارتا بندازم کم میشه، میشه 667 😐 😐
    یه توضیح هم در مورد اعداد باس مادربورد بدین بی زحمت چرا سه تا عدد پشت همن؟ مثلا این FSB 1333/1066/800MHz
    مرسی، پیشاپیش یه دنیا تشکر از لطفتون

    • سلام
      اولا پیدا کردن 4 تا رم یکسان سخت تره تا دو تا رم مشابه
      ضمنا تاخیر زمانی بین دو تا رم کمتره تا 4 تا رم . این 4 تا باید با هم سینک باشن که این مسئله تاخیر زمانی ایجاد میکنه

  • سامان 26 مهر 1394

    سلام پیام شما به دستم رسید ولی کمکی به من نکرد…
    اطلاعات کامل سیستمم رو تو پست قبلی نوشتن و میخواستم بدونم مادربرد
    asus: p5pl/1600 روم ddr3 ساپورت میکنه یا نه؟

  • سامان 25 مهر 1394

    سلام خسته نباشید …این مقاله یا هر چیزی که اسمشو میذارید کامل خوندم که برام جالب بود…در حال حاضر بنده از مادربرد
    asus tek computer
    model : p5/1600
    و
    cpu : intel e5200
    و
    گرافیک 1024 گیگ 128 بیت
    و(قسمت مهم)
    ram : ddr2 2048—-فرکانس 400.5mhz
    استفاده میکنم…..
    این سیستم بنده رم ddr3 4 گیگ میتونم براش بخرم؟
    فقط لطف کنید زود جواب بدید چون قراره طی یک الی دو روز اینده بخرم

  • سلام ممنون از توضیحاتتون من یک رم هشت DDR3با باس 1600 کینگ مکس گرفتم روی ماژولش نوشته هشت گیگابایت ولی پایین تر روی دوگیگابایت و 1333mghتیک زده میخواسن بدونم بالاخره رمم هشته یا دو ؟ اگه میشه به ایمیلم بفرستید با تشکر

  • مرجان 20 مهر 1394

    سلام مطالبتون خیلی خیلی عالی و مفید بود. در خرید رم خیلی به من کمک کردین بازم ممنون.موفق باشید

  • با سلام

    آقا عجب مطالب مفید وجالبی داشتید واقعا ازتون ممنونم.دم همتون گرم

  • سلام.مشخصات سیستمم به این صورت هستش. رم رو تا چه اندازه میتونم افزایش بدم.
    cpu e5300 @ 2.60GHz
    ram 2048 ddr3 pc-10700(667MHz
    moterboard G41mt-s2pt
    grafic nvidia geforce 210 1g

  • محمدمهدی محمودی 09 مهر 1394

    سلام خسته نباشید من دو تا رم ddr3 2g 1333 با مارکهای adata و apacer دارم(فقط یکی از 2g موجود را می تونم نگه دارم) می خواستم ببینم کدامیک از این مارکها بهتره چون می خوام یک 2g از همون مارک را بهش اضافه کنم؟(طبق گفته خودتون اگه دو تاش از یک برند باشه بهتره)

  • ممنون و مرسی خیلی آموزنده و حرفه ای بود. سایتتون عالیه

  • محمد رضا 05 مهر 1394

    سلام وقتتون بخیر
    یه خواهش میخواستم اگر امکانش هست از اطلاعات خودتون راجه به کل جزیات سیستم خصوصا سخت افزاری به من اموزش بدین ممنون میشم از هر کس درخواست کردم اطلاعات خاص و واضح که واسم کاربردی باشه و بتونم به بقیه ام انتقال بدم بهم یاد ندادن
    متلا راجع به رم هارد سی بی یو گرافیک و ……….. ممنون میشم جوابمو بدین روزتون خوش.

  • عالی بود
    خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتی
    همیشه موفق و پیروز باشی در زندگی

  • Raja Rajaei 01 مهر 1394

    سلام. ممنونم از مطالب خوبتون. می خواستم دقیق تر در مورد زمان ارتقا رم بگید. مثلا تا چه درصدی که از رم در انجام پروسه های سنگین استفاده میشه باید اونو ارتقا داد؟ و یک سوال دیگه: چرا هر چه مقدار فضای رم بیشتر باشه اون پروسه هم فضای بیشتری از رم رو میگیره؟ مثلا یک PC با رم 1G داریم که موزیلا توش 60 مگ از فضای رمو اشغال میکنه، حالا یک PC با رم 2G داریم که موزیلا از فضای رمش 120 مگ استفاده میکنه! تو جفت موزیلا هم فقط یه تب گوگل بازه. یا در مجموع PC با رم 1Gاز 800 مگ فضای رمش استفاده میشه ولی در PC با رم 2G از 1200 مگ فضای رمش استفاده میشه! جفت PC تعداد پروسه های یکسانی دارن اما در PC با رم بیشتر پروسه ها با همون تعداد از فضای بیشتری در رم استفاده میکنن! چرا؟ بسیار ممنون میشم اگه پاسخ دقیق و تخصصی به من بدی.

    • سلام
      در مورد ارتقا رم : سیستم شما کند میشه که نشونه ی خوبیه . ضمن اینکه روی بسته بندی نرم افزارها می زنه که به چقدر رم نیاز داره شما باید مقداری بالاتر از اون رو در نظر بگیرید .
      خب رم توسط سیستم عامل مدیریت میشه . وقتی فضا زیاد باشه اطلاعات بیشتری در رم به صورت موقت ذخیره میشه تا سرعت لود فایرفاکس یا هر چیز دیگه ای بیشتر بشه

  • سلام ممنون از مطلب مفیدتون.سرعت پردازندهcpu از 2 تا 2.93GHz هستش مادربورد لپ تاپمو نمیدونم باید از کجا بفهمم چند هستش؟الان 6گیگ رم دارم که 667MHz هستش اگه بخوام یه رم 8گیگ بخرم به جای 6گیگ تا باس چند باید بزنم؟

    • سلام باید برید داخل سایت سازنده لپ تاپ و ببینید تا چه مقدار باسی رو ساپورت می کنه . یا اینکه باس یکسان با رم فعلی بگیرید

  • سلام ممنون از مطالب جامع و بسیار مفیدتون من یک رم 2 گیگ ddr2 دارم که میخوام ارتقاش بدم به 4 گیگ به نظر شما یه 2گیگ دیگه بزارم کنارش که بشه 4 گیگ یا کلا یه 4 گیگ بزارم سرعت کدام حالت بیشتره لطفا راهنمایی کنید.

  • من خیلی کم نظر میدم، ولی این مطلب این قدر جامع و کامل بود که حیفم اومد تشکر نکنم ! واقعا ممنون !

  • سلام
    سپاس ،مطلب مفیدی بود
    سوالی داشتم
    معمولا موقع شناسایی اطلاعات رم ، دو مقدار MHZ میاد (یعنی یجا 800 MHZ نوشته یجا 1600) فرق این دو در چیه ؟
    من میخام رم لپ تابم رو به 8 ارتقا بدم الان این مشخصات رم فعلیمه:
    http://8pic.ir/images/m2ic5cps8gzzp1zbcxz8.jpg
    حالا فرکانس حافظه در واقع 800 MHZ هست یا 1600 ?
    مثلا این رم با رم فعلی کانفیگ میشه ؟
    Kingston 4GB DDR3

    نوع حافظه:DDR3
    سرعت حافظه:1600 مگاهرتز
    حجم حافظه:4 گیگابایت
    زمان تاخیر:11-11-11
    نوع سوکت:204 پین SO-DIMM
    ممنون

  • با سلام من مشکل خاموش و روشن شدن کامپیوتر رو دارم مخصوصاً وقتی از FF-REW استفاده میکنم یا از VideoConverter
    رم 4 گیگ دارم که (3.41GB usable)و ویندوز 7 (32بیتی)
    گرافیک اینبورد
    cpu G2010 2.80GHz
    فکر میکنید با افزایش رم مشکلم حل میشه یا نصب ویندوز 64 بیتی
    در ضمن از فتوشاپ هم استفاده میکنم
    ببخشید طولانی شد مرسی

  • سلام.
    تو cpuz باس رو نوشته 800 ولی لپ تاپ رو بردم جایی رم بندازم،گفت 1600 باسش. واسه همین صبرر کردم ببینم داستان چیه.
    بی زحمت منو راهنمایی کنید.
    ممنون

  • سلام و خسته نباشید،من هنگام بازی های سنکین ارور lowmemory میده و هنگام بازی کردن بازی لگ میزنه من بیشتر بازی انجام میدم رو این لپ تااب، مشخصات سیستم من اینه:
    Intelcore i5 2.67ghz
    4gb ram
    Sistem 64-bit
    Winows 7
    Core2
    به نظر شما فقطبا تعویض رم به 8 مشکل من حل میشه. لطفا زود جواب بدین وقیمت یه رم لپ تاب خوب چه قیمتیه؟

  • باسلام و با تشکر از سایت خوبتون☺

    چند ماه پیش 3 تا رم 4گیگ خریدیم و نصب کردیم.
    هر دفعه کامپیوتر رو روشن میکنیم یه چیزیه.
    یه بار 4 گیگه یه بار 12گیگه بعد ری استارت میکنی یهو میشه 8 دوباره یه بار میشه 12 یه بار4……….

    مشکل از کجاست؟؟؟؟؟؟

  • سلام

    من بسیار بسیار سپاس گذارم خیلی جامع و کامل بود، خدا توی دنیا و آخرت هرچی میخوای بهت بده.

  • با عرض سلام

    اغا خییییلی ممنون از راهنمایی تون.خیلی جالب بود خیییلی
    وقتی من از یک چیزی خوشم بیاد یعنی عالیه
    بازم ممنون
    فقط یه خواهشی میشه یه مطلب در مورد اینکه چه کیسی با چه مشخصاتی بخریم؟؟؟
    خیلی ممنون میشم خیییلی
    دستتوت درد نکنه

  • شکیب شریفی 02 شهریور 1394

    سلام
    ببخشید من می خواستم برای سیستمم یک رم 8 گیگ تهیه کنم,هزینش تو بازار چقدره؟

  • سلام.ممنون از توضیحات کاملتون
    فقط من الان یه رم Dual chanel 4Gig Corsair دارم.میخوام رمم رو به 8 برسونم.الان من یه رم تک 4 گیگ با باس مشابه که 1600 هست بگیرم جواب میده یا یه دوال چنل دیگه بگیرم که میشه همون 4 تا 2 گیگ که گفتین توصیه نمیکنید؟

  • سلام خسته نباشی عذر میخوام که متوجه قانون نشدم ،سوالات دارم اما میخوام رم بخرم مشخصات رمم DDR3-1333PC3-10600 ۴GB Hyundai(دوتا دو گیگ )و لپ تاپم sony f11 dgx/b
    http://www.cnet.com/products/sony-vaio-f-series-vpc-f11dgx-b-16-4-core-i7-720qm-windows-7-pro-64-bit-4-gb-ram-500-gb-hdd/specs/
    http://www.datamemorysystems.com/dms-memory/sony/vaio-f-series-vpc-f11dgx-b.htm
    کدوم رم یا باس میتونم بخرم؟ کهنه یا جدید چطوری تشخیص بدم ؟
    رم اصلی میتونم عوض کنم؟ یا همون در سایت یا فروشگاه های معتبر برام معرفی مکنید.
    رم یک 8 گیگ بخرم یا دو تا 4 گیگ؟

  • سلام
    مادربرد من ga-945pl-s3p و سی پی یو چهار هسته ای 2.2 هستش.
    رو کارتن مادربرد واسه مشخصات م زده 667 مگاهرتز،حالا این یعنی که ضرب در2 میشه و میتونه از رم فرکانس 1333 رو ساپورت کنه?
    سوال بعدیم اینه: الان دو تا رم 1 گیگ رو مادربرد دارم اما میخوام ارتقاش بدم،مادربردم جای چهارتا رم داره
    رمddr2 که تونستم گیر بیارم 2 تا دو گیگ با فرکانس 800 بود.میخواستم بدونم ایا میشه این دوتا 2 گیگو بزارم تو دوتاجای خالی مادربرد و اون رم اولو هم سر جاش باشه?
    با اینکار مشکلی پیش نمیاد?( چون دوتا یک گیگ دارم و دوتا دو گیگ که فرکانس اون دو تا یک گیگ نمیدونم چقده ولی ااحتمالا 667 باشه)
    مادربردم میتونه 6 گیگ رمو ساپورت کنه?
    ببخشید که طولانی شد

  • با سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    یه سوال داشتم اینکه من الان رو سیستمم 2تا رم king ddr2 bus800 انداختم،از نوع 32 چیپ.اما توی نرم افزار cpu-z مقدار فرکانس رم رو 334 نشون میده.البته خود مادربرد قاعدتا باید این رم رو ساپورت کنه.
    آیا مشکل از رم هست یا مادربرد؟؟؟
    مدل مادربرد: گیگابایت M52L_S3P V1.2

    مدل CPU : AMD7750

  • سلام دوباره،رفتم یکی از مغازه های تعمیر لپ تاب برای تعویض رم به هشت ولی گفت فایده ای نداره برای احرای بازی سنگین بیا PlayStation 4ببر? از کجا بفهمم که تعویض رم جواب میده؟ الانم بازی کال اف دیوتی ادونسد ریختم ارور low memory میده، میشه فوری کمکم کنید اینم ادرس ایمیلم:Alireza.Bd37@gmail.com

  • من میخواهم رم خود را از چهار به شش افزایش دهم. اگر من یک رم دو گیگ بزارم دیگه درسته؟درضمن ایا باید شرکت رم هاییی که نصب میکنیم مثل هم باشه

  • بسیار عالی بود ممنون

  • سلام سونی f11dgx/b دارم رم 4گ یعنی دوتا، دو گ است و مشخصات لپ تاپ یه نگاهی بکنی که میتونم 8 گ ارتقا بدم ؟
    http://www.cnet.com/products/sony-vaio-f-series-vpc-f11dgx-b-16-4-core-i7-720qm-windows-7-pro-64-bit-4-gb-ram-500-gb-hdd/specs/
    یا
    http://www.datamemorysystems.com/dms-memory/sony/vaio-f-series-vpc-f11dgx-b.htm

    DDR3-1333PC3-10600۴GBمشخصات رم
    و برند ویندوز لپ تاپ 7 است (بدون سرویس پک 1) آیا ویندوز 7.1 میتونم نصب کنم؟ یا بالاتر یعنی 8.1 و 10
    5ماه پیش ویندوز عوض کنم که 7 قبول میکنه اما 7.1 نه چرا؟(ویندوز 7.1 بالا نمیومد) ممنونم

  • سلام، مموری لپ تاب من 4گیگه و سیستمم 64بیتی هست،موقع اجرای بازی پیام low memory میده،من بیشتر با لپ تاب بازی های سنگین و گرافیکی میکنم به نظرتون رم 8 بگیرم یا 16 و چه برندی باشه ایا با تعویض رم به 8مشکلم در اجرای باازی های سنگین برطرف میشه؟در ضمن خودم تعویض کنم رمو یا بدم بیرون ،ممنون میشم کمکم کنید^_^

    • سلام
      با رم 8 خیلی از مشکلات حل میشه
      ضمن اینکه شاید حافظه گرافیکی تون هم کم باشه . باید بررسی شه
      اگه مسلطید که عوض کنید اما در کل بسپارید به کاردان بهتره

  • 2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
    Dual Channel Memory Architecture
    * 1600MHz and higher frequency is supported by Intel® 3rd generation processors.
    * Refer to http://www.asus.com or user manual for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).
    * Due to CPU behavior, DDR3 2200/2000/1800 MHz memory module will run at DDR3 2133/1866/1600 MHz frequency as default.

    سلام و خسته نباشید می خواستم بدونم با توجه به متن بالا، که از مشخصات مادر برد در سایت سازنده کپی کردم این مدل مادر برد از رم با فرکانس یاباس 1600 پشتیبانی میکنه و فرکانس های بالاتر برای اورکلارک است .
    اما معنی قسمتهای ستاره دار رو متوجه نشدم میشه توصیح بدید>؟ممنون

  • سلام واقعا لایق خداقوتین.

  • با سلام

    مادربورد من : GIGABYTE 8I945G
    سی پی یو: cpu intel core 2 3GHz 800/2*2 MB cash

    رم کنونی 512 MB DDR2

    حداکثر چقدر می تونم رم رو افزایش بدم؟ چند تا چقدر بگیرم خوبه؟ خیلی ممنون

  • خیلی عالی بود

  • mohammad hossein 13 مرداد 1394

    اههه نیمشه کاری کرد که روی 32 bit رم 4 خورد بعدش اگه من 64bit بریزم برنامه زیاد براش هست ؟

  • من یه سوال ابتدایی دارم …

    باس یعنی سرعت انتقال اطلاعات یا پهنای باند بیشتر یعنی راه ارتباطی بیشتر ؟

    • باس یه گذرگاهه برای انتقال اطلاعات . هرچی باس بزرگتر باشه ، سرعت انتقال اطلاعات هم بیشتر میشه . باس همون سرعت نیست . سرعت متشکل از چندتا چیزه که یکیش همین گذرگاه یا باس هست

  • سلام،
    عرض شود که رم سیستم بنده بنابه نرم افزاری که معرفی کردید به این صورته:

    http://s6.picofile.com/file/8203081450/2.jpg

    من میخواستم یه رم 4 گیگ DDR3 بندازم رو سیستمم، چون نمیدونستم به سیستمم میخوره یه عکس از مشخصات CPU،گرافیک و مادربورد سیستمم گذاشتم (چون نمیدونستم ککدوم واسه تعیین تکلیفم لازمه)، ممنون میشم اگه لطف کنید بگید که من میتونم این رم رو استفاده کنم یا نه؟ سرعت پرادزشش رو هم اگه لطف کنید ممنون میشم. در مورد مارک رم هم چون بالاخره تجربه شما خیلی خیلی بیشتر از منه لطف کنید هر مارک رو که صلاح میدونید معرفی کنید.

    اینم اسکرین شات مشخصات:

    http://s3.picofile.com/file/8203080484/2015_07_29_225019.jpg

    http://s3.picofile.com/file/8203081500/1.jpg

    http://s6.picofile.com/file/8203081518/3.jpg
    بی نهایت ممنون میشم اگه کمکم کنید.

  • مطالبتون عالی بود…………..
    باتشکر از سایت خوبتون

  • محمد مهدی 03 مرداد 1394

    عالی عالی
    موفق باشین

  • با سلام
    مادربرد من PH61A-P35 هست که دو اسلات رم داره با مشخصات زیر :
    2 DDR3 DIMMs support DDR3 1333/ 1066 DRAM (16GB Max)
    Supports Dual-Channel mode

    یک عدد رم 2 گیگابایت برند Apacer با باس 1333 روی سیستم نصب هست.
    به دلیل استفاده از نرم افزارهای سنگین گرافیکی و برنامه نویسی، خیلی کند میشه سیستم و حافظه کم میاره.

    تصمیم گرفتم یک رم 4 گیگابایتی Apacer اضافه کنم (کنار اون رم 2 گیگابایتی) ، آیا انتخاب من درست هست؟
    (در ضمن، ظاهرا در بازار ، رم باس 1333 موجود نیست، اگر مجبور باشم باس 1600 بخرم و نصب کنم، آیا مشکلی در اجرا یا کارایی پیش میاد؟)

  • ببینم من دوتا رم دوگیگ DDr2 دارم واسه CPU core Duo 2 خوب هست یا نه؟؟؟

  • سلام من میخاستم رم و ارتقا بدم به 8 رم 2 هست میخاستم ببینم یه 6 یندازم بغلش خوبه…
    چون بالا گفتید دوتا رم 4 یندازید بهتره…پرسیدم؟؟؟!!!

  • مصطفی 28 تیر 1394

    باتشکر از اطلاعاتتون .ممنون میشم اگه بفرمایید تو یه سیستم با ۲ گیگ رم ۴ تا ۵۱۲ بهتره (هم نوع و یکجور) یا دوتا یک یا یه ۲ اصلأ فرقی میکنه یانه؟؟؟

    • اگه سیستم ، تکنولوژی دو کاناله رو ساپورت میکنه بهتره که عدد ، تقسیم به دو بشه اما به 4 تقسیم کردن رو توصیه نمی کنم چون تاخیر در هماهنگی بوجود میاره

  • سلام میخواستم بگم رم 4 قیمتش چقدره و گرافیک 715 قیمتش چقدر و این ها با هم سازگاری دارند و بازی های سنگین مبل call of duty اخرین ورژنش رو میاره ایا لطفا جواب بدین مرسی

  • سلام میشه در مورد نحوه ی جمع کردن سیستم یه پست بذارین منظورم در مورد انتخاب و نصب قطعات و هماهنگی و تناسب بین قطعات هست
    بزای مثال کدوم پردازنده به کدوم خنک کننده‌ای هماهنگی داره ممنون

  • بسیار عالی بود تشکر از زحماتی که کشیدد

  • Majid Taheri 22 تیر 1394

    سلام. لپ تاپ من 2 گیگ رم آنبورد داره و یه اسلات واسه افزایش رم تا 8 گیگ /اینم مشخصاتشه 4 GB DDR3 L, 1600 MHz, PC3-12800, SO DIMM

    http://up.windowscenter.ir/uploads/143656422016051.jpg

    این عکس 8 گیگه مال من 4 گیگه ولی همینه دقیقاً. میخواستم عوضش کنم یه چیزی خوب بندازم. مشخصات رم آنبردو نمیدونم چیه توی سایتشم ننوشته بود.راهنماییم کنید که چه رمی بزارم که 8 گیگ باشه و از این بهتر. ممنون

  • سلام میخوام رممو ارتقا بدم اما نمیدونم چه مدل رمی باید بخرم که با مادربوردم هماهنگی داشته باشه و تا چند گیگ رمو ساپورت میکنه مدل مادربوردم: G31T-M version 1.0 اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  • علیرضا 20 تیر 1394

    سلام میخوام رم کامپیوتر رمو ارتقا بدم نمیدونم چه مدل رمی باید
    بخرم که با مادربوردم هماهنگی داشته باشه و تا چند گیگ رم را ساپورت میکنه
    مدل مادر بوردم : G31T-M version1.0 اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.

  • سلا ممنون ازسایت خوبتون می خواستم بدونم مادربورهای گیگابایت از رمddr2 بیشتر از 2 پشتیبانی میکنه

  • سلام راستی رم وگرافیک فعلی من 2و1 هستش.باتشکر

  • سلام ببخشید اگه cpu کامپیوترم g550@2.60ghz باشه میتونم یه رم 4 و گرافیک 4 رو روش نصب کنم.منتظر جوابم.با تشکر

  • Majid Taheri 20 تیر 1394

    سلام. لپ تاپ من 2 گیگ رم آنبورد داره و یه اسلات واسه افزایش رم تا 8 گیگ که واسه من 4 گیگه عکسشو میزارم براتون ولی نمیدونم دقیقاً چیه واسه همین عکسشو میزارم براتون. اینم مشخصاتشه 4 GB DDR3 L, 1600 MHz, PC3-12800, SO DIMM

    http://up.windowscenter.ir/uploads/143656422016051.jpg

    این عکس 8 گیگه مال من 4 گیگه ولی همینه دقیقاً. میخواستم عوضش کنم یه چیزی خوب بندازم. مشخصات رم آنبردو نمیدونم چیه توی سایتشم ننوشته بود.راهنماییم کنید. ممنون

  • با عرض سلام ببخشید می خواستم بپرسم بازی هایی که حداقل به رم ۴ گیگا بایت نیاز دارن و اگر رم سیستم هم ۴گیگ باشد بازی روان اجرا می کند یا لگ می زند ممنون میشم اگه جواب بدین

  • سلام.میخواستم بدونم برای کامپیوتر رم با مارک zepplin میشه گذاشت یا فقط این مارک مخصوص لپ تاپه؟

  • امیرعلی 13 تیر 1394

    سلام من میخوام رم سیستمم ارتقا بدم ولی FSB رمم روی 200MH مونده فرکانس رمم 700MHهست چکارکنم نرم افزار Easy tune گرفتم و FSBسی پی یو رو بردم 170 گذاشتم فرکانس رمم بالا رفت ولی اوضاع CPU خوب نبود چکار کنم؟945PLm-s2

  • سلام من میخوام رم لپ تاپ رو به 32 ارتقا بدم مدلش asus g751 jy میترسم گارانتیش از بین بره ؟
    کدوم مارک رو بگیرم ؟
    خودم میتونم عوض کنم یا باید ببرم پیش متخصص ؟
    الان باید یک 16 بگیرم بندازم کنارش دیگه درسته ؟

    • سلام
      اگه گارانتی داره ببرید پیش خود گارانتی با یه هزینه ای اینکار رو انجام میدن درعوض خیالتون راحته که دیگه مثل ساعت کار میکنه
      بله باید 16 باشه

  • شهرام 11 تیر 1394

    سلام و خسته نباشید بابت مطالب مفیدتون یه سوال ازتون داشتم
    من دوتا رم ۴ گیگ ژل 11.11.11.28 گذاشتم رو پی سی میتونم کنارش یه رم ۸ گیگ 9.9.9.28 بزارم یا یه رم دیگه با یه مشخصات دیگه?
    مادربورد تا ۳۲ گیگ ساپورت میکنه و اون دوتا رم ۴ گیگ رو بصورت dual استفاده میکنم تو اسلاتهای هم رنگ مادربورد

  • عالی بود ….من دیروز ی لپ تاپ گرفتم با رم ddr3.هشت گیگ.بیشتر برای کارای طراحی میخواسم و فتوشاپ..

  • با سلام یک سوال داشتم
    در سیستم من یک رم هست با سرعت 10600s و در برنامه CPU-Z زدهspeed 667 MHZ حالا می خواهم بدونم 10600 چیه و چه فرقی با 667 داره چرا فرق دارند با هم
    با تشکر

  • سلام
    خسته نباشید
    من یک رم Kingston HyperX FURY 8GB 1866Mhz DDR3
    دارم میخواستم به 16gbارتقا بدم.ایا میشه همون رم رو کنارش بزارم؟

  • هم با مطالبت هم با طنزی ک درش مستتر بود حال کردم…….مرسی 🙂

  • سلام
    خیلی تو ضیحات کاملی بود
    من مشخصات کامپیوتر ایم تا 4 ماه پیش این بود:

    processor: geniune intel 2160@ 1.80Ghz 1.80GHz
    memory: 1GB DDR2
    graphic card 256megabyte
    windows se7en ultimate sp 1
    حالا ما یه روز کامپیوتر و رو شن کردیم دیدیم کارت گرافیک سوخته
    برای همین یه کارت گرافیگ 512 رو سیستم گذاشتیم
    تا قبل این اتفاق هیچ مشکلی نداشتم اما حالا دیگه تو باز کردن my computer باس 10 دیقیقه صبر کنم:|

    یا قبل تعویض کارت گرافیک یه بازی رو با حداکثر کیفیت بازی می کردم اما حالا همون با کمترین کیفیت هم نمیشه:|

    اگه مشکل از رم هس تا چقد ارتقا بدم؟؟
    مصرف من در حد یه بازی کانتر و وب گردی و دانلود است
    واقعا به کمک شما احتیاج دارم :((((

  • فقط یه سوال من میخوام سیستم ارتقا بدم رم حال حاضرم 4با باس1600و برند اپیسر هست الان نمیدونم چه برندی رو بخرم بودجه ام در حد 130/000هزار تومان هست؟ ممنون میشم سریع تر جواب دهید

  • سلام اقای امین زاده

    دمت گرم داری ها… بااین توضیح کاملت جای هیچ سوال پرسیدنی نذاشتی.
    بینهایت تشکر

  • سلام
    از مطلب مفیدتون ممنونم خیلی بهم کمک کرد.
    ی سوال دارم اونم اینه که ماژول چیه؟ من هرجارو گشتم به جوابم نرسیدم. مادربرد من جای دو تا رم داره ( دوتا رم میتونم بهش وصل کنم ) یعنی اگه ی رم 8G×2 بگیرم جای دوتا رم میگیره یا ی دونه؟
    ممنون میشم اگه جوابمو بدید.

    • سلام
      ماژول همون خود رم هست ، همون رمی که روی مادربورد جا می خوره
      یک ماژول یعنی یک عدد رم کامپیوتر
      اون x2 که می زنن یعنی دو تا ماژول

  • مجتبی محمدپور 23 خرداد 1394

    سلام من میخوام بخاطر مشکل مالی از جافظه کش فلشم برای بالا بردن حافضه رمم استفاده کنم میخواستم بدونم چطور میشه سرعت فلشم را بفهمم یک سوالی دیگه هم داشتم میتونم از این روش برای رم کارت گرافیگم استفاده کنم

  • باسلام وخسته نباشید،من ویندوز7دارم ورم کامپیوترم DDR2هست باحجم1گیگابایت موقع اجررای برنامه هام دچارمشکل میشم ومیخوام رم روارتقابدم،
    لطفاراهنمایی کنیدکه اول چه مدل رمی بخرم ودوم چندگیگ باشه،?اگه یه رم یک بخرم که کلابشه 2گیگابایت کارم روراه میاندازه،?واینکه دست دوم اگه گیرم بیادخوبه یانه،?،ممنونم اگه منوراهنمایی کنیدوبه ایمیلم بفرستید
    خیلی ممنون بابت کارهایی که کردیدومیکنید

  • محمد حسن 20 خرداد 1394

    با سلام
    مشخصات سیستم من بصورت زیر است:
    main: giga h61m s2p
    ram: 2G kingmax 1333
    cpu: pentium 2.6 g620 ,1066 ram support only
    win: 7 64 bit
    سرعت کامپیوتر خیلی کنده، آیا میتونه بدلیل مچ نیودن باس رم و cpu باشه، آیا با تنظیم خاصی میشه مشکل را برطرف کرد؟
    متشکرم

  • بسم الله الرحمن الرحیم

    آقا خداقوت
    میخکوب شدم

    ویندوز 8 دارم کار فتوشاپ و کورل میکنم و خیلی فایلام درهمه
    دیفرگمنت و اینام که صدسال یه بار

    سی و دو بیتیه

    چه کنم

    لطف میکنی به ایمیلم بفرستی خبر بشم

  • سلام
    مرسی خیلی خوب بود
    یک سوال دارم رم dd1 تا چه فرکانسی در بازار هست
    مثلا 1g پیدا میشه یا باید از 2 تا 512 استفاده کنم . مرسی از راهنمای تون

  • سلام وعرض ادب و احترام به مدیریت سایت می خواستم بدونم اگه یه رم 16 گیگابایت رو سیستمم بزارم دو تا هشت بگیرم یا 4 تا 4 گیگابایت

  • سلام من یک دستگا لبتاب Sony Vaio مدل VGN-FS740/w دارم که زیرش جای مخصوص تعویض رم و هارد داره. الآن من دوتا رم 512mb دارم که میخوام اگه بشه 4 یا حداقل 2 بکنمش(مجموع رو میگم، نه هر یه دونه!)
    آیا راهی هست؟ ببرم تعمیرگاه کامپیوتر میتونه کاری بکنه؟ بعد اینکه آیا هزینش زیاده؟
    الآن ویندوز 7 32bit دارم که میخوام 8.1 64bit بکنم.

  • سلام خسته نباشید.تازگی سیستمم رو ارتقاء دادم و یه رمddr3 چهار گیگ 1600مارک team elietگرفتم خواستم بدونم که چطور ماکیه.مشخصات روی رم اینه:
    w/n6141028103 cl11-11-11-28 ted34g1600c11bk
    با نرم افزار ram expert میزنه pc3-12800,وسریال هم نمیده
    با cpu-zهم فقط سایز رم رو میده و دیگه هیچ مشخصاتی نمیده.لطفا بگید رم خوبیه یا نه.اگه بخوام یه رم چهار دیگه با همین مارک بگیرم خوبه یا اینو ببفروشم دو چهار مارک ژل گیرم
    خیلی ممنون

  • سلام ،خسته نباشید،میخواستم بدونم روی مادربورد asustek computer Inc مدله m2n-e حد اکثر تا چهقدر رم رو میکشه،
    یه سولثال دیگه برای رم داشتن رم 8 64 بیت و پردازنده amd سریِ 6000 یا 7000 چقدر باید هزینه کنم؟؟ خواهشا جواب بدین،اطلاعاتم خیلی کمه ،در این زمینه،
    مرسی از سایت خوبتون

  • با سلام
    بازم مرسی مرسی بخواطر مطالب مفید شماااا
    من تایمینگ رمم 9924 بود خودم از داخل بایوس به صورت دستی کردمش 7-7-7-21 مشکلی نداره که.؟؟؟. کامپیوترم به راحتی بوت شد..
    در درازمدت که مشکلی ایجاد نمیکنه..؟؟

  • نادر رحمانی 06 خرداد 1394

    سلام خدمت جناب عالی.
    من یه لپ تاپ lenovo edge e535 دارم که تو قسمت سیستم مینویسه رم 4 -۳.۶ قابل استفاده.ضمن اینکه ddr 3.0 هست و ویندوزم seven x64 هست.به نظر تون رمم خرابه یا این عادیه?
    و سوال بعدی اینکه بخوام رمم رو ارتقا بدم برای اجرای بازی ها و کارهای گرافیکی مثل ایدوس افتر افکت و … چه نوع رم رو خریداری کنم و در چه حجمی چون مبخوام با cpu amd a4 4300 و gpu hd 7420g من کنار بیاد.

  • با عرض سلام و تشکر شدید به خاطر مطالب بسیار مفیدتون.
    یه جا گفتید سرعت رم به اندازه ی سرعت پردازنده کم میشه.
    من برنامه cpu-z رو دان کردم ولی نمی تونم سرعت پردازنده ام رو پیدا کنم!
    و دیگه هم اینکه cpu-z سرعت رممو نصف نشون میده!؟
    مشخصات مادربودم هم gigabyte 945pl-s3p هستش.
    اگه راهنماییم کنید و بگید حداکثر بازده سرعتش چه قدره واقعا ممنون میشم.
    تا حالاشم خیلی چیزا یاد گرفتم ازسایتتون و به همه معرفی می کنم:)

  • با سلام مجدد
    میخواستم توضیح بدید که شیوه صحیح خریدن RAM رم چیه ؟ آیا میشه هر نوع رمی رو با هر برندی خرید، فقط با دانستن اینکه مادربرد مورد نظرمون تا چه فرکانسی رو همخوانی داره و بعد اطمینان داشت که هنگام مونتاژ و تست کرد رو سیستم مشکلی پیش نمیاد، یاحتمن باید سیستم رو به فروشگاه خرید برد ؟!
    و آیاممکنه که مادربرد با رمی که بلحاظ باس وسایر مشخصات مادربرد تطابق داره اما تو دفترچه مادربرد اسمش ذکر نشده، راه اندازی نشه؟
    و دیگر اینکه صرف بالا اومدن ویندوز برای همخوانی رم و مادربرد کفایت میکنه ویا باید حتمن چندین ساعت با سیستم کار کرد و مثلن یه برنامه یا بازی سنگین رو هم باهاش تست کرد ؟

    ممنون از پاسخگویی شما

  • با سلام و تشکر از مطالب مفید سایتتون ،یه سوال داشتم لطفن راهنمایی کنید :
    سیستم من با مادربرد P5Qc ASus که هر دو نوع رمDDr2,DDr3 رو ساپورت میکنه،2 گیگ رم با باس 800 داره، میخوام ظرفیتش رو افزایش بدم.
    اما سوالم اینه که بنظرشما بهترین گزینه برای اینکار چیه؟

    مشخصات سیستم:
    (CORSAIR CM2X1024-6400C5DHX (2 x 1GB)DDR2 (PC2 6400)
    مادربرد P5Qc ASus (Combo Memory with DDR2 and DDR3 support
    سی پی یو Intel® Socket 775 Core™2 Quad CPU Q8200

  • با سلام
    من لپ تاپ asus n53sm دارم. میخوام رم اضافه کنم. رم لپ تاپ دو کاناله هست ولی رم هایی که در سایتهای مختلف دیدم تک کاناله هستند. آیا این مورد مشکلی پیش می یاره؟

  • آقا واقعا خسته نباشید بسیار آموزنده بود

  • سلام و با تشکر از سایت خوبتون
    من میخواستم بدونم میشه این رم :8GB 2400 HYPERX HX324C11SR/8 KINGSTON RAM
    روی مادربرد Z97X-GAMING GT GIGABYTE انداخت آخه توی سایتش جلوی باس 2400 این رو نوشته(O.C)
    و یه چیز دیگه توی سایت یه لیست از رم هایی که به این مادربرد میخورن هست ولی این رم توش نیست می خواستم بدونم اگه بندازم روش مشکلی پیش نمیاد.

    ممنون مهندس و دوباره ممنون از سایت خوبتون ببخشید که زیاد سوال کردم.

  • سلام ممنون از مقاله شما…
    برای من مشکلی خیلی بزرگ ایجاد شده که : هر وقت کامپیوتر خود را روشن کرده کامپیوتر روشن میشود و بعد از 8 ثانیه ریستارت میشود بدون اینکه صفحه ای نشان داده شود رم و مادربردم با هم مچ هستند و این مشکل وقتی شروع شد که رمم را از داخل کامپیوتر بیرون اوردم و بعد سر جایش قرار دادم و حالا مشکل ریستارت مداوم سیستم را دارم

  • سرعت رم با گذشت زمان کم نمیشه
    منظورم اینه که استهلاک اینا نداره
    که مثلا رم کارکرده دست دوم بخریم مشکلی نداره ؟
    سپاس

  • با سلام خدمت شما من لب تاپم dell ncori5 با 500 گیگ هارد و 4 گیگ رم هست توی سایتش گفته رم تا 8گیگ هم ساپورت میکنه در ضمن بازی فیفا15 یه خورده با گرافیک بالا مکث داره اگه رم رو ببرم بالا بازی نرم میشه ممنون..

  • شاهرخ عبدالرزاقی 27 اردیبهشت 1394

    با تشکر از راهنمایی جنابعالی در خصوص تهیه نوع رم لطفا نظر خود را در خصوص هارد یک ترابایتی wd سبز یا آبی نیز بفرمائید که کدام صلاح است ؟ با تحقیقی که من کردم در صورتی از هارد سبز استفاده می شود که از هارد SSD نیز استفاده گرددآیا این مطلب صحت دارد ؟

    • سلام
      معمولا هارد های آبی سرعت بیشتری دارن اما اگه حجم واستون مهمه مجبورید سبز انتخاب کنید . از جفتشون هم میشه در کنار ssd استفاده کرد اما چون سرعت سبزها 5400 دوره میگن که SSD باشه تا جبران کنه ( آبی 7200 دوره )

  • اریو برزن محمدی 26 اردیبهشت 1394

    سلام
    RAMروی کامپیوترم 2G DDR3 400mhzشرکتkingmax semiconductor
    مادربردم Gigabyte مدل EP41IT-UD3L میباشد.
    حالا بنظر شما بهتره
    1. رم 2gبا مشخصات رم خودم بخرم که بشه 4g
    2.رم 4g Corsair ِDDR3 1600mhzبخرم که سوال پیش میاد با مادر بردم سازگاره یا نه
    در قید پولش نیستم.ممنونم

  • سلام بهترین رم 8 گیگ برای کارهای گرافیک و سه بعدی و فول اچ دی و فتوشاب کافیه دی دی ار 3 باشه 1600 یا باسه بیشتر هم هست مثه 2600 با تشکر بسیار لطفا معرفی کنید ممنون .

  • شاهرخ عبدالرزاقی 25 اردیبهشت 1394

    با سلام . من میخوام سیستم جمع کنم و گرافیک و عکس و فتوشاپ کار می کنم . برای مادر بورد گیگا h97d3h با cpu core i5 4460چه نوع رم 8 گیگی را پیشنهاد می کنید ؟

  • با سلام. آیا میشه دوعدد رم یکی با حجم 2 گیگ و دیگری با حجم 1 گیگ و هر دو باس 800 هستن روی بک مادربورد نصب کرد.تشکر.

  • با عرض سلام و پوزش بابت طرح سؤال های مختلف طی روزهای اخیر ( که البته به خاطر آگاهی کم من و زیادی اطلاعات شماست )؛
    در شرح مشخصات یکی از مدل های نسل چهارم پردازنده اینتل نوشته شده : « کنترلر حافظه به صورت استاندارد از حافظه های دو کاناله DDR3 و با فرکانس 1333/1600MHz پشتیبانی می کند ».لطفاً در صورت امکان بفرمائید که منظور از بیان فرکانس با دو عدد 1333/1600 چیست ؟
    با تشکر

  • با سلام و تشکر من dell studio 1558 i7 دارم با 4 گیگ رم که 2 تا 2 گیگه با مشخصات سامسونگ 2GB 1R*8 PC3-10600S-09-10-ZZZ R M471B5773CHS-CH9 1035
    آیا دو تا 4 گیگ ساپورت میکنه؟
    باس 1333 یا 1600؟
    شما چه مارکی پیشنهاد میکنید؟

  • خیلی ممنون از این یادداشت کامل و مفصل. من به تازگی لپتاپم پیغام صفحه آبی داد و ویندوز 8.1 نسخه 64 بیتی ام از کار افتاد. وقتی هم درایو ویندوز رو فرمت کردم چه از طریق سی دی چه از طریق فلش هیچ نسخه ای از ویندوز ) از ایکس پی تا 7 و خود 8.1 ) رو نشد دوباره نصب کنم و یک جایی نصب متوقف میشد و پیام خطا میداد. با راهنمایی یکی از دوستان نرم افزار memtest رو ریختم رو فلش و رم رو تست کرد ‫؛‬ ده تست مختلف‫؛‬ و 9 خطا پیدا کرد .. خلاصه به نظر میرسه عمر رم لپتاپم تموم شده و باید ببرم عوضش کنم. شما هم نظرتون خرابی رم هستش؟ لپتاپم ایسر اسپایر 5738 زد هستش و 2 گیگ رم دی دی ار 3 روشه. بعید میدونم رم بیشتری رو ساپورت کنه مادربردش.

  • سلام
    در اینصورت رم 6گیگ با سرعت 700 بهتره یا 4 گیگ با سرعت 1333؟

  • الان اگه من ی رم Kingston
    4GB DDR3 1333
    بخرم میشه ازشون با هم استفاده کرد؟با اینکه سرعت رم خودم کمتره؟

  • سلام
    آیا میشه از چهارتا رم 2 گیگ استفاده کرد که بشه 8 گیگ؟
    مارک رم ها فرق داشته باشه مشکلی نداره؟
    ممنون

    • سلام
      مشکلی نداره اما 8 گیگ رو دو تا 4 بندازی بهتره چون مدیریت 4 تا 2 گیگ زمان بیشتری هدر میده .
      مارک و برند مهم نیست ، رم ها باید باهم سازگار باشن . مشخصات شون مهمه

  • سلام من ی رم کینگ استون با مشخصات
    Type DDR3
    Size 2048 MBytes
    Channels # Single
    DRAM Frequency 669.7 MHz
    دارم حالا اگه بخوام ی رم چهار گیگ بخرم که با هم کار کنن شما چه رمی رو پیشنهاد میکنید؟

  • با سلام
    سپاسگزار از سایت بسیار عالی و مفید علم فرداو همچنین پاسخگوی صریح شما

  • متشکرم جناب محمد آقای امین زاده.
    بسیار بهره بردم از مقاله مفید و تخصصی تون.
    فقط سوال و ابهامی که برام پیش اومده اینکه در سیستم های دسکتاپی که حافظه SSD دارن، استفاده از کدوم ظرفیت حافظه رم توصیه میشه؟ 4 گیگابایت یا 8 گیگابایت؟ خاطر ذهنم نیست کجا خوندم! اما یه جایی بود که تاکید شده بود در سیستم هایی که از حافظه SSD بهره می برند بهتره که از حافظه رم با ظرفیت بالا (مثلا 8 گیگابایت) استفاده کنند. شایدم من اشتباه میکنم. میشه دلیلش رو توضیح بفرمایین. متشکر محمد آقا.

  • باسلام خدمت شما می خواستم بدونم میشه رم وپردازنده گوشی و تبلتم رو عوض و قوی ترس کنم رمم1 و دو هسته ای و قدرت 1 گیگاهرتز

    • سلام
      رم گوشی و تبلت تعویض نمیشن
      پست حافظه رم RAM گوشی رو بخونید .

    • سلام من روی motherboard مدل GIGABYTE GA-EP31-DS3L یه رم 1گیگ DDR2-533 دارم میخوام ارتقاش بدم چی بگیرم؟ طبعا اگر بتونم از همین رم هم در کنار رم جدید استفاده کنم بهتره
      1)یه رم 1 DDR2-533 دیگه
      2)2تا رم1 DDR2-800
      3)2تا رم 2 گیگ(جواب میده اصلا؟)
      4)یه 2گیگ با همینی که داره(اگه این ترکیب آخریه از نظر فنی ایرادی نداشته باشه و خوب باشه خیلی حال میده)

    • سلام
      رم هر مقداری می تونه بگیره
      مادربورد شما تا 4 گیگ ساپورت می کنه . همه موارد بالا رو می تونید بزنید اما اگه یه رم سرعت کمتر داشته باشه ، همه رم ها هم روی همون سرعت کار می کنن حتی اگه سرعتشون بیشتر باشه

  • واقعا دمت گرم خیلی قشنگ توضیح دادی من خودم رشتم کامپیوتره حدود 60 درصد مطالبتو میدونستم اما حالا بهتر میدونم
    ولی بازم دمت گرم

  • سلام جناب امین زاده
    بابت مطلب مفید و جامعتون تشکر می کنم
    یه سوال داشتم: من لپتاپ مدل vaio s13fgx دارم و الان چند وقتیه که سرعتش بسیار پایینه و قصد دارم رم براش بخرم توی مشخصاتش نوشته تا 8 گیگ ساپورت می کنه اگه بالاتر از 8 گیگ بندازم چی میشه در ضمن من نتونستم پیدا کنم که مادربورد تا چه باسی رو پشتیبانی میکنه (باس رم نصب شده 1066) از کجا باید بفهمم؟
    سپاسگذارم

  • سلام بابت مقاله زیبا و جامع شما منونم اما سوالی داشتم اونم اینکه در انتخاب رم علاوه بر پشتیبانی مادر برد سی پی یو هم باید رم رو پشتیبانی کنه !!
    مثلا یه cpu core i7 870 بیشتر از 16 گیگ ساپورت نمیکنه حالا می خواد مادر برد هرچی رم و با هر سرعتی رو بخونه پس دوستان در انتخاب رم به فرکانس و مقدار رم قابل پشتیبانی cpu دقت کنند!!

  • سلام خسته نباشید
    برق دار شدن کیس نشانه چیه ؟ آیا طبیعیه
    چند روز پیش power 250w رو عوض کردم 480wگذاشتم چون گفتن power 250w برای سیستمم ضعیفه
    آیا می تونه از power باشه؟

  • سلام دوست عزیز
    مطالب بسیار مفیدی رو aرح دادین . سپاس گزارم
    p5kpl/epu مادر بورد من.آیا DDR2 هست این مادربورد؟
    یه رم 2gb روشه ک میخوام ارتقا بدم ب 6 یا 8 .
    و اینکه max bus speed رو زده 1333 .
    رم 4 گیگی هست که باسش همین قدر باشه؟

  • سلام خسته نباشید
    MAIN: MSI H61M-P25 G3
    رم 4gb 1600 نصب کردم سیستم هنگام روشن شدن ریستارت میشه
    آیا main رم با باس 1600 رو پشتیبانی نمیکنه رم قبلیم باسش 1333 بود
    علتش رو برام توضیح می دید وراهنماییم کنید
    با تشکر

  • رابرت مک کی 23 فروردین 1394

    آقا سلام شرمنده یه سوال

    من 4 تا دو گیگ رم دارم مولتی چنل با باس 1600 و کلاک 9 الان ویندوز 8.1 رو استفاده میکنم احساس میکنم سیستم کمی کند هست. به نظرتون علتش این 4 تا بودن رم هاس. و باید بفروشم دو تا چهار گیگ بخرم؟ {استفادم هم فقط گیم هست}

    {دلیل اینکه میگم کنده اینکه وقتی میخوام همراه بازی یه فیلم رو هم نگاه کنم یا آهنگ گوش کنم احساس میکنم سیستم نمیکشه؟}

  • سلام.من میخواهم یک سیستم ببندم.الان میرم و دوتا رم 4 گیگ با فلان فرکانس از فلان برند واسه سیستمم میزارم.بعدا مثلا یکسال دیگه میام از همون برند و با همون فرکانس یک رم 4 گیگ و یک رم 8 گیگ میزارم.آیا حالا میتونم بگم که سیستمم دارای 20 گیگ رم هست و داره به درستی کار میکنه؟یعنی میشه یکی از 4 تا اسلات فقط از نظر حجمی با بقیه فرق داشته باشه و بقیه چیزاش دقیقا با 3 تای دیگه یکی باشه؟

    • سلام بله شدنش که میشه اما چون خونه های حافظه 8 گیگه بیشتره شاید در حد چند نانو ثانیه که اصلا به چشم نمیاد تاخیر زمانی داشته باشه

  • سلام

    منظور از عبارت
    Non-ECC,Un-buffered Memory چیست؟
    و

    ECC مخفف چیست؟

    باتشکر از پاسخگویی شما

    • سلام
      ECC مخفف Error Checking & Correction هست یعنی در برابر خطا و نفوذ مقاومه . از این نوع حافظه ها بیشتر در مواردی که حفاظت از اطلاعات خیلی مهمه استفاده میشه مثل کامپیوترهای بانک . Un-buffered هم به همین رم های معمولی که روی سیستم من و شما هست میگن . اون بافر بین خود رم و کنترل کننده رم قرار میگیره تا جابجایی اطلاعات سریع تر و با برق کمتری انجام بشه و معمولا از حافظه های buffered Memory در سرورها استفاده میشه و گرون هم هست .

  • سلام- خسته نباشید
    مشخصات سیستمmain: MSI H61M-P25 A
    INTEL R PENTIUM R CPU G645@2.90
    RAM 2GB DDR3 PC 1333
    NVIDIA 1GB GEFORCE 9400GT
    چند سوال از شما داشتم:
    1- main با مشخصات بالا حداکثر چه مقدار رم را پشتیبانی می کند
    2-برای ارتقای رم می توانم رم 4gb 1333 در کنار 2gb رم سیستمم داشته باشم یا رم خودم رو باید عوض کنم
    3-کارایی 6gb رم 1333 بهتره یا 4gb 1600
    4-]چون با برنامه هایی مثل 3dmax autocad vray….;کار میکنم پیشنهاد شما برای بازدهی بهتره سیستمم چی هست

    • سلام
      1 – تا 16 گیگ ساپورت می کنه
      2 – هر ترکیبی توی رم شدنیه . 2 با 4 ، 1 با 4 و …
      3 – معمولا سرعت کلاک مهم تره اما بستگی به کارتون داره . 8 گیگ 1600 بگیرید و خلاص .

  • سلام.ممنون از توضیحات خوبتون.من ی سیسمت alen 1 خریدم که یک رم 4 روش بوده.اما متاسفانه میبینم برای کارهای گرافیکی که استفاده میکنم جوابگو نیست.تصمیم دارم یک رم 4 یا 6 دیگه روش بزارم.میشه راهنیم کنید؟ ممنون

  • امیر محمد 19 فروردین 1394

    سلام ممنون از اطلاعاتتون
    ببخشید این مشاوره درمورد کامپیوتر هم هست ؟؟؟

  • شیره مادرت حلالت باشه . دمت گرم

  • علیرضا زرنوشه 13 فروردین 1394

    سلام مهندس خسته نباشی
    برای یه سیستم قدیمی که تا ddr2 رو ساپورت میکنه و نهایتش 4گیگه،
    بهتره 2 تا رم 2گیگ بگیریم یا 4 تا رم 1 گیگ؟
    راستی بعد از اینکه گرفتیم، ویندوز64 بیتی نصب کنیم؟یا همون 32 بیتی کافیه؟

    • سلام
      دو تا 2 بهتره
      ویندوز 64 بیتی بهتره

    • سلام اقای امین زاده من رم corsair Vengeance® Pro Series 8GB DDR3 DRAM 2133MHz C11 Memory Kit (CMY16GX3M2A2133C11)
      دارم ولی cpuz فرکانس منو max-bandwidth رو 633mhz مزنه مشگل چیه مادر بوردم h87plus هست

  • خیلی خوب بود ممون استفاده کردیم…

  • سلام من لب تابم sony vaio مدل nr430e هست رم من ddr2 دو تا 1 گیگ می خواستم 4 گیگ کن که می شناسه رم ولی بالا نمی یارهیکی شو 1 زدم یکی دیگشم 2 که در مجموع شد 3 گیگ که بابا آمد ویندوزم 8.1 هست و سیستم 32 ممنون میشم منو راهنمایی فرمایید

  • مطالب بسیار مفیدی گفتید و من یک سوال دارم.
    فرمودید برای 8 گیگ رم از 2 تا 4 گیگ استفاده بشه و من هم قبلا برای ارتقای رم لپ تاپم یک رم 4 با همون مشخصات و فرکانس و … کنارش گذاشتم . تا مدتی خوب کار میکرد و بعد از 5 ماه سیستم یا خاموش میشد یا روشن نمیشد و یا گرافیک مانیوتر خط خط میشد و با تجربه خودم اون 4 گیگ رو برداشتم و الان 8 ماهه بدون مشکل داره کار میکنه . میخاستم بدونم علت چی بوده .. ممنون میشم.با تشکر فراوان

    • مشکل می تونه از پاور باشه ( برق کم میاره ) می تونه از نویز یا گرمای رم هم باشه . ضمن اینکه هر چیزی یه عمری داره شاید یکی از رم ها معیوب شده . باید بررسی شه

  • سلام به دوستان عزیز در علم فردا من لپ تاپ k53sv ایسوس رو دارم توی قسمت مشخصات رمش نوشته تا 8 گیگ رم رو ساپورت میکنه حالا من باید دقیقا این مدلی که اونجا بهش اشاره شده رو با اندازه 8گیگ بخرم یا مشخصات فنی رم 8 با رم 4 فرق داره لطفا راهنمایی کنید

    اینم لینک مشخصات لپ تاپم
    http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K53SV/specifications/

    • سلام
      شما یه رم 4 مثل خودش رو بگیرید
      اما لازم نیست حتما شبیه هم باشن . باید تست کنید اگه تداخل نده مشکلی نداره . رم باید تست بشه

  • سلام. نکات بسیار اموزنده ای رو نوشتید.خیلی ممنون.فقط یک سوال داشتم.رم کامپیوتر من ِِDDR2 هستش. الان اگه من رم DDR3 رو رو کامپیوترم بزارم مادر برد ساپورت می کنه؟یا مشکلی پیش میاد.لطفا سریع جواب بدید

  • سلام من میخواستم رم16گیگ بگیرم بهتر است دوتا 8گیگ بگیرم یا یک16 گیگ؟

  • داداش گلم سلام من یه سیستم دارم که رم رو از 256 به 512 ارتقا دادم ولی بازم واسه بازکردن صفحه فیسبوک کنده گفتم رم 1 بگیر خواستم ببینم اولا قیمتش چنده دوما سیستم من جواب میده اینم مشخصات سیستمم BlOS Version/Date Award Software,lnc, ASUS TUSl- MACPl BlO SMBlOS Version 2.3 Hardware Abstraction Layer Version =”5.1.2600.5512 [xpsp.080413-2111

    • سلام برو یه رم 4 گیگ بنداز درست بالا میاره اگه واسه بازی های سنگنینم رم می خوای برو یه رم 8 گیگ ddr3 بنداز کارت حله حالا همون چهار رو همه چی کفایت می کنه

  • بنجامین 23 اسفند 1393

    سلام خسته نباشید
    رمم ddr2یک گیگه motherboard faxconn N15235
    و سی پی یو E2180 intlel dual core processor 2ghz میباشد رم کامپیوترم رو تا چن گیگ میتونم ارتقا بدم و حداکثر فرکانسش چن میتونه باشه
    یه نمونه رم هم پیشنهاد کنید

  • سلام می خواستم ببینم این مادربوردa880gm-ad3این راCPU: AMD FX 9370 4.4GHz, 8M Cacheساپورت می کند؟

  • سلام من ىه رم2دارم ومىخوام ىه رم4 هم بگیرم پردازندمم دوهسته اىه سرعتشم3.00 به نطرشماارتقابدم بعدش پردازندمم تاچه حدى ساپورت مىکنه

  • سلام من با اتوکد زیاد کار میکنم رم 4یا 2 بگیرم یکی 2 یا دوتا 1یا دوتا2 یا یکی 4 رم من DDR2 هست پاور هم در حد 500 وات حقیقی میباشد

  • سلام CPU من 2.2دو هسته ای هست و رم 1 DDR2میباشد میخوام ارتقا بدم براش رم 2 بگیرم بهتره یا رم 4
    CPUام ساپورت میکنه?

  • سلام رم DDR3-1333PC3-10600 ۴GB کدوم سایت میتونم بخرم؟ یا آدرس
    نمیدونم چجوری تشخیص بدم که رم جدیده یا قدیم؟

  • سلام دوست عزیز و خسته نباشی
    یه سوال داشتم
    من یه رم 2 گیگ کینگمکس دی دی ار 3 و باس 1333 دارم و الان میخوام یه رم 2 دیگه بندازم روش…. اما عینه اونو نمیشه پیدا کرد…. میخواستم بپرسم این رم با Geil 2GB DDR3 1600 مچ میشه یا نه ؟ آیا اصلا این برند خوبه ؟ … در ضمن مینبردم نهایت 1333 کار میکنه … این تغییر و تعویض مشکلی پیش میاره ؟
    ممنون
    خدانگهدار

    • سلام تعویض رم اساسا آزمون خطایی هست که آیا سازگار هستن یا نه . اما چیزی که مشخصه اینه که رم 1600 با رم 1333 و یا مادربورد 1333 روی همون 1333 کار میکنه . مارک geil هم خوبه مشکلی نداره .

  • لطفاْ در مورد تایمیمنگ رم هم یه مقاله بنویسید و موارد موجود در timing table در cpu-z هم یه توضیح بدید مثلاْ RAS to CAS یا RAS percentage فرکانسهای مختلفی که نشون میده منظور از اینا چیه؟ یا در تصویری که خودتون گذاشتید JEDEC #1 to #4 مربوط به چی میشه؟ در مورد مقاله هاتون هم واقعاْ عالی هستند فقط بعضی وقتها اگر یه خرده بیشتر مبحث رو باز کنید مشکلی پیش نمیاد مثلاْ تو یکی از مقاله هاتون در مورد اینتراپت نوشته بودید بیشتر توضیح بدم میرید خودتون رو با اره برقی میکشید!! کسانی که مقاله های شما رو میخونند سرشون برای دونستن همین چیزا درد میکنه نگران نباشید. 🙂

  • ممنون

  • سلام من بازی هایی مثل اساسین یونیتی و کالاف دیدتی ادونس وار فار را می خواهم اجرا کنم این مشخصات سیسم منه میشه بگید کدام قطعه را باید عوض کنم
    رم:4گیگ
    cpu:cpu:amd athlon tm II x2 250processor
    گرافیک:4گیگgt630

  • سپاس، عالی بود

  • سلام این مشخصات سیستم من میشه بگید تارم چند را ساپورت میکنه
    cpu:amd athlon tm II x2 250processor

  • سلام.قیمت RAM 8GB DDR5 رو اگه میدونید لطفا بگید.سپاس

  • سلام رم DDR3-1333PC3-10600 ۴GB چنده؟

  • مهندس سیستم من 8 گیگ رم داره و این 8 گیگ رم رو داره می شناسه. چرا جلوی عدد 8 می نویسه که Unknown؟ واسه همه اینجوریه؟ اینم عکسش:
    http://8pic.ir/images/sdxmzcii78l0r5bea0u3.jpg

    • نه برای همه اینجوری نیست اما فکر میکنم مشکل ویندوزتونه . به جای عبارت unknown باید بزنه DDR3 . اما مشکلی هم پیش نمیاد . با نرم افزار CPU-Z تست کن

  • سلام میخواستم بدونم به رم های 1و2 جمعا 3G میتوان یک رم 2G (جمعا 5G) اضافه کرد؟یا به آنها میتوان رم 1و2 جمعا 6G اضافه کرد؟سیستم 64 بیت 2هسته ای،رم های DDR2
    (Max bandwidth:PC2-6400 (400 MHz) گرافیک 1G

  • سلام سونی f11dgx/b دارم رم 4گ یعنی دوتا، دو گ است و مشخصات لپ تاپ یه نگاهی بکنی که میتونم 8 گ ارتقا بدم ؟
    http://www.cnet.com/products/sony-vaio-f-series-vpc-f11dgx-b-16-4-core-i7-720qm-windows-7-pro-64-bit-4-gb-ram-500-gb-hdd/specs/
    یا
    http://www.datamemorysystems.com/dms-memory/sony/vaio-f-series-vpc-f11dgx-b.htm

    DDR3-1333PC3-10600۴GBمشخصات رم

  • سلام

    من میخوام cpu اینتل 3220 بگیرم که توی مشخصاتش درباره نوع رم نوشته DDR3-1333 . یعنی رم 1600 رو ساپورت نمیکنه؟

  • سلام.
    من کارای سه بعدی و گرافیکی انجام میدم.
    میخاواستم بدونم دوتا چهار بخرم یا ی هشت.

  • آقا سلام میشه یک نرم افزار برای تشخیص بالاترین میزان پشتیبانی مادربرد از باس رم رو بگید

  • سلام
    من یه رم کروشال 4 گیگابایتی با باس 1600 رو سیستمم دارم ، مشکل اینجاست که تو بایوس مقدار باس همون 1600 نشون می ده ولی تو خود ویندوز نصف این مقدار یعنس 800 مگاهرتز می زنه !!!

    و تو بازی های قدیمی مثل Igi 2 مشکل لگ زدن رو دارم ، البته سیستمم نسبتا سیستم قوی ای محسوب میشه ..

    main : p85 giga
    cpu : intel i3 4150
    vga: 740 ddr5 Asus
    power : 380 real green

    آیا این مشکل بر می گرده به همون باس رم ؟؟

    خیلی ممنون از شما

    • سلام علی جان
      اون 800 وقتی ضرب در 2 بشه میشه 1600 . این خاصیت DDR هست . سرعت واقعی 800 هست اما در عمل میشه 1600 .
      بعید می دونم مشکل از سخت افزار باشه . چون همه چی خوبه . باید بررسی شه اینجوری نمیشه نظر داد

  • با سلام و خسته نباشید و ممنون بابت مطلب مفیدتون من یه مشکلی عجیب دارم اینه که رمم 8 1600 هست با توجه به اطلاعات برنامه cpu z اما متاسفانه تو نرم افزار این مقدار و زده{pc3-12800{800
    ودر قسمت cl11-11-11d3- 1600:part number زده حالا سوال من اینه که چه اتفاقی افتاده که من نمیتونم از تمام قدرت واقعی رمم استفاده کنم اینا راهی داره که من بتونم از 1600 باس استفاده کنم
    با تشکر از سایت خوبتون

    • سلام محسن جان
      نه عجیب نیست . اون 800 مگاهرتز درسته . DDR یعنی اون 800 در عدد 2 ضرب میشه . نگران نباشید . واسه اطمینان از حرفم تو قسمت Mmemory رو نگاه کن قسمت NB Frequency رو زده 1596 مگاهرتز . در واقع از تمام توان رم داره استفاده میشه نگران نباش

    • محمد رضا جان با تشکر ازت بابت پاسخگویت اما تو برنامه cpu z این قسمتی که شما گفتید برای من کلا غیر فعاله و حتی توش چیزی نوشته نشده مشکل از کجاست ؟

    • اقا شرمنده که این قدر من سوال میکنم اما خو میگن چیزی که نمیدونی رو از کاردونش بپرس تا اطلاعاتت زیاد شه والا من رمم باس 1600 هست اما متاسفانه متوجه شدم مادربردم بیشتر از 1333 بیشتر استفاده نمیکنه کاری نمیشه کرد من به این مقدار 1600 برسم چون من بازی ها خیلی سنگین انجام میدم به نظر شما این فرکانس رم تو بازی تاثیر داره چون من با این که الان فرکانس رمم 1333 هست تمام بازی جدید رو رو با کیفیت عالی و 60 فریم و بعضی از بازی ها رو 60 فریم به بالا اجرا میکنم اگه لطف کنی به طور جامع درباره این فرکانس رم که کلا به درد چی میخوره توضیحی بدی ممنون میشم
      بازم تشکر

    • خواهش میکنم
      نه نمیشه کاریش کرد . فرکانس رم همه چیز رو تعیین نمی کنه . پردازش گرافیک مهم تره . فرکانس رم تو تبادل اطلاعات بین پل شمالی ( پردازنده اصلی ) و خود رم تاثیر گذاره . مطالب زیادی در مورد رم نوشتم تو علم فردا . بالای سایت جستجو کنید .

  • سلام مهندس.برای بستن pc هم مشاوره میدی یا فقط تبلت و لپ تاپ؟و اینکه یه رم 4 بهتره یا دو تا 2 یا 4 تا 1؟اگه یه کوچولو درباره دلیلش هم بگی خیلی ممنون میشم.

  • علیرضا 18 بهمن 1393

    خیلی عذر می خوام، پیرو سوال قبلیم باید بگم مادربورد من تا 16 گیگ ساپورت می کنه و برای بازی میخوام رمم رو به 8 ارتقاء بدم.ممنون.

  • علیرضا 18 بهمن 1393

    با سلام،
    من 2 تا رم 2 گیگ 1333mhz دارم.می خواستم بپرسم میشه یک رم 4گیگ 1333 دیگه اضافه کنم ؟ و یا همه رمها بهتره 2گیگ باشند؟ ممنون از سایت خوبتون .

  • سلام هنگام تعویض رم چطوری بدونم جدیده یا نه ؟
    اگر دو رم(ram) یکسان نباشه چه میشه؟ یعنی رم اول هانیکس و رم دوم گینگستون،

    • سلام
      نمیشه فهمید باید مدلش رو تو گوگل بزنی
      مهم نیست اگه تداخل نداشته باشن .
      اما توصیه میشه هم مارک و یکسان باشن

  • سلام
    خیلی عالی بود جناب امین زاده
    فقط یه سوال دارم از شما اگه پاسخ بدید ممنون میشم،
    یه رم 2G PC2-6400 CL5روی سیستمم دارم،حالا اگه یه رم1g PC2 6400-CL5 رو اضافه کنم جواب میده یا نه؟ مادربوردم گیگابایت مدل:GA-P31-DS3Lهست.

  • سلام اقا محمد اول ممنون برای اطلاعات خوبت
    یه سوال داشتم؟

    مادربرد من گیگابایت مدل ep45-ud3p

    سی پی یو اینتل q6600 هست

    با 4 گیگ رم Corsair خیلی کند عمل میکنه سیستمم.

    روی مادربردم نوشته ddr2 +1366

    به نظر شما از این قابلیتش چه استفاده ای میتونم بکنم؟
    یعنی میتونم رم با فرکانس بالاتر تهیه کنم؟
    با تشکر

  • عالی بود :))
    دنبال همچین مطلبی می گشتم. یکم دنبال نمونه اینگلیسی گشتم دیدم یا خوب سرچ نمی کنم و یا واقعا مطلب خوبی نیست. بعد اومدم دنبال قیمت رم بگردم که این لینک رو گوگل آورد و الان واقعا خوشحالم که همچین مطلبی رو دیدم و خوندم.
    واقعا لذت بردم و واقعا عالی و کامل نوشتید
    زیاد سپاس
    سپاس

  • ممنون خیلی بهم کمک کرد دمت گرم داداش

  • منوچهر شعباني 04 بهمن 1393

    سلام آقای امین زاده
    یسؤالی داشتم
    آیا میشود با پردازنده Intel corei3 540 که حداکثر باس 1333 را ساپورت میکند رو مادربردی با چیپست H57 که از باس 1600 پشتیبانی میکند از رم 8gig(4*2)DUAL CHANEL با باس 1600 استفاده کرد و آیا سیستم پایدار خواهد بود.
    با تشکر

  • سلام ممنون از توضیحاتتون
    یک سوال داشتم
    من رمم 2gig 1333 هستش
    میخواستم ببینم الان میتونم یه دونه رم 4gig 1600 بندازم کنارش؟
    طبق توزیحات بالا روی 1333 مگاهرتز کار میکنه،از نظر من مشکل نداره
    چون تا یه ماه دیگه یک 4 دیگه میخوام بگیرم و 2 رو بندازم بیرون
    لطفا راهنمایی کنین

  • میگم اگه یه رم هشت بخرم بهتره یا دو تا چهار برای بازی میخوام راهنمایی کنید

  • باسلام و خسته نباشید خدمت شما. ابتدا میخواستم از سایت خوبتان و اطلاعات مفیدی که در آن قرار میدهید، تشکر کنم. میخواستم بدونم که آیا با کارت گرافیک Nvidia GeForce 9500 GT 1GB قادر به اجرای بازی جی‌تی‌ای وی که نیازمند کارت گرافیک Nvidia GeForce 9800 GT 1GB است، هستم یا خیر. ممنون میشم بهم بگید.

  • سلام مهندس!
    اول اینکه مطالب خیلی کامل و مفید بود، نگارشت هم خیلی روان و خوبه.
    سوال ها:
    1) مادربورد من AUSUS P5LD2X هست و الآن دو تا رم 1GB روش نصبه. توی دفترچه مادربورد نوشته که حداکثر 2GB رم میخوره اما توی سایت AUSUS نوشته کلا تا 4GB. حالا به نظرت میتونم دو تا 2GB روش بندازم؟

    2)این قضیه رم های Fake چیه؟

    3)یه کارت گرافیک 1GB هم میخوام بگیرم اما نمیدونم کدومش مناسبه.

    باتشکر

  • سلام ممنون از مطلب مفیدتون…فقط یه سوال …سیستم من 4 گیگ رم روش نصبه اگه 2 گیگ دیگه بهش اضافه کنم سرعت سیستمم تا چه حدی بالا میره؟ یعنی اینقدری هست که احساس بشه یا نه؟…

  • سرهنگ 30 دی 1393

    دادش عالی بود‌ چون من از اونایی هم که خیلی بازی میکنن و تازگی ها هر چی بازی می آید رم بالای ۴ می خاد منم رمم ۲ هست به همین علت می خاستم عوضش کنم و مونده بودم رم چند گیگی بخرم واقعا خوب بود دمت گرم

  • سلام
    خیلی عالی ممنون.
    فقط یه سوال چرا 8 گیگ رم رو رو 4 اسلات نمیشه گذاشت؟(2 گیگ رم رو هر اسلات)
    دلیل خاصی داره؟من میخوام این کارو بکنم….به مشکل خواصی بر میخورم؟

    • سلام مهدی جان
      مشکل خاصی نداره اما چون هماهنگی بین 4 عدد رم یه مقدار زمان گیر تره ، توصیه میشه از دو تا 4 گیگ استفاده کنید

  • سیامک 18 دی 1393

    عالی و ساده و روان با تشکر.

  • سلام یه پرسش داشتم اگه جواب بدین خوشحال میشم:)
    رم من twinmos pc2-6400u-dimm/cl5 هست ، این مدلی که نوشتم دقیقا به همین صورت روی رم نوشته شده، پس معلومه که فرکانسش معلوم نیست ولی وقتی که با برنامه cpu-z بررسی کردم در قسمت memory > dram frequancy نوشته: 366.6 MHZ
    مادربوردم همasus M2A-VM میباشد با مشخصات زیر:

    – The first integrated VGA MB supports Playback of HD DVD and Blu-ray Discs with HDCP compliant
    – Support Dual-VGA output(DVI-D&RGB) and SurroundView
    – Support AMD Socket AM2+/AM2 CPU
    – AMD 690G Chipset
    – Integrated ATI Radeon X1250-based graphics
    – PCI Express architecture
    – Gb LAN
    – DDR2 800
    – 4 x SATA 3Gb/s RAID 0,RAID 1, RAID10

    همونطور که میبینین در قسمتی نوشته: DDR2 800
    آیا واقعا این به این معنیه که مادربورد و cpu 2.2 GHZ من مجبورن با سرعت 366.6 که رمم داره کار کنن؟!
    و من 7 ساله دارم به طرز نامحصوص خودزنی می کنم؟؟؟؟؟؟
    تو رو آنوی که دوست دارین جواب بدین :((((

    • سلام . سرعت پردازنده داخلیه یعنی سرعت پردازشه ، نه سرعت ارتباط با رم و بقیه قطعات . سرعت باس یعنی ارتباط بین cpu و رم 800 مگاهرتزه

  • سلام،من یه لب تاب دارم که به خاطر اینکه ال سی دیش خراب شده دیگه مورد اسفاده قرار نمیگیره من هم شدیدا رم نیاز دارم حدود 2 گیگ میخواستم بگم میشه رم لب تابو دربیارم و بزارم را کامپیوتر اگه میشه راهنمایی کنین لطفا هر روز میام سایتتون یا جوابو همین جا بدین یا بفرستین امیلم

  • سلام من یک گوشی نوکیا دارم که رمش 1G است و روی رم هم نوشته بزرگ 1GB اما نمیدونم چرا توی کامپیوتر حافظه کل رو 540-550 M معرفی میکنه یعنی همینطوری ظرفیتش اومده پایین ؟ چهطوری میتونم مثل قبل درستش کنم؟ ممنون میشم اگه بگید.

  • سلام لپ تاب من لنوو z510 با برنامه ای که کار می کنم برای ران شدن برنامه و به دست اوردن خروجی حدود 30 ساعت لپ تابم باید روشن باشه حالا اگه رم رو تا 16 ارتقاع بدم برنامه سریع تر اجرا میشه؟

  • ساسان 14 دی 1393

    سلام.مادربرد من ASRock G41M-S3 است و الان یه رم 2 گیگ(فکر کنم سینگل چنل باشه) ddr3 400 mhz کینگمکث روش هست و دوتا ماژول بیشتر نداره,الان میخوام یه رم 4 (نهایتش 2 گیگ) اضافه کنم اگه امکانش باشه؟!
    حالا رمی که باید بگیرم فرکانسش 800,1066,1333,1600 کدام یکی باشه؟
    الان ویندوزم سون 32 بیتی هست قبل نصب رم 64 کنم یا بعد که رم اضافه شد؟!
    (خیلی شرمنده) این یه سری از مشخصات رم فعلی :
    Frequency CAS# Latency RAS# To CAS# RAS# Precharge tRAS tRC Voltage
    JEDEC #1 444.4 MHz 6.0 6 6 17 23 1.500 V
    JEDEC #2 518.5 MHz 7.0 7 7 19 26 1.500 V
    JEDEC #3 592.6 MHz 8.0 8 8 22 30 1.500 V
    JEDEC #4 666.7 MHz 9.0 9 9 25 34 1.500 V
    Max Bandwidth PC3-10700H (667 MHz)
    Memory
    Type DDR3
    Size 2048 MBytes
    Channels # Single
    DRAM Frequency 400.0 MHz
    CAS# Latency (CL) 6 clocks
    RAS# to CAS# Delay (tRCD) 6 clocks
    RAS# Precharge (tRP) 6 clocks
    Cycle Time (tRAS) 15 clocks
    Command Rate (CR) 2T
    عزیزجان واقعاً شرمنده م

    • ساسان جان سیستمت خیلی قدیمیه . اصلا اینایی که گفتی بهش نمیخوره . تهش فکر کنم 800 بخوره که اونم کنار رم 400 میشه دوباره 400 . سیستم جدید بگیر .

  • امیررضا 10 دی 1393

    سلام، مثل همه مطالب علم فردا، اینم عالی بود 🙂
    فقط یه سوال، چرا زیاد گفته میشه که دو ماژول رم 4 گیگی بهتر از یک 8 گیگی هستش؟ و این که شما گفتید 4 تا 2 گیگی بد تر از 8 گیگی هستش، دلیلش چیه؟ زمانی که سایر مشخصات رم ها در مجموع یکی باشند.
    مرسی و بازم ممنون.

  • در مورد bus speed سی پی یو میشه توضیح بدین .باس سی پی یو core i 7 hq 2.5gh باید چقدر باشه؟برای 2.8ghz باید چقدر است؟بازه باس رو میشه بگید؟

  • سلام مهندس سیستم من روی مادربرد و کنار اسلتهای رم عدد2133 رو نوشته.
    مادربردم جای 4 تا رم داره. که یه رم gell 2gb ddr3 1600 و یه رم apecer 4gb ddr3 1333
    قرار داره با اینکه 6 گیگ رم دارم اما توی بازی های سنگین که 6 گیگ رم میخوان بازم کاهش سرعت دارم.الان که پستتونو خوندم فهمیدم چه اشتباهی کردم.
    من الان میخوام سرعتم بیشتر بشه و ز لحاظ مالی حتما باید یکی از رم هارو بفروشم و یه پولی بالاش بزارم و یه رم دیگه بخرم.میخواستم نظرتون رو هرچه سریعتر بفرمیین که دارم دیوونه میشم با این سرعت

  • سلام خسته نباشین. من میخوام برای سیستمم 2 عدد رم 4 بگیرم که ویژه گیه دوآل چنل داشته باشه ولی نمیدونم مینم ساپورت میکنه یا نه آخه میگن بعضی مینها این رم ها رو ساپورت نمیکنه در ظمن مینم 2 تااسلت داره که هر دو رنگ آبی هستن. ..مدل مینم GIGABYTE GA-P61-S3
    ممنون میشم کمکم کنین.

    • سلام ابوالفضل جان
      ویژگی درسته نه ویژه گی — ضمن درسته نه ظمن — اسلات درسته نه اسلت .
      ساپورت می کنه نگران نباش . تا دو تا رم 8 به صورت دوکاناله پشتیبانی میشه .

    • ابوالفضل 14 آذر 1393

      ممنونم. حالا نمیشد غلط املایی نمیگرفتی اخه ما تا اینجا نخوندیم

    • خب زودتر بهت گفتم . الان از همکلاسی هات جلوتری 😀

  • با سلام
    توضیحات جامع ، شفاف و بسیار کارآمدی بود
    از شما بی نهایت سپاسگذارم

  • مسعود میناکار 08 آذر 1393

    عالی بود

  • ایول خیلی عالی بود ممنون بسیار عالی

  • سلام: حسته نباشین
    الان من سیستمم رمش 4,میخواستم دوآل بکنمش متاسفانه اصلا رمه ‍patriot نیست , رمه خودم هیت سینگ داره , تو بازار رمایی که هیت سینگ دارن 15 تومن گرونترن , یکی از فروشنده ها گفت رم خودمو بدم 10 تومن کمتر جاش دوتا رم هم مارک بخرم :/ الان به نظرتون از چه برندی بگیرم؟ رم خودم خوبه ولی چون میخوام ارتقا بدم عوض میکنم واقعا از Patriot راضی هستم …
    برند Gskil چطوره؟مارک خوبی سراغ دارین لطفا کمک کنین -___-

  • reza_viper76 25 آبان 1393

    سلام خسته نباشید:
    من میخواستم بدونم برای ارتقاع سیستم از رم 2 به رم 4 یا 6 چیکار باید انجام بدم ؟
    چه مدت زمان طول میکشه و دردسرش زیاده یا نه ؟
    همچنین قیمت رو هم بگید لطفا و در اخر به نظرتون من خودم میتونم این کار رو لانجام بدم با خرید رم ؟

    • رضا جان محض اطلاع : ارتقاء درست هست ، نه ارتقاع
      سلام باید یه رم 2 یا 4 گیگ دیگه بهش اضافه کنید یا یه رم 4 گیگ جداگونه بخرید . 5 دقیقه کار داره و بهتره کسی که وارده انجام بده

  • سلام خسته نباشید مهندس جان من یک لپ تاپ ایسوس k45 vd دارم راستش من این لپ تاپ دست دوم گرفتم که رمش 6 گیگ هستش توی قسمت periperties my computer نوشته ram:6/00gb (3.14 gb usable میخواستم بدونم رم لپ تاپ من چنده ایا ممکن هست گولم داده باشه راهی هست که بگین تا بفهمم رمش دقیقا چقد هست با تشکر از وقتی که میزارین

  • سلام ببخشید بازی جی تی ا وی میتونه روی این سیستم به راختی اجرا کنه cpu:3.06 graphic:512 ram:2GB اگه جواب شما خیر باشه حداقل سیستم مورد نیاز این بازی رو بگین یا سیستم پیشنهادی شما برای راحت اجرا کردن این بازی در کامپیوتر چیه gta v

  • سلام من یک رم2 DDR3 دارم که می خوام 4 اش کنم ایا یکی دیگه 2 بگیرم یا این 2 رو بدم یه 4 بگیرم ؟
    و سوال دیگه اینکه اگه یه 2 دیگه بگیرم باید جنسش با قبلی یکی باشه یا فرق نداره؟

  • اقا ممنون از سرعت پاسخ دادن تون
    در مورد گارانتی مطمئنم اما می خواستم از اینترنت این رم رو به صورت پستی بگیرم فقط سر منطبق بودن با سیستمم شک داشتم .
    با توجه به مطالبتون این رم فرکانس حافظه 1333 مگا هرتز داره پس تنها به نظرم این رم منطبق تر با رم موجودمه باز از نظر کارشناسیتون متشکرم .
    اگر پیشنهاد خاصی دارید ممنون میشم بهم بگید

    • خواهش میکنم . مصطفی جان رم قاعده و قانون نداره حتما باید تست بشه . احتمال خرابی و کانفلیکت کمه اما بهتره رم رو به صورت حضوری بخرید . ضمنا الان همه تضمین برگشت کالا دارن نگران نباشید . همونو که گفتید بخرید .

  • با سلام و عرض تشکر به خاطر مطالب خوبتون
    می خواستم ارتقای رم بدم ( از 4 به 8 گیگ )
    ایا رم Adata 4GB Premier PC3-10600 DDR3 1333MHz 240Pin Unbuffered DIMM مورد مناسب و هماهنگ با رم و مادربرد موجودم است ؟
    رم : PATRIOT 4GB PSD34G13332H PS000801 4GB PC3-10600 CL9
    مادربرد : GIGABYTE P61A-D3

    • سلام مصطفی جان . رم رو باید تحت هر شرایطی تست کرد . بهتره رم با گارانتی بگیری یا از خریدار مهلت تست بگیری یا کیس رو ببری همونجا و تست بگیری . از رو هوا نمیشه نظر داد

  • سلام خسته نباشید،سیستم من دو رم kingmax 1gb bus 800 DDR2 داره مادربردمم تا 8gb ساپورت میکنه،می خوام رمسیستممو افزایش بدم،میشه از دم رم 2gb Kingstonاستفاده کنم از همون مارک نمیتونم پیدا کنم،اگه روش بهتری هست لطفا بگید

  • دوست عزیز میخواستم بدونم یک مادربورد ddr5 چه مدل cpu و چه گرافیک رم رو ساپروت میکنه فقط میخواستم بدونم تو بازار رواج پیدا کرده یعنی میشه یه کیس که کاملا ddr5 باشه بست ممنون میشم کمکم کنید

  • ممنون از اطلاعات مفید و روانتون به راحتی متوجه اصل مطلب شدیم…

  • دوست عزیز از اینکه انقدر وقت میگذارید و مطالب به این کاملی رو به قلم خودتون تهیه میکنید بسیار متشکرم.امیدوارم دیگر دوستان نیز قدردان زحمات شما باشند و اگر کپی میکنند منبع رو ذکر کنند تا دیگران بتوانند از دیگر مطالب مفید سایتتون استفاده کنند.
    موفق و پیروز باشید…

  • سلام
    تشکر از مطالب مفیدتون
    امکانش هست که از نحوه مونتاژ و عیب یابی سخت افزار های داخلی کیس هم مطلب بزارین و یا اگه قبلا گزاشتین لینکش رو بزارین
    متشکر از زحماتتون

    • سلام امیدجان . بالای سایت هرچیزی رو که میخوای سرچ کن اگه باشه نمایش میده . سعی می کنیم در مورد مشکلات سخت افزاری بازهم بنوویسیم .

  • فوق العاده کامل و جامع بود ممنون.

  • ابراهیم 26 مهر 1393

    در یک کلام میخواستم بگم دمت گرم و

  • واقعا عالی و کامل بودش دستتون درد نکنه

  • ممنون از راهنمایی های شما محمد اقا میخواستم بدونم در مورد خرید یک لپ تاب خوب یا یک رایانه خوب باید به چه نکاتی توجه کنم لطفا بیشتر در مورد لپ تاپ توضیح دهید با تشکر….

  • با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز قبل از هر چیز میخواستم از اطلاعاتتون تشکر کنم.سوال بنده اینه که من میخوام سیستممو ارتقاع بدم میخواستم بدونم چه سیستمی خوبه راهنماییم کنید مرسی

  • مهرداد 02 مهر 1393

    سلام
    میخواستم بدونم ایا میشه یه رم ۴ گیگ geil رو با باس ۱۶۰۰ با یه رم ۲ گیگ کورسیر ۱۳۳۳ متصل کرد
    یا یه رم ۴ گیگ geil رو با باس ۱۳۳۳ با یه رم ۲ گیگ کورسیر ۱۳۳۳ متصل کرد

    • سلام . اولویت با باس کمتره . ۱۶۰۰ با ۱۳۳۳ روی ۱۳۳۳ کار میکنه . همه حالتهایی که گفتی میشه اما به شرط اینکه باهم ناهماهنگی نداشته باشن .

    • مهرداد 04 مهر 1393

      ممنون از پاسختون

  • سلام مرسی عالی بود استفاده کردم.در مورد خرید کارت گرافیک وcpuگیج شدم نمیدونم چه مارکی چه گارانتی تا سقف قیمت ۵۰۰تومان برای هر دو معقول به صرفه تر هست.؟؟؟اگه امکانش هست ایمیل بزنید به من کمک کنید تا این دو قطعه و بخرم

    • اگه واسه بازی میخوای ، CPU Intel Celeron G1820 یا CPU Intel Celeron G1620 بسته به نوع سوکت CPU که رو مادربرد نسب شده ، یکی از این ۲تا رو بگیر تا بتونی این کارت گرافیک رو بخری Gigabyte GT 740 OC 2GB GDDR5
      گرافیکه قیمتش حول و هوش ۴۵۰ تومنه ، CPU هم نزدیک ۱۰۰ تومن میشه

      ولی اگه متعادل میخوای یکی از این ۲تا CPU رو با توجه به سوکت مادربرد بگیر
      Intel Pentium G3220
      Intel Pentium G2030
      قیمت اینا هم ۱۷۰ تومنه تقریبا
      کارت گرافیک هم اینو بگیر NVIDIA GeForce GT 610 ، قیمت گرافیک هم ۲۵۰ تومن

      فقط اینو بگم اختلاف کارت گرافیک بالایی با پایینی خیلی زیاده

  • سجاد غلامی 01 مهر 1393

    سلام من می خواستم یه رم ۴ گیگ ddr3 بخرم قیمتش برام فرقی نداره
    می خوام مارکش خوب باشه و کار بده.
    ممنون

  • بسیار توضیحات کامل و به درد بخوری بود واقعا از شما باید تشکر کرد و خسته نباشید گفت باز هم سپاسگذارم

  • باز هم سلام ویندوزم ۸٫۱ هستش مادر بورد من هم تا ۳۲ گیگ رم ساپورت می کنه رمم قبلا ۲ بوده و حالا اون رما رو برداشتم و دو ات رم ۴ گیگ گذاشتم و لی هنوز سیستم من از دو گیگ از این ۸ گیگ رو بیشتر اسفاده نمی کنه لطفا اگه می شه راهنایی کنید

  • سلام می خواستم بدونم که اگه بخوام ۱۶ گیگ رم رو نصب کنم آخه مادربورد من تا ۳۲ گیگ رم رو ساپورت میگنه (از اینطور که روی جعبش نوشته معلومه !) ۴ تا اسلات رو داره و از doul channe هم پشتیبانی میکنه به نظر شما چهارتا رم۴ گیگ نصب کنم یا دو تا رم ۸ گیگ ؟

    • سلام . توفیر خاصی نمی کنه یعنی جوری نیس که محسوس باشه . اما در هر صورت ۴ تا ۴ بهتره .

    • اگه میخوای ۱۶ گیگ RAM استفاده کنی سعی کن از یه رم ۱۶ گیگ استفاده کنی ، چون:
      ۱- RAM چهار گیگی از باس ۱۶۰۰ بیشتر داخل بازار ایران پیدا نمیکنی در حالی که رم ۱۶ گیگ با باس ۲۶۶۶ هست
      البته RAMهای با ظرفیت بالا ، سرعت تاخیر بیشتری نسبت به RAMهای با ظرفیت کم دارن
      ۲- زیاد ذهنتو درگیر معماری دوئال چنل نکن ، سرعتش به چشم نمیاد ، پس دنبال ۴تا رم نباش
      ۳- به ازای هر RAM مصرف برق کامپیوتر زیاد میشه

      نکته دیگه هم اینکه RAM بیشتر از یه ماژول داشته باشه ، یعنی رم ۱۶ گیگی از ۲تا ماژول ۸گیگی استفاده کنه ، چون سرعتش بیشتر میشه
      (رم باسی که مادربردت ساپورت میکنه رو فراموش نکن)
      از رم های G.Skill مدل Trident X جدیدترین و بهترینشون هست
      بهترین پیشنهاد من
      G.Skill Trident X 16GB – 2666

  • محمد سالار 27 شهریور 1393

    از راهنماییتون ممنون

  • محمد سالار 27 شهریور 1393

    راستی ویندوزم هم ۸٫۱ ۶۴ بیت هستش.

  • محمد سالار 27 شهریور 1393

    سلام مادربورد من ASUS H87 PLUS هستش و تا رم ۱۶۰۰ می خونه و ۴ تا اسلات رم هم داره البته DDR 3 می خواستم رم بخرم الانم رمی روش نصب نیست من می خواهم با این سیستم گیم یا کارهایی مثل اتوکد ۳D-Max ، V-Ray وامثال این هارو اجرا کنم CPU هم Intel 4740K هست ومی خواستم بدونم شما چند گیگ رم پیشنهاد می کنین ؟ و اینکه چه مارکی رو بخرم البته مارکی باشه که توی بازار گیر بیاد ومن توی کرمان هستم سرعت رم هم برام خیلی مهمه لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر از سایت خوبتون.

  • سلام ویندوز ۸٫۱ نصبه و مادر بورد ۲ ساله بیش گرفتم ۵۰۰ تومن بنامه ایسوس و یو اسبی ۳ هم ۲ تا جایگاه داره ورم ۸ گیگ ۱۶۰۰ بستم الانه میتونم البته گرافیکه ۳ بعدی نصبه رم دی دی ار ۴ نصب کنم ۸ گیگ روش با تشکر بسیار از شما لطفن بهترین مارک موجود دی دی ار ۴ و بالاترین سرعت رو بفرمایید .

  • سلام
    اگه میشه فرق رم های pc3و pc3L رو بگید

  • سلام
    بسیار مفید بود.
    یک سوال :
    تعداد پینهایی که در مشخصات رم درج میکنن چی هست و چه تاپیری تو سرعت رم داره؟
    با تشکر

    • سلام . به دلیل فضای کم در دستگاه های مختلف تعداد پین های مختلف بوجود اومده . کاربرد خاصی نداره . یعنی اینجوری نیست که کار خاصی یا مشخصه خاصی به رم اضافه کنن .

  • ممنونم اقا محمد امین خیلی راهنمایی خوبی کردین با تشکر از شما و سایت علم فردا

  • با سلام
    دوست عزیز یک سوال من میخوام یک رم 32 گیگ کوریزر بخرم ایا دو تا 16 گیگ بگیرم یا 4 تا هشت گیگ و ایا با فرکانس 1600 خوب است برای اجرای بازی ها با بالاترین کیفیت مورد نظر یعنی تنظمیات رو تا اخر چسپوند؟ بقیه قطعات هم جدیترین و قویترین قطعات رو در بازار حساب کنید قویترین و جدیترین نامبر1
    با تشکر از شما

  • سلام اگه میشه درمورد خرید کارت گرافیک و اینکه چه کارت گرافیکی به مادربورد من میخوره یه پست بذارید

  • سلام من یه سوال داشتم که میشه cpu کامپیوتر رو انداخت روی لپ تاب منظورم اینه که یه لپ تاب و یه کامپیوتر موجوده میشه cpu این دو سیستم رو با هم جابه جا کنیم

  • با سلام خدمت اساتید محترم
    قبل از هرچی از وب سایت و اطلاعات مفید و کاملتون ممنونم
    بنظر من برتری رم ها به چیپ ست هایی بستگی دارد که در ساخت انها بکار میرود
    از نظر شما بهترین چیپ ست ها کدام مارک ها هستند؟؟
    از چیپ ست هاینیکس بهترم وجود دارد؟؟

  • واقعا از مطالبتون در باره سخت افزار های کامپیوتر مچکرم خیلی اطلاعات خوبی گرفتم تو هر سایتی رفتم به خوبی شما این مطالب رو ننوشته بودند خیلی خیلی ممنون

  • با سلام و تشکر فراوان از سایت خوب و مفیدتون.

    من موقع کار با فوتوشاپ درایو c پر میشه-یا کار با رویت یه کم که مبلمان میزارم جونش دیگه بالا میاد! .و کلا فک میکنم رمم نمیکشه واسه مکس و کد و رویت و اینا که گاها همش با هم بازه!
    میخواستم ارتقا بدم سوالم اینه که
    میتونم یه رم 8 بهش اضافه کنم بشه 12؟یا حتما باید 4-8- 16 باشه اعداد رم؟؟
    و دوم اینکه اگه 12 جواب میده میتونم یه رم 8 بزارم کنار این 2تا 2 یا این که باید 2 تا 4 بخرم؟
    و سوم اینکه اگه باید بکنم 16 ایا میشه رم 8 و 4 که میخرم با هم قرار داد؟؟ یعنی چون حافظشون یکی نیست مشکل به هم نمیزنه؟-یعنی میشن دوتا 2 یه 8 و یه 4- با توجه به اینکه مادر بوردم daul-chanell هست؟؟
    و در آخر آیا با ارتقای رم مشکلم با برنامه ها حل میشه؟ یا کلا زیاد فایده نداره؟

    سی پی یو من Intel(R) Core(TM) i3 CPU 540 @ 3.07GHz هست – مادر بورد H55M-USB3 گیگابایت. هارد Hitachi HDS721010CLA332
    رم 2GB*2 kingmax-1333-cl9-1.5v-گرافیک NVIDIA GeForce 9800 GT

    بازم مرسی بابت زحماتتون 😉

    • سلام . خب شما پارتیشن c رو هم یه دست به سر و روش بکشید .
      1 – بله میشه . مقدار رم هر عددی می تونه باشه و قانون نداره . 12 میشه . 3 هم میشه . 2.5 هم میشه
      2 – 2 تا 4 با 2 تا 2 بهتر جواب میده البته اگه شرایط dual channel رو رعایت کنید. پست dual channel رو بخونید .
      3 – بله میشه
      4 – مشکل شما رم هست اما درایو c هم باید پاکسازی بشه .

    • با سلام مجدد و تشکر از سایت فوق العاده مفیدتون
      آقا مادربورد من (h55) داول چنل هست ولی فقط 2تا اسلات اول مادر بوردم جواب میده.یعنی آبی و سفید اولیه.
      واسه داول چنل میگن رما باید روی سوکت همرنگ باشه -ولی من وقتی سوکت 3م پره اصلا سیستم بالا نمیاد سوکت 4مم که کلا تعطیله چه چیزی توش باشه چه نباشه نمیشناسه.
      میخواستم اگه میشه راهنمایی بفرماید که مشکل میتونه از کجا باشه؟
      و سوال دیگه اینکه من 2تا رم 4 دیگه خریدم.ولی متاسفانه با 2های قبلیم کار نمیکنه وقتی میذارم سیستم بالا نمیاد اصلا.باسشونم یکی هست.میخواستم ببنیم مشکل اون از کجا میتونه باشه؟
      با تشکر فراوان

    • رضا جان سلام
      داخل اسلات رو تمیز کن . بیشتر این مسائل مربوط به گرد و خاک هست .
      پاسخ سوال دوم : همه چیز مربوط به باس نیست . بعضی وقتا چیپ ستا های موجود روی رم ها هماهنگ نیسن . قبل از خرید باید تست بگیرید .

  • محمد رضا 02 شهریور 1393

    سلام مهندس گل:
    مادربردم EP43-UD3L / سیپیو CORE 2 due E7400/ گرافیک 9600 جیفورس xfx gto 1.5 GB
    دوتا رم کینگمکس DDR2 با باس تجاری 1066 روی اسلات هم رنگ دارم ! چندی پیش یک رم دیگه DDR2 کینگمکس به دستم رسید ولی با باس 800 که اون رو روی اسلات 4 قرمز گذاشتم سیستم بالا اومد و نرمال 6 گیگ رو نشون داد حالا با این مباحث دوآل چنل و کارکرد با پایینترین باس بنده حسابی گیج شدم چوون هر دو مشکلو با هم دارم !!!
    آیا سیستمم اسیبی میبینه یا سرعتش کم میشه یا زیاد !؟
    واقعا گیج شدم !!! 🙁

  • پیرو سوال قلی میشه بگید چجوری فهمیدید؟ و در کل یه توضیحی بدید چون هر چی میگردم جایی 1600 رو نمیبینم 😀

  • لطفاً بهم بگید باس این رم چیه | من خودم هر چی فکر میکنم نمیفهمم 😀
    http://upload7.ir/imgs/2014-08/59139302238715631326.jpg

  • امیر حسین فتحی 30 مرداد 1393

    سلام ممنون از مطالب عالیتون که زحمت کشیدین گذاشتین.من هممهندس الکترونیکم و علاقه مند به سخت افزار کامپیوتر و لب تاب.ممنون میشم اگه چندتا منبع خوب و یا احیانا مراکز آموزشی خوب به من معرفی کنید .
    ممنون

    • سلام امیرحسین عزیز
      خیلی خوشحالم از آشنایی تون . بهترین مرجع خود اینترنت هست . عبارت computer hardware رو گوگل کنید . سایت tomshardware بهترین مرجع برای سادگیری سخت افزار هست .
      موفق باشید .

  • امیررضا 25 مرداد 1393

    واقعا ممنون از شما
    من بعد 6سال فهمیدم رم کامپیوترم چنده!

  • سلام
    مدل مادربورد من ASUS P5PL2مال خییییییییییییلی قدیم مدیماست .باس مادربورد طبق گفته سایت ASUS :
    This motherboard supports the latest Pentium 4 CPU from Intel in LGA775 package. With 1066/ 800/ 533MHz FSB, Hyper-Threading Technology and core-speeds up to 3.8GHz and beyond, Intel’s LGA775 Pentium 4 is one of the fastest desktop processors to date.
    یعنی باس مادربورد هر 3 فرکانسی که نوشته را ساپورت می کنه ؟ رمی که الان رو مادربورد KVR 667D2N5/1G سرعت سیستم یکمی پایین اطلا فکر بد نکنید ها یه کوچولو کوچولو دودمانم اومده جلو چشام . حالا می خوام یه رم 2G بندازم روش . سوالم این با توجه به باس مادربورد باید با همین باس رم پیدا کنم یعنی 667 مگاهرتز؟یا بالاتر هم میشه؟ البته با توجه به نوع سیستمم که قدیمیه .
    البته تو توضیحات رمش اشاره می کنه به ساپورت کردن از تکنولوژی Dual-channel DDRII 533 با حداقل سرعت 533 مگاهرتز . راستی بین مارک Kingstone و Patriot کدوم رو پیشنهاد می دید . یه سوال فنی و تخصصی دیگه هم دارم به نظر شما بهتره از دو تا رم 1 گیگابایت با یه باس هماهنگ و یک مارک کنار هم استفاده کنم یا از یک رم 2 گیگ به تنهایی ؟؟؟

    • امین جان سلام
      معمولا رم های ddr2 با باس 800 در بازار هستن و مادربورد شما هم ساپورت میکنه . رم patroit تقریبا بهتره البته بستگی داره .
      دوتا 1 گیگ بهتره . پست dual channel رو بخونید .

  • عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود ممنوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون

  • خیلی مفید ممنون

  • خیلی ممنون از سایت خوبتون . پس اگه الان من بخام رم دو گیگ رو ارتقا بدم باید به باس و مارک توجه کنم دیگه و یدونه مث خودش بگیرم ؟ چیز دیگه ای که نیست که ؟

  • سلام خسته نباشید .از این 2 تا کدوم بهتره ؟

    1: رم کینگستون RAM 2GB Kingston DDR2 Bus 800
    مدل: 2GB DDR2 800MHz
    نوع رم :DDR2
    ظرفیت حافظه:2GB
    سرعت درگاه رم:800
    تعداد پین ها:240-pin
    ولتاژ مصرفی:1.8V
    قیمت: 43000 تومان

    2: PSD22G8002H Patriot Signature DDR2 2GB CL5 PC2-6400 (800MHz) DIMM
    قیمت : 60000 تومان
    سوال بعدیم این هستش که گارانتی واسه رم چقدر مهمه ؟ ممکنه اینا تقلبی باشن ؟ چوم من تو شهرمون اینارو پیدا نکردم و مجبورم که اینترنتی سفارش بدم . ممنون

    • سلام
      رم Patroit بهتره . اما باید تست بشه . حتما گارانتی دار بگیرید . هر چند الان ddr2 گارانتی نداره اما اگه داره حتما بگیر چون رم مشکلات خاص خودش رو داره .

  • “پون رم پیز خاصی نداره” نه !!!!!!!! درستش “چون رم چیز خاصی نداره” است

  • با سلام ببخشید شما گفتید که اگر برای رم هشت گیگ از دو رم چهار گیگ استفاده کنیم بهتر است لطفا اگر بفرمائید برای چه ممنون میشوم
    و ایا دو تا رم 4 گیگ 1600 مگاهرتزی برای اجرای سنگین ترین بازی ها با قویترین حالت تنظیمات بازی خوب است منظورم بدون حتی یک گیر کردن در سنگین ترین جای بازی است؟
    بله مادربورد هم از 1600 مگاهرتز پشتیبانی میکند البته تا 3000 و خورده ایی هم میکنه ولی در حالت اورکلانگ
    و سی پیو i7 3.4gh
    و گرافیک AMD Radeon R9 290X
    مادربوردASUS MAXIMUS VI FORMULA
    با تشکر از شما بخاطر زحمت هایتان

  • آقا شرمنده ما دوباره اومدیم میخاستم بدونم چرا برا رم 8 بهتره 2 تا 4 بزاریم یعنی 4 تا 2 خیلی بدتره ؟
    در یک حجم یکسان مثلا 4 رمی که فرکانسش بیشتره بهتره ؟
    از کجا بفهمیم مادربرد تا چه فرکانسی میکشه مثلا همین P8H61 ؟

  • آقا خیلی ممنون که جواب دادین ببخشید یه سوال دیگه ام داشتم مادربورد P8H61 تکنولوژی Dual Channel داره ؟

  • آقا دمتون گرم با این مطلبتون ببخشید من چنتا سوال داشتم ( البته بیشتر از چنتا ! )
    1- من 400 و خورده ای پول دارم و سیستم کامپیوترمم بد نیست و الان 3 ساله دارم استفاده میکنم و ماشالا 99 درصد بازیارو روش بازی کردم حتی خفناش مثل crysis3 یا call of duty ghosts یا battlefield 4
    cpu core i3 3.10 GHz البته مدلشو مطمئن نیستم فک کنم 3110 بود
    RAM 4GB
    Graphic ATI Radeon hd5670 1GB
    مادربوردمم asus p8h61
    حالا میخام بدونم با این پولم چی بخرم بهتره که تا چن وقت دیگه نخام دوباره عوضش کنم یعنی مثلا تا 2 3 سال
    البته خودم فک میکنم فقط میتونم رم بگیرم چون گرافیکو سی پی یو خیلی گرونه
    2- تاچنتا رم می تونم رو مادربوردم داشته باشم
    3- اصن لازمه رمو 16 کنم یا همون 8 بسه
    4- اگه بخام رمو 16 کنم یه 8 و 4 بگیرم اضافه کنم یا کلا یه دونه 16 بگیرم
    5- چرا رم 16 انقدر گرونه و با 4 و 8 انقدر اختلاف داره
    6- رمو با گارانتی بگیرم یا مثلا از بانه بگیرم که ارزون تر شه
    ببخشید شاید سوالام ضایع باشه آخه اطلاعات درباره سخت افزار ندارم ممنون که جواب میدین .

    • سلام . می تونید گرافیک geforce gt 650 بگیرید . می تونید رم 4 بگیرید و بشه 8 گیگ . 8 گیگ کافیه لزومی واسه 16 نیست .
      16 گیگ یعنی 4 تا 4 گیگ . رم ها ضرب در 2 میشن تو مقیاس های بزرگ وقتی ضرب در 2 میشن گرون تر میشن .
      حتما با گارانتی بگیرید .
      موفق باشید .

  • سلام و خسته نباشید خواهش میکنم به سوالم جواب بدید مادر برد من h61msiهست و در حال حاضر یه رم 2king max 1333 روشه
    ایا من میتونم یه رم 4گیگ1333 از یه مارک دیگه در کنارش بزارم ؟ اگه میشه از تمام 6 گیگ استفاده میشه؟در ضمن مادربردم 2تا اسلات رم داره و از دوال چنل پشتیبانی میکنه ممنون میشم کامل توضیح بدید و راهنماییم کنید

  • به خدا خیلی گلی .
    می خواستم یه سیتم ببندم . هیچ چیزی بلد نبودم .
    چون تموم عمرم از سیستم xp با گرافیک 64 کار کردن و حتی با اون دارم دریم ویور و …… کار می کنم .
    اما چون رم دیستگاه 512 هستش . با فایرفاکس و …. . عذابه برام .
    ولی خدا رو شکر راضی هستم .
    تا دیروز سیستم بستم تقریبی 2400 در اومد و به خیالم تصور می کردم باید 16 گیگ رم ببندم .
    اما برام تنویری شد که همون 8 گیگ کافیه .
    اما نوشته 8 گیگ 1333 . آیا به نظرتون 2 تا 4 گیگ بگیرم . جلوی فاکتور پیش خرید ننوشته چه مدلی.

    بازهم ممنونم /.

  • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم لپتاپ n56vv ایسوس در اجرای بازی ها چه جوری هست میخوام بخرمش اگه میشه لطفا جواب بدید

  • خیلی ممنون.بسیار کمکم کرد!!!!!!!!!!!!

  • سلام
    اولا که دست شما درد نگیره !!!!
    من یک4 giel دارم 1333 (9.9.9.24 cl9)
    نزدیک 2سال قبل خریدم
    چطوره که الان رمهای جدید میاد تایمینگ و غیره 11.11.11.30 هست؟؟؟ !!! ؟؟؟
    داره پسرفت میشه؟ یا اسراف؟؟؟

  • محمد مجتبی 09 تیر 1393

    با سلام دوباره
    میخواستم بدونم ولتاژ اسلاید رم کامپیوتر به طور پیش فرض چنده چون رو رم ولتاژ رو زده 1.5 ولت می خواستم ببینم از اون نیست

  • محمد مجتبی 09 تیر 1393

    با سلام ممنون از مطالب خوبتون . در ضمن یک سوال هم داشتم
    مادربرد من P5G41T-M LX است با دو گیگ رم حالا من برای ینکه چند تا ماشین مجازی رو اون نصب کنم باید حداقل 8 گیگ رم داشته باشم . تو دفترچه راهنما هم نوشته ماکسیمم رم قابل ساپورت 8 گیگ است پس من دوتا رم 4GB 1600
    با مارک GEIL گرفتم هالا که دو تارو با هم میزنم کلا کامپیوتر دیگه بوت هم نمیشه ولی وقتی یکی از رم هارو با رم قبلیم که میزنم کارمیکنه ( رم قبلیم کینگستون 2GB1333 (

    • سلام . محمد جان از این مشکلات تو رم پیش میاد . در برخی مواقع لازمه که بایوس آپدیت بشه . بهترین کار اینه کیس رو ببری پیش تعمیرکار دو تا رم تست شده رو قرار بده و تحویلت بده . بعضی مواقع شاید یکی از رم ها متفرقه باشه و دیگری اصل باشه .

  • مطلب مفیدی بود ممنون

  • سلام من گرافیکم nvidia Geforce 9400 gt و سی پی یو E5300 @ 2.60 GHZ است می تونم رم 4 گیگ نصب کنم؟

    مادربرد من هست P45/P43/G45/G43

  • میشه تفاوت بین PC3L باPC3 رو توضیح بدی؟ رم های سامسونگ لب تاب از نظر کیفیت در چه حدی هستن؟

  • سرگرمی 04 تیر 1393

    خیلی عالی بود دمت گرم

  • سرگرمی 04 تیر 1393

    با سلام
    بسیار عالی بود خود من رشته ام نرو افزار کامپیوتر است ولی واقعا با خوندن مقاله شما خیلی از مطالب سخت افزاری در مورد رم که یاد گرفتم
    البته در زمینه نرم افزار دستی در آتش داریم

    یا حق

  • سلام خسته نباشید. سایتتون واقعا عالین عالی،ممنون از مطالب خوبتون

  • اگه بخوام رم بگیرم چه رمی با سی پی یو intel pentium e2180 مناسب تر کار می کنه
    در ضمن مادر بوردم xfx nforce 650 i ultra هست.

  • سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون.
    فقط خواستم بگم که سایت شما بهترین سایت ایرانی در این زمینه است.

  • سلام ببخشید یک سوال دارم من الان لپ تاپ z510 سری b دارم و یک رم 2 گیگ دارد و یک رم 4 گیگ و می خواهم برای ارتقا به جای رم 2 گیگ یک رم 8 گیگ با این مشخصات بگذارم مارک geil و pc 12800 1600 mhz cl11-11-11-28 8gb×1 می خواستم بدونم این رم رم خوبی هست و برای call of duty ghosts لازم هست که رم 4 گیگ را هم به 8 ارتقا بدهم و گرافیک هم 2up to 4 nvidia و Cup has well i7 هست و در ضمن می خواهم بازی روی سطح extra روان اجرا شود بسیار ممنون می شوم اگر جوابم را بدهید ممنون از مطالب بسیار مفیدتان

    • سلام علیرضای عزیز
      شما برای اینکه اکثر بازی ها رو به سادگی اجرا کنید رم 8 به بالا نیاز دارید . رم خوبیه ضمن اینکه باید ببینی روی سیستمت جواب میده یا نه ، قبل اینکه بخریش ببین با بقیه اجزای لپ تاپ همخونی داره یا نه . نکته مهم اینه که همه چی هم به رم بر نمی گرده . پردازنده و گرافیک نقش مهم تری دارن .

  • دستتون درد نکنه ممنون.نصب کردم.فقط میخواستم بدونم 1 رم 1G بذارم کنار اون یکی کافیه برای ارتقاش؟؟؟

  • جناب امین زاده ضمن سلام واقعا بهت افتخار میکنم.سلامت و شادباشی

  • Ram DDR2

  • کارت گرافیک:nvidia gforce 210/ 1G/ DDR3
    رم:1G kingston
    هارد:500GB/seagate

    http://8pic.ir/images/8e8tmnyjr8ws9pze1ogb.png

  • راستی رو رمم نتونستم بفهمم DDRچنده!؟!اینم لینک عکس اطلاعات کامپیوتر که جای حافظه کارت گرافیک نوشتهNot Available

  • سلام من رمم 1 گیگابایت.هاردم 500وکارت گرافیکم همDDR3 هست.بهترین ارتقا تا 100 تومن بنظرتون چیه؟؟؟ممنون

  • با سلام و ممنون از راهنمایی هایتون
    بخشید که من رم 4 گیگ DDR2 بخرم به نظرت چه طوره؟
    – می خواهم بدونم سرعتش خوبه؟ کارایی داره؟چه جوره. فردا می خواهم برم بخرم. ممنون میشم که راهنماییم کنید.
    باتشکز از زحمات شما

  • با سلام و با عرض خسته نباشید خدمت شما و بسیار ممنون از سایت خوبتان.
    من می خواهم رم بخرم. نمی دونم روی مادربورد سازگار دارد یا خیر. ممنون میشم اگه کمکم کنید.
    مدل مادربورد من M61PME_S2 است. LPCIO: ITE IT8716 است. گرافیک: 512 و سیپیو: 4600 است. رمی که الان روی کامپیوترم است. kingston 1024 MBytes DDR2است. و من می خواهم رم 4GB DDR3 بخرم و رویش نصب کنم.
    لطفا راهنمایی ام کنید یاتشکر

  • سلام عالی بود ممنون
    یه سوال داشتم اونم اینکه ایا باس سی پی یو هم روی انتخاب رم میتونه تاثیر داشته باشه؟ مثلا cpu ی کامپیوترم
    AMD PHENOM II X2 555 BLACK EDITION هستش و مادر بوردم تا رم 2000 رو ساپورت میکنه

  • این مشخصات سیستم منه

    igabyte Technology Co., Ltd. P75-D3 (Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz
    و
    RAM
    4.00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz
    خواستم بگم من می خوام رمم رو به 8 گیگ ارتقا بدم. از سیستم کامپوترم برای کار موزیک استفاده می کنم/ می خوام بدونم به نظر شما من میتونم یک رم 4 گیگی مشابه همین رو سوار کنم یا اینکه خیلی بهتر میشه که یک رم 8 گیگ تکی استفاده کنم؟

    • سلام . بهتره یه 4 دیگه اضافه کنی که کارایی سیستم بالا بره ( نسبت به 8 تکی ) . اما قبل از خرید حتما تست کن ببین با هم مشکل نداشته باشن

  • با سلام
    منظوزم این بود که اگر من رم خریدم باید با گرافیک و مادربورد هماهنگی داشته باشه. من می خواهم رم Kingston HyperX Fury 4GB DDR3 1600MHz را خریداری کنم. سرعت مادربوردم را نمی دونم. ولی گرافیکم 512 است. لطفا کمکم کنید.
    باتشکر

    • سلام. سجاد عزیز معمولا قطعات روی مادربورد با هم در یک نسل تولید شدن . باید ببینی مادربوردت ddr3 رو ساپورت میکنه یا نه . اگه مادربوردت قدیمی باشه توصیه میکنم این رم رو نخری . چون این رم باید با مادربورد جدید بالا بیاد تا همه امکاناتش استفاده بشه .

  • فخرالدين چاه نورد 16 خرداد 1393

    چگونه RAMکامپیوتر را عوض کنیم

  • با سلام
    من می خواهم رم Kingston HyperX Fury 4GB DDR3 1600MHz را خریداری کنم. آیا باید مادربود هم عوض بشه. از کجا باید از سرعت مادربورد آگاه شوم.
    باتشکّر

  • عالی بود همون چیری بود که میخواستم

  • خیلی عالی بود واقعا ممنون

  • عالی بود ومفید

  • تشکر واقعا مطلب مفید و عالیی بود.

  • مهندس جان کلی مطلب مهم گفتی که خیلی به درد خور بود من که بهره کاف بردم دمت گرم پاینده باشی.

  • تشکر میکنم خیلی عالی بود.می خواستم برای کیسم رم ddr2 بخرم اما نمی دونم با چه باسی باید اتنخاب کنم لطفا راهنمایی بفرمایید . معمولا باس 800 عرف هست .

  • سلام
    فرق بین رم ddr3 و ddr3L چیه؟؟

    با تشکر

  • سلام تشکر

  • عالی بود perfect!!!!!!!

  • من یه سوال دیگه هم دارم من یه لب تاب i7 core دارم با رم 6g تو برنامه فتوشاب رممو 3.5 نشون میده در ضمن تمامی درایورهای من آپدیته و من win 64 نصب دارم …ممنون که راهنمایی می کنید

  • می خواستم بدونم اگه دو رم جهت چینش 2 کاناله از یک برند نباشند اما فرکانس کاری و سری آنها ddr آن یک یباشه مشکلی تو راندمان داره یا اگه همچیش یکی باشند اما ظرفیت مموریش یکی نباشه چی ؟ ممنون می شم جواب بدید ..

    • اصولا دوکاناله برای افزایش پهنای باند طراحی شده . توصیه میشه شبیه به هم باشن . اینجور مسائل رو باید آزمون و خطایی جلو رفت و در عمل دید . برند مطرح نیست هرچند اگه هم مارک باشن بهتره چون بیشترین سازگاری رو دارن .

  • سلام

    ممنون از مطالب بسیار مفیدی که در سایت قرار میدین.

    من کار سه بعدی با مکس انجام میدم …. و سیستم با رم 8 گیگ 1600 توی خیلی از جاها کم میاره! برای ارتقا ، بین این دوتا کدوم رو پیشنهاد میدین

    1.5V G.skill

    16gb Dual (2*8) 2133 …… 11-13-13-13-32

    16gb Dual (2*8) 1600 ………… 7-8-8-9-24

    مشکل توی تایمینگ و سرعت باس ِ و همینتور مادر برد که ولتاژ 1.5 رو فقط ساپورت میکنه ‌و حداکثر باس 2133.

    ممنون از پاسختون.

  • با عرض سلام مجدد چون قبلا این سوال رو پرسیدم ولی جواب نگرفتم
    ضمن تشکر فراوان بخاطر مطالب بروز و کاربردیتون می خواستم نظرتون رو در مورد رم های برند Micron Technology بدونم.
    اینکه چه جور مارکیه و کاراییش چطوره؟
    آخه من یه لپ تاپ Fujitsu AH532-i5/G52 دارم که رم 4 گیگ Micron Technology داره می خواستم یه 4 دیگه اضاف کنم.
    آیا همین مارک رو بخرم ؟

    • سلام خواهش میکنم
      من با این رم کار نکردم اما اگه هم مارک و مدل باشه بیشترین سازگاری رو داره . پیشنهاد میکنم لپ تاپ رو به تعمیرکار بسپرید .

  • لطفا درباره مادربرد و گرا فیک و سی پی یو نیز مطب بگذارید VERY GOOD

  • محمد رضا 28 فروردین 1393

    آقا سلام خسته نباشید من لپ تاب سونی دارم از کچا باید بدونم رم سیستم ddr چند هستش و یه قیمتی هم از رم لپ تاب به ما بدین با تشکر

  • با سلام و ادب
    در مورد خرید ram نکته ای که لازمه بدونیم اصل یا تقلبی بودن اونه لطفا در این خصوص هم توضیح بفرمایید
    با تشکر فراوان از توضیحات کاملتون

  • سلام.سایت شما خیلی به روز و مفید است.انشاالله موفق باشید وباز هم ادامه دهید و در مورد بقیه قطعات سخت افزاری هم لطفا به ما اطلاعات بدهید.

  • درباره این حرفتون

    “ضمن اینکه فتوشاپ ، نرم افزاری نیست که احتیاج به رم ۴ گیگ به بالا داشته باشه”

    باید بگم لطفا در مورد چیزی که اطلاع کافی ندارید اظهار نظر نفرمایید

    • قربون شکل ماهت من نگفتم رم بیشتر تاثیر نداره نوشتم احتیاج نداره یعنی خیلی از کارها تو فتوشاپ با رم 4 گیگ به سادگی انجام میشه . اونی که کار حرفه ای با فتوشاپ سیستمش ناخوداگاه قوی هست .

  • مطلب بسیار مفیدی بود. ممنون

    یه سوال داشتم اگه تونستید جوابشو به ایمیلم بفرستید.

    لب تاب من رمش 4 گیگ هست و در حال حاضر از 2 گیگ اون بیشتر استفاده نمی کنم ، می خوام ببینم واسه اینکه بقیه رم رو هم استفاده کنم باید چیکارکنم؟ یعنی چه نرم افزاری رو باید نصب کنم؟
    ممنون میشم جواب بدید.

  • سلام
    کارتون حرف نداره
    من دانشجوی کارشناسی مهندسی تکنولوژی نرم افزار هستم و خیلی از این مطالبتون استفاده کردم
    اگر کمکی خواستید میتونید رو من حساب کنید
    با آرزوی موفقیت

  • با سلام ,
    مادر بورد من giga p35 – DS3L هست و تاریخ BIOS هم 2007 April , میخواستم بدونم اگه BIOS رو آپدیت کنم چه RAM رو میتونم استفاده کنم ( از نظر فرکانس ) .
    آخرین آپدیتی هم که برای BIOS وجود داره 2009 April است.
    مشخصات روی مادر بورد :
    DDR II 800/1066 FSB1333
    ممنون میشم جواب بدید.

  • سلام .من میخواهم یه سیستم ببندم ،بدون مانیتور طرفا 700 تومن در بیاد.لطفاٌ برای بستن سیستم کمک کنید.

  • خیلی عالی و جالب بود، فکر نکنم بهتر از این می شد توضیح داد.
    خیلی ممنون

  • سلام . مرسی که اطلاعاتتو در اختیار ما گذاشتی . من یه لبتاب میخوام بخرم بیشتر برای نویسندگی دیدن فیلم واز برنامه افیس و اینترنت استفاده کنم خواستم .

    خواستم بپرسم ایا لبتاب با رم یک گیگ بگیرم یا دو گیگ مرسی لطفا جواب بده

  • سلام میخام واسه 3d maxو اینجور برنامه ها میخام 1 سیستم جمع کنم.تو بازار ی فروشنده سیستم زیرو بهم پیشنهاد کرد میخام ببینم رمش میخونه با سیستم یا نه؟اصلا این سیستم همه اجزاش خوب هماهنگ میشن؟350 تومنم پول اسمبل واینا میخاد خودم میتونم قطعات رو روی مادربرد نصب کنم یا بدم اون؟
    main board Z87 C ASUS
    cpu core i7 4770K
    VGA GTX650 2 GB DDR5
    DDR1600 Hyper 8 GX single kingston *2
    HDD 1 TB sata tushiba
    power Tomhawk 650W NAXN Enermax

    • سلام سیستم خیلی خوبیه و رمش هم جواب میده . ضمن اینکه شما باید سیستم رو سالم تحویل بگیری .
      350 تومن ؟!! چه خبره ؟ ترجیحا خودتون نکنید بهتره اما 350 هم خیلی زیاده .

  • عـــــــــــــــــــــــــــــالــــــــــــــــــــی بود داداش.
    دمت گرم
    😀

  • مهندس جان سلام
    ضمن تشکر فراوان بخاطر مطالب بروز و کاربردیتون می خواستم نظرتون رو در مورد رم های برند Micron Technology بدونم.
    اینکه چه جور مارکیه و کاراییش چطوره؟
    ممنون

  • دمتون گرمممممممم,تو دلمید

  • با سلام و تشکر فراوان از مطالب آموزنتون

    من یه لپ تاپ Fujitsu AH-532 G52 (core i5 که رمش 4 هست .
    می خوام رمش را به 8 ارتقا بدم ، اگه رمی با مارک رم خودش گیرم نیومد چه مارکی بخرم که مشکلی پیش نیاد؟
    بازم ممنون مهندس جان

    • سلام رسول جان
      باید تعمیرکار ، رم فعلی رو ببینه و با رم دیگه چک کنه . معمولا رم هایی که مشخصات یکسان داشته باشن به مشکل نمی خورن اما مادربورد هم ملاکه . در کل اگه خیلی سر در نمیارید بسپارید به کاردون .

  • مهندس خسته نباشی. مطالب خیلی مفید بود.
    اما یه سوال
    در موقع خرید رم اطلاعات مادربرد چک میشه. درست.
    اما CPU چی؟
    CPU تاثیری تو انتخاب رم از نظر سرعت یا همون اندازه باس نداره؟

  • سلام

    من میخوام یک رم 4 گیگ رو خریداری کنم.

    میخواستم بدونم چه مدلی از رم بهتره ؟ و ایا هر مدلی روی هر سیستمی جواب میده ؟

  • دوست عزیز من اولین باره که وارد سایتتون میشم و از مطالبتون بهره میگیرم باید بگم واقعا لذت بردم از مطالبتون . خیلی روان ، خلاصه و مفید بودن

    دوست عزیر لطف کنید در مورد یه مسئله راهنماییم کنین اگه براتون مقدور باشه . من چند روزی میشه که دو عدد رم 4گیگابایتی ژل دی دی آر 3 خریدم و روی سیستم نصب کردم اما بعد از نصب این رم ها به مشکلاتی برخوردم برای مثال مرورگر فایر فاکس بعد از 10 دقیقه استفاده مداوم به طوری شدیدی هنگ میکنه به طوری که باید از قسمت Alt+Ctrl+Del برنامه رو ببندم و در همین حین در قسمت performance در پنجره start task manager ( Alt+Ctrl+Del ( مشاهده کردم که 4 گیگ از رم و 60% از سی پی یو در حال پردازش هستن در صورتی که قبلا اینطور نبوده ( قبلا دو عدد رم 2 گیگ کینگ استون )

    خب سوالم اینه که ممکنه که رم ها با مادربردم مچ نشده باشن ؟
    یا اینکه رم مشکل داره ؟ که در این مورد رم ها را یکی یکی روی سیستم امتحان کردم و هیچ تغییری در مورد هنگ کردن نکرد و همینطور هنگ میکرد
    و یا اگر شما پیشنهاد خوبی دارین ذکر کنین تا طبق پیشنهاد یه شخص وارد و حرفه ای که شما هستید انتخاب بکنم . واقعا ممنون میشم که زود جواب بدید چون برای تعویض رم فرصت زیادی ندارم

    مشخصات :

    M.B : ASUS P8 H61-MX USB 3.0
    CPU : Intel Core 2 Doual 2.8 Mhz
    Graphic : GiGA GT 630
    RAM : GEIL 8GB ( 2x4GB ) DDR3

  • آقا، الان بهترین مارک رم کیندستون هست…

  • با تشکر مفید بود

  • رسول حیدری 07 اسفند 1392

    بی نهایت ازت ممنونم خیلی کمکم کردی و مطالب خیلی زیادی هم یاد گرفتم خیلی خیلی ممنون و متشکر

  • (من به چشم دیدم که حتی با رم ۵۱۲ گیگابایت ، ویندوز سون نصب کردن)
    من خودم با رم 256 ویندوز 7 نصب کردم ولی یکم کنده و آیکون شیشه ایش فعال نیس فک کنم اینم از گرافیک باشه نه از رم

    • دوست عزیز اجرای ویندوز کافی نیست ! بلاخره باید 4 تا نرم افزار روش اجرا بشه یا نه ؟ شما یه آفیس 2007 روش اجرا کنن ببین سیستمت چه جوری ایست قلبی می کنه !!!

  • عالی بود ، فقط یه سوال اینکه فرمودید ٢ ram چهار گیگ بهتر از ١ ram هشت گیگه ، دلیش چیه ؟؟؟

  • سلام و خسته نباشید میگم به مدیران علم فردا میخواستم اگه بشه یه مطلبی در مورد رم های موبایل micro sd بزارید از نظر مارک سرعت خواندن نوشتن و… ممنون از سایت خوبتون

  • با عرض سلام من یک مادربورد قدیمی با مشخصات زیر دارم.رم اولیه 512 هستش دو تا رم دیگه که هرکدوم 256 هستش رو وقتی میذارم فقط 512 مگابایت رو نشون میده و این رمها مچ نمیشن باید چیکار کنم ؟آیا میشه سه تا رم رو کنار هم گذاشت؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.در ضمن این دو تا رم جداگانه کار میکنن.

    Supports FSB1066/800/533MHz processors and H-T Technology
    Supports Dual Channel DDR2 667 (DDR2 x 2 DIMM slots) and DDR400 (DDR x 2 DIMM slots

  • بسیار بسیار عالی بود ازتون ممنونم

  • با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون. من دو عدد رم یک گیگ کینگستون و پاتریوت DDR2 دارم که از همه نظر هم خوانی دارند (چک کردک) ولی باز هم یک گیگ رم من خوانده نمیشه. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    با سپاس

    • فکر کنم ویندوز شما 32 بیتی باشه درسته ؟؟؟؟

    • بله ویندوز 8 نسخه 32 بیتی هست.

    • مشخصات مموری در CPU-Z:
      Memory (RAM)
      Size2048 MB
      Type DDR2-800 – Single Channel
      Frequency 400 MHz (1:2)
      Timings 6-6-6-18
      Slot #1 ModuleKingston – 1024 MB (6400)
      Slot #2 ModulePatriot Memory – 1024 MB (6400)

  • با عرض سلام و خسته نباشید ، ممنون بابت ساتتون

    یه سوال داشتم
    اگر 2تا رم تایمینگشون فرق کنه بازم با هم کار میکنن ؟
    تایمینگشون چی میشه یعنی اگر یکی cas 9 با شه یکی دیگه cas 24
    وقتی روی مادر برد بزارمش با همین تایمینگ کار میکنن ؟ اصلا کار میکنن ؟؟
    بازم ممنون لطفا جوابمو بدین چون لازمش دارم

    • سلام مرسی
      معمولا رم ها خودشون رو با بدترینشرایط تطبیق میدن .
      تو بایوس هم می تونید تنظیم کنید که با چه تاخیر زمانی کار کنن .

    • یعنی هر کدومش با تایمینگ خودش کار میکنه ؟؟
      یا تایمینگ هر دو یکی میشه ؟
      اگه توی بایوس تایمینگ اونی که 24 هست رو 9 کنم چی میشه ؟؟؟
      مرسی

    • نه . اونی که قوی تره با ضعبفه سازگار میشه . یکی میشه
      بایوس تا یه حدی اجازه کم و زیاد کردن رو میده . باید تست کنید ببینید چی میشه . تهش برمیگردونید به حالت اولیه .

    • ممنون که وقت میزارید 😀

  • سلام

    تشکر و ممنون بابت اطلاعات جامع خوب مفید عالی زیاد جالب به درد بخور کامل و …

  • سوالم این هست که میتونم واسه ی این مادر بردم رم بالاتر از 4 بندازم مثلا سیستم رو بکنم 6 گیگ یا حتی 8 گیگ
    Gigabyte GA-P41T-D3

    http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3512&dl=1#sp

    • سلام
      فک میکنم جوابتون رو دادم
      به هر حال اینجور که تو سایت زده نمیشه 6 یا 8 بندازید .
      بازم باید تست بشه اما چیزی که تو سایت رسمی میزنه کاملا موثق هست .
      کنترلر رم روی مادربورد شما بیشتر از 4 گیگ رو ساپورت نمی کنه .

  • سلام من رم 8 گیگ دی دی ار 3 به قیمته 190 هزارتومن خریدم البته 9 ماهه بیش مارکش هم کروزیر هستش و ویندوز 8 استفاده و سی بی یو ای کریو 5 با گرافیگ 3 بعدی 4 گیگ گرفتم با کیس انودیا 250 تومن ایا بنظرتون برای کا در 15 ساعت خوبه با تشکر یا رم 16 بگیرم البته مادر بورد ایسوس تولید 2012 هستش با تشکر بنظر شما رمش رو عوض کنم چون از اخرین نرم افزارهای کار بردی بروزترین نرم افزارها استفاده میکنم والانه هم میخوام ویندوز 8.1 نصب کنم مشکلی بیش نمیادش ممنون .

    • سلام حمید جان
      رم 8 گیگ برای اجرای بسیاری از نرم افزار ها و بازی ها کفایت میکنه .
      پیشنهاد میکنم فعلا رم 16 نخرید . ائل تست کنید هروقت احساس کردید واقعا رم کم میارید دست به کار بشید .

  • خیلی باحالی مرسی

  • ابوالحسن بیننده 18 بهمن 1392

    مطالب بسیار آموزنده بود از همه مهمتر نحوه بیان برای فهماندن مطالب بود که خیلی قشنگ بود من خودم دانشجوی مهندسی نرم افزارم اما ظاهرا باید بریم شاگردی دانشجوهای مهندسی الکترونیک

  • با سلام آقا خسته نباشید عالی
    1 سوال داشتم من مادر بردم قدیمیه ( برای 4-5 سال پیش – p5KC) بعد رمم DDR3 1600 ولی مادر بوردم برای باس 1333 رو ساپورت می کرد بعد سالم بود تا من CPU عوض کردم ولی بعد تعویض CPU جالبه که دیگه کار نمیکرد با سیستمم ولی رم سالم بود چون با سی پی یو قبلیم راحت میومد بالا و لی نمیدونم چرا با این CPU نمیود بالا حالا خلاصه سرت و درد نیارم مجبور شدم رم مو عوض کنم و … البته نا گفته نماند که قبلش بنده بایس مادر بوردمو آبدیت کرده بودم و براش مشکلاتیش چیش آمده بود که آلبته درست شد ولی باز هم ایرادهای کوچکی داشت . خواستم نظرتون را در این رابطه بپرسم با تشکر . محمد . در ذمن Ram Coasair1600 بود

  • داداش گلم من رو راهنمایی میکنی قربونت برم البته اگه وقت کردی چون الان قصد خریدش رو ندارم

  • مثل همیشه عالی بود.ممنون از مطالب خوبتون.خسته نباشید اقای محمد رضا و ابراهیم

  • سلام محمدرضا دستت طلا مثل همیشه {انصافا تو نوشتت حس هست به آدم میچسبه}
    مادربرد من تو سایتش زده تا 1330 بعد نوشته آپ تا 4 گیگ {البته تا جایی که سوادم کشید} من الان دو دو گیگ دارم نمیتونم بکنمش 8 گیگ یا مثلا شش گیگ
    اسم مادربرد هم Gigabyte GA-P41T-D3

    این هم سایت مادربردم
    http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3512&dl=1#sp

    • داداش مین تا 4 گیگ ساپورت میکنه احتمالا برای گرافیک هم شیر میکنه نهایت از 4 گیگ ساپورت میکنه بقیه رم بلااستفاده میمونه

  • بسمه تعالی

    با سلام
    احتراماً از سایت بسیار عالی با محتوای دقیقش سپاسگزاری می‌کنم.
    توفیق، رفیق راهتـــــون
    أجرکم عندالله

  • توی انجمن های مختلف شنیدم

    • رحیم جان هیچ قطعه ایده الی در دنیا وجود نداره . شما خفن ترین ماشین دنیا رو هم که ببینی بالاخره یه مقدار صدا داره . حالا باز ببر پیش تعمیرکار نگاه کنه اما از نظر من طبیعیه .

  • آخه آقای امین زاده مدل بعضی از هارد های این لپ تاپ اینطور که شنیدم این هست:
    ST1000LM024 HN-M101MBB
    گفتن که هیج صدایی هم نمیده!!!
    موندم چیکا کنم؟
    شما یه z510 دسترسی تدارید شما هم یه تگاه بندازین؟ هرچی باشه شما بیشتر میدونید تو این زمینه
    ممنون میشم بخدا

  • کلی خیالمو راحت کردید. ولی ببخشیدا متوجه شدم که قسمت پایین سمت راست لپ تاپ (z510) هنگام کار با سیستم مدام صدای قیق قیق غیر ممتد میده. صداش بلند نیست ولی دائم هست. فکر میکنم از هاردش هست. هاردش ssd نداره و اینشو میدونم 1ترا و RPM 5400 هست. بنظرتون طبیعی هست؟
    مدل دقیق هارد z510 میخوام
    الان مدل دقیق هارد لپ تاپ خودم این هست:
    WDC WD10JPCX-24UE4T0
    این رو از تو task manager تو ویندوز 8 نگاه کردم
    درسته؟ باید این باشه؟
    یه دنیا دعا گوتون میشم کمکم کنید

  • سلام. یه سوال خیلی مهم دارم. من تازه لپ تاپ z510 خریدم با رم 8 گیگ. مگ نباید باس رم این لپ تاپ 1333 باشه؟ ولی طبق این برنامه cpu-z مقدار nb-frequency رو میزنه 798mhz
    توروخدا کمکم کنید گول نخورده باشم؟

    • سلام
      نه شما گول نخوردید .
      این برنامه فرکانس پایه رم رو میگه که در رم های ddr دو برابر میشه .
      1333 دو برابر شده فرکانس 666 مگاهرتز هست و 798 هم اگه دو برابر کنید به عدد 1600 می رسید .

  • واقعا سایته باحالی دارین من هر روز سر میزنم بهش

  • آقا دمت گرم
    پست مفید به این میگن

  • مرصاد قاسمی 04 بهمن 1392

    سلام من یه سیستم برا اورکلاک دارم جمع میکنم.
    برام قیمت هم مهم نیست چی بگیرم حتی اگه ایران نباشه کسی رو تو آلمان دارم که بگم برام بیاره.
    مشخصات:

    M.B : Gigabyte Z87X-OC FORSE

    CPU : Intel Core i7 4770K

    RAM : ?????????????????????????RAM

    VGA : Gigabyte GTX 770 Windforce 3X OC x2(دو تا گرافیک دارم میزارم میخوام از SLIاستفاده کنم)

    HDD+SSD : 2TB WD Cavir Black Sata3 +SP Volex 120GB

    Power : Grean GP1275B-OC

    Case : Grean X-7 Cougar

  • سلام میخواستم بدونم چه فرقی داره اگه یه رم 8 گیگی کینگستون بگبرم یا 2 تا رم 4 گیگی CROSAIR و اینکه برای بازی کردن کدوم عملکرد بهتری داره

    • سلام
      2 تا رم 4 بهتره ( لطفا پست ” dual channel چیست ” رو بخونید . )
      عملکرد سیستم به خیلی عوامل بستگی داره . باید مقایسه کنید . همین پست رو اگه با دقت بخونید متوجه میشید که چه فاکتورهایی مهمه .

  • فرهاد صادقی 01 بهمن 1392

    کامل ، دوستانه ، با اقتدار .
    علم فردا ! موفق باش ! این یک دستوره !!

  • سلام اقا محمد رضا من 2تا رم 2گیگ دارم میخوام به رم 8گیگ ارتقا بدم میشه لطفا بگید 2تا 2گیگ بخرم یا یه 4 گیگ امروز میخوام بگیرم اگه سریع جواب میدادید عالی میشد

    • سلام
      تو سرعت تون خیلی تاثیر نمیذاره . یه 4 بگیر

    • سلام از پاسخ شما ممنونم فقط ببخشید منظورتون رو از رو سرعت خیلی تاثیر نمیزاره متوجه نشدم اخه تو بازی ها یه کم لگ میزنه گفتم شاید با افزایش رم درست بشه .مشخصات سیستمم اینه mainboard:pa65_ud3_b3 cpu:cori5 2400 graphics:7770hd رمم هم 2عدد kingeston 2g که روی برنامه ای که شما فرمودید فرکانسش رو665.1 نشون میده البته روی خود رم 1333 نوشته و ddr3 استmax bandwidth:pc3-10700(667mhz .مادر بوردم هم daul channel حالا به نظر شما من چه رمی با چه مشخصاتی بگیرم جواب لازم رو بهم میده .در ضمن میدونم شاید اینجا جای مطرح کردن چنین سولاتی نباشه ولی لطفا این بار رو پاسخ بدید ببخشید با نوشته هام فضای سایتتون رو اشغال کردم .

    • منظورم از سرعت این بود که ” 4 تا رم 2 گیگ ” با ” 2 تا رم 2 گیگ و 1 رم 4 گیگ ” از نظر سرعت خیلی فرقی باهم ندارن . سخت نگیر .
      مارک کینگ استون بگیر که با هم مچ بشن . رم 4 کینگ فرکانس 1333 بگیر مشکلی پیش نمیاد .

    • فکرشم نمی کردم انقدر سریع جواب بگیرم .مرسی خیلی خیلی ممنون اقا محمد رضا

    • با عرض سلام مجدد خدمت اقا محمد رضا من رم 4 گیگ رو با باس 1333 اضافه کردم ولی سیستم به جای روشن شدن شدن پی در پی ریست میشه ایا به خاطر این هست که تعداد رم های من 3عدد است اخه تو یکی از سایت ها خوندم تعداد رم ها در منبوردهای dual channel باید زوج باشه یا اینکه منبوردم خرابه راستی رم 4 گیگ به صورت تکی در تک تک اسلات ها بدون مشکل کار میکنه به نظر شما اگه به جای 4 گیگ 2تا 2 گیگ بزارم که جمعا بشه 4تا 2گیگ مشکلم حل میشه لطف بزرگی میکنید اگر پاسخ دهید

  • مهدی کلانتری 27 دی 1392

    سلام مهندس
    کارت درسته
    فقط بگو اگه یه سیستم 8 گیگ رم لازم داره بهتره یه رم 8 گیگ بگیریم یا دو تا رم 4 گیگ

    ممنون

  • سلاااااام دوستان
    مررررررررررررررسی.من فقط دو روز بیشتر نیست که با سایت شما آشنا شدم ولی واقعا خوشحالم از آشنایی با این سایت.دوست ندارم وقت شما رو بگیرم ولی کم لطفیه اگه ازتون تشکر نکنم.مدام میگم معتاد سایت نشم آخه بطور پیوسته از یک مطلب به مطلب دیگه مراجعه میکنم بعد یاد مطلب اعتیادبه اینترنت و شبکه های اجتماعی میفتم…
    موفق و شاد باشید

    • سلام
      خیلی خوش اومدین ، شما لطف دارید .
      مطالعه مخصوصا در زمینه تکنولوژی با گشتن تو فیس بوک و شبکه های دیگه خیلی فرق داره .
      موفق باشید .

  • سلام.من تازه با علم فردا آشنا شدم
    یعنی از شما بهترم وجود داره من میگم عمــــــــــــرا پیداشه
    کارتون خیلی درسته مـــــــــرسی

  • ایمان 23 دی 1392

    از مفید . مفید تر بود. کاملا به روز و روان. ممنون

  • با سلام
    بسیار عالی بود.
    اما در مورد رم ddr نمیدونستم که اینقدر گرونه.
    من دو تا 256 دارم بردم برای فروش گفتند که دونه ای 8 تومن میخرن!.

  • امین زاده نام یکی از دوستای صمیمی منه . مهندس تموم شد دیگه رم ddr4 اومد . دیگه چی بخریم چی نخریم فایده نداره . هرچی پول بیشتر بدی آش بیشتری میخوری . مواظب باشیم کاسه از دستمون نیفته بشکنه .

  • عالی بود
    ممنون

  • ببخشید یه سوال برام پیش اومد من مادربورد خریدم نوشته استاندارد رم ها DDR3 800/1066/1333/1600/1800/2133

    و دارم سی پی یو Amd می گیرم نوشته ” پشتبانی از حافظه رم دو کاناله DDR3 با فرکانس 1866 مگاهرتز ”

    یعنی الان من الان 2 تا رم 4 گیگ بخرم با باس 2133 مشکلی پیش نمیاد ؟ چون سی پی یو زده فرکانس 1866 مگاهرتز!!

    و سوال آخر اگه رمی بگیرم باسش بین این 2تا نباشه مشکلی ایجاد می کنه ؟ چون گفتید اگه اینطور نباشه مادر بورد فقط دستور میده تا اون باسی که خودش دستور میده بکشه !

    ممنون میشم جواب بدید

    تشکر

    • از من میشنوی سی پی یو مارک amd نخر من چهار سال پیش amd خریدم الان یکی دوتا برنامه هست که میخوام روش نصب کنم نصب نمیشه و ارور سی پی یو میده ( ssse3 ارور)ولی همون برنامه رو با یکی از این سی پی یو های اینتل 5500 که این سی پی یو هم تقریبا هم سطح همون amd هست نصب کردم نصب شده در واقع اینو گفتم بدونی که سی پی یو های اینتل خیلی از نظر تکنولوژی از amd بالاتره به خاطر همینه که گرونترم هست سی پی یو های amd بعد از تقریبا چند ماه یکم از سرعتشون کم میشه نمیدونم چرا برای من که اینجوری بود و برای دوستامم همینجوری خلاصه سرتو درد نیارم اینتل بخر حالشو ببر

  • رضا نوروزی 22 دی 1392

    سلام
    ممنون از مقاله خوبت من فقط 5 درصد مطالب این مقاله رو بلد بودم و ازت ممنونم
    یه سوالی به ذهنم رسیده اونم اینکه روی مادربورد اسلات ها به رنگهای مختلفی دیده می شن مثلا مادربورد من که برای شرکت گیگابایته (مدل Gigabyte EP41T-UD3L) دو تا اسلات زرد و دو تا اسلات آبی داره که به صورت یک در میون هم هست یعنی اسلات آبی و یه اسلات زرد. می خواستم ببینم این دو اسلات چه فرقی دارن و چرا رنگشون فرق می کنه

  • فرهاد 21 دی 1392

    به جان خودم یکی از بهترین مطالبی بود که طی ماه های اخیر در محیط مجازی خونده بودم
    واقعا دستتون درد نکنه

    :-*

  • فريبا 21 دی 1392

    فرض کنید یه آپارتمان ۱۰۰ واحده داریم ( می دونم خیلی بزرگ و غیر قابل باوره اما تخیل که کنتور نمی ندازه ، تصور کنید دیگه ).
    آقا محمد رضا جون، آپارنمان 100 واحدی کجاش غیرقابل باوره؟! آپارتمان خواهرم یه مجتمع 120 واحدیه.

  • باسلام و خسته نباشید خدمت استاد
    اگه دو نوع رم همنام وبا سرعت یکسان داشته باشیم ولی با ظرفیت متفاوت،مشکلی ایجاد نمیکنه؟

  • باسلام ونهایت تشکر بسیارعالی بود مطالب ونکاتی که بیان نمودید بسیارضروری وموردنیاز وکاربردی بود دستتون دردنکنه یک دنیاممنونم

  • مهدی باقری 20 دی 1392

    سلام و خسته نباشید
    شما گفتید که در سیستم های 32 بیتی بیشتر از 3.5 گیگ پشتیبانی نمیشود
    البته PC من 4 گیگ رم دارد و 32 بیتی است واز 3.12 آن استفاده میکند
    البته 64 بیتی نیز نصب کردم ولی بعضی از نرم افزارها روش نصب تمیشد و ارور میداد و میگفت که باید از ویندوز 32 بیتی استفاده کنی
    از چند تا مغازه کامپیوتری سوال کردم گفتند که در ایران 32 بیتی بیشتر کاربرد دارد
    آیا راه حلی وجود دارد یا اینکه دو تا ویندوز 7 نصب کرد که یکی 32 بیتی و دیگری 64 بیتی باشد
    با توجه به اینکه در 64 بیتی کارایی و عملکرد بهتر است.
    با تشکر

  • مرتضی 20 دی 1392

    سلام مهندس و درود بر شما دمتون گرم سایت شما حرف نداره راستی دو تا از همکاراتون کجا رفتن ؟ خیلی وقت بود نیومده بودم رو سایت شما چند ساعته دارم تلافی اون موقعه ای که نبودم رو در میارم با اجازه شما دستور فهمیدن مقدار رم توی لینوکس رو عنوان میکنم
    free -m مقدار رو به مگا بایت نمایش میده
    root@debian:/home/mori# free -m
    total used free shared buffers cached
    Mem: 7910 1454 6456 0 51 591

    free -g مقدار رو به گیگا بایت نمایش میده
    root@debian:/home/mori# free -g
    total used free shared buffers cached
    Mem: 7 1 6 0 0 0
    با این کامند هم میشه اطلاعات بیشتری بدست آورد
    cat /proc/meminfo

    با سپاس از مهندس های عزیزی که این سایت رو راه اندازی کردن

  • سلام

    از اینکه سعی میکنید علمتون رو به دیگران هم یاد بدید جدا جای قدردانی داره .کاری که خیلی از ایرانی ها انجام نمیدن یا درست انجام نمیدن.ممنون که برای دیگران وقت میذارید.

  • فرزاد 20 دی 1392

    یه نکته ای رو درست اشاره نکردید. برای ارتقا رم، باید به محدودیت های مادربورد هم توجه بشه. لپ تاپی که تا 6GB رم DDR3 ساپورت میکنه رو بالاتر رو جواب نمیده!

  • میشه اگر روی سیستم 2تا رم 128 ددر 1 هست یک رم 256 یا 512 در کنار اون نصب کرد یا باید مثل قبلی 128 باشه یه چیزه دیگه من شنیدم که دوتا رم بصورت یک در میان بهتره تا اینکه در دو اصلات کنار هم

  • سلام

    kingston درست هست و آخرش e ندارد.

    ممنونم

    http://www.kingston.com/us/

  • علیرضا صفری 19 دی 1392

    سلام
    توی متن یه اشکالی وجود داره،من با وجود اینکه متن را خوندم و استفاده ی زیادی هم از متنتون بردم لازم دونستم که این اشکال نیز برطرف بشه
    یه لحظه به این جملتون دقت بکنید
    “قبلا هم گفتم که سرعت پردازش اطلاعات دیجیتال در پردازنده ، رم و کارت گرافیک در واقع همون فرکانس کاری اونهاست . فرکانس بیشتر یعنی کلاک پالس بیشتر و کلاک پالس بیشتر ه یعنی سرعت پردازش بیشتر”

    این جمله اشتباهه
    اولا طبق رابطه T=1/f پس هرچقدر فرکانس بیشتر باشه کلاک پالس کوچیکتره
    ثانیا اگه ما کلاک پالس بزرگی داشته باشیم سرعتمون کم میشه چون هر بایت از اطلاعات توی زمان بیشتری پردازش میشه
    کلاک پالس کوچیکتر یعنی زمان کمتر برای پردازش اطلاعات و یعنی سرعت بیشتر
    بابت متنتون خیلی ممنون
    ببخشید اگه جسارتی کردم

    • سلام
      علیرضا جان
      فکر میکنم شما زمان تناوب ( T ) رو با تعداد کلاک پالس اشتباه گرفتید . من گفتم کلاک پالس بیشتر ، نگفتم زمان تناوب بیشتر . حرف شما همون حرف منه با این تفاوت که شما کلاک پالس رو به جای زمان تناوب به کار بردید . یه مقدار بیشتر دقت کنید متوجه عرض بنده میشید . در هر صورت ممنون از وقتی که برای خوندن مطلب گذاشتید .

  • آرمان 19 دی 1392

    چه عجب
    بعد از مدتها یه پست دیدیم درباره PC
    داشتیم دلسرد می شدیم
    منتظر مقالات خوبتون درباره بقیه قطعات سیستم هستیم
    مثلا درباره مادربورد فکر نکنم تا حالا مطلبی نوشته باشید
    تشکرات فراوان

  • مثل همیشه کامل و عالی . ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

  • Ali_Kamali 19 دی 1392

    بادرود
    استادبسیارخوب وکامل بود.براتون دعامیکنم.موفق وپیــــــــــــــــــــــــــــــــــــروزباشید.
    ولی ندونستم چرارم512mbازرم2gbگرانتره.پس اگه من دوعددرم512رابفروشم میتونم یک رم4gbبخرم.تازه مقداری هم اضافه میاید… بدرود

    • سلام
      علی جان متن رو با دقت نخوندی
      رم 512 از نوع DDR گرون تر از رم 2 گیگ از نوع DDR3 یا DDR2 هست . چون خیلی کم پیدا میشه .

  • مهندس
    قربون دستت
    من میخوام رم بخرم
    مطمئنا از این اطلاعات خیلی مفیدت استفاده میکنم
    بازهم تشکر

  • بسیار عالی و مفید بود
    فقط یه سوال وقتی برنامه gpuz را باز میکنم اسلوت 1 نوشته هیوندایی و اسلوت 3 را نوشته سامسونگ یعنی مارک رمم فرق میکنه لپ تاپم k45 است باید چیکار کنم حالا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سرعت لپتاپم هم یه کمی کم هست از وقتی که خریدم

  • سلام .
    عالی ، روان و مفید مثل همیشه

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا