بستن فهرست

فرق CCU و ICU ؟ کاربرد آی سی یو و سی سی یو

تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۰

سی سی یو و آی سی یو دو تا عبارت پرکاربرد در دنیای پزشکی هستن . قطعا شنیدین که میگن فلانی رو آوردن تو آی سی یو یا فلانی رو بردن سی سی یو . خیلی از ما تصور اشتباهی از سی سی یو و آی سی یو داریم و فکر میکنیم سی سی یو خطرناک تر از آی سی یو هستش . در صورتی که این دو تا از نظر کاربرد با هم تفاوت دارن و جفتشون خطرناک هستن ، فقط نوع بیمار ها متفاوته ! کاربردشون فرق میکنه .

تفاوت CCU و ICU

تفاوت CCU و ICU

خب ، حالا بریم ببینیم این ICU و CCU مخفف چه واژه هایی هستن و اصن معنی شون چیه .

آی سی یو ICU چیه ؟

ICU مخفف عبارت intensive care unit هستش به معنی بخش مراقبت های ویژه . واژه intensive یعنی شدید اما خب تو فارسی ویژه معنیش کردن چون قشنگ تره و شاید قابل فهم تر .  همونطور که از اسمش هم مشخصه ، آی سی یو برای نگهداری و مراقبت از بیمارانی هستش که شرایط ویژه دارن . مثلا طرف نفسش بالا نمیاد ، یا عمل جراحی سختی کرده یا سوختگی شدید داشته یا شوک عفونی داره و از این مدل مشکلات . یعنی حال بیمار به گونه ایه که باید به طور مداوم چک بشه و پرستار بالا سرش باشه . به طور خلاصه به شکل ویژه ازش مراقبت بشه .

آی سی یو ICU چیست ؟

آی سی یو ICU از نمای نزدیک

معمولا توی ICU ، بهترین و خبره ترین پزشکان رو میذارن . بهترین وسایل و تجهیزات پزشکی رو میذارن چون بحث مرگ و زندگی افراد وسطه .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

سی سی یو CCU چیه ؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر در انسان ها بخاط مشکلات قلبی عروقی است . به همین دلیل در بعضی از بیمارستان ها ، بخش های ویژه ای رو مخصوص بیماران قلبی عروقی در نظر گرفتن و اسمشو گذاشتن سی سی یو . CCU مخفف Coronary Care Unit و یا Cardiac Care Unit هستش به معنی بخش مراقبت قلبی .

بخش مراقبت ویژه بیماران قلبی رو معمولا در بیمارستان های بزرگ و مخصوصا در بیمارستان هایی که جراحی قلب انجام میدن میتونید ببینید .

سی سی یو CCU چیست ؟

سی سی یو CCU از نمای نزدیک

پس همونطور که توضیح دادم CCU و ICU برای مراقبت های ویژه از بیماران طراحی شدن . آی سی یو برای بیماران اورژانسی و سی سی یو برای بیماران قلبی . البته یه نکته رو هم داخل پرانتز بگم ، تو بعضی کشورها یا بیمارستان ها به آی سی یو ، سی سی یو هم میگن . اما اینجا منظورشون از CCU در واقع Critical Care Unit هستش یعنی بخش مراقبت های بحرانی یا اورژانسی . در واقع منظورشون همون ICU هستش . اما اون سی سی یو معروفه ، همونه که گفتم برای بیماران قلبی استفاده میشه

فرق سی سی یو CCU و آی سی یو ICU چیه ؟

خیلی خلاصه بخوام بگم اینجوری میشه که آی سی یو بخش مراقبت های ویژه است ، حالا سی سی یو ، همون آی سی یوی قلبه ! یعنی بخش مراقبت های ویژه بیماران قلبی . قلب یه عضو خیلی حساس و حیاتیه و اگه کار نکنه یا بد کار کنه بیمار جونشو از دست میده ، بخاطر همین یه بخش مخصوص قلب و عروق درست کردن اسمش رو گذاشتن CCU . اگه بخوام جور دیگه ای توضیح بدم اینجوری میشه که CCU زیرمجموعه ای از ICU هستش . یعنی بخش CCU توی بخش ICU قرار داره .

این سوال که ICU خطرناک تره یا CCU ، سوال درستی نیست چون این دوتا ربطی به هم ندارن . ICU واسه بیماران و شرایط ویژه است مثل تنگی نفس و عفونت زیاد و تصادف ناجور و … و CCU هم برای مراقبت از بیماران قلبیه مثل حمله و سکته قلبی و گرفتگی عروق و … همین . کنجکاو باشید !

در ضمن دوره زبان انگلیسی علم فردا رو هم تهیه کنید ، زندگی با دونستن انگلیسی خیلی متفاوته !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • کرونا چیست ؟ کرونا ویروس با بدن چکار میکنه ؟کرونا چیه ؟ این ویروس عجیب و غریب چه کاری با بدن انجام میده که مردم انقدر ازش میترسند ؟ تو این پست میخوام اطلاعاتی در مورد کرونا بدم که کمتر بهش پرداخته شده ، به همین دلیل از گفتن بدیهیات و مسائلی که زیاد مطرح شده ، خودداری میکنم…
  • 13 شخصیت مهم دنیای تکنولوژی که در سال 2011 فوت کردند  من مطمئنم که بعد از خواندن عنوان این پست سریعا به یاد مرحوم عمو استیو افتادید . اما سال 2011 سال خوبی برای دنیای تکنولوژی نبود چرا که 12 نفر دیگر غیر از استیو جابز دار فانی را وداع گفتند . افرادی که جزء پیشگامان تکنولوژی بودند ، از…
  • تاندربولت چیست ؟ تشریح تکنولوژی تاندربولت Thunderboltتاندربولت یا دقیق تر ثاندربولت یک رابط سخت افزاری برای انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالاست . شاید اسم این تکنولوژی رو شنیده باشید اما چیزی ازش ندونید . پس تا انتهای پست با من همراه باشید تا ببینیم این تاندربولت چیه و از کجا اومده و قراره چکار کنه…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

22 دیدگاه

  • سلام
    از لحاظ نوشتاری فرق icu با CCU خوب تعریف شده متشکرم
    اما از لحاظ تجربی زمین تا آسمان فرق میکنه کسایی که تجربه بیدار شدن تو ICU دارن خیلی متفاوت تر از بحث نوشتاری است
    ایشالا سلامت باشید و تجربه نکنید
    چون عوارض بدی داره

  • دانیال جعفری 03 آذر 1400

    به شخصه سپاسگذارم از شما دوستان “علم فردایی” دانا و آگاه, که همیشه به صورت اصولی و جامع به موضوعات مختلف می‌پردازید و از همه مهم‌تر به معنا و مفهوم درست واژگان انگلیسی توجه ویژه دارید که این برای من حداقل بسیار مهمه. همینطور جا داره اشاره کنم که شما جزو معدود افراد فعال در زمینه تولید محتوای آموزشی هستید که به طور ساده اما حرفه‌ای اطلاعات معتبر رو در اختیار ما میذارید.
    برای شما دوستان عزیز آقایان, محمد‌رضا امین زاده و ابراهیم درویش و همچنین دیگر اعضا گروه, آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که بیش از پیش پرقدرت به راهتون ادامه بدید.

  • علیرضا 30 مهر 1400

    چند وخت پیش دیدم که وب سایت کلوب بعد از شونزده هفده سال داره تعطیل میشه.اون قدیما با نت دیال اپ مسنجر اجتماعی بود واسه خودش.
    شمام تو علم فردا یه مدتی نبودین . کم تر فعال بودین .خلاصه نگران بودیم . بلاخره علم فردا هم 10 سال از ایجاد شدنش میگذره . جزوی از خاطرات خیلی از ماها شدین .

    امیدوارم که هم سایتتون هم خودتون همیشه برقرار باشین.

  • حمیدرضا 23 مرداد 1400

    واقعا حیف علم فردا با این سابقه طولانی و این محبوبیت که انقدر غیر فعال باشه. اگه وقت نمی کنید من حاضرم هر روز بیام اخبار علم و تکنولوژی رو از سایتای خارجی ترجمه کنم بنویسم براتون، تجربه هم دارم.

  • کاربردشون فرق می کند یا نمی کند؟ اشتباه تایپی هست یا نه واقعا همین «فرق می کند» درست هست؟

  • عالی و مفید
    سپاس از زحمات گران قدرتون..

  • بهنام 25 تیر 1400

    سلام ممنون
    لطفا بیشتر پست بگذارید دلتنگتون بودیم

  • من خیلی از اطلاعاتم رو مدیون این سایت هستم
    فوق العاده تمیز و کامل توضیح میدید
    خدا خیرتون بده

  • هر چند وقت یکبار سایتتون رو چک میکردم که ببینم مطلب جدید گذاشتید یا نه … بالاخره روز موعود فرا رسید متشکرم مطالبتون خیلی مفیده.

  • سلام ای جانم مطلب جدید گذاشتید دمتون گرم دلم برای شما تنگ شده بود شما خیلی خوب هستید همیشه موفق و سلامت باشید.

  • «علم فردا» تبلور یه اندیشه درسته چون ابراهیم درویش و محمدرضا امین‌زاده کاردرستن.
    افراد زیادی، مخصوصا امروز، در نت فارسی فعالیت می‌کنن اما همچنان «علم فردا» برای من متمایزه و خاصیت خودشو داره.
    البته نسبت به گذشته در سایت کمتر فعالیت می‌کنید که حتما بی‌ تدبیری نیست. به هر حال خوبه که در اینستاگرام فعال هستید و علم فردا شاخه تر و تازه‌تری زده.
    درود بر شما که به رشد دانایی مخاطبتون اهمیت می‌دید و به این شیوه به مردم خدمت می‌کنید.
    «عبادت به جز خدمت خلق نیست
    به تسبیح و سجاده و دلق نیست»

  • امیراحمد 18 تیر 1400

    به به دلتنگ علم فردا بودیم زیااااد? مطلب عالی?
    خسته نباشید آقای امین زاده

  • Elmfarda is back?

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا