بستن فهرست

شرکت های سازنده تو سال 2013 همشون شبیه به هم شدن ، همه شرکت های سازنده دنیا فهمیدن از چه ابعادی باید وارد تفکرات تجاری و همچنین نحوه خرید شما بشن و خلاصه همشون دیگه می دونن که با احساسات شما چجوری بازی کنن که منجر به فروش محصولات بیشتر بشه . در این بین چند تا مسئله هم هست که بد نیست بدونید ، این مسائل خیلی تو خرید شما تاثیرگذار نیستن چون تجربه نشون داده مردم موقع خرید دیگه خیلی به این مسائل ریز توجه نمی کنن و شرکت های سازنده هم این مسئله رو بهتر از ما می دونن . حالا بریم ببینیم شرکت های سازنده سخت افزاری چه چیزهایی رو با کمی اغراق به خورد مردم میدن

1 – شرکت های سازنده حافظه قابل دسترس رو تبلیغ نمی کنن

 

تبلیغ غلط شرکت های سازنده برای حافظه قابل دسترس

تبلیغ غلط شرکت های سازنده برای حافظه قابل دسترس

کاری که شرکت های سازنده سخت افزاری می کنن اینه که هیچ وقت دستگاه خودشون رو به همراه فضای قابل دسترس برای شما تبلیغ نمی کنن . مثلا دستگاهی مثل تبلت سرفیس پرو که حافظه 64 گیگابایتی داره رو با همون عنوان 64 گیگابایتی تبلیغ می کنن ، و یا مثلا دستگاه گلکسی اس 4 با حافظه 16 گیگابایت همون 16 گیگا بایت تبلیغ میشه در صورتی که واقعیت چیز دیگه ای هست . واقعیت اینه که بخشی از این فضای 64 گیگ یا 16 گیگ برای نگهداری سیستم عامل و اپلیکیشن های پیش فرض و از قبل نصب شده استفاده میشه . در تبلت سرفیس پرو 64 گیگابایتی فقط 28 گیگابایت به گفته خود مایکروسافت در دسترس مصرف کننده که شما باشی هست . یعنی 36 گیگ از 64 گیگ ، برای نگهداری ویندوز و دیگر برنامه ها توسط موجودات ناشناخته خورده شده .

در تبلت ipad با حافظه 64 گیگ حدود 57 گیگ برای مصرف کننده باقی مونده . پس واقعا انصاف نیست که تبلت سرفیس پرو 64 گیگا بایتی رو از نظر مقدار حافظه با تبلت آیپد 64 گیگابایتی مقایسه کنیم . اما واقعیت اینه که اگه شما این مسئله رو ندونید پیش خودتون می گید جفتشون 64 گیگ حافظه دارن و میرید سراغ فاکتورهای دیگه برای مقایسه . پس حواستون به شرکت های سازنده سخت افزاری باشه .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

 2 – شرکت های سازنده گیگابایت رو جور دیگه بیان میکنن

 

تفاوت ویندوز و شرکت های سازنده بر سر حجم حافظه

تفاوت ویندوز و شرکت های سازنده بر سر حجم حافظه

قطعا برای شما هم پیش اومده که فلش 8 گیگ رو زدید به کامپیوتر و 7.45 گیگابایت فضا در اختیار داشتید . همچنین اگه یه هارد اکسترنال 500 گیگ رو به کامپیوترتون وصل کنید می بینید که حدود 465 گیگابایت در اختیار دارید . این مسئله به تفاوت برخورد سیستم عامل ویندوز و شرکت های سازنده سخت افزاری با ” گیگا بایت ” بر میگرده . ویندوز 1 کیلو بایت رو  معادل 1024 بایت در نظر میگیره در حالی که شرکت های سازنده سخت افزاری 1 کیلو بایت رو 1000 بایت فرض می کنن . ویندوز هم که زبون نمی فهمه نرم افزاره دیگه . فرمول محاسبه مقدار واقعی حافظه ای که در اختیار دارید اینجوریه :

حجم واقعی = مقدار حافظه تقسیم بر 3 تا 1024 . البته این برای گیگابایته . واسه مگابایت باید تقسیم بر 2 تا 1024 کنید . مثلا 500 گیگ میشه : 500,000,000,000 تقسیم بر 1024 * 1024 * 1024  که میشه 465 گیگابایت .

3 – اغراق شرکت های سازنده در تبلیغات صفحه نمایش

 

نمایشگر رتینا - اغراق شرکت اپل

نمایشگر رتینا – اغراق شرکت اپل

 

رتینا عبارتیه که شرکت اپل در مورد نمایشگر های محصولات خودش مثل مک بوک ، آیپد و آیفون به کار برده و به نوعی انحصاری شرکت اپل به شمار میره . هر کی ندونه و تبلیغات شرکت اپل رو ببینه فکر میکنه که فقط اپل می تونه تکنولوژی رتینا رو در محصولات خودش به کار ببره و بقیه شرکت های سازنده این وسط هیچ کاره اند ، در حالیکه حتی شرکت های دیگه شاید نمایشگر های خیلی باکیفیت تر از اپل رو تولید می کنن ولی به خاطر نوع تبلیغات اپل ، زیر دست و پا له میشن . رتینا عبارتی است که اپل برای نشون دادن کیفیت نمایشگرهای محصولات خودش مطرح کرده تا در اذهان عمومی موندگار بشه . در مورد شرکت های سازنده دیگه هم این مسئله صدق میکنه ، اونها هم از اصطلاحاتی استفاده می کنن که مردم فکر کنن فقط اونا می تونن این کار رو انجام بدن . خدا از سر تقصیراتشون بگذره که همش به فکر گمراه کردن و فریب دادن مردم هستن !

4 – ترغیب شرکت های سازنده برای خرید کابل های گران قیمت

ترغیب شرکت های سازنده کابل به خرید کابل گران

ترغیب شرکت های سازنده کابل به خرید کابل گران

ببینید وقتی صحبت از دنیای دیجیتال میشه یعنی صفر و یک ، یعنی خاموش و روشن یعنی یا هست یا نیست . سیم هایی که وظیفه انتقال اطلاعات به صورت دیجیتال رو دارن مثل کابل HDMI ، اطلاعات رو به صورت صفر و یک انتقال میدن . در اینجور موارد ، کیفیت کابل در کیفیت تصویر خیلی مهم نیست . شاید ضخامت کابل و عناصر دیگه در عمر خود کابل تاثیر داشته باشه اما در کیفیت صوت و یا تصویر نه . وقتی کابل HDMI تصویر رو منتقل می کنه یعنی اطلاعات که همون 0 و 1 هستن دارن جابجا میشن . وقتی می تونیم بگیم کابل معیوب هست که تصویر یا صدا نداشته باشیم . پس کابل گرون قیمت در کیفیت صوت و تصویر دیجیتال تاثیر نداره .

تفاوت کابل ارزون و گرون بیشتر در سیستمهای آنالوگ معنی پیدا میکنه که دامنه سیگنال ها می تونه کم و زیاد بشه .

5 – شرکت های سازنده ، نمایشگر رو با فضای قابل نمایش تبلیغ نمی کنن

ترفند شرکت های سازنده در تبلیغ سایز نمایشگر

ترفند شرکت های سازنده در تبلیغ سایز نمایشگر

قطعا الان دیگه با واحد اینچ آشنا هستید . اگرم نیستید بدونید که اینچ ( Inch ) واحدی برای بیان کردن فاصله است مثل متر یا سانتی متر . هر 2.5 سانتی متر میشه 1 اینچ . اگه مانیتور رو یک مستطیل محسوب کنیم ، قطر این مستطیل ( انتهای سمت چپ پایین تا انتهای سمت راست بالا ) رو اندازه میگیرن و به اینچ بیان می کنن . مانیتور شما چند اینچه ؟ اگه 19 اینچه باید بگم که اینطور نیست چون مانیتور شما واقعا 19 اینچه اما نمایشگر اون 18.5 اینچ هست . در واقع شرکت های سازنده سخت افزار اندازه نمایشگر ( منظور ناحیه قابل دیدن ) رو نمی گن بلکه قاب مانیتور رو هم میگن .

6 – استفاده شرکت های سازنده سخت افزاری از عبارت Wifi-Ready

درج wifi-ready یکی دیگر از حقه های شرکت های سازنده

درج wifi-ready یکی دیگر از حقه های شرکت های سازنده

قبل از اینکه ادامه ش رو بخونید می تونید بگید اگه رو یه دستگاه الکترونیکی مثل پخش کننده بلوری و یا یک تلویزیون هوشمند عبارت Wifi Ready رو ببینید چه فکری میاد سراغتون ؟ معلومه اگه معنی و مفهوم عبارت Wifi Ready رو ندونید فکر میکنید که یعنی می تونید با اون دستگاه از طریق وای فای به اینترنت وصل شید . این تفکر درسته اما واسه اینکه این تفکر در عمل هم درست باشه باید یه هزینه ناقابل متقبل بشین تا دانگل سخت افزاری که به پورت USB دستگاه مذکور وصل میشه رو بخرید تا بتونید با وای فای کانکت بشید . پس عبارت Wifi Ready یعنی اینکه شما به یه دستگاه دیگه برای اتصال به شبکه وای فای احتیاج دارید . عجب !! این مورد رو خود من هم شگفت زده شدم واقعا .

7 – استفاده شرکت های سازنده از عبارت 4G

درج المان 4G روی گوشی - حقه ای دیگر از شرکت های سازنده

درج المان 4G روی گوشی – حقه ای دیگر از شرکت های سازنده

این یه مورد رو من نمی تونم نظر دقیقی بدم چون نه باشبکه 4G کار کردم نه شرکت AT&T تو کشور ما شعبه داره که برم بپرسم اما میگن که نسل چهارم ارتباطات مخابراتی در واقع همون نسل سوم هست که ارتقا داده شده ! شرکت اپل اعتراف کرده که شرکت AT&T ازش خواسته تا تو تبلیغاتش از عبارت 4G استفاده کنه . کاربران آیفون بعد از آپدیت کردن گوشی خودشون به سیستم عامل iOS 5.1 متوجه تغییر خاصی نشدن و فقط دیدن که بالای گوشی بفل آیکون آنتن ، عبارت 3G به 4G تغییر نام داده . حالا راست و دروغش پای دشمن !

8 – تبلیغ غیر واقعی عمر باتری توسط شرکت های سازنده

البته این مورد خیلی شدید نیست اما به هر حال وجود داره . ببینید منظور از عمر باتری این نیست که چند سال عمر میکنه تا بمیره . منظور از عمر باتری یا Battery Life اینه که با یک بار شارژ کامل باتری چند ساعت می تونه دستگاهی مثل تبلت و یا لپ تاپ رو روشن نگه داره . این مقدار توسط شرکت های سازنده سخت افزار در کاتالوگ محصول و یا در وب سایت رسمی شون قابل مشاهدست . اما مشکل اینجاست که عمر باتری محصولات مختلف توسط شرکت های سازنده خیلی خوشبینانه و در حالت کلی بیان میشه در حالیکه عمر باتری به خیلی عوامل دیگه بستگی داره . مثلا نور صفحه نمایش ، دمای محیط ، تنظیمات صدا و کلی چیز دیگه که پیشنهاد می کنم دو مطلبی که قبلا نوشتم رو بخونید تا بدونید چه عواملی می تونه تو عمر باتری تاثیر گذار باشه .

۷ توصیه برای افزایش عمر باتری موبایل

۱۰ نکته برای افزایش طول عمر باتری ipad

امیدوارم بعد از خوندن این پست بیشتر حواستون رو جمع کنید تا کمتر اسیر حرف های بعضا ترغیب کننده شرکت های سازنده سخت افزار بشید مگر اینکه واقعا خلافش ثابت شه . اگه شما هم می تونید نکته ای به این پست اضافه کنید خب چرا مانیتور رو خیره خیره نگاه می کنید ؟!

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • Maestro ، کنترل اشتها و کاهش وزن اتوماتیکخدا نیاره روزایی رو که انسان بخواد کنترل احساسات و علایق خودشو رو به ابزار و گجت ها و دستگاه های هوشمند بسپاره ، با این کار هم اختیار ذاتی انسان زیر سوال میره و هم زندگی مصنوعی میشه . اما محققان به دو دلیل این کار رو می کنن…
  • شرکت Rovio یک میلیارد دانلود پرندگان خشمگین را جشن گرفت    بازی پرندگان خشمگین دیگه نیازی به تعریف و توضیح اضافه نداره و به قدری این بازی جذاب طراحی شده که در عرض چند ماه همه در کل دنیا اونو شناختند و دانلود کردند . به طوریکه تعداد دانلود این بازی زیبا به 1 میلیارد رسید . این آمار…
  • تایزن Tizen در تلویزیون های هوشمند 2015 سامسونگدر اولین روز سال ۲۰۱۵  شرکت سامسونگ در بلاگ رسمیش اعلام کرد که تلویزیون های هوشمند سال ۲۰۱۵ شرکت سامسونگ مبتنی بر سیستم عامل تایزن Tizen خواهند بود . به نظر میاد که سامسونگ دیگه دوس نداره به گوگل وابستگی داشته باشه . سیستم عامل تایزن Tizen یک سیستم عامل متن…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

11 دیدگاه

  • ما در مورد منابع فارسی زبان صحبت می کنیم
    بیزینس خارجی ها به ما ربطی نداره ضربه ای هم از اینکار نمی خورن دوست عزیز

  • دمت گرم مهندس واقعا زیباگفتی مال من اس فورمینی هست حافظی داخلیش۸ولی۵گیگ خودسیستم عامل و۳گیگ خالیه
    مهندس جون میخواستم بدونم واقعا میشه اینترنت ایرانسل رو رایگان کرده الان جدیدترین خبراینه اگه واقعیت داره لطفا روشش رو برام ایمیل کن باتوضیح

  • بسیار آموزنده و جالب بود …

  • محمدرضا 27 آبان 1392

    جالب بود، مخصوصا قسمت مانیتور، ممنون

  • در مورد اون فضای ذخیره سازی من مطمئن نیستم که فقط به جای 1024 از 1000 استفاده می کنم چون در این صورت باید همیشه مقدار هارد یک ترا یکسان باشه و لی هر هارد یک ترا چند گیگی اختلاف با هم دارن
    در مورد کایل ها هم با توجه به نویز و اینا میشه گفت بعضی کابل ها از دیگری برتری دارن و سرعت انتقال در بعضی کارها به شدت مهمه ، همین مبحث خطایابی در شبکه خودش در نوع کابل تاثیر گذاره

    در مورد فناوری نسل چهارم هم منم فقط مثل شما شنیدم که اسپریت برای کاربران s4 سرویس آی مکس ارئه میده ولی چطوری هست یا راست و دروغش رو نمیدونم

    بابت مطلبتون ممنونم
    موفق باشید

  • saba tehrani 25 آبان 1392

    khili khili saytetooooooooooooooooooon aliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hast dosesh daram 🙂

  • خیلی مطلب خوبی بود. در ادامه به جای خیره خیره نگاه کردن نکته ای چند می گویم ( 😀 ) …:

    – در برخی موارد ثابت نگه داشتن اکثر قطعات سخت افزاری، و تولید همان دستگاه با ظاهری جدید و یا سیستم عامل جدید! قطعا شما بین این دو گوشی تولیدی، دومی را انتخاب میکنید! که حتی ممکنه دوربین بیشتر یا… هم داشته باشه. ولی ((عملا)) گوشی دوم غیرقابل استفاده و اصلا نمیتونید با آن استفاده ی روزمره هم انجام بدید!!!
    مثال: Sony-Ericsson XPERIA X2 با قطعات سخت افزاری یکسان با XPERIA X1 ولی دوربین از 3.2 به 8.0 ارتقا یافت و ویندوز موبایل(با تریدمارک WM، نه WP) به آخرین ورژن آن یعنی 6.5.3.2 ولی آن سخت افزار کشش این سیستم را نداشت و تمام فروش بسیار بالای جهانی این مدل یک فاجعه در قالبی زیبا بود که معمولا بعد از مدتی این گوشی یکی از IC هاش میسوزه و تعمیر هم نمیشه کرد به هیچ وجه و راهی زباله دان میشود…

    – حافظه ی رم ممکنه تو دوتا مدل موبایل یکی باشه، ولی چون سیستم عامل فرق داره، مقداری از رم که به صورت دیفالت پره ممکنه خیلی فرق کنه بین این دو…

    – خیلی از گوشی های دو سیم کارته، که در قابلیت هایش، درج میشود 3G، دو سیم به صورت همزمان ساپورت نمیکنند…

    – گوشی های دو سیمکارته برخی به صورت همزمانِ همزمان نیست، ولی در هرصورت درج میشود همزمان. که شما از روی مشخصات فکر میکنید خب این دوتا گوشی از این لحاظ برابرند. برای مثال، خیلی از گوشی های دو سیم-همزمان نوکیا وقتی از یک سیمکارت استفاده میشود، دیگری از دسترس خارج میشود، که خیلی اوقات خود مشتری هم خودشو گول میزنه میگه مگه میشه با دوتا سیمکارت با هم صحبت کرد؟؟؟، که این حرف کاملا ابتداییه، مگه الان موبایل ها فقط در حد تلفن باسیم هستند که هدف فقط تماس صوتی باهاش باشه؟؟!!! واسه خدمات دیگه هم به پوشش شبکه نیاز دارید!!! ولی خیلی از مدل های سامسونگ به صورت کاملا همزمان پشتیبانی بدون خارج از دسترس رفتن تولید شده.

    – مثل مورد اولی ک گفتم، اینو هم بگم که هم اکنون مدل هایی تولید میشود با قابلیت نرم افزاری یا دوربین یا قابلیت های سخت افزاری اضافه تر، که فقط چشم شما را پر کند، ولی از لحاظ کیفیتی عملا یا بی استفاده و یا اعصاب-خوردکن هستند، زیرا قطعات سخت افزاری اصلی مثل CPU یا مقدار پایینی دارند یا با همان مقدار ولی کیفیتی بس پایین ترند که این مورد در گوشی هایی که به عنوان گوشی به صرف مطرح میشوند وفور دارد، مثل برخی مدل های پرفروش بازار و از جمله مدل های به ظاهر متوسط(ولی پایین!!!) ِ سامسونگ

    – (با توجه به نکته ای که در همین پست نوشته شده،) ساعت استفاده از باتری یک مسئله ی کاملا گمراه کننده در خرید است که در برند های معروف وقتی مشخصات اعلام شده ی سامسونگ را با سونی، ال جی،……. مقایسه میکنید عموما چند ساعت بیشتر است. این مسئله در موبایل ها، تبلت ها، لپ تاپ ها دیده شده و نباید خیلی روی این مشخصه حساب کنید و بر اساس آن انتخاب کنید. که در صورت اهمیت داشتن این مورد برای شما و نگاه به عدد روی کاغذ، خیلی انتحاب های با کیفیت تری را از دست خواهید داد.

    – دوربین بی کیفیت فقط برای بالا بردن عدد درج شده در مشخصات و گرفتن چشم شما!! که ممکنه یه مدل از دستگاهی دوربین دار (موبایل-تبلت-هرچی) با یه مدل دیگه که مقایسه کنید، مثلا یه گوشی 13 و گوشی دیگر 5 است، ولی نتایج و عکس های گرفته شده توسط دوربین 5MP بهتر از 13MP بوده! پس کلا روی اعداد و ارقام خیلی وقت ها نمیشه حساب کرد و باید رضایت مشتری و نتیجه عملی و بنچ مارک ها رو ببینید اگه نمیخواید فقط خودتون را با یه سری عدد شگفت زده کنید الکی!!

    – در ایران و برخی نقاط دیگه ی دنیا، Samsung Galaxy S Duos S7562 پرفروش ترین مدل سامسونگ، و یکی از پرفروش ترین گوشی های ((هم اکنون)) (آبان 92) می باشد.
    این گوشی مشخصاتی بسیار چشمگیر با توجه به قیمت به ظاهر ارزانش دارد و CPU و RAM مناسبی برای مرتفع کردن نیازهایی که مربوط به این مشخصات است رو نداره! + یک ضعف خیلی بزرگ داره: وقتی بخوای از Data (اینترنت سیم کارت) استفاده کنی، هر دو سیم کارت از دسترس خارج میشه! و همه تماساتو ازدست میدی!!! و ثابت شده این ایراد این مدله که تنها یک مودم داره و وقتی بری تو اینترنت، دیگه کلا از دسترس خارج میشه و هیچ کاری هم نمیشه کرد…
    + خیلی ها این مدل رو فقط به خاطر اینکه از اینترنت رایتل استفاده کنند خریدند. (+حتی با یک سیم کارت هم گوشی رو روشن کنی بری تو اینترنت،باز هم کلا از دسترس خارج میشی)
    این مدل فقط یک مثال مطرح بود تا گول اعداد و ارقام رو نخورید.

    – یک مورد دیگه کیفیت ساخت برندهای مختلف هست که از روی اعداد و ارقام نمیتونید بفهمید و باید از کسایی که تو کارند بپرسید. به عنوان مثال در بین برند های تولید کننده ی گوشی های سطح متوسط و بالا، سه برند LG و Samsung و Sony، LG های برگشتی و مشکل دار و یا معیوب شده، درصد خیلی بیشتری نسبت به Samsung دارند. و Sony در این مورد درصد نسبی خیلی کمتری دارد! + البته مدل به مدل هم تفاوت دارند برخی کیفیت های ساخت…

    • – یک مورد دیگه کیفیت ساخت برندهای مختلف هست که از روی اعداد و ارقام نمیتونید بفهمید و باید از کسایی که تو کارند بپرسید. به عنوان مثال در بین برند های تولید کننده ی گوشی های سطح متوسط و بالا، بین سه برند Samsung-Sony-LG،
      LG های برگشتی و مشکل دار و یا معیوب شده، درصد خیلی بیشتری نسبت به Samsung دارند. و Sony در این مورد درصد نسبی خیلی کمتری دارد! + البته مدل به مدل هم تفاوت دارند برخی کیفیت های ساخت…

  • عالی بود
    mer30

  • بسیار عالی بودمطالب ونکاتی که بیان نمودیدبسیارممنونم

  • سيد محمدرضا 22 آبان 1392

    مهندس خیلی خیلی ممنون از نکاتی که فرمودید
    عالی بود

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا