بستن فهرست

هر چه لازم است در مورد مانیتور های لمسی بدانید .

 

مانیتورهای لمسی چیست ؟

با ظهور تبلت آی پد به طور فراگیر تقریبا تمام مردم دنیا با تکنولوژی صفحات لمسی به این شکل آشنا شدند . هر چند قبل از آی پد هم از این تکنولوژی بود اما بعد از معرفی این محصول حتی مردم عادی هم فهمیدند که می تونن با انگشت خودشون به دستگاه های الکترونیکی دستور بدهند .

در واقع یک صفحه نمایش لمسی متشکل از یک نمایشگر LCD به علاوه لایه هایی مخصوص برای دریافت دستورات ورودی از طریق لمس آن می باشد . صفحات لمسی با چند روش مختلف ساخته می شوند که معروفترین این روشها ، تکنولوژی خازنی و مقاومتی است .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

روش مقاومتی :

در روش مقاومتی از دو لایه مقاومتی نزدیک به هم بهره گرفته میشه . اساس کار این روش بر فشار فیزیکی هست . وقتی شما نمایشگر رو لمس می کنید یعنی روی یه نقطه مشخصی ( یه مختصات دارای x و y  ) از صفحه نمایش فشار وارد کردید و دو لایه مقاومتی رو به هم می چسبونید . در این هنگام مقدار جریان عبوری از اون نقطه و در پی اون میدان الکتریکی اون نقطه تغییر می کنه و توسط یک کنترلر یا پردازشگر تشخیص داده میشه که کدوم نقطه از مختصات صفحه نمایش لمس شده و این تشخیص توسط پردازشگر به زبان قابل درک برای سیستم عامل درمیاد و بالاخره دستور مورد نظر اجرا میشه .

در این روش مهم نیست که صفحه با چه چیزی لمس میشه ، دست ، دستکش ، استایلوس یا یه شی نوک تیز . از معایب این روش میشه به این اشاره کرد که نمی توان به طور همزمان صفحه رو لمس کرد و به نتیجه رسید .

روش خازنی :

در این روش ، صفحات x و y مختصات دارای بار اکتریکی هستند که ظرفیت خازنی و میدان الکتریکی ثابتی رو دارند . وقتی شما با انگشت خود صفحه رو لمس می کنید ، میدان الکتریکی انگشت شما باعث تغییر در میدان الکتریکی صفحه مختصات میشه و توسط یک حسگر تشخیص داده میشه و در این هنگام پردازنده به سیستم عامل میفهمونه که کدوم نقطه تغییر پیدا کرده و دستور اجرا میشه . از مزایای این روش میشه به چند لمسی بودن اونا اشاره کرد . اما عیب بزرگش هم اینه که فقط باید با انگشت و یا یه شی رسانای گرفته شده با دست باهاش کار کرد . گوشی موبایل آیفون و موزیک پلیر آیپاد از این تکنولوژی بهره می برند .قیمت این روش کمی گرونتر از مقاومتی است .

حالا که با نحوه کار صفحات لمسی آشنا شدید بریم سر اصل مطلب که چرا باید صفحه نمایش لمسی داشته باشید .

نیاز به فضای کمتر

کامپیوترهای امروزی همیشه همراه با موس و کیبورد ارائه شدند و می شوند . دلیل این امر اینه که باید توسط این وسایل ، اطلاعات ورودی رو به پردازنده کامپیوتر منتقل کنیم . اما در مانیتور های لمسی ، انگشت شما و صفحه نمایش وظیفه ورود اطلاعات رو به عهده دارن . همین مسئله باعث حذف موس و کیبورد از روی میز کامپیوتر میشه . البته داشتن موس و کیبورد برای روزهای مبادا بد نیست اما حداقلش اینه که روی میز کامپیوتر قرار نمی گیرن .

جلوگیری از شلوغ کاری سیم ها

خب مسلما اگه موس و کیبورد سیمی داشته باشید همواره ۲ تا سیم دم دست شما هستند و این مسئله میتونه آزار دهنده باشه .

جایگزینی برای خرابی موس و کیبورد

شاید فردی مانیتور لمسی داشته باشه و به دلیل علاقه یا راحتی از موس و کیبورد هم استفاده می کنه . هنگامی که به هر دلیلی کیبورد یا موس طرف معیوب بشه تا زمان تعمیر یا خرید مجدد می تونه از مانیتور خودش برای ورود اطلاعات استفاده کنه .

جایگزین برای افرادی که در استفاده از موس یا کیبورد ناتوانند

هستند افرادی که به هر دلیلی که بیشتر هم مشکلات فیزیکی هست نمی تونند از موس یا کیبورد استفاده کنند .

نظافت و سلامت بیشتر

موس و کیبورد دو وسیله بسیار بسیار آلوده هستند که روزانه هزار و یک میکروب عجیب و غریب و جدید روی اون جا خوش می کنند . شما مجبورید برای استفاده از موس و کیبورد ، به طور تقریبا کامل از دست خود استفاده کنید اما در استفاده از مانیتور های لمسی فقط یه دونه از انگشتان شما در گیر میشه و می تونید اطمینان داشته باشید که نقاط دیگر دستتون آلوده نیست .

از طرفی همین الان به طرز قرار گرفتن انگشتان و دست خود روی موس و کیبورد دقت کنید . وقتی دست شما به مدت طولانی روی موس یا کیبورد می مونه و همین مسئله باعث میشه تاندون ها و عضلات دست در وضعیت بدی قرار بگیره که منجر به عوارضی همچون خشکی و شل شدن عضله و آرتروز میشه .

لذت بیشتر در بازی های لمسی

بازی پرندگان خشمگین با آی پد معروف شد و لمسی بودن آی پد تاثیر بسیار مهمی روی این مسئله داشت . حالا فکر کنید بازی همچون نصف کردن میوه ها ، Cut the rope  و مخصوصا پرندگان خشمگین رو در نمایشگر های بزرگ لمسی بازی کنید !

هزینه و دردسر کمتر

وقتی دو قلم از لوازم کامپیوتر مثل موس و کیبورد کم میشه ، هزینه کمتر میشه و همچنین دردسر انتخاب یه موس و کیبورد مناسب از رو دوشتون بر داشته میشه .ضمن اینکه در هنگام مسافرت و یا نقل مکان از یک میز به میز دیگه کافیست تا کیس و مانیتور تون رو بردارید .

سرعت بیشتر

از آنجا که صفحات لمسی ، به صورت interactive یا تعاملی هستند عکس العمل سریعی نسبت به لمس صفحه دارند . زمان پاسخ آنها کمتر از ۵ میلی ثانیه هست . حتما دیدید که یک صفحه بلند بالا در آی پد یا گوشی هوشمندتون چطور با یک tap به سمت بالا یا پایین ، Scroll میشه . همین مسئله در مانیتور های لمسی نیز صادقه . از طرفی برای طراحان گرافیک نیز میتونه بسیار گزینه خوبی باشه . به جای کشیدن خط و خطوط با موس ، می تونند با انگشت خود و با کنترل کامل اشکال مختلف رو رسم کنند .

استفاده راحت و بدون نیاز به تجربه

حتما افرادی رو دیدید که برای اولین بار پشت کامپیوتر نشسته اند و در استفاده از موس و کیبورد دچار مشکل شده اند . در صفحات لمسی خیلی کمتر این اتفاق میفته چون فقط باید گزینه مورد نظر لمس بشه . ضمن اینکه در نمایشگرهای لمسی آیکون ها زبان بین المللی هستند و از این بابت کمتر کسی دچار مشکل با کامپیوتر میشه .

اصطلاحات و مشخصات مربوط به نمایشگرهای لمسی

Display Type : نوع نمایشگر رو تعیین میکنه مثل LCD یا LED

Brightness cd/m2 : شدت روشنایی صفحه نمایش هست که واحدش ، کاندلا بر متر مربع هست .( Candela )

Response Time : زمان پاسخگویی یا عکس العمل به لمس صفحه هست که با میلی ثانیه بیان میشه .

Pixel Pitch : فاصله دو نقطه یا پیکسل هم رنگ ( مثل فاصله دو پیکسل قرمز نزدیک به هم ) از همدیگه در داخل نمایشگر  رو Pixel Pitch یا Dot pitch میگن که بر حسب میلی متر بیان میشه .

 Viewing Angle : زاویه دید نمایشگر در واقع میزان انحرافیست که در جهات افقی و عمودی نسبت به مانیتور میگیرید اما کیفیت تصویر مثل رنگ ، کنتراست و وضوح آن تغییری نمی کنه . زاویه دید نرمال برای نمایشگرها فعلا ۱۶۰ درجه است .

Screen Size : اندازه صفحه هست که بر حسب اینچ بیان میشه و در واقع قطر نمایشگر رو میگن . از سمت چپ بالا تا سمت راست پایین رو اندازه صفحه به اینچ میگن .

Typical Contrast Ratio : نسبت کنتراست یا نسبت روشنایی روشن ترین رنگ (سفید )  به روشنایی تاریک ترین رنگ ( مشکی ) . در نمایشگرها هر چه این نسبت بیشتر باشه بهتره .

Resolution : هر نمایشگر از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده . به قدرت تفکیک کردن این پیکسل ها توسط نمایشگر ، رزولوشن می گویند . هرچه این مقدار بیشتر باشه بهتره و شما می تونید تصاویر رو با وضوح بالاتر و شفافیت و دقت بیشتر ببینید .

Aspect Ratio : نسبت عرض یک تصویر یا صفحه نمایش به ارتفاع اون رو Aspect Ratio می گویند و با دو عدد در مقابل هم که با نقطه از هم تفکیک شدند مشخص میشه . مثل ۱۶:۹

Refresh Rate : تعداد ریفرش یا بازخوانی پیکسل ها در هر ثانیه رو با Refresh Rate مشخص می کنند . مثلا اگه یه مانیتور ریفرش ریت ۶۰ داشته باشه به این معنیه که در هر ثانیه ۶۰ بار تمام پیکسل ها رو بازخوانی می کنه . اگه این عدد بالا باشه شما تصویر ثابت تری دارید و لرزشی در کار نخواهد بود .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • باریکترین مانیتور شرکت دل معرفی شد  مثل اینکه جنگ دنیای امروز تکنولوژی در بدست آوردن عناوینی چون " کوچکترین ، باریکترین ، پر سرعت ترین " و از این قبیل چیزهاست . اینکه مانیتور 2 سانتی متر قطر داشته باشد یا 3 سانتی متر شاید برای خیلی ها تفاوتی نداشته باشد اما خب برای شرکتها…
  • چرا مانیتور کامپیوتر از تلویزیون گرون تره ؟شاید واسه شما هم سوال شده باشه که چرا مانیتور کامپیوتر از تلویزیون گرون تره ، در حالی که سایز شون برابره و یا حتی مارک هاشون هم یکیه . تو این پست کوتاه می خوام بگم که علت قیمت بیشتر مانیتور کامپیوتر نسبت به تلویزیون چیه ؟ چرا قیمت…
  • آینده کامپیوترها با تکنولوژی Touch  به نظر شما بعد از تکنولوژی تاچ یا همان لمسی ، شرکت های کامپیوتری و الکترونیکی چه چیزی را رو می کنند ؟ این قضیه برای خود من هم یک سوال است که واقعا چکار می شود کرد ؟ شاید مثلا کلید برق با یک بار فوت کردن روشن…
  • کامپیوتر خودرا اینگونه خنک نگه دارید  قطعات الکترونیکی یک محدوده تحمل دمایی و یا یک محدوده دمای کاری مجاز دارن ، یعنی تا یه حدی می تونن دمای گرم یا سرد رو تحمل کنند و اگر از این محدوده خارج شود دچار نقصان خواهند شد . CPU که قلب کامپیوتر شماست نیز از میلیونها ترانزیستور…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

17 دیدگاه

  • با سلام وسپاس
    من یه مانیتور ال سی دی ال جی دارم که چند وقته پشتش خیلی داغ میشه وبوی سوختگی میده به طوری که بعد از یکی دوساعت مجبور میشم خاموشش کنم.پیش تعمیرکارم بردم که گفت مشکلی نداره ولی از آیندش ترسانم چون این بورو قبلا نداشت خواهشا راهنمایی کنید

  • رضاسلیمی 30 فروردین 1395

    باسلام.باتشکر از شما بخاطر مطالب مفیدتان.
    بنده چند وقتی هست به این فکر افتادم که در یک گوشه از فضای مغازه خود برای تبلیغ و معرفی محصولات خود یک مانیتور لمسی نصب کنم که مشتریم بتونه ازش استفاده کنه تا خیلی از محصولاتم را که امکان نمایشش در فضای مغازه نیست ببینه و حتی تمام محصولاتم را و محصول مورد نظرش را انتخاب کنه.لطفا یه مانیتور مناسب وارزان قیمت وباکیفیت پیشنهاد بدید.نمیخام کیفیت تصویر محصولاتم پایین بیاد.لطفا یه انتخاب مناسب بهم پیشنهاد بدید همراه با قیمت و مدل.باتشکر.درصورت امکان به ایمیلم جواب را ارسال کنید.خسته نباشید

  • سلام آقا محمد عزیز،بابت اطلاعات مفیدی که میدی خیلی خیلی ممنون،گوشی من “Sony Xperia C” هستش.میخواستم بدونم غیر از انگشت دستم از چه وسیله دیگه ای میتونم برای لمس صفحه گوشیم استفاده کنم؟(چون انگشت دست دقت لازمو برای کار با بعضی برنامه ها مثل “photo shop” نداره). ممنون میشم اگه جواب بدی.مرسی

  • سلام داداش مثله همیشه توضیحاتت جامع ،کامل ،و قابل درک بود ً…………… خیلیم آقایی.

  • سلام من میخوام مانیتورم رو عوض کنم میخوام بدونم باید تغیری روی قطعات کیسم انجام بشه؟
    لطفا جواب بدید.

  • خیلی عالی
    فقط چرا در مورد صفحات مقاومتی امکان لمس همزمان صفحه پیزو الکتریک نیست ؟
    میشه گفت به نوعی مقاومت اتصال کوتاه میشه ؟ !!
    میشه در این مورد راهنماییم کنید یا مرجعی معرفی کنید ممنون

    • خوب ببین شما اگه به خوای دو جای نزدیک به هم دو تا لمس بزنی احتمال داره فاصله ی بین اون دوتا یا هر جای دیگه هم اتصال کنه
      مثال
      لمس 1 اتصال بیهوده لمس 2
      اینجوری سیستم عامل سه لمس رو تشخیص میده

  • سلام.دربخش لب تاپ گفتین لمسی بیهوده پول اضافی دادنه ومعایب زیادی اعلام کردین ولی دربخش مانیتور لمسی خیلی تعریف کردین دقیقا عکس توضیحات لب تاپ !یعنی من الان موندم لب تاپ لمسی بگیرم یا معمولی.لطفا شفاف سازی فرمایین

    • سلام یوسف جان . مانیتور لمسی با لپ تاپ لمسی فرق داره . ضمن اینکه اگه پولشو دارید بخرید چیز بدی نیست . من گفتم برای لپ تاپ نیازی نیست .

  • سلام خدمت شما مدیر محترم سایت (امین زاده)
    فقط میخواستم تشکر کنم از سایت بسیار پر محتوایون و واقعا حرفه ای برخورد میکنید ..
    عااااااااالیه کارتون …
    واقعا خسته نباشین ..

  • یو پی اس 25 تیر 1393

    ممون از سایت خوبتون

  • سلام یک مانیتور ایسوس خیلی خوب و لمسی رو میخواستم.

  • چیزی که تو بازار ایران وجود نداره، مانیتور لمسیه
    من به همین خاطر اصفهان (طالقانی) و تهران (پاساژ پایتخت) را کامل گشتم
    خلاصه اصلا یک نمونه هم وجود نداشت :(((((

    • اصفهان داره جدیدا، برین شرکت تاچ مجیک، خ نیکبخت، روبروی دادگستری، ساختمان 47، شماره تلفن 0311-6633108

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا