بستن فهرست

کابل شارژ آیفون و آیپد ، Lightning Cable

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳

کابل شارژ آیفون و آیپد ۲ سالی میشه که تغییر ظاهر داده ، دوستان اپل باز می دونن که دارم چی میگم . تو این پست یه نگاه مختصر مفید به کابل شارژ آیفون و آیپد میکنم ببینیم چیه و چی می خواد از جون این روزگار .

کابل شارژ آیفون لایتنینگ چیست ؟

کابل شارژ آیفون و آیپد به انگلیسی Lightning Cable یا Lightning Connector ( کابل لایتنینگ ) تکنولوژی انحصاری برای انتقال اطلاعات و همچنین شارژ دستگاه های اپل هست که امتیازش مخصوص خود اپله . این کابل جایگزین کابل شارژ قبلی شده بود که به کابل یا کانکتور ۳۰ پین معروف بود . از کابل لایتنینگ اپل برای اتصال دستگاههای آیفون ، آیپد و آیپاد جهت اتصال به مانیتور جانبی ، شارژر همراه ، دوربین ، کامپیوتر و لپ تاپ و … استفاده میشه . یه جورایی مثل کابل مایکرو USB اما خب اپل که می دونید با همه دنیا فرق داره باید انحصاری باشه 😀

کابل شارژ آیفون و آیپد لایتنینگ

کابل شارژ آیفون و آیپد لایتنینگ

این کابل در حال حاضر برای دستگاه های آیفون ۵ ، آیفون ۵ اس ، آیفون ۵ سی ، آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس ، آیپد ۴ ، آیپد مینی ۱ و ۲ و ۳ ، آیپد ایر ۱ و ۲ و آیپاد تاچ نسل ۵ به بعد تعبیه شده .

تاریخچه کابل شارژ آیفون لایتنینگ

کابل شارژ آیفون و آیپد قبل از معرفی کابل Lightning لایتنینگ به صورت ۳۰ پین بود ، پهن و بزرگتر از کابل شارژ لایتنینگ . خب این مسئله جلوی کوچیک تر شدن یا باریک تر شدن یا حتی سبک تر شدن محصولات اپل رو می گرفت تا اینکه اپل در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ تصمیم به معرفی کابل شارژ آیفون و آیپد کرد . اولین دستگاهی که به کابل شارژ لایتنینگ مجهز شد آیفون ۵ بود . قبل از کابل شارژ آیفون و آیپد معروف به لایتنینگ ، کابل شارژ آیفون و آیپد ۳۰ پین به نام Apple 30-pin dock connector وجود داشت که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ تولید می شد که الان دیگه تولیدش متوقف شده . اولین بار برای آیپاد نسل ۳ در ۲۰۰۳ معرفی شد . جالبه بدونید هزینه تولید کابل شارژ آیفون لایتنینگ ۸ پین از تولید کابل شارژ آیفون ۳۰ پین گرون تر در میاد . دلیلش رو در ادامه میگم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس
کانکتور 30 پین و 8 پین آیفون و آیپد

کانکتور ۳۰ پین و ۸ پین آیفون و آیپد

توی اروپا برند ” Lightning ” در انحصار شرکت معروف موتورسیکلت سازی هارلی دیویدسون Harley Davidson بود که اپل اجازه استفاده از این برند رو از این شرکت خرید ( ببینید چجوری مردم پول در میارن ! )

تکنولوژی و ساختار کابل شارژ آیفون لایتنینگ

کابل شارژ آیفون و آیپد لایتنینگ ۸ تا پین داره که با این کار خیلی فشرده تر از کانکتور ۳۰ پین قبلی شده . قابلیت جالبی که کابل شارژ آیفون لایتنینگ داره اینه که جهت وارد کردن کانکتور به آیفون یا آیپد مهم نیست چه از بالا چه از پایین وارد کنید کار می کنه . این مسئله دغدغه کاربر رو خیلی کم میکنه . پس یعنی اگه الان کابل شارژ آیفون جدید رو بخرید می بینید که دوطرفش هم پین داره یعنی ۱۶ تا پین که این پین ها از داخل با آرایشی خاص به هم وصل هستن که در ادامه می بینید .

پین های کابل شارژ آیفون لایتنینگ

پین های کابل شارژ آیفون لایتنینگ

 

اما چجوری جهت تشخیص داده میشه ؟ داخل کابل شارژ آیفون ( قبل از کانکتور ) یه بورد الکترونیکی تعبیه شده که ۳  ۴ تا چیپست داره . یکی از اون چیپست ها وظیفه چک کردن و کنترل جهت ورود کانکتور رو داره . اپل با قرار دادن این چیپست و انجام یک سری کدگذاری جلوی تولید کابل شارژ آیفون تقلبی رو گرفته چون تا گوشی تایید نکنه که این کابل اورجینال هست ، عملیات شارژ یا انتقال انجام نمیشه .

داخل کابل شارژ آیفون لایتنینگ

داخل کابل شارژ آیفون لایتنینگ

ضمنا پین ها از داخل به همدیگه وصل شدن که اگر کانکتور رو چرخوندید باز هم تو عملکردش تاثیر نداشته باشه . پین ها به این شکل به هم وصل شدن :

اتصال پایه های کانکتور لایتنینگ اپل به همدیگه

اتصال پایه های کانکتور لایتنینگ اپل به همدیگه

پایه A1 و B5 در تصویر بالا پایه مخصوص شناسایی جهت ورود کانکتور لایتنینگ اپل هست . به محض ورود کابل شارژر آیفون ، پایه B5 چک میشه اگه سیگنال دریافت بشه یعنی کانکتور به سمت بالا و اگه سیگنال دریافت نشه ، پردازنده میره روی پین A1 ، اگه سیگنال بیاد یعنی کانکتور به سمت پایینه . در هر صورت فرقی نمیکنه ، عملیات به درستی انجام میشه .

مقایسه کابل شارژ آیفون با مایکرو USB

خب خیلی ها میگن که چرا با وجود پورت MicroUsb که انقدر محبوب و کاربردی و فراگیره باز اپل رفته سراغ یه کانکتور انحصاری . چندتا دلیل داره

■ کانکتور و پورت USB و به تبع اون Micro USB یک طرفه هست یعنی جهت وارد کردن کانکتور مایکرو USB باید جهتش رو رعایت کنید اما کابل شارژر آیفون و آیپد دو طرفه است . برای اپل راحتی کاربر تو این مسئله خیلی مهم بوده . البته استاندارد USB Type-C که برای اولین بار در تبلت نوکیا n1 معرفی شد در راستای دوطرفه شدن جهت usb بوده .

■ توان انتقالی . زمان معرفی کابل شارژر آیفون لایتنینگ ، توان قابل انتقال توسط پورت Micro USB حدود ۹ وات بود ولی با کانکتور لایتنینگ حدود ۱۲ وات توان می تونه جابجا بشه ( در آیپد ) . کانکتور USB استفاده شده در کابل شارژر آیفون USB 2 هست .

■ کابل شارژر آیفون لایتنینگ می تونه همزمان هم گوشی یا تبلت رو شارژ کنه و هم اطلاعات رو جابجا کنه ولی این قابلیت در گوشی هایی که ویژگی OTG یا USB On The GO دارند شدنی هست .

■ پردازش سیگنال آنالوگ و دیجیتال ، سیگنال آنالوگ مثل صدا

تبدیل پورت شارژ لایتنینگ به ۳۰ پین

دوستانی که به هر دلیلی می خوان از شارژر آیفون قبلی خودشون یا وسائل دیگه که کانکتور ۳۰ پین داره استفاده کنن می تونن یه مبدل ۸ پین به ۳۰ پین اپل بخرن . شکل زیر رو نگاه کنید . یه سرش می خوره به دستگاه جدیدتون و یه سر دیگش مادگی یا پورت ۳۰ پین هست که وصل میشه به دستگاه های قدیمی تر اپل که کانکتور ۳۰ پین دارن . مثلا فرض کنید مبدل ۳۰ پین به HDMI دارید اما آیفون ۶ دارید ، اگه این مبدل پورت لایتنینگ به پورت داک ۳۰ پین رو داشته باشید به سادگی همه چی حل میشه .

تبدیل 8 پین به 3 پین آیفون 5

تبدیل ۸ پین به ۳ پین آیفون ۵

قیمت کابل شارژ آیفون و آیپد

طبق تجربه دو مدل کابل شارژ آیفون داریم یا فرعیه یا اصلیه ، اون فرعیه می تونه هر قیمتی داشته باشه خیلی جاها کابل شارژ آیفون و آیپد فرعی رو به قیمت ۱۵ هزار ۱۰ هزار تا ۳۵ هزار تومن هم می فروشن اما خب بنا به دلایلی که تو قسمت تکنولوژی و ساختار گفتم ، کابل شارژ آیفون فرعی جواب نمیده یعنی کار نمی کنه یا اگه کار کنه چند روز اونم با هزار و یک بدبختی بعدشم می زنه گوشی و باتری رو مرخص می کنه پس شدیدا توصیه می کنم کابل شارژ آیفون اصلی رو از جای مطمئن بخرید . اگر تونستید همونجا کابل رو تست کنید .

قیمت کابل شارژ آیفون اصلی هم بسته به اینکه فروشنده کجا مغازه داره و یا اینکه بارش رو چجوری به کشور وارد کرده و قیافه و رفتار مشتری و هزار و یک دلیل دیگه از ۳۵ هزار تومن تا ۱۰۰ هزار تومن ( تا جایی که من دیدم ) تغییر میکنه .

این پست در مورد کابل شارژ آیفون بود .  این کابل باید به یه کلگی بخوره که اونم اصلی فرعی داره اون کلگی هم اگه فرعی باشه باتری و خود آیفون با آیپد رو نابود می کنه . کلگی آیفون رو باید جاگونه بخرید که قیمتش حدود ۳۵ هزار تومنه . البته بازم این قیمت می تونه متغیر باشه .
ویدیوی زیر رو هم ببیند ، سرعت انتقال اطلاعات اطلاعات بین کانکتور ۳۰ پین و ۸ پین اپل رو نشون میده .

پیشنهاد می کنم حتما طریقه تشخیص کابل اصلی اپل از تقلبی رو بخونید .

خب دوستان امیدوارم این پست مفیده بوده باشه .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • کابل اصلی اپل و تقلبی رو چگونه تشخیص بدیماگه مایه دارید که حتما آیفون دارید چون تو پست " تخمین تعداد دستگاه های اندرویدی و آیفون " دیدیم که اکثر مایه دارها آیفون می خرن ، اما اگه بخواین شارژر یا کابل شارژ آیفون رو بخرید و فروشنده هم خیلی جوانمرد نباشه آیا می تونید کابل اصلی اپل رو از…
  • چرخش صفحه آیفون 6 با دکمه کناری در iOS 9اگه خاطرتون باشه قبلا تو پست " بی صدا کردن دوربین آیفون 6 " گفتم که دکمه کناری آیفون 6 برای Mute یا بی صدا کردن استفاده میشه . اصلا به خاطر همین بهش Mute Switch میگن . در آپدیت جدید اپل که iOS 9 هست به کاربران آیفون 6…
  • اندازه گیری فشار خون با iPhone, iPod touch،iPadپیشرفت تکنولوژی سیستم زندگی مردم رو خیلی تغییر داده ! همین تغییرات (بعضا غیر طبیعی) باعث شده که بیماری هایی مثه فشار خون خیلی رایج بشه ! خوشبختانه این بیماری رو با کنترل مداوم میزان فشار خون میشه تا حد زیادی مهار کرد ! با این وسیله جدید شما میتونید…
  • Innergie Magic USB ؛ کابل شارژر 3 کاره  وقتی گجت های مختلفی دارید یعنی باید لوازم جانبی آنها رو هم داشته باشید یکی از این لوازم جانبی که حذف شدنی هم نیست شارژر و یا سیم شارژر می باشد . اگر چند گجت مختلف را در سفر همراه خود داشته باشید مجبوربد شارژرهای مختلفی را با خود…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

34 دیدگاه

  • سلام و خسته نباشین عزیز
    شرمنده ام میخواستم گوشی آیفون۷ رو به ضبط پایونیر به وسیله کیت ib100 وصل کنم اما این کیت خروجی ۳۰پین داره و گوشی من ورودی ۸پین میخوره
    شما نمیدونین تبدیلی که مادگی ۳۰پین به نری ۸پین داشته باشه رو از کجا میشه تهیه کرد؟
    خیلی دنبالش گشتم پیدا نکردم
    خیلی ممنون میشم اگر پاشخ بدین

  • سهیل آخوندی 12 اردیبهشت 1400

    سلام
    میخواستم ببینم چجوری از پورت لایتنینگ خروجی 5 ولت بگیرم؟؟؟
    ممنون از پاسخگوییتون

  • سهیل آخوندی 12 اردیبهشت 1400

    سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    میخواستم بدونم چجوری میشه از پورت لایتنینگ خروجی 5 ولت گرفت؟؟؟
    منون از پاسخگوییتان.

  • جمشید رحیمی 10 خرداد 1398

    ممنون از توضیحات در خصوص شارژر آیفون
    یه فرعی داشتم سیمهاش کنده شده بود قصد داشتم بازسازیش کنم
    نه برای پولش برای اینکه تست کنم جهت سیمها کدوم طرفه
    که با توضیحات شما کلا منصرف شدم
    باز هم ممنون

  • سلام
    خواستم ببینم روی کابل آیفون 6 اس هم جمله (Designed by Apple in California, Assembled in China) نوشته است.

  • منوچهری 17 دی 1397

    با سلام چطور میشه از پورت لایتنینگ ایفون خروجی ۵ ولت گرفت با تغییرات کابل مثلا یک فن ۵ ولتی روشن کرد میدونم امادش هست اما گرفتن ۵ ولت خروجی از پورت برام مهمه با سپاس

  • سیدمحمد میرباقری 21 مهر 1397

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من یک تبلت اپل ایر 2 دارم سیم لاینیگ آن خراب شده و تا حالا دو تا خریدم و لی متاسفانه اصلی نیست
    آیا می توانم سیم اصلی خودش را تعمیر کنم تا اندازه ای با الکترونیک آشنایی دارم با این اوضاع دلار خریدن این سیم الان مقرون به صرفه نیست لطفا راههای تست این سیمها را بفرمایید تا 3 تا را یکی کنیم و هزینه اضاافی نپردازیم متشکرم از مطالب خود و راهنماییی های ارزنده شما عزیزان

  • با سلام و وقت بخیر . می خواستم بدونم علت زرد شدن کابل چیه ؟ با توجه به گیاهی بودن جنس این کابل ها آیا پاک کردن با الکل مشکلی برای کابل ایجاد نمی کنه ؟
    ممنونم

  • اگه اون مدار داخل سیم رو جدا کنیم و برق 5v رو مستقیم به پورت ها وصل کنیم ; چه اتفاقی می افتد ؟

  • اصغر رخشانی 03 شهریور 1395

    سلام
    یه کیبرد اپل مدل A1359 هست
    میخوام به آیفون 6 پلاس وصلش کنم
    با تبدیل لایتینگ به سی پین میتونم از کیبورد استفاده کنم
    چون این کیبورد بلوتوث نداره
    با تشکر

  • ابوالحسن 17 بهمن 1394

    با سلام
    احتراما، سوال داشتم.
    میتونیم از کابلهای خوبی که تو بازار هست و کیفیت خوبی هم داره برای شارژ ایفون استفاده کرد ؟
    ممنون

  • مرسی از راهنماییتون

  • عبدالرضا 31 مرداد 1394

    عالى بود مرسى ـ خسته نباشید

  • عبدالرضا 31 مرداد 1394

    عالى بود مرسى ـ اگه ممکنه در مورد ایپدهم مطب بذارید ممنون

  • آقای امین زاده، این داستان هک کردن لایتنینگ اپل بتوسط یه ایرانی بنام رامتین امین در فرانسه صحت دارد و اگر آری ارزش فنی و مهارتی اینکار تا کجاست و تبعات آن کدامند؟

    • حقیقتش تحقیق نکردم و نشنیدم اما یه چیزایی توی وب سایت های خبری خارجی خوندم .
      کلا اپل توی امنیت خیلی پیشرفته است مخصوصا اینکه سیستم عامل و سخت افزار اختصاصی داره و هک کردنش بسیار کار سختیه . اگه واقعا هک کرده باشه یا راهی منطقی واسه هک کردنش نشون داده باشه خب خیلی کار بزرگیه

  • با سلام خسته نباشید جناب مهندس امین تلفن من ایفون 3GS چه کابلی بگیرم که بتوانم به تلویریون وصل بشوم .لطفا عکس ان را برایم بفرستید با تشکر موفق باشید

  • سلام من سیکس پلاس دارم و وقتی که با کابل شارژرش به لب تابم وصلش میکنم نمیتونم مثلا آهنگی توش بریزم میشه بدونم چراااااااااا؟
    و هنگامی که به تلویزیونم وصلش میکنم نمیتونم آهنگ گوش بدم یا مثلا عکسای گوشی رو توی تلویزیون ببینم لطفا بگین چراااااااا؟

    • سلام
      شما باید با برنامه آیتونز این کار رو بکنید . در محصولات اپل نمی تونید بدون این برنامه فایل منتقل کنید
      بهتره از کسی که آیفون داره کمک بگیرید یعنی بگید که یادتون بده ، تو کامنت نمیشه

  • سلام آقای امین زاده – عابدیان هستم از تهران – مثل خودتون از علاقه مندان الکترونیک هستم – میتونم ازتون خواهش کنم نقشه اتصال یو اس بی به کابل لای
    ضمناَ کارتون هم عالیه – موفق باشین

  • معصومه گرامی زاده 13 اردیبهشت 1394

    باسلام
    من یک سوال داشتم ، مرسی
    یک کابل لایتنگ اپل دارم یک دو سال هست از استفاده کرده ام و کهنه شده قمست کانکتور آن به نظرم قطعی داره این کابل الان آی پد را شارژ می کنه ولی گوشی ایفون را نه می خواستم بدانم علت آن چیست

  • همایون افشاری 29 فروردین 1394

    سلام آقای مهندس عزیز
    اگر امکان داره برام نقشه اتصال کابل یو اس بی به سوکت 30 پین آیفون رو بذارید مرسی

  • سلام .
    اینکه گفتید ” اما کابل شارژر آیفون و آیپد دو طرفه است ” یعنی چی ؟ مثلا اگر اون قسمت که به گوشی وصل میشه چرخونده بشه فرقی به حالش نداره ؟

  • یعنی اگه گوشی ایفون نو بخریم کابل اون ممکنه غیر اصلی باشه؟چطوری تشخیص بدیم؟؟

    • سلام . نه کابل خودش که اورجیناله ، یه پست می نویسم .

    • اقای امین زاده باور کنید کابل هایی که توی جعبه ی این گوشیای رفرش شده هستن اورجینال نیست و high copy هستن چون من دوتا ویژگی از کابل های اصل رو میدونم که ایفون قبلیم داشت اما الانکه یکی برای خودم و یکی برای دوستم از دوجای مختلف خریدم هیچکدوم این دو ویژگی رو ندارن
      این مسئله راجع به ایر پاد هم همینطوره

  • سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار میدید
    از اونجایی که میدونید (یا نمیدونید) تمام ایفون هایی که توی بازار هستند رفرش هستند (فقط شاید6 یا6پلاس بشه غیر رفرش رو پیدا کرد) که اونارو هم لوازم اصلیشونو برمیدارن و جاش تقلبی میذارن
    من خودم روش دقیق تشخیص رفرش بودن و همینطور اصل بودن لوازم رو میدونم و توی 7 بازار اصلی موبایل تهران گشتم و 5S غیر رفرش با لوازم اصل پیدا نکردم و مجبور شدم از همینا یکی بخرم که وقتی شارژرو به برق میزنی صدای سوت میده و وقتی گوشی تو شارژ هست گوشی یکم تو هنگ به سر میبره البته اینایی که گفتم بستگی به این داره که این لوازم غیر اصل چقدر بی کیفیت باشن

    سرتونو درد اوردم خلاصه خواستم بگم منکه تو کل بازار یه گوشی غیر رفرش با لوازم اصل پیدا نکردم به نظرتون جای مطمئنی هست که لوازم اصل بفروشه؟

  • عالی بود…هم پسستون هم کار اپل….فکر بسیار جالبیه که با اون چیپست کاری کارده که تولید کابل تقلبی سخت بشه و هم این که کابل شارژر جهت نداره و میشه از طرفی که راحتیم کابل رو اتصال بدیم

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا