بستن فهرست

 

در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن کنند اما مجبورن رزومه کاری خودشون رو به شرکت مورد نظر ایمیل کنند . اینها بخشی از جامعه هستند اما بخش مهم دیگه ، افرادین که به شدت و به طور خودآگاه با تکنولوژی کار می کنند ، درآمد کسب می کنند یا اطلاعات بدست میارن . این افراد به طور طبیعی هنگام کار با تکنولوژی ، غرق تفکرات خود شده و به فکر سلامتی روحی و جسمی خود نیستند . جدای از سلامتی ، مواردی نیز هست که به دلایل مختلف جزئی از عادات تکنولوژیکال ما شدند و برای ترک اونا دست به کار نمیشیم . آیا شما هم عادات غلط زیر رو دارید ؟ پس متن زیر رو بخونید و قول بدید که حداقل یه تجدید نظر تو ترک اونا بکنید .

1 – کار با کامپیوتر با وضعیت فیزیکی نا مناسب

 

10 عادت غلط تکنولوژی

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

 

کار پای کامپیوتر چه در دفتر کار و چه در منزل به اندازه کافی خطرناک هست چه برسه به اینکه صندلی شما بلند تر از قدتون باشه یعنی پای شما به زمین نرسه که این باعث جمع شدن خون در زانو و همچنین ران می شه که عوارض بدی رو به همراه خواهد داشت . و اگر صندلی کوتاه باشه باعث جمع شدن زانو به داخل و مشکلات مفصلی میشه . فاصله دست شما با موس و کیبورد نباید کم یا زیاد باشد . اگر کم باشد باعث جمع شدن و بالا آمدن مفصل مچ و در نتیجه آسیب به تاندون های ( تاندون درسته نه تاندول ، تامدون و … ) دست میشه و اگر فاصله زیاد باشه باعث کش اومدن ماهیچه و همچنین درد در ناحیه کمر و گردن و همچنین کتف میشه . برای سلامتی چشمان خود در برابر دنیای دیجیتال نیز بهتره مطلب لینک شده رو بخونید .

حتما در موقع استفاده از کامپیوتر به صندلی تکیه دهید و هرگز قوز نکنید .

2 – خوردن تنقلات حین کار با کامپیوتر و موبایل

انگشتان دست انسان به دلیل اینکه با هر چیزی تماس برقرار می کنند منشا بسیاری از ویروس ها هستند و طبیعتا هر جا که دست انسان وسط باشه آلودس . پول ، دستگیره در ، موبایل و کیبورد ، آلوده ترین چیزهایی هستند که اطراف ما وجود دارند . اجازه ندهید کیبورد شما بیش از اندازه کثیف بشه و هر هفته 1 بار آن را تمیز کنید . اگر حین استفاده از کامپیوتر و یا موبایل ، چای می نوشید یا چیپس می خورید باید بگم متاسفم ! چون نمیدانید که کیبورد شما 60 برابر بیشتر از توالت میکروب داره .

حالا خوردن تنقلات حین کار با کامپیوتر و یا موبایل خیلی مسئله حادی نیست ( البته از نگاه بعضی ها ) . آدمایی هستند که گوشی موبایل شون رو دائم درون دهانشون می کنن و از آخر عاقبت این کار خبر ندارند ( هر چند خیلی از اینها از مردم عادی سالم ترند ، دلیلشو اگه می دونید در قسمت نظرات به ما هم بگین ! )

3 – استفاده بیش از حد از موبایل ، کامپیوتر و تکنولوژی

 

اعتیاد به تکنولوژی و کامپیوتر

پسر بچه معتاد به تکنولوژی و کامپیوتر

 

حتما برای شما هم پیش اومده که اطرافیانتون حتی هنگام صرف شام و نهار هم با موبایل خود ور می روند . حالا یا اس ام اس میدن یا بازی می کنند . فعل این کار فرقی نمی کنه چیزی که مهمه اولا عوارض عادت شماره 2 هست ثانیا ارتباط با دیگران سر سفره رو از دست می دهند و این عمل رفته رفته باعث کناره گیری شخص از دوستان و خانواده و همچنین طرد او از طرف آنها میشه .

جا افتاده که از موبایل با انگشت شصت استفاده بشه ، خب بهترین شکلش هم همینه اما وقتی زیاد از یه مفصل کار کشیده بشه قطعا دچار مشکل میشه . می تونید فرق بین مفصل های شصت دستی که با موبایل کار می کنید با دست دیگتون رو ببینید . احتمال خیلی زیاد یکی از آنها بیشتر از دیگری خم می شود .

ضمن اینکه احتمال خیلی زیاد برای 1 بار هم که شده صدای دیرید دید دیرید دید گوشی تون رو وقتی که نزدیک تلویزیون ، بلندگو و یا تلفن منزل هست شنیدید . این ها امواجی است که گوشی ها دریافت و یا ارسال می کنند و برای سلامتی شما خیلی خوشایند نیست .

استفاده مداوم از کامپیوتر و اینترنت ، ذهن شما رو منطقی می کنه . فراموش نکنید ما در کشوری زندگی می کنیم که مردمش اغلب موارد از روی احساسات تصمیم می گیرن . وقتی بیش از اندازه از اینترنت و کامپیوتر استفاده کنید بعد از مدتی از همه توقع دارید که حرف شما رو بفهمند و سریع تر از حالت عادی انجام بدن . چون کامپیوتر و اینترنت ، بنده بی چون و چرای شما بودن و هستن .ضمن اینکه استفاده زیاد از تکنولوژی ، به طور طبیعی شما رو از جامعه دور می کنه چون فعلا تعداد افرادی که معتاد به اینترنت هستن خیلی خیلی کمتر از افراد عادیه ! روابط شما محدود میشه ، تحمل افراد عادی براتون سخت میشه ، مردم عادی فکر می کنند شما عادی نیستید و هزار و یک معضل اجتماعی دیگه

4 – عدم پشتیبان گیری یا Back up از اطلاعات

خب کاری نداره که خرجش یه فلش مموری 8 یا 16 گیگه یا اگه اطلاعات مهم زیادی دارید یه هارد دیسک اکسترنال بگیرید بخدا راحت میشید . واسه چی استرس از بین رفتن اطلاعات مهم خودتون رو همیشه همراه دارید حتی به دیگران هم القا می کنید . خب 1 بار یه هارد بگیر خیال همه رو راحت کن . به این فکر کن که اگه اطلاعاتت بره دیگه استرس و خرجش و اعصاب خوردیش چند برابر میشه . نگو این اتفاق برای من نمیفته و همین الان دست به کار شو .

5 – اعتیاد به بازی کامپیوتری و ویدئویی

 

معتاد به بازی کامپیوتری

آدم معتاد به بازی کامپیوتری

 

چه پای کامپیوتر کانتر بازی می کنی چه با پلی استیشن یا اکس باکس مورتال کمبت یا فوتبال بازی می کنی یه استراحت به خودت بده . بابا حالا نیم ساعت دیگه به بارسلونا گل بزن . فرار نمی کنه که . خوردن آب ، دراز کشیدن و بالا گرفتن پاها به مدت 5 دقیقه ، نفس عمیق کشیدن و راه رفتن و همچنین تکان دادن دست و پا حین بازی های کامپیوتری شدیدا توصیه میشه . نشستن به مدت زیاد از عمر شما کم می کنه مخصوصا اگر نگاهتون به مانیتور یا تلویزیون باشه . بهتره این مطلب رو بخونید تا اگه جرات دارید باز هم پای تلویزیون بشینید و بازی کنید .

بازی های کامپیوتری امروزی به لطف پیشرفت همه جانبه تکنولوژی به قدری قدرتمند ساخته شدن که کاربر محو بازی میشه و ساعت ها تو یه موقعیت فیزیکی خاص مثلا کمر قوز شده باقی می مونه یا دست هاش برای مدت طولانی تو 1 حالت می مونه . اون موقع محو بازی هستین و چیزی متوجه نمیشید برای درک عمق فاجعه همین الان به مدت 10 دقیقه دستتون رو در یه حالت خاص نگه دارید ( حالتی که روی کیبورد و یا دسته کنترلر هست ) .

البته بازیهای کامپیوتری فوائدی نیز داره که بهتره بدونید  :

۱۰ مورد از فواید بازی های کامپیوتری

 

6 – خاموش نکردن کامپیوتر ، لپ تاپ و تبلت

با وجود تکنولوژی StandBy  در تمامی کامپیوترها اعم از لپ تاپ و تبلت ، خیلی مواقع یادمون میره که آپشن Shut Down هم هست . خاموش کردن با sleep یه فرق اساسی داره و اونم اینه که تو حالت خاموش ، تمام کامپیوتر اعم از سیستم عامل ( نرم افزار ) و مادربورد ( سخت افزار : شامل کلیه قطعات ) خاموش می شن و دیگه هیچ برقی مصرف نمیشه اما در حالت sleep برنامه هایی که باز هستند برای بازخوانی مجدد و فوری باید در حافظه RAM نگهداری شوند و همین عامل باعث عبور جریان از مادربورد و حافظه رم میشه و در دراز مدت باعث خرابی قطعات میشه .

7 – موبایل ، لپ تاپ ، تبلت و در کل تکنولوژی را به رخت خواب می برید .

 

استفاده از تکنولوژی در رخت  خواب

استفاده از تکنولوژی در رخت خواب

 

همین که دیر می خوابید محکوم به حبس ابدید چون مفید ترین تایم برای خواب بین ساعت 10  11 شب تا 3  4 صبح هستش . حالا شما ساعت 1 تازه به رخت خواب میرید اونم با گجت مورد علاقه خود . لازمه بگم در اکثر موارد وقتی ما در رخت خواب خود از موبایل با لپ تاپ استفاده می کنیم زمانیه که همه چراغها خاموش هستند . موبایل و لپ تاپ هم از خودشون نور ساطع می کنند و مغز شما فکر میکنه هنوز شب نشده و روزه . به همین دلیل در خواب شما اختلال بوجود میاد و در دراز مدت دچار اختلال حواس و اعصاب میشید . خب نکنید این کارو . ضمن اینکه شما گجت های بسیار آلوده خودتون مثل لپ تاپ و موبایل رو به رخت خواب می برید ، جایی که باید تمیز باشه . در اکثر موارد هم افراد با همون دست های آلوده به خواب می روند و هزاران میکروب رو به رخت خواب شون منتقل می کنن .

8 – گذشتن از فرمان Update

همه با پدر و مادرامون یه مشکل کوچک هم که شده داریم و این به دلیل عدم به روز رسانی اطلاعات پدر و مادر نسبت به دوره ما هستش . پس به روز رسانی در اغلب موارد کار خوبیه .

زدن دکمه Cancel برای فرمان به روز رسانی کار ساده تری نسبت به آپدیت کردن و Restart کردن کامپیوتره . اما لازمه بدونید هم سخت افزار شما و هم نرم افزار نیاز به آپدیت داره و اونقدرها هم نیاز به گفتنش نیست . پس به روز رسانی آنتی ویروس خود و ارتقای سخت افزاری کامپیوترتون رو جدی بگیرید . اگه بلد نیستید عیب نداره با 15  20 تومن این مشکل حل میشه عوضش تا چند وقت راحت کار می کنید . البته حواستون به آپدیت ویندوز های غیر اورجینال باشه ، حین نصب ویندوز ، اپدیت و کلا گزینه های مربوط به اتصال به اینترنت و گرفتن آپدیت و … رو غیر فعال کنید .

9 – انتخاب پسورد ضعیف

در مورد این قضیه بارها هم در علم فردا و هم در سایت های تکنولوژی بحث شده که آقا یه جا پسورد رو بنویس اما 123456 نذار . بیشتر از این توضیح نمیدم چون قبلا در مورد اشتباهات رایج هنگام انتخاب پسورد صحبت کردم .

در مورد پسورد مطالب زیر رو هم بخونید :

همین الان امنیت پسورد خود را چک کنید

۲۰ پسورد رایج کل تاریخ اینترنت

۲۵ پسورد اشتباه اینترنت در سال ۲۰۱۱

 

10 – ذخیره کردن اطلاعات در درایو ویندوز

این مسئله بیشتر از اینکه عادت باشه ، به دلیل عدم شناخت از کامپیوتر و مرور گر ها اتفاق می افته . حتما دیگه تو سال 2013 می دونید که دسکتاپ Desktop ( دسک تاپ درسته نه دکس تاپ ) مربوط به فایل های ویندوز میشه و درایو C نیز درایو ویندوزه و My document ، My picture  و کلا هر چی که اولش My داره ( غیر از My Computer ) مربوط به ویندوزه و بعد از نصب ویندوز ، تمام اطلاعات داخل این مکان ها می پره . میشه ریکاوری کرد اما سری که درد نمی کنه رو دستمال نمی بندن . از طرفی موقع دانلود نرم افزار ، کتاب ، موزیک و … مرور گر به طور پیش فرض آن فایل رو در دسک تاپ یا My Document ذخیره می کنه . کاری که شما باید بکنید ، تغییر آدرس مسیر ذخیره سازی فایل دانلود شده هست . این امکان در خود مرورگر هست . ضمن اینکه هنگام دانلود نیز در اغلب موارد از شما پرسیده میشه که کجا ذخیره کنم این فایلو . همین جوری دکمه OK یا Save رو نزنید .

11 – اصلا به باتری دستگاه خود فکر نمی کنید .

این گجت هایی که دستتون می گیرید و همینجور یه سره باهاشون کار می کنید از یه جایی تغذیه میشن که اسمشون باتریه . این باتری ها اگر نباشن یا شارژ نداشته باشن گوشی 1 میلیون و خورده ای شما مفت هم نمی ارزه . پس در مراقبت از باتری های گجت خود دقت کنید . باطری رو در معرض حرارات و مخصوصا رطئبت قرار ندید . حرارت باعث از بین رفتن ساختار مولکولی باتری و نهایتا ضعف عملکرد باتری میشه . رطوبت هم باعث سولفاته زدن کانکتورهای باتری میشه و نهایتا اتصال بین باتری و دستگاه به درستی صورت نمیگیره .

در مورد استفاده بهینه از باتری لپ تاپ موبایل و تبلت بد نیست مطالب زیر رو هم نگاهی بیندازید :

۷ توصیه برای افزایش عمر باتری موبایل

۱ ترفند برای افزایش عمر باتری معیوب لپ تاپ

۱۰ نکته برای افزایش طول عمر باتری ipad

 12 – استفاده مکرر از گزینه ریفرش refresh

در مورد اینکه ریفرش چیست و چه کار می کند ، همکار خوبم آقای درویش پست کاملی رو نوشتن که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید . در هر صورت زدن بیش از اندازه ریفرش هم یه عادته که باید ترک بشه . دکمه راست و چپ موس با زدن هر بار ریفرش درگیر می شن و در مجموع روزی مثلا 100 بار زده میشن و این یعنی استهلاک .

13 – عدم تحقیق و کسب اطلاعات در مورد وسایلی که دارید !

این عادت هم یکی از شایع ترین عادات بخصوص ایرانی هاس . خدا نکنه 1 نفر ( بی سواد ) 1 چیزی رو به اشتباه جا بندازه ، می تونم بگم اکثر قریب به اتفاق افراد از اون روز به بعد همونی که اون آدم بی سواده زده رو تکرار می کنن بدون اینکه حتی 1 ثانیه هم تحقیق کنن . بار ها در علم فردا در مورد این مسدله حرف زدیم . کار به جایی رسید که در مورد این مسائل ، پست هم نوشتیم . به هر حال تحقیق و کسب اطلاعات درست در مورد تکنولوژی که استفاده می کنید ، شرط اول و اساسی برای راندمان بالای کاره .

تلفظ صحیح Android و معنی اندروید

لپ تاپ یا لب تاب ؟

ترک عادت موجب مرضه اما خب به هر حال اینها عاداتی بودند که تک تک ما به نحوی باهاشون درگیریم و اگه ترک نشه منجر به مرض دیگه ای میشه . امیدوارم این پست لا اقل فکر شما رو برای ثانیه ای هم که شده مشغول عادات غلطتون بکنه و در صدد ترکش بر بیاین .

موارد خیلی زیادی بود که شاید پست رو خسته کننده می کرد اما هدف این مطلب اینه که یه مقدار به محیط تکنولوژیکال خودتون دقت کنید و سر سری از کنار مسائل وابسته به تکنولوژی نگذرید . در هر صورت شما خواه نا خواه درگیر تکنولوژی هستید و در زندگی تون تاثیر میگذاره .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • Maestro ، کنترل اشتها و کاهش وزن اتوماتیکخدا نیاره روزایی رو که انسان بخواد کنترل احساسات و علایق خودشو رو به ابزار و گجت ها و دستگاه های هوشمند بسپاره ، با این کار هم اختیار ذاتی انسان زیر سوال میره و هم زندگی مصنوعی میشه . اما محققان به دو دلیل این کار رو می کنن…
  • طراحی کارت اعتباری هوشمند برای جلوگیری از سرقت پسورد  تعداد زیادی سامانه خرید و فروش سیار یا همان POS در فروشگاه های کشور نصب و راه اندازی شده اند و روز به روز به تعداد اونها اضافه میشه . حتما حداقل یکبار از این سرویس یا استفاده کردید یا شاهد انجام عملیات بودید . برای این کار شما…
  • والپیپرهای زیبا از مایکروسافت ویندوز 8  برای کسانی که عاشق محصولات مایکروسافت هستند و یا اینکه روی سیستم خود ویندوز 8 نصب کرده اند کاغذ دیواری هایی از ویندوز مورد علاقشون رو آماده کردم که با هم می بینیم . تصاویر بعد از ذخیره شدن در کامپیوتر شما به اندازه واقعی در می آیند .…
  • آسانسورهای فضا بر در سال 2050  آسانسور یکی از بهترین و پر اهمیت ترین امکانات یک ساختمان با تعداد طبقات بیشتر از حتی 3 می باشد . یعنی من خودم وارد یک ساختمان بشم و ببینم آسانسور نداره به آدمهای داخل اون ساختمان هم دیگه اعتماد نمی کنم ( نمی دونم چرا ) . قبلا…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

9 دیدگاه

  • این مطلب در مورد عادتهای غلط مشکلی همه گیر شده این روزها … خیلی خوبه بتونیم این عادتها رو از خودمون دور کنیم …
    ممنون از شما برای این مطلب مفید

  • سلام مهندس واقعا مطلب عالی بود من و امثال من رو نگران کرد من ساعات استفادهم خیلی زیاده در روز زیاد اهل بازی نیستم مگر آنلاین من واقعا تو سن 16× سالگی متاسفانه دچار مشکلی که اشاره کردید درد شصت ها و… مواجه هستم و کمی باد کرده دستم میشه بگید چطور میتونم وضعیت رو بهتر کنم؟ مصرف خودمو بسیار بیسیار کم کردم برا یک هفته درد خدا را شکر خیلی کم تر شد فقط شما میتونید پمادی ژلی چیزی توصیه کنید؟
    من وقتی درد شروع شد اون روز نمیتونستم درست تایپ کنم شما هم مراعات کنید که هم درددم نشید. من اطلاعات خیلی زیادی دارم در مورد تکنولوژی نسبت به سن خودم دارم به نظرم اما نمی ارزد به سلامتی خود آسیب برسانید با معتاد شدن به اینترنت و… کاش این مطلب رو خیلی وقت پیش میدیدم کاش یه همچنین مطلبی رو میشد پین کنید به صفحه اول. اما کاش یه پست هم میزاشتید درباره چقدر کار کردن با این وسایل نمونه مثاال میزنم پدرم خیلی وقته گیر میده بیشتر روزی یک ساعت ضرر داره بازی کنی. متاسفانه همش فکر میکنن دارم بازی میکنم نظر شما چیست؟
    لطفا برای دستمم یه توصیه ای بکنید
    یه دنیا ممنون خدا قوت علی یارتون خسته نباشید ??

  • ایتم 4 چندباری مارو به مرز از دست دادن و نابود شدن برخی پروژه ها برده ، تجاربی تلخ بودن ، روش خیلی باید تاکید کرد. خصوصا که برخی دیتاسنتر ها ناگهان سرور هارو خاموش کردند و ……

    • محمدرضا امين زاده محمدرضا امين زاده 28 بهمن 1391

      جالبه ! دقیقا قضیه سرور برای ما هم پیش اومده و کلی استرس و نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات داشتیم .

    • چرا عاقل کند کاری ک باز آرد پشیمانی

  • سلام گفتید که گذاشتن کامپیوتر در حالت sleep در دراز مدت باعث خرابی قطعات میشه .

    سوالم اینه که اگه من مثلاً روزی 8تا10 بار مجبور بشم با کامپیوترم در ساعات مختلف کار کنم شما چه پیشنهادی دارید؟

    خاموش\خواب (sleep)

    • محمدرضا امين زاده محمدرضا امين زاده 18 بهمن 1391

      سلام . برای فواصل زمانی کوتاه پیشنهاد من اینه که اصلا خاموشش نکنید . sleep هم نکنید فقط مانیتور رو از برق در بیارید ( اگه امکانش هست ) اما اگه فاصله زمانی بیشتر از 2 ساعت شد ترجیحا sleep کنید . البته اینم بگم که خاموش و روشن کردن و sleep به طور مکرر هم خوب نیست . مادربورد کامپیوتر به این سادگی ها نمیسوزه اما در دراز مدت چرا .

    • مهدی جان فقط واسه روی گل شما نهایتا تا چند روز دیگه یه پست کامل و خوب در این باره می نویسم

  • سلام . پست خیلی خوبی بود حال کردم . منم لپ تاپم رو با خودم به رختخواب می برم و فیلم می بینم !!

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا