بستن فهرست

در طی چند سال اخیر اتحادیه اصناف نقش بسیار پر رنگی در گسترش دوربین مدار بسته داشته و همونطور که اطلاع دارید همه اماکن عمومی به خصوص اماکن تجاری به دوربین مداربسته مجهز هستن . خوشبختانه طی چند سال اخیر آثار مثبت دوربین های امنیتی به وضوح دیده شده . در این پست می خوام ابعاد مختلف دوربین مداربسته رو بررسی کنم و توضیح بدم که نقش دوربین مدار بسته در جامعه چیه . توصیه می کنم حتما تا آخر این مطلب رو بخونید چون نکات ریزی وجود داره که ممکنه بهش فکر نکرده باشید !

کاربرد دوربین مدار بسته

کاربرد دوربین مدار بسته

کاربرد دوربین مدار بسته

کاربرد دوربین مداربسته بر اساس شرایط فرق داره و ممکنه در هر موقعیت مکانی با انگیزه متفاوتی از دوربین های امنیتی استفاده بشه . اما به طور کلی برای نصب دوربین مدار بسته سه تا دلیل وجود داره :

■ استفاده از دوربین مدار بسته برای  پیشگیری از وقوع جرم و تخلف

مهم ترین دلیل نصب دوربین مدار بسته پیشگیری از وقوع جرم و تخلفه . همه مجرم ها از ارتکاب جرم می ترسن و این مسئله کاملا طبیعیه . دوربین مدار بسته می تونه این ترس رو تا حد زیادی تشدید کنه و در بسیاری از موارد مجرم با دیدن دوربین کلا از ارتکاب جرم منصرف میشه . مثال بارز برای تایید این نظریه ، فروشگاه ها هستن . دله دزد ها با دیدن دوربین دیگه جرات نمی کنن چیزی بپیچونن . وقتی بچه بودیم اصلا از این خارجی بازیا نبود که مردم پشت چراغ قرمز صبر کنن ، کمربند ببندن و … هر کی کار خودشو می کرد و اگه یه لحظه غافل میشدی یه دفه یه ماشین از روت رد میشد و مثه عکس ، رو کف اسفالت میچسبیدی ! اما الان به لطف دوربین های راهنمایی و رانندگی ، خیلی از راننده ها قوانین رانندگی رو رعایت میکنن .

■ استفاده از دوربین مدار بسته برای اثبات جرم

یکی دیگه از کاربرد های دوربین مدار بسته  اثبات جرم متهمه . وقتی یه فرد شاکی به دادگاه یا دادسرا مراجعه میکنه برای اثبات جرم متهم به سند و مدرک محکم نیاز داره . فیلم ضبط شده توسط دوربین مدار بسته می تونه نقش بسیار مهمی در مسیر پرونده داشته باشه . همونطور که می دونید کلیپ های زیادی از دعوا و دزدی در اینترنت منتشر شده که توسط دوربین های مدار بسته گرفته شده بودن و اگر این کلیپ ها نبودن اثبات جرم متهم بسیار سخت و پیچیده تر میشد .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

■ نظارت بر محیط برای موارد عمومی

دوربین مدار بسته اساسا برای افزایش سطح امنیت محیط ساخته شده اما این مسائل امنیتی همیشه به جرم و جنایت مربوط نمیشن . یکی از مهم ترین کاربرد های دوربین مدار بسته برای نظارت بر یک محیط مشخصه که ممکنه هیچوقت هیچ مجرمی اونجا پا نذاره . برای مثال وجود دوربین مدار بسته در مهد کودک ها می تونه خیلی مفید باشه . بچه های زیر ۷ سال خیلی چیزا رو نمیدونن . اگر مدیر مهد کودک با دوربین بچه رو دائما تحت نظر بگیره می تونه از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنه . اگر دقت کرده باشید در بسیاری از مراکز خرید بزرگ یا کارخانه ها در اتاق نگهبانی یا نظارت چند مانیتور وجود داره که مکان های مختلف مجتمع رو نمایش میده و یه نفر اوپراتور هم اونجا نشسته و داره همه دوربین ها رو کنترل میکنه . انگیزه نصب دوربین های امنیتی در این مکان ها متفاوته اما بیشتر ممکنه نظارت بر کار کارکنان و یا نظارت بر محیط باشه . مثلا ممکنه در گوشه ای از مجتمع یا کارخونه آتش سوزی اتفاق بیوفته و در این موارد با استفاده از دوربین های امنیتی میشه موقعیت رو بهتر مدیریت کرد .

روش های استفاده از دوربین مدار بسته

دوربین های امنیتی انواع مختلفی دارن و هر کدوم شون برای مکان خاصی استفاده میشن . دوربین های امنیتی معمولا با چند روش مختلف در اماکن نصب میشن .

■ دوربین های امنیتی آشکار

فلسفه این روش کاملا مشخصه . در بعضی از مکان ها مثه فروشگاه ها بهتره  که دوربین های امنیتی به صورت کاملا آشکار باشن تا همه متوجه این دوربین ها بشن . دوربین های آشکار در فروشگاه ها مثه یه کارمند بالا سر مشتری هاست و حواسش به رفتار همه هست . نصب دوربین ها به صورت آشکار خیلی از دزد های آماتور رو منصرف میکنه .

■ دوربین های امنیتی نیمه آشکار

در این روش دوربین ها در مکان هایی نصب میشه که فرد در نگاه اول متوجه وجود دوربین نمیشه اما بعد از چند لحظه وقتی به دقت به محیط نگاه میکنه متوجه دوربین میشه . یکی از دلایلی که دوربین ها رو به این روش نصب میکنن اینه که از یه طرف فرد خاطی رو می ترسونه از اینکه نکنه جای دیگه ای هم دوربین باشه و اون هنوز متوجه نشده باشه .

■ دوربین های امنیتی مخفی

در این روش دوربین ها رو در جاهایی نصب می کنن که کسی متوجه نمیشه و نمی تونه به این راحتیا حدس بزنه که دوربین ها کجا کار گذاشته شدن . معمولا این دوربین های خیلی کوچیکن و در بین اشیا و جاهایی که انتظار نمیره کار گذاشته میشه . مثلا داخل یه تابلو عکس و … . این روش با تلفیق روش اول یا دوم می تونه تا حد زیادی جلوی ضرر و زیان فروشگاه ها رو بگیره . دزد های حرفه ای خیلی خوب بلدن از دست دوربین های آشکار و نمیه آشکار در برن اما اگر در همون مکان دوربین های امنیتی دیگه ای به صورت مخفی جاساز شده باشن ، حتی بعد از وقوع سرقت هم میشه طرف رو پیدا کرد ! من توصیه می کنم حتما در مکان های مهم علاوه بر دوربین های آشکار از دوربین های مخفی هم استفاده کنید .

■ دوربین هایی با لنز مخالف جهت دوربین

یکی از بهترین روش های استفاده از دوربین مدار بسته استفاده از دوربین هاییه که لنزشون در خلاف جهت دوربین تنظیم میشه . در این روش مجرم فک میکنه که دوربین اونو نمیبینه اما دوربین به راحتی مچشو میگیره چون زاویه دید لنز دوربین دقیقا روی مجرمه .

دوربین مداربسته در چه مواردی کار ساز است ؟

اتاق کنترل دوربین های امنیتی

اتاق کنترل دوربین های امنیتی

با نصب دوربین مدار بسته یا هر نوع دورین امنیتی دیگه نمی تونید احتمال وقوع جرم رو ۱۰۰ درصد از بین ببرید . به دلیل اینکه بسیاری از راه حل های امنیتی در کنار مزایایی که دارن معایبی هم دارن . اما در این چند مورد دوربین مدار بسته می تونه تا حد بسیار زیادی احتمال وقوع جرم رو کاهش بده :

■اگر  مجرم احتمالی از وجود دوربین امنیتی  مطلع باشه

در بسیاری از موارد وقتی فرد مطمئن باشه که در اون مکان دوربین وجود داره خودش دمشو میذاره رو کولش و محل رو ترک میکنه یا ارتکاب جرم رو بی خیال میشه چون کاملا واقفه که به راحتی گیر میوفته .

■ اگر مجرم احتمالی باید باور کنه که دوربین امنیتی یه خطر جدیه

در بعضی موارد شاید فرد فک کنه که دوربین مداربسته نمی تونه به این راحتی فرد رو به دردسر بندازه خب طبیعیه که از دوربین حساب نمیبره . برای مثال اگر فرد وارد انبار یه شرکت بشه و این امکان برای مجرم فراهم باشه که صورتش رو بپوشونه تا حد زیادی می تونه از شر دوربین خلاص شه . اما حتی در این مورد هم قد ، وزن ، فرم بدن ، طرز راه رفتن و … می تونه دلیل محکمی برای اثبات جرم باشه که اگر مجرم یکم مغز داشته باشه و به این مسائل فک کنه بی خیال میشه و در میره .

■ استفاده از دوربین مدار بسته در اماکن محصور و کوچک

دوربین مداربسته در مکان های کوچیک و به خصوص مکان های محصور خیلی می تونه کار ساز باشه . وقتی مجرم احتمالی وارد یه فروشگاه میشه که راه در رو نداره و دوربین هم بالا سرشه دیگه فرصت انجام هیچ کاری رو نداره . تا پیش از همه گیر شدن استفاده از دوربین مداربسته دزدی های زیادی در فروشگاه ها اتفاق میوفتاد . در یک مکان محصور ترس مجرم احتمالی خیلی بیشتره و وجود دوربین باعث میشه این حس خطر بیشتر هم بشه .

استفاده از دوربین مدار بسته در چه مواردی نمی تواند موثر باشد ؟

شاید بعضیا تصور کنن که با نصب دوربین مدار بسته همه مشکلات حل میشه اما متاسفانه اینطور نیست ! دوربین مدار بسته در مواردی هم می تونه کارساز نباشه . همونطور که عرض کردم هر راه حل امنیتی ممکنه ایراد هایی هم داشته باشه .

■ وقتی چهره مجرم کاملا پوشیده باشه

خیلی از سارقان برای اینکه در دام دوربین های امنیتی نیوفتن ، صورت شون رو به طورکامل می پوشونن . در این موارد تشخیص مجرم بسیار سخت تر میشه اما باز هم غیر ممکن نیست ! یه انسان مشخصه های زیادی داره از جمله قد ، وزن ، صدا ، نوع راه رفتن و … . پلیس خیلی زرنگ تر از این حرفاست ! و اگر سارق سابقه دار بشه امکان نداره که نتونن پیداش کنن . به هر حال بعضی از دزد ها شرایط رو با دقت بررسی نمیکنن و تصور میکنن با پوشوندن صورت شون دیگه کاملا در امان هستن بنابراین بهترین راه حل برای این مشکل اینه که از دوربین های با کیفیت استفاده کنید . دوربین هایی که صدا رو هم ضبط میکنن گزینه بهتری هستن . اینجوری پلیس راحت تر می تونه مجرم رو پیدا کنه .

■ مجرم اطلاعات کامل و دقیقی درباره دوربین مدار بسته داشته باشه

دو چیز می تونه ترس انسان رو از بین ببره یکی بی خردی و حماقیت و دیگری اطلاعات کامل و دقیق از شرایط . اگر مجرم اطلاعات دقیق و کاملی درباره دوربین داشته باشه می تونه با بررسی شرایط ، برنامه ریزی دقیقی رو انجام بده و به هدفش برسه !

■ وقتی مجرم خطر دوربین امنیتی رو درک نمیکنه و یا براش مهم نیست

برای اینکه فرد بترسه باید بتونه موقعیت رو در ذهنش تجزیه و تحلیل کنه و خطر رو تشخیص بده .  آمارها در سراسر دنیا نشون میده که دوربین مداربسته در جلوگیری از دزدی بیشترین تاثیر رو داشته اما برای جلوگیری از خشونت و بی نظمی تقریبا بی تاثیره . در همین راستا اگر خاطرتون باشه قاتلی که در میدون کاج ( سعادت آباد ) اون پسره رو کشت با اینکه می دونست همه دارن فیلم می گیرن و مطمئن بود که اعدامش میکنن بازم به خاطر اعتقاد غلطش ، کار خودشو کرد و اون جوون رو به قتل رسوند ! وقتی دوربین های آشکار مردم هیچ اثری نداشت اونوقت دوربین مدار بسته می خواد رو همچین آدمی چه تاثیری بذاره ؟! انسان وقتی عصبانی میشه نمی تونه موقعیت رو تجزیه و تحلیل کنه و طبیعیه که وقتی مجرم در تعادل روانی نباشه به هیچ وجه به دوربین توجه نمیکنه .

مزایای دوربین مداربسته

از اونجایی دوربین مداربسته یکی از بهترین ابزار ها برای اثبات جرمه ، می تونه در بسیاری از موارد مجرم رو از ارتکاب جرم منصرف کنه . مجرم وقتی می دونه رفتارش در محیط با جزئیات و صدا داره ضبط میشه متقاعد میشه که یا یه راه حل دیگه پیدا کنه و یا اینکه کلا بی خیال شه . از طرفی وجود دوربین مدار بسته باعث میشه تا مکان های همجوار هم امنیت بیشتری داشته باشن . یه نمونه ساده شو من خودم دیدیم . موتور یه بنده خدایی که مغازه دار بود رو دزدیدن و این بنده خدا اصلا متوجه نشد . بعد که رفت شکایت کرد پلیس با استفاده از فیلم ضبط شده توسط دوربین های مداربسته یه نمایشگاه اتومبیل درست رو به روی مغازه مال باخته ، به راحتی دزد رو شناسایی و پیداش کردن . دوربین مدار بسته باعث کاهش فرصت ارتکاب جرم و در نتیجه کاهش نرخ کلی جرم در جامعه میشه .

معایب دوربین مدار بسته چیست ؟

دوربین مداربسته در کنار مزایایی که داره معایبی هم داره که اگرچه این معایب نمی تونن باعث بشن تا ما از نصب دوربین مدار بسته اجتناب کنیم اما خب به هر حال ضرورت داره تا این معایب رو به یه شکلی پوشش بدیم . یکی از پیامد های که دوربین مداربسته درد دراز مدت می تونه داشته باشه اینه که مجرمان هر روز خلاق تر میشن ! مجرمان مجبورن برای رسیدن به اهداف شون هر روز روش های جدید تری پیدا کنن و خب تکنولوژی هم به کمک شون میاد .

پیامد های فرهنگی و اجتماعی دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته می تونه پیامد های زیادی داشته باشه که من چند مورد از این پیامد های فرهنگی رو به اختصار خدمت تون توضیح میدم .

■ مسئله حریم خصوصی افراد در جامعه

هیچکسی دوس نداره که تحت نظر باشه . اساسا انسان با این مسئله مشکل داره . خصوصا در جوامعی که اعتقادات مذهبی مردم پر رنگ تره این مسئله تشدید پیدا میکنه . به همین دلیل بارها خودم دیدم که هیچکسی نسبت به دوربین مداربسته حس خوبی نداره و تا حد امکان در معرض دوربین قرار نمی گیره . تو فروشگاه های ایران اگر دقت کنید معمولا خانم ها زود از کنار دوربین رد میشن و جلوی دوربین حس خوبی ندارن . اما خب مهم ترین مزیت دوربین مدار بسته هم همینه که این حس رو در مجرم احتمالی ایجاد میکنه .

■ کم شدن دقت مردم به دلیل اعتماد به دوربین های امنیتی

متاسفانه بسیاری مردم همینجوریش به هیچی دقت نمی کنن حالا چه برسه به اینکه خیال شون هم راحت باشه که دوربین داره همه چیو ثبت میکنه . تا قبل از اینکه گوشی های هوشمند رواج پیدا کنن حافظه مردم خیلی بهتر بود اما الان دیگه کسی به خودش زحمت حفظ کردن چیزیو نمیده . مردم به دلیل اعتمادی که به دوربین مداربسته دارن دیگه به خودشون خیلی زحمت نمیدن که مراقب محیط اطراف شون باشن چون از یه طرف می دونن که مجرمان از دوربین های امنیتی می ترسن و از طرفی هم میدونن که فیلم ضبط شده توسط دوربین مداربسته می تونه ابزار موثقی برای اثبات مجرم باشه . به هر حال احتیاط شرط عقله و در هر شرایطی حتی با وجود دوربین مدار بسته هم باید احتیاط کرد .

■ افزایش میزان شادی و آرامش در جامعه

یکی از دلایل مهم آرامش ، احساس امنیته . همین الان شما دارید این مطلب رو می خونید احتمالا یه فنجون چای هم کنار تونه اما در همین لحظه در کشورهای اطراف ما مردم نگران حمله تروریست ها هستن ! در واقع حس خوشبختی و آرامش با امنیت رابطه مستقیم داره . دوربین باعث میشه مردم تاد زیادی خیال شون از وقوع جرم راحت تر باشه .

دوستان من برای نوشتن این مطلب خیلی تحقیق کردم و منابع مختلفی رو بررسی کردم و سعی کردم چکیده این مطالعه رو خیلی ساده و روون خدمت تون توضیح بدم . لازمه از حسن برقی تشکر کنم که برای نوشتن این پست بهم کمک کرد . حسن برقی تکنیسین سیستم های امنیتی و ضد سرقت هست و توصیه می کنم که اگر قصد راه اندازی دوربین مداربسته یا سیستم های ضد سرقت رو دارید حتما با شماره ۰۹۱۲۲۹۴۲۷۰۶ ( حسن برقی )  تماس بگیرید . حسن برقی از سال ۸۳ تا الان در زمینه سیستم های امنیتی فعالیت میکنه و اطلاعات بسیار خوب و دقیقی درباره سیستتم های ضد سرقت و دوربین های امنیتی داره . دوستان لطفا در همین صفحه تجربه تون رو درباره دوربین های مدار بسته بفرمایید تا بقیه هم استفاده کنن .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • دوربین گوشی های آینده قادر به تشخیص سرطان هستنددکتره از بچگی تا دیپلم ۱۲ سال درس خونده  ،  ۷ سال دکتری عمومی و بعدش هم متخصص شده هنوز هم نمی تونه سرطان رو تشخیص بده اونوقت اونور آبی ها ادعا می کنن در آینده ای نزدیک با دوربین گوشی های هوشمند می تونن سرطان یا بافت آسیب دیده…
  • دوربین VGA در موبایل ها و وبکم ها چیست ؟همونطور که می دونید دوربین های موبایل ها انقدر قدرتمند و هوشمند شدن و دوربین VGA داره کلا از دور خارج میشه  اما هنوز هم بعضی از موبایل های ارزون از این دوربین به عنوان دوربین وبکم استفاده میکنن . در این پست می خوام بگم خدمت تون که دوربین VGA…
  • Palm ، تبلت خود را ارائه می کندلوح رایانه‌ای جدید که "Palm Pad" نام دارد، از آی‌پد باریک‌تر و صفحه نمایش آن هم اندازه صفحه نمایش آی‌پد است. این محصول دارای یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین در پشت خود بوده و از سیستم عامل WebOS 2.5.1 استفاده می‌کند و قادر است از طریق…
  • گرفتن عکس سلفی با دوربین عقب گوشی های اندرویدیاین روزا سبک عکاسی سلفی خیلی مد شده و تقریبا دیگه کسی نیست که تو گوشیش عکس سلفی از خودش نداشته باشه . عکس سلفی Selfie به عکسی گفته میشه که خود عکاس از خودش میگیره . خیلیا رو دیدم که موقع گرفتن عکس سلفی با دوربین عقب گوشی شون…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
ابراهیم درویش

من ابراهیم درویش هستم بلاگر تکتولوژی و مدرس زبان انگلیسی. در حال حاضر در استانبول (ترکیه) زندگی میکنم. نرم افزار خوندم و تخصص اصلیم برنامه نویسی وبه ؛ البته کمی هم برنامه نویسی اندروید بلدم. تقریبا از سال 1383 فعالیتم رو تو اینترنت شروع کردم. به زبان های ترکی استانبولی و اسپانیایی هم آشنایی دارم.

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

16 دیدگاه

  • کشته مرده فامیلی اون تکنسین امنیتت شدم

  • حمید باقری 15 آبان 1395

    ممنون از مطلب خوب تون . یکی از دوستانم رفته بود برای مغازش هم دوربین خریده بود هم دزدکیر برای نصبش تو اینترنت سرچ زدیم یه شرکت رو پیدا کردیم وقتی اومدن گفتن با دوربین کار دزدگیر رو هم میشه انجام داد . نصب کردن جوابم داد و تو هزینه کلی صرفه جویی شد نمیدونم چجوری ولی خب انجام دادن دیگه . با همه دوربین ها میشه اینکارو کرد ؟

  • سلام
    چقدر خوب بود اگر همین مقدار که جلوی دوربین حواسمان جمع است ، یادمان بود که همیشه خدا ناظر اعمال ماست. از دوربین حیا میکنیم ولی از خدا نه!

  • مهدی ح 21 تیر 1395

    دوربین باعث بالا رفتن ادب و اخلاق هم شده.
    یارو می بینه دوربین هست با کلاس تر رفتار می کنه.
    به نظر من یه سری دوربین ها به صورت ماکت درست کنن به طوری که اگر کسی ببینه متوجه اصلی یا غیر اصلی بودنش نشه.
    بعد اون وقت چون قیمتش ارزون، همه جا فراگیر میشه.
    مثلا توی خونه مادر به بچش می گه من میرم بیرون ولی اگه فضولی کنی با دوربین می بینمت. جالب اینجاست اگه این بچه این طوری مدت باشه نسبت به دوربین شرطی میشه. دیگه هر جا دوربین مداربسته می بینه ساکت می شینه سر جاش.
    البته بچه که شیطونی نکنه، بچه نیست.

    ببخشید که طولانی شد ولی هم کاربردیه و هم خنده دار.

    با تشکر.

  • با سلام و خسته نباشید
    لطفا مطلب یا مقاله ای تخصصی هم درباره دوربینهای مداربسته بزارید
    ممنون

  • مهدی :) 30 دی 1393

    ممنون از مطالب خوبتون
    به نظرم یه کاربرد دیگه تو ایران کنترل دانش آموزاس! ما تو مدرسه مون بالای 20 تا دوربین داریم. البته خداروشکر تو دستشوییا امنه!!

  • علیرضا 29 دی 1393

    از شما آقای درویش و دوستانتون ممنونم که با زبانی ساده اما قوی ذهن مردم رو روشن میکنین.
    علی یارتون…

  • سلام
    عالی بود
    ممنون

  • عالی بود ولی نفهمیدم که چطور از روی دوربین وزن طرف رو در میارند اگه مننظورتون تخمین میزنن شاید ولی فهمیدن وزن از روی دوربین تقریبا غیر ممکنه

  • مسعود 27 دی 1393

    سلام و خیلی ممنون
    لطفا در مورد اینکه چطور بفهمیم مثلا در اتاق هتل یه کشور خارجی از دوربین مداربسته مخفی استفاده شده و به حریم خصوصی مون تجاوز شده یا نه هم توضیح بدین

    • سلام
      در همه جای دنیا قانونه که در هر مکانی که دوربین نصب میشه باید اطلاع رسانی بشه که اون محل به دوربین مدار بسته مجهزه . امکان نداره مکانی باشه که دوربین داشته باشه اما اطلاع رسانی نشده باشه . فقط در اماکن دولتی ممکنه دوربین هایی باشه که کسی ازش مطلع نباشه .

    • مسعود 28 دی 1393

      خب فرض کنیم که کار غیر قانونی انجام دادن و هدفشون هم دقیقا تجاوز به حریم شخصی بود، در اینصورت چاره چیه؟
      یه راه حل اینکه میشه اتاق رو تاریک کرد و با دوربین گوشی موبایل دنبال مادون قرمز گشت؟

  • آبتین 27 دی 1393

    عالی بود آقای درویش…
    ممنون از مطالب جالب و آموزنده تان

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا