بستن فهرست

حتما شما هم اصطلاح «زبان رسمی» رو شنیدین اما احتمالا نمی دونید که زبان رسمی دقیقا یعنی چی و چه کاربردی داره . در این پست کوتاه میخوام خدمت تون توضیح بدم که زبان رسمی دقیقا یعنی چی و زبان رسمی کشور های مهم رو خدمت تون عرض کنم .

زبان رسمی چیست و چه کاربردی دارد ؟

زبان رسمی یا official language بیشتر به صورت نوشتاری استفاده میشه !

زبان رسمی یا official language بیشتر به صورت نوشتاری استفاده میشه !

زبان رسمی به زبانی گفته میشه که به طور قانونی در یک کشور و یا منطقه ای از یک کشور انتخاب شده و در مراکز دولتی استفاده میشه . تمام اسناد و مدارک در مراکزی مثه مراجع قضایی ، مجلس ، وزارت خانه ها ، دانشگاه ها و … به زبان رسمی نوشته میشن . بعضی از سازمان های جهانی برای خودشون یک یا چند زبان رسمی انتخاب میکنن تا بتونن تو جلسات و ارتباطات شون استفاده کنن .

بعضیا تصور میکنن زبان رسمی همون زبانیه که اغلب مردم در اون کشور صحبت میکنن ولی همیشه اینطور نیست . معمولا زبانی که اکثریت جامعه صحبت میکنن زبان رسمی اون کشور انتخاب میشه اما در بعضی از مناطق دنیا ممکنه چنتا زبان رسمی داشته باشن و زبان ملی هم یکی از اون زبان های رسمی باشه چون ممکنه مردم اون کشور به چند زبان مختلف حرف بزنن .

تاریخچه کوتاه درباره زبان رسمی

شاید براتون عجیب باشه اما داریوش یکم 500 سال پیش از میلاد حضرت مسیح ، نوعی از زبان آرامی ( به انگلیسی اَرِمِیک Aramaic ) رو به عنوان زبان رسمی انتخاب کرد . به این زبان «آرامی رسمی» یا «آرامی امپراطوری» گفتنه میشد . در زمان داریوش یکم امپراطوری هخامنشی بسیار وسیع بود و داریوش برای نوشتن نامه های رسمی به نقاط مختلف تحت سلطه اش ، از این زبان استفاده میکرد .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

زبان های رسمی سازمان ملل متحد یا United Nations

در حال حاضر 6 زبان به عنوان زبان های رسمی سازمان ملل متحد انتخاب شدن و در جلسات و ملاقات سازمان ملل از این زبان ها اسنفاده میشه و تمام اسناد رسمی سازمان ملل هم به این زبان ها ترجمه میشن . زبان های انگلیسی ، اسپانیایی ، فرانسوی ، روسی ، چینی و عربی زبان های رسمی سازمان ملل متحد هستن .

زبان رسمی در کشورهای مختلف

در حال حاضر 178 کشور ، حداقل یک زبان رسمی دارن . مهم ترین زبان هایی که در کشورهای مختلف به عنوان زبان رسمی انتخاب شدن به ترتیب این 6 زبون هستن :

 

ردیف زبان تعداد کشورها
1 زبان انگلیسی 67
2 زبان فرانسوی 29
3 زبان عربی 26
4 زبان اسپانیایی 19
5 زبان پرتغالی 9
6 زبان آلمانی 6

جالبه بدونید که کشورهای امریکا ، بریتانیا و استرالیا زبان رسمی ندارن ! اما در عوض کشور هند 23 تا زبان رسمی داره حالا جالب تر اینه که کشور بلیوی با کمتر از 12 میلیون جمعیت 37 تا زبان رسمی داره … چرا آخه … ؟! 😀

زبان رسمی ایالات متحده امریکا USA

در سطح فدرال ، امریکا هیچ زبان رسمی نداره اما 27 تا از ایالت ها و سایر قلمروهای امریکا ، استفاده از زبان انگلیسی در دادگاه ها و اداره های دولتی اجباریه .

زبان رسمی کانادا

در کشور کانادا دو زبان انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبان رسمی استفاده میشه . در استان کبک Quebec زبان فرانسوی بیشتر کاربرد داره .

زبان رسمی هند

زبان رسمی هند زبان هندیه که با خط دیواناگری نوشته میشه . البته زبان انگلیسی هم زبان رسمی دوم کشور هنده .

زبان رسمی آلمان

زبان آلمانی ، زبان رسمی کشور آلمانه .

زبان رسمی هنگ کنگ

در هنگ کنگ دو زبان انگلیسی و چینی به عنوان زبان های رسمی این کشور استفاده میشن .

زبان رسمی آفریقای جنوبی

افرایقای جنوبی 11 تا زبون رسمی داره که زبون انگلیسی هم جزء این 11 مورده ! اما به دلیل کمبود بودجه اغلب اسناد رسمی به خیلی از این زبون ها ترجمه نمیشن .

 

خب دوستان امیدوارم که این پست کوتاه براتون مفید بوده باشه . اگر در مورد این مطلب سوالی دارید یا اینکه اطلاعات بیشتری دارید حتما از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید تا بقیه کاربران هم استفاده کنن .

 

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • زبان چیست ؟! تشریح ماهیت زبان و دسته بندی زبان های دنیااگر اولین بارتونه که میخواید یه زبون جدید یاد بگیرید ، لازمه قبل از هر چیزی بدونید که مفهوم واژه « زبان » دقیقا چیه . من در این پست میخوام خدمت تون توضیح بدم که زبان چیه و طبقه بندی زبان ها رو هم در حد تیتر خدمت تون…
  • زبان بین المللی چیست ؟ چرا انگلیسی زبان بین المللی شد ؟احتمالا شما هم شنیدین که انگلیسی زبان بین المللی شده و تقریبا میشه گفت در سراسر کره زمین با انگلیسی آشنایی دارن و ازش استفاده میکنن . اما آیا تا حالا به این فکر کردین چرا زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی انتخاب شده ؟ در ادامه به طور…
  • دسته بندی زبان به لحاظ ارزش ادبیهر زبان به لحاظ ادبی به 3 دسته بندی کلی تقسیم میشه : زبان ادبی ، زبان گفتگو و زبان عامیانه . در این پست کوتاه می خوام به صورت خیلی خلاصه هر سه مورد رو خدمت تون توضیح بدم . لطفا این پست کوتاه رو بخونید چون در پروسه…
  • تلفظ صحیح حرف w در زبان انگلیسیبه ندرت دیدم کسی رو که حرف w رو درست تلفظ کنه . حرف w در کامپیوتر و به خصوص اینترنت خیلی کاربرد داره به همین دلیل بهتره همه تلفظ صحیحش رو بلد باشن . بارها دیدم فروشنده ها ، واحد پشتیبانی شرکت ها ، مدرس های زبان ، مجری…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
ابراهیم درویش

من ابراهیم درویش هستم بلاگر تکتولوژی و مدرس زبان انگلیسی. در حال حاضر در استانبول (ترکیه) زندگی میکنم. نرم افزار خوندم و تخصص اصلیم برنامه نویسی وبه ؛ البته کمی هم برنامه نویسی اندروید بلدم. تقریبا از سال 1383 فعالیتم رو تو اینترنت شروع کردم. به زبان های ترکی استانبولی و اسپانیایی هم آشنایی دارم.

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

13 دیدگاه

  • برام سوال شد که چرا سازمان ملل عربی رو یکی از زبانهای رسمیش گذاشته؟ وقتی به لیست کشورها بر اساس تعداد زبان نگاه میکنیم به جز چینی دقیقا 5 تا زبان دیگه زبانهایی هستند که بیشترین تعداد کشور رو دارند.

  • سلام لطفا بدور از هر حرفی طبق برنامه پیش برید ممنون

  • محمد مهدی 30 آذر 1395

    آقای درویش ، لطفا آموزش زبان رو شروع کنید .

  • مهناز 30 آذر 1395

    سلام من با ویدیوی لاکشری با سایت تون آشنا شدم . ویدیوی بسیار جالبی بود به دلم نشست.
    منم به انگلیسی علاقه زیادی دارم امیدوارم باکمک آقای درویش بتونم زبانو یادبگرم . در کل ویدیوهای تلفظ ایده ی خیلی خوبیه و واسه ما ایرانیها واجبه.
    ممنون از آقای درویش بابت این مطلب و زحمات تون . منتظر مطالب بعدی هستم.

  • بهنام 30 آذر 1395

    سلام ببخشید خوندن مطالب برای بعضی از افراد سخت است لطفا این توضیحات رو به صورت voice در کانال تلگرام بزارید ممنون از زحمات تون

  • خیلی خوب بود، پاینده باشید

  • ﻣﺮﺳﻲ ، اﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻔﻴﺪﻱ ﺑﻮﺩ . ﺧﻴﻠﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻡ .
    ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ

  • سياوش 29 آذر 1395

    سلام
    خسته نباشید. داریم معتاد آموزش هاتون می شیم !!!
    پیشنهاد میکنم که وقتی که می خواین تلفط دقیق کلمات انگلیسی رو به ما یاد بدین از پنگلیش استفاده کنید. دلیلش این هستش که حتی وقتی که زیر و زبر رو با اونهمه دردسر در پیدا کردن کلیدهای کی بورد انجام می دیم باز هم مقداری تردید باقی میمونه: مثلاً شما در مورد زبان آرامی نوشته اید:
    … نوعی زبان آرامی (به انگلیسی اَرِمِیک Aramic) رو به …
    خوب من با وجود این زحمتی که شما برای به کار بردن زیر و زبر کشیدین, باز تردید دارم که تلفظ این کلمه:
    arameik هست یا aramik (در مورد تلفظ C در فارسی هم دو تا کاف داریم: کاف کاشان که کاف غلیظ هست و کاف کرمان که کاف نرم هست که می تونیم از این جزئیات هم برای دقیق تر کردن تلفظ استفاده کنیم) اما با استفاده از پنگلیش بهتر می تونیم در مورد این کلمه یا کلمات دیگه ای که می خوایم تلفطش رو یاد بگیریم, کار رو دقیق کنیم. نظرتون چییه؟
    شاید اگر یاد گیری علائم فونتیک رو هم مهم می دونید در کنار استفاده از پنگلیش (به جای زیر و زبر غیر دقیق فارسی) علائم فونتیک رو هم بنویسید. نظرتون چییه؟ شاید خیلی کار زیاد می شه؟
    ممنون از لطفتون.

    • سلام ، محبت دارید .
      عجله نکنید ! صبور باشید . من برنامه ریزی دقیقی دارم اجازه بدین طبق برنامه بریم جلو .

  • چپ و راست 29 آذر 1395

    عالی

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا