بستن فهرست

دامین چیست ؟راهنمای خرید دامین Domain

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱

همانطور که قول داده بودم در این پست می خوام درباره دامین توضیحات مهمی رو خدمت تون عرض کنم . افراد زیادی رو دیدم (البته خودمم یه زمانی جزء همین افراد بودم ) که نمی دونن این آدرس های اینرتنتی دقیقا چی هستن و چیکار میکنن و از کجا میشه دامین خرید . اگر با آدرس های اینترنتی یا همون دامین ها آشنایی ندارید حتما این پست رو به طور کامل بخونید کلا چند دقیقه وقت تون رو می گیره .

تلفظ صحیح domain ومعنی کلمه domain چیست ؟

تلفظ صحیح کلمه domain  بر اساس دیکشنری American Cambridge  به صورت  /doʊˈmeɪn/, /də-/  است . در ایران بعضی ها  به دامین ، دومین  یا دوماین هم میگن !  کلمه domain به معنی منطقه مورد علاقه و یا منقطه تحت سلطه می باشد .

دامین چیست ؟

دامین نام منحصر به فردی است که برای شناسایی سایت های اینترنتی ( وب سایت ها ) مورد استفاده قرار میگیره که از سه بخش کلی تشکیل میشه :

■ بخش اول دامین www

بخش اول یک دامین نشان دهنده ماهیت دامین هست برای مثال www مخفف World Wide Web می باشد .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

■ بخش دوم نام دامین یا Domain Name

بخش دوم همون عنوان brand و یا اسم تجاری وب سایت است که خود صاحب دامین انتخاب میکنه .

■ بخش سوم پسوند و یا Top-Level Domain

بخش سوم که اکثر ما با عنوان پسوند می شناسیم به اصطلاح دامین سطح بالا TLD و یا Top-Level Domain نامیده میشه .  پسوند دامین یا TLD نشان دهنده زمینه کاری و موقعیت جغرافیایی یک وب سایت است . در کل دو نوع TLD وجود داره : CTLD یا Country Top-Level Domain که نشان دهنده موقعیت جغرافیایی وب سایت است برای مثال : دامین هایی با پسوند ir نشون دهنده این هستند که این سایت ها در ایران مستقر هستند ! لیست مهمترین CTLD ها رو در پایین همین پست می تونید ملاحظه کنید . GTLD  یا Global Top-Level Domain در واقع به دامنه های جهانی گفته میشه که اگه خاطرتون باشه در اولین پست آموزش وبلاگ نویسی عرض کردم که این نوع دامین ها از همه گرون تر هستند . دامین هایی با پسوند org , net , biz , info , com و … همگی جزء GTLD ها به حساب میان .

اولین دامین ثبت شده در اینترنت

اولین دامین com ثبت شده در اینترنت symbolics.com می باشد که در 15 مارچ سال 1985 میلادی متولد شد ! شرکت Symbolics یک شرکت کامپیوتری بود که دفتر مرکزی آن در ماساچوست مستقر بود . Russell Noftsker موسس و اولین مدیرعامل این شرکت بود . شرکت Symbolics تولید کننده ماشین های Lisp بود . ماشین های Lisp و یا همان Lisp Machine کامپیوترهایی بودند که نرم افزارهای نوشته شده به زبان برنامه نویسی Lisp را اجرا می کردند .  زبان برنامه نویسی Lsip دومین زبان برنامه نویسی سطح بالا در دنیاست ( از لحاظ قدمت ) که توسط  John McCarthy دانشمند بزرگ علم کامپیوتر در سال 1958 در دانشگاه MIT اختراع شد . از بحث اصلی خارج نشیم ! دامین symbolics.com  در 27 اُگست سال 2009 به fx.com فروخته شد .

چند دامین در دنیا وجود دارد ؟

تعداد دامین های بین المللی در سال 2013

تعداد دامین های بین المللی در سال 2013

تا سال 1992 حدود 15 هزار دامین com در اینترنت به ثبت رسید . در دیسمبر سال 2009 این رقم به 192 میلیون دامین رسید ! اغلب این دامین ها با TLD یا پسوند com ثبت شده بودند . از 15 مارچ 2010 84 میلیون دامین دیگر با پسوند com ثبت شده که از آنها 11.9 میلیون وب سایت های تجارت آنلاین ، 4.3 میلیون سایت تفریحی ، 3.1 میلیون وب سایت اقتصادی و 1.8 میلیون وب سایت ورزشی به وجود آمد ! در حال حاضر بیش از 246 میلیون دامین در اینترنت ثبت شده !

چطور یک دامین مناسب انتخاب کنیم ؟

برای انتخاب یک دامین مناسب باید ابتدا چک کنید که آیا دامین مورد نظر شما آزاد هست یا نه . فکر میکنم واضح باشه که شما نمی تونید همون دامینی رو در اختیار داشته باشید که شخص دیگری قبلا خریده باشه . اغلب شرکت هایی که خدمات دامین و سرور ارائه میدن یک نرم افزار آنلاین هم دارند که شما با استفاده از اون می تونید دامین مورد نظرتون چک کنید تا ببینید که آیا کسی قبلا این دامین رو خریده یا نه . این نرم افزار آنلاین به شما امکان چک کردن همه TLD های قابل خرید برای ایرانی ها رو میده . اما اگر می خواهید دامین های بین المللی رو چک کنید به آدرس Whois.com و برای چک کردن دامین های ایرانی به آدرس whois.nic.ir  مراجعه کنید . برای انتخاب دامین باید به چند نکته بسیار مهم دقت کنید :

■ دامین نشان دهنده برند و نوع فعالیت شماست !

توجه داشته باشید که دامین در درجه اول نشان دهنده اسم تجاری و لقب شماست و از طرفی نوع فعالیت شما رو مشخص میکنه پس کاملا آگاهانه دامین رو انتخاب کنید ! معمولا افراد حقیقی یا حقوقی ( شرکت ها ، موسسات و… ) وقتی میخوان یک کار جدی در اینترنت انجام بدن حداقل دامین های اصلی مربوط به برندشون رو میخرن ! از نظر من (ابراهیم درویش) دامین های مهم com , net و دامین مربوط به منطقه جغرافیایی مثلا برای ما ایرانی ها ir  است . در 95درصد موارد وقتی یک نفر 3 تا TLD از یک نام رو میخره دیگه کسی نمیاد TLD ( پسوند ) یگیره چون نمی تونه به شهرت برسه !

■ از حروف صدا دار کمتر استفاده کنید !

یکی از نکاتی که من تجربه کردم اینه که در زبان فارسی همه بعد از هر حرف بی صدا یک حرف صدادار هم میاد و از اونجایی که خیلی از واژه های فارسی رو با حرف انگلیسی میشه چند مدل نوشت ، توصیه میکنم اسمی رو انتخاب کنید که کمترین تشابه املایی رو داشته باشه ! مثلا حرف اوو رو میشه سه مدل نوشت : u , ou , oo . در نتیجه بهتره از حروف صداداری مانند اوو ، یی  تا حد امکان اجتناب کنید چون ممکنه بعدا مشکلاتی مربوط به برندسازی رئ به وجود بیاره !

■ نامی متناسب با مخاطب خود انتخاب کنید !

ما به زبان فارسی صحبت می کنیم ! انتخاب اسم انگلیسی شما رو عقب میندازه ! اگر دقت کنید به ندرت میبینید سایت های ایرانی رو که با اسم انگلیسی به جایی رسیده باشن ! میشه اما خرجش سنگینه ! باید کلی هزینه تبلیغات کنید تا شناخته بشید پس واسه خودتون دردسر نسازین .

■ تشابه اسمی در انتخاب دامین

تشابه اسمی یک مسئله بسیار پیش پا افتاده است که همه جا چه در اینترنت و چه در دنیای واقعی اتفاق میوفته و اجتناب ناپذیره ! اما اگر اتفاق افتاد می توند با یک پسوند مرنبط دیگه اون اسم رو بگیرین چون چاره ای نیست . اگر پسوند مرتبط هم نبود نگران نباشید ! در این موارد می تونید از اعداد و یا کرکتر « – » استفاده کنید و بعد یا قبل اسم مورد نظر یک کلمه دیگه اضافه کنید . مثلا فرض کنید دامین darvish.ir رو قبلا گرفتن ! با اضافه کردن نام کوچک همه چی حل میشه و در ضمن بهتر هم میشه ! Ebrahim-Darvish.ir . اگر برای شخص حقیقی میخواهید یک دامین انتخاب کنید می تونید از پسوند net استفاده کنید . مثلا معنی آدرس Ebrahim-Darvish.net میشه  : ابراهیم درویش در شبکه ( در اینترنت ) . و برای اشخاص حقوقی هم می تونید از پسوند های مرتبط استفاده کنید مثلا sch که در واقع مخفف School هست . مثلا مدرسه ابن سینا Ebnesina-sch.ir .

 ■ حتما از واژه نامه استفاده کنید !

واژه نامه دهخدا رو همه ما می شناسیم . بهترین مرجع برای شناخت معنی واژه های قدیمی پارسی همین کتابه پس برای اینکه بعدا مشکلی به وجود نیاد حتما معنی لغت و تلفظ صحیحش رو چک کنید ! اگر از اسم انگلیسی استفاده می کنید هم حتما در دیکشنری های انگلیسی به خصوص merriam-webster.com حتما چک کنید چون این دیکشنری ، برای دانشجوها تهیه شده و اطلاعات بسیار جامعی رو در اختیارتون میذاره . یکی اومد یه سایتی زد با دامین worldit بعد عنوان پارسی رو زده بود ورد آی تی  !!! ( هنوزم هست حتما فوتر رو چک کنید ! 10 اسفند 91 ) . زشته ! هیچ آدم نُرمالی به همچین آدمایی اونم تو دنیای اینترنت تو سال 2013 اعتماد نمیکنه ! خیلی بده که انقدر راحت از یه وب سایت ایراد بگیرن چون این مسائل ، جزء پیش تولید یک وب سایت هست و حتما باید رعایت بشن !

■ چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ؟

در انتخاب اسم دقت کنید ! خیلی دقت کنید ! بیشتر دقت کنید ! پشیمانی بعد از چند ماه ، در برخی موارد می تونه آسیب های جبران ناپذیری رو به یک وب سایت بزنه ! این آسیب ها رو بعدا به طور کامل مورد بررسی قرار میدم و راه های جلوگیری از این اشتباهات رو عرض خواهم کرد . اسم دامین نباید تا آخرین روز فعالیت سایت تغییر کنه مگر اجباری در کار باشه ! برای اینکه پشیمون نشید به این چند نکته دقت کنید :

1- تا حد امکان از اسم فارسی استفاده کنید !

2- از انتخاب اسم های عام مانند : مردم ، هوا ، زمین و… به هیچ وجه استفاده نکنید ! چون وب سایت های زیادی درباره این چیزا نوشتن امکان نداره تو گوگل بیاین بالا !

3- سعی کنید یک اسم منحصر به فرد انتخاب کنید که تا الان در اینترنت دیده نشده باشه و یا خیلی خیلی کم باشه .

■ نام قابل گسترش انتخاب کنید

منظور از گسترش اینه که اگر ( که قطعا باید اینجوری باشه ) خواستین برای وب سایت تون فروشگاه ، کتابخانه و یا هر چیز دیگه ای راه اندازی کنید اسم زیبا و با معنایی به دست بیاد ! مثلا فروشگاه اینترنتی علم فردا 😀

راهنمای خرید دامین ؛ از کجا می توانم یک دامین بخرم ؟ قیمت دامین چقدر است ؟

شرکت های زیادی هستند که خدمات دامین و سرور ارائه میدن . با یه جستجوی ساده هزار تا سایت میاد بالا اما حواس تون باشه گول قیمت رو نخورید ! شرکت مورد تایید و اطمینان من ایران هاست هست که واقعا هم از لحاظ فنی و تجربه و پشتیبانی و برخورد با مشتری کارشون درسته ! برای اطلاع از تعرفه و خدمات دامین شرکت ایران هاست به بخش خدمات دامین مراجعه کنید . من به این راحتی لینک اعتماد نمیدم ایشالا هیچوقت مشکلی پیش نیاد . مواظب باشید تاکید می کنم از هر کی دامین نخرید ! دزد زیاده ! بعضی از سایتا اصلا وجود خارجی ندارن . دامین رو به نام خودشون می زنن و به شما هم اطلاع نمیدن و در موقعیت مناسب درست زمانی که دامین شما به شهرت رسید دامین رو ازتون Hijack میکنن و فلنگو میبندن ! قیمت پایین بی دلیل نیست ! البته اگر می خواهید دامین ir بگیرید توصیه میکنم حتما از وب سایت رسمی ایرانیک دامین مورد نظرتون رو بخرید . همونطور که در اولین پست آموزش وبلاگ نویسی عرض کردم قیمت دامین های بین المللی com , net , org , biz , info ( در اسفند 91 ) حدود 45 هزار تومنه و دامین های ایرانی هم از 10 تا 12 هزار تومن . مالکیت دامین یک ساله است بعد از یک سال شرکت باهاتون تماس میگیره و اطلاع میده که آیا مایل به تمدید هستین یا نه . معمولا شرکت ها  تا 1 ماه بعد از پایان دوره اجاره دامین ،  مالکیت دامین رو برای شما نگه میدارن تا شما فرصت تمدید داشته باشید .

لیست انواع پسوند دامین های ایترنتی TLD به همراه معنی آنها

com : مخفف کلمه commercial به معنی تجاری که اغلب سایت های تجاری دنیا با این TLD ثبت میشن .

net : مخفف کلمه network که دیگه معنیش رو میدونید دیگه ( شبکه ) .

org : مخفف کلمه organization به معنی سازمان .

biz : مخفف کلمه business به معنی تجارت .

info : مخفف کلمه information به معنی اطلاعات .

co :  مخفف کلمه Colombia که خیلی ها به عنوان مخفف Corporation ازش استفاده میکنن !

ac : مخفف کلمه academy به معنی موسسه آموزشی و برای موسسات آموزشی استفاده میشه .

edu : مخفف کلمه Education و به معنی آموزش هست که برای سازمان های آموزشی مانند آموزش و پرورش استفاده میشه .

gov : مخفف کلمه Government به معنی دولت یا دولتی هست که برای سایت های دولتی کشور ها استفاده میشه .

پسوند های دیگه ای هم هستند که نشان دهنده موقعیت جغرافیایی وب سایت هستن و اسم بردنشون تا حدی ضروریه مثل : us برای ایالات متحده امریکا ، it برای ایتالیا ، ru روسیه ، asia آسیا ، dk دانمارک ، fr فرانسه ، eu اتحادیه اروپا ، uk انگلیس ، de آلمان ، cn چین ، il اسرائیل ، ca کانادا ، au استرالیا ، ae ایلات متحده عربی و … . لیست کامل پسوند های دامین در ویکی پیدیا موجوده .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • سایت چیست ؟ راهنمای راه اندازی سایت برای همه مشاغلاگرچه همه مردم کم و بیش با اینترنت و سایت ها در ارتباط بودن و می دونن که سایت چیه ، اما هنوز سوالات بسیار زیادی درباره راه اندازی یک سایت وجود داره که خیلی ها جواب شون رو نمی دونن ! من در این پست می خوام همه این…
  • وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم ؟دیگه نن جون من هم اسم وبلاگ یا همون بلاگ رو قطعا شنیده چه برسه به شما بازدیدکننده عزیز علم فردا که احتمالا هر روز گذرتون به اینترنت میوفته . چنتا ایمیل گرفتم که درباره اینکه وبلاگ چیه ؟ وب سایت چیه ؟ چه جوری وبلاگ راه می ندازن و…
  • طراحی سایت و نکاتی که طراحان سایت به کسی نمی گویند !طراحی سایت یکی از مسائلی که خیلیا ازش سر در نمیارن و نمیدونن واسه سفارش طراحی سایت به یک گروه یا شرکت طراحی وب ، باید چه نکاتی رو در نظر بگیرن . اگر وقت و حوصله یادگیری مفاهیم طراحی سایت رو ندارین توصیه کنم حتما این مطلب رو تا آخر…
  • نصب سی پی یو روی مادربورد کامپیوترنصب سی پی یو روی مادربورد کامپیوتر از نظر سخت افزاری کار خیلی سختی نیست اما یه سری نکات هست که باید بدونید . یعنی اگر این نکات رو ندونید شاید موقع نصب سی پی یو و یا بعد از نصب پردازنده ، به مشکل بخورید پس با من همراه باشید…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
ابراهیم درویش

من ابراهیم درویش هستم بلاگر تکتولوژی و مدرس زبان انگلیسی. در حال حاضر در استانبول (ترکیه) زندگی میکنم. نرم افزار خوندم و تخصص اصلیم برنامه نویسی وبه ؛ البته کمی هم برنامه نویسی اندروید بلدم. تقریبا از سال 1383 فعالیتم رو تو اینترنت شروع کردم. به زبان های ترکی استانبولی و اسپانیایی هم آشنایی دارم.

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

84 دیدگاه

  • سلام آقای مهندس درویش،
    ممنون از سایت خوبتون، استفاده کردم
    لطفا
    بفرمایید 1) برای یک مرکز پژوهشی بزرگ دولتی در ایران بهتر است دمین ir داشته باشد یا org

    2) بطور کلی اهمیت کدام بیشتر است؟

    با تشکر

  • من اشتباهی وارد لینکی شدم که منو به یه سایتی برد و زیرش به انگلیسی نوشته بود این دامین برای فروش است
    تازه به جای www یه چیز دیگه داشت ww16
    آدرسشم ww16.aminsedghi.com بود آیا این جعلی بود و من هک شدم یا سایت هایی هستند که ww16 داشته باشند
    لطفا اگه میشه تو همینجا پاسخ بدید نه ایمیل
    ممنون

  • دمتون گرم خیلی سایت تون خوبه

  • با اینکه بنده از دنیای نت و نرم افزار سر در نمیاورم ولی شما به قدری جامع و قشنگ توضیع دادید که بنده کیف کردم یک دنیا سپاس

  • پروانه 25 آذر 1396

    عالی بود ممنون از سایت همیشه خوبتون

  • سلام. من دو تا دامنه ثبت کردم که هر دو یکی هستش فقط نوشتنش فرق میکنه.
    یعنی اسم دامنه از دو عدد غیر پشت سر هم تشکیل شده و در یکی عدد ها با عدد و در دیگری با حروف نوشته شده. حالا آدرس ایمیل سایت هم با حروف هستش و برای پکیج نرم افزار های اندروید هم باید با حروف بنویسم. به نظر شما از کدوم دامنه استفاده کنم بهتره؟ اونی که با حروف نوشته میشه؟

  • سلام و سپاس بی کران
    مطلب واقعا عالی بود

  • سلام. لطفا درباره خرید و فروش دامین هم آموزش بذارید. منظور خرید از شخص هستش نه نمایندگی. مثلا من چطور دامینم رو به یه نفر بفروشم. یا برعکس.
    با تشکر از مطالب خوبتون.

  • با سلام و تشکر از مطالب پایه ای و سایت خوبتون
    یه سوال داشتم. بعضی خدمات دهنده ها هستند که کنترل پنل اختصاصی از شرکت خارجی که نمایندگی اش را دارند هم اعطا می کنند. آیا این بهتر نیست تا اینکه به خدمات ایران هاست اعتماد کنیم؟

  • سلام وقتتون بخیر سوالی دارم از حضورتون
    آیا دارنده هاست و دومین در واقع سایتی که ما بهش پول پرداخت می کنیم و هاست و دومین را ازش خریداری می کنیم می تواند پس از اینکه سایت که پربازدید شد یا به سوددهی رسید سایت را تصاحب کند و مالک شود؟
    علاوه بر آن آیا از نظر سطح دسترسی ادمین فروشنده هاست امکان ادیت یا حذف و اضافه مطالب در سایت ما را دارد؟ برای مثال مطالبی که ممکن است حق نشر رعایت نشده و از جای دیگری کپی کرده باشیم یا به صورت خودکار از سایتها و وبلاگها توسط ربات سایت کپی شده و حالا مورد اعتراض یا درخواست حذف قرار گرفته یا حتی ناخواسته مطلب کپی شده خلاف قوانین و مورد دار است آیا خود ادمین هاست بدون نظرخواهی از خریدار سایت (در شرایطی که مثلا نتواند در مدتی با او تماس بگیرد یا حالا ایمیلشو جواب نده) خودش راسا اقدام به تغییر در سایت کنه؟ لطفا پاسخ بدهید چون خیلی مهمه که بدونم لطف می کنید ممنون از سایت خوبتون

  • میرهانی 01 خرداد 1395

    خیلی جامع و مفید و مختصر بود ممنون

  • سلام این درسته که اگر از نمایندگان nic.ir دامنه بگیرم امتیاز دامنه برای اونهاست.

    • سلام
      خیر . نماینده nic موظفه که دامین رو به نام مشتری ثبت کنه . ضمن اینکه اصلا نیازی نیست دامین های ir رو از نمایندگی ها بخرید . برید تو سایت nic.ir و مستقیم خرید کنید .

  • سلام سایت تون عالیه!
    برای domain و مخصوصا host حتما باید از یکی از نماینده های nic.ir بگیرم یابه سایت هایی هم که نماداعتماد دارن میشه اعتماد کرد . و یه سوال دیگه برای استفاده از سرویس WHOIS Privacy بعد ثبت دامنه ir چکار کنیم اصلا میشه ! ممنون

  • سلام
    من الان از یک سایتی دامنه ir خریدم خب ؟ حالا بعد از چند ماه که مثلا دو هفته مونده وقتش تموم بشه میرم و از یک سایت دیگه دامنه ir میخرم . آیا این در رنک من فرق خواهد کرد یا نه ؟ چون تا اونجایی که ن میدونم الکسا فقط با اون حروف کار داره و ir با یک ir دیگه فرقی نداره . درسته ؟
    یک دنیا ممنون

  • حسن پور 23 دی 1394

    سلام . خیلی خوب و مفید نوشتید ممنون .

  • سلام
    ممنون از مطالبتون
    جناب درویش میخواستم بپرسم آیا انتخاب دامنه ir در سئو سایت چه تاثیری دارد
    بهتره .com بخرم یا ir ?? چون سئو خیلی واسم مهمه با تشکر 🙂

  • سلام
    امکانش هست در مورد دامین های فارسی هم صحبت پست بزارید؟
    اینکه میزان علاقه و استقبال از این دامین های فارسی به چه صورتیه و آینده اونها به چه صورت خواهد بود؟
    ممنون

  • با سلام خسته نباشید و تشکر از شما بابت اطلاعات مفیدتون

  • سلام.من می خوام اولین سایتمو راه بندازم.اما یه سری سوالا در مورد دامنه و هاست برام پیش اومده .ممنون میشم راهنماییم کنید.شرمنده زیاد شد.هنوز تازه کارم.شماره میزارم قاطی نشه.البته فونت قسمت نوشتن نظر چشم رو اذیت میکنه بی زحمت عوضش کنید.
    1-این شرکتای واسط که دامنه می خرن مثل همین ایران هاست کنترل پنل دامنه رو هم در اختیارت میزارن(پسورد و یوزرشو) و کاملا به اسم و ادرسه خودته یا شرکت خودشون
    و دامنه های معروف مثل داتکام دی ان اس سرور رایگان هم داره و در اختیارت میزارن؟
    2-اگه گیفت کارت یا کردیت کارت دلاری داشته باشیم می تونیم خودمون بخریم یا تمدید کنیم.
    3-با دامنه ir واسه خرید هاست یا سرور خارجی به مشکل می خوریم؟
    4-در مورد هاست های وردپرسی اطلاع ندارید در نصب تم و پلاگین محدودیتی نداره؟
    5-وقتی تو پنل قیمت و مشخصات هاست حداکثر مقدار بازدید کننده و حداثر تعداد اتصال به دیتابیس رو نمینویسن یعنی محدودیتی نداره؟
    6-وقتی سرور مجازی یا اختصاصی با کنترل پنل(مثلا سی پنل) می خری.یعنی wamp و دی ان اس سرور و خود کنترل پنل روش نصبه یا باید خودت نصبش کنی؟
    7-هزینه نصب منظور هزینه چیه؟
    8-در ضمن قیمت هاست ها با توجه به حجم پهنای باند و منابع نسبت به سرور مجازی و اختصاصی چرا اینقدر گرونه؟فقط واسه مدیریتش؟بیشتر از 50gb در ماه همون سرور فکر کنم به صرفه تره درسته؟
    خیلی ممنون

    • سلام
      1- بله
      2- از شرکت های ایرانی بخرید . خرید دامین با کردیت کارد خودتون دردسر داره مگر اینکه در کشور دیگه ای زندگی کنید تازه در اون شرایط هم باید از یه جای بخرید دیگه . پس الکی درو خودتون نچرخید و خیلی راحت از یه شرکت ایرانی بخرید .
      3- خیر ، هیچ ربطی نداره .
      4- خیر محدودیتی نداره ( جای این سوال اینجا نیست )
      5- هاست اشتراکی چیست ؟
      6- بله همه شون نصبه اما مدیریتش با خودتونه .
      7- سوال تون مرتبط نیست .
      8- این مورد هم مرتبط نیست . توصیه میکنم این پست رو بخونید : سرور های اختصاصی پارس پک

  • آقا ابراهیم خیلی زحمت میکشید ما رو راهنمایی می کنید 🙂

  • علی اصغر 09 تیر 1394

    جناب آقای درویش
    با سلام و احترام
    از اینکه در تولید محتوای آموزشی رایگان برای کاربران ایرانی وقت صرف میکنید، بسیار سپاسگزارم.
    مطالب شما در زمینه جنبه های مختلف راه اندازی سایت بسیار مفید و کاربردی بود و آگاهی بنده را در این زمینه ارتقا داد.
    من هم در زمینه نرم افزار های تحت ویندوز به صورت حرفه ای کار کرده ام و به زبان های مختلف و تکنولوژی های جدید در زمینه نرم افزارهای تحت ویندوز تسلط دارم.
    با امید توفیق روزافزون برای شما دوست عزیز

  • باسلام.ممنون از اطلاعاتی که در مورد دامین در اختیار ما میگذارید.لطفا در مورد چگونگی کار با سیستم مدیریت محتوا وردپرس توضیحات کاملی ارائه دهید. با تشکر فراوان.

  • سپهر سلیمانپور 23 خرداد 1394

    سلام
    آیا دامین me برای موضوعات شخصی هس؟
    و آیا به درد میخوره یا بهتره از com , org , net ,… استفاده کرد؟
    ممنونم از مطالبتون
    پاینده باشید!

    • سلام
      توصیه میکن از com یا ir یا net استفاده کنید . تبلیغات TLD های دیگه یکم سخت تره چون مردم باهاش آشنایی ندارن .

    • علی رضائی 21 بهمن 1395

      بعد از استفاده پیام رسان تلگرام از دامنه .me فکر میکنم راه برای این دامنه کم کم باز و برای مخاطب آشنا بشه

  • سلام

    من خیلی کم پیش میاد که برای مطلبی کامنت بذارم، اما در مورد سایت شما و مطالبش موضوع فرق میکنه!
    بی نهایت سپاسگذارم از مطالب خوبتون که در عین سادگی، کامل و شفاف بیانشون می کنید.

    خدا قوت

  • مرسی اقا ابراهیم دمت گرم…

  • سلام ابراهیم جان خیلی ممنون مطالب عالین موفق باشی

  • میم میم 21 بهمن 1393

    سلام. از مطالب خوبتون تشکر می‌کنم. سوالی داشتم. کسی که برای سایرین سایت طراحی میکنه، علاوه بر اینکه باید یک حساب «شناسه محدود» در ایرنیک برای خودش درست کنه، برای صاحب امتیاز سایت هم باید یک «شناسه حقیقی» درست کنه؟ و بعد خودش رو رابط مالی و … قرار بده؟ این ماجرا زمانیکه یک شرکت عملیات ثبت رو انجام میده هم صدق میکنه، نه؟
    سوال دومم اینه که تفاوت ثب یک دامین فرضا به طور مستقیم توسط من (طراح سایت) و اینکه به یک شرکت مثل ایران-هاست واگذار کردن چیه؟ چرا اینقدر قیمت ها متفاوت هستند؟ بعضی از سایت ها پنج ساله‌ی Ir رو پانزده هزارتومان می‌فروشند و ایران‌هاست، سی‌ و خورده‌ای هزارتومان!

    • سلام
      1- هر فرد حقیقی یا حقوقی که می خواد یه دامین ir بخره باید در ایرنیک حساب کاربری داشته باشه . اگر شما از یک شرکت واسط بخرید ، شرکت براتون یه حساب کاربری در ایرنیک میسازه تا دامین رو به نام شما ثبت کنه .
      2- شرکت واسط چون نماینده رسمی ایرنیکه دامین ها رو ارزون تر میخره و مبلغی رو هم به عنوان اجرت ثبت از شما دریافت میکنه . برای مثال اگر دامین رو 8 تومن بخره به شما میفروشه 10 تومن . اون 2 تومن اجرت ثبت نام شماست . حالا بعضی از شرکت ها بیشتر می گیرن و بعضی از شرکت ها حتی پایین تر از قیمت خریدشون به شما قیمت میدن یا اصلا دامین رو به صورت رایگان براتون ثبت میکنن . به شرطی که شما ازشون سرویس هاست اشتراکی بخرید . دلیل این اختلاف قیمت صرفا رقابته و هیچ دلیل دیگه ای نداره .
      موفق باشید

  • پیمان 25 دی 1393

    دمت گرم عالی بود

  • مرسی از اطلاعات کامل عالی شما
    فقط یک نکته طبق اماری که ارائه شده چرا اینقدر حذفیات توی TLD .info زیاد هستش ؟

  • داریوش 16 آبان 1393

    سلام دوست عزیز
    بابت مطالبی که نوشتی ممنون
    چند تا سوال داشتم:
    1- شما ایران هاست رو پیشنهاد کردین اما خودتون از پارس پک استفاده میکنید ، دلیلش چیه ؟
    2- گفتین که از کلمات عمومی استفاده نکنید ، در حالی که وبسایت خودتون “علم فردا” کلماتی هستن که خیلی به کار برده میشه ،اینم میشه توضیح بدین ؟
    3- میشه مشخصات نوع اشتراکی که خودتون گرفتین رو بفرمائید ؟
    منتظر جوابتون هستم
    با تشکر

    • سلام
      ممنون از شما ، خوش اومدین
      1- این پست درباره دامینه نه هاست . من در مورد دامین عرض کردم ضمن اینکه اگر اطمینان داشته باشید که دامین به نام خودتونه مهم نیست از کجا می خرید .
      2- علم فردا یک عبارته نه یک کلمه !اگر نام دامین تون متشکل از دو تا کلمه باشه اتفاقا بهتره .
      3- در مورد مشخصات هاست متوجه منظورتون نشدم . اگر می خواید برای وب سایت خودتون تخمین بزنید بهتره با پشتیبانی شرکت سرویس دهنده تون تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنن .
      قربون شما
      موفق باشید

  • بسیار ممنون وسپاس از مطالب بسیار جالب و پر محتواتون خیییییییییییلی عالی بود دستتنون درد نکنه این مملکت با وجود گلهایی مثل شما بهشت میشد اگه بود

    • بابک جان شرمنده مون می کنید . وجود دوستای گلی مثه شماست که به ما انرژی میده . ایشالا همیشه سلامت و شاد باشید

  • ممنون که اینقدر جامع و با زبان ساده توضیح داده بودید
    تشکر

  • بنده خدا 11 مرداد 1393

    سلام
    از مطالب سایت شما استاده کردم و الحق و والانصاف زکات علمتو میدی و هر نکته ای که فکر می کنی مهمه بدون اینکه طرف مقابلتو بشناسی ارائه میدی. ان شالله خدا همیشه به کسب و کار و زندگی و علمت برکت بده. خدا رو هیچ وقت فراموش نکن یادت باشه که فقط خداست که آدم رو عزیز میکنه. با نیت قربت الی الله به مردم کمک کن.

    • سلام
      دوست عزیز از این همه لطف و محبت تون خیلی خیلی ممنونم . ما فقط وظیفه مونو انجام میدیم . مگه چقدر زنده ایم ؟!
      ایشالا خدا به شما هم سلامتی و برکت بده

  • دمتون گرم . سعیتون مشکور – علمکم مقبول !!

  • عالی بود. خیلی به اطلاعاتم اضافه شد. خسته نباشی

  • عاغا دمتون انقد گرم که جزغاله بشین
    احسنت

  • salam ,khili khili kamel va khob tozih dadin ,fogholade booood

  • سلام.سایتتون خیلی خوبه من میخواستم فقط یه مطلبو بخونم اما به حدی مطالبتون خوبه که دارم همشو میخونم.

  • سلام سایتتون خیلی عالیه.من طراحی سایت رو خیلی دوست دارم میخواستم بدونم چه اطلاعات و پیش زمینه ای لازمه برای طراحی سایت. رشته دانشگاهیم it هست.چه کلاسایی باید برم؟

    • سلام و خیلی ممنون از نظر لطف تون
      پیشنهاد من اینه که برید این دوره ها رو بگذرونید و البته فراموش نکنید که تجربه کار = مهارت !
      1- دوره های مبتدی وب HTML و CSS
      2- زبان برنامه نویسی PHP
      3- زبان برنامه نویسی Java
      4- کمی گرافیک یا اینکه یه پارتنر گرافیست پیدا کنید !
      5- سیستم عامل لینوکس
      موفق باشید و ممنون میشم اگه علم فردا رو به دوستان تون هم معرفی کنید

  • امیر.م 14 آذر 1392

    با سلام مطالبتون خیلی آموزنده و مطابق با نیاز روز و مفیده. ازتون متشکرم
    لطفا درموردپسوند org که در ایران آنرا( اُ آر جی) میگویند هم بنویسید. بنظر من وقتی پسوندهای دیگر را میگوییم (کام) ،(نت) (بیز) و… org را هم باید بگوییم (اُرگ)
    نظر شما چیست؟ با تشکر

    • امیر جان سلام
      1- خیلی ممنون از نظر لطف تون
      2- ببینید پسوند org در همه زبان ها هم اُرگ تلفظ میشه و هم اُ آر جی . هر 2ش درسته و از نظر من فرقی نداره .
      موفق باشید

  • پس یجا نوشته بود که باید اسم دامین انگلیسی باشه تا برا خارجیا مفهوم داشته باشه

  • مطالب خیلی مفید همراه با نگارش عالی
    خسته نباشید حقیقتا بار علمی بالایی در این سایت وجود دارد

  • سلام علیکم‏،
    یه سوال داشتم خدمت شما:
    میخواستم ببینم خرید دامین های CTLD که ربطی به موقیعت جغرافیایی شخص نداره‎، یعنی شخصی که تو ایران هست میتونه دامین us و یا دامین های سایر کشورها رو بگیره؟؟

    • خیلی بعید می دونم که به موقعیت جغرافیایی مربوط نباشه ! افرادی هم که دامین های خارجی تهیه می کنن واسطه ای می خرن . اگه نه که سرمایه دارای اروپایی و امریکایی تا حالا هر چی دامین تو دنیا بود رو گرفته بودن ! 😀

  • قیمت پایین بی دلیل نیست ! البته اگر می خواهید دامین ir بگیرید توصیه میکنم حتما از وب سایت رسمی ایرانیک دامین مورد نظرتون رو بخرید .

    سایت ایرانیک دات کام منظور شما هست(Iranic.com)؟؟؟

    یا مرجع فیزیک نظری(nic.ir)؟!!!

  • اقای درویش در مورد برنامه نویسی وب بیشتر توضیح بده!از کجا شروع کنیم بهتره؟برنامه نویسی phpیاjava scriptیا مثلا نرم افزارهایی مثل wpressوdrea weaver و….بازارکارش چه جوریه؟یعنی چه جوری میتونیم واردشیم؟دستت دردنکنه

    • سهند جان سلام و خوش اومدی
      والا آموزش برنامه نویسی مبحث بسیار بسیار پیچیده ایه که مستلزم صرف زمان قابل توجهیه ! من و آقای امین زاده تقریبا بیش از 70 درصد وقت مون رو برای علم فردا صرف می کنیم اما باز هم وقت کافی برای انجام کارهای بزرگتر در علم فردا نداریم . چون بخش های دیگه ای رو داریم آماده سازی می کنیم و به این دلیل فعلا فرصتش نیست ! اما به زودی درباره یک سری مسائل پایه ای و مهم برنامه نویسی وب پست های مفیدی رو منتشر خواهیم کرد.

  • اگر ممکنه در مورد شبکه های SOHO و همچنین روترهای SOHO مقاله ای در سایت قرار بدهید.

    با تشکر

  • البته ناگفته نماند که پسوند mil یا همان military مربوط به سایتهای نظامی میباشد.

    ولی در کل اطلاعات خوبی مدهید , همینکه این همه تلاش میکند که به مردم اطلاعات بدید خیلی ارزش داره

  • فرهاد 10 تیر 1392

    سلام
    خسته نباشیدا

    میشه ازتون خواهشی داشته باشم؟!
    فرض کنید منِ نوعی میخوام سایتی رو راه اندازی کنم!
    اماتور هم هستم
    اگر امکانش هست به زبان ساده ای که همیشه در دستور کارتون بوده توضیح بدین مرحله به مرحله چه اقداماتی برای راه اندازی سایت مورد نیاز هستش…

    ممنون/

  • باسلام
    از مطلب واقعا عالیتون لذت بردم
    خیلی وقته که دنبال دامین بودم ، ولی از مطالب دیگر سایتها چیزی نمیفهمیدم

    از اونجایی که شما گفتید اسم دامین خیلی خیلی خیلی مهمه و از چیزای خاص استفاده کنیم ، من میخوام اسم دامینم رو minds-control بزارم ، آیا این اسم توی گوگل بالا میان؟؟؟
    اسم خاصی نیست ،ولی تو وب من با این آدرس ، سایتی ندیدم

    ممنون اگه پاسخ بدی داداش:)

    • 1- سلام و از نظر لطف تون سپاسگزارم
      2- ببینید محمد مهدی عزیز ، این مسئله با راهنمایی کوچیک حل نمیشه و قضیه خیلی تخصصیه ! و برای بررسی تخصصی جلسات مشاوره نیازه اما خیلی مفید و مختصر بگم خدمت تون که دامین و عنوان سایت رو به هیچ وجه انگلیسی انتخاب نکنید مگر اینکه بخواید به زبان انگلیسی و در سطح بین المللی کار کنید ! برای بالا اومدن اسم در گوگل ، وب سایت تون باید SEO شه که این مسئله هم احتیاج به بررسی تخصصی داره . به هر حال باید زمینه فعالیت ، بودجه و میزان جدیت شما به طور کامل مشخص باشه تا بتونیم اسم رو اصولی انتخاب کنیم. فراموش نکنید که اسم خوب می تونه هزینه های تبلیغاتی رو تا بیش از 50 درصد کاهش بده !!!

    • محمدمهدی 10 تیر 1392

      ممنون از پاسخ و ادای احترام به شما

  • واقعا دستتون درد نکنه

  • خیلی قشنگو واضح توضیح دادید. واقعا عالی بود

    کاش مام یخورده پول داشتیم که بتونم یه وب سایت علمی بزنم.داش ابراهیم بابت زحمتی که کشیدی

    ممنون واسه هرکی مفید نباشه واسه من یکی خیلی مفید بود

    ممنون smile72

  • من گذری رد شدم ولی از اطلاعاتت خیلی استفاده کردم!>>>>>>خیلی طلایی گرچه بلایی<<<<!!!!

  • ممنون.خوب بود.یه سوال:
    من در مورد seo هم مطالعه داشتم ولی این که گفته میشه دامین سایت با اسم شرکت یکی باشه یه مقدار مشکل دارم.مثلا اسم شرکت ما “شرکت 1” هست و آدرس سایتمون رو میذاریم sherkat1.ir
    حالا مردم توی گوگل بخوان سرچ کنن فارسی مینویسن “شرکت1” و این هیچ ربطی به دامین نداره.یعنی گوگل میفهمه که sherkat1=شرکت1 ؟

    • علی رضای عزیز در پست های بعدی مفصل توضیح میدم اما به طور خلاصه باید عرض کنم چیزی که واسه گوگل ( و بقیه موتورها ) مهمه عنوان ها و مطالب سایت هستن.

  • علم فردا عالیه…من اومدم که یه مطلبو بخونم اما الان ۲ ساعته که دارم کلی مطلب خوب می خونم.انصافا خسته نباشید.

    • دم شما گرم که صادقانه ما رو مورد لطف خودتون قرار میدین . بخدا لطف و انرژی دوستان گلی مثل شماست که انگیزه ما رو برای نوشتن قوی تر میکنه.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا