بستن فهرست

حافظه هایبریدی یا به انگلیسی Hybrid Drive یکی از مفاهیمی هست که بعد از معرفی حافظه های SSD شکل گرفت و در حال حاضر روی برخی لپ تاپ ها و کامپیوتر های شخصی می تونید نمونه هایی از حافظه هایبریدی رو ببینید . حالا اگه این مفهوم برای شما مجهوله و دوست دارید بدونید حافظه هایبریدی چیه و به چه دردی می خوره و عملکردش چجوریه با من تا انتهای پست همراه باشید , تمام متن رو با دقت بخونید ، قطعا نکاتی هست که واستون جدیده .

تلفظ صحیح کلمه Hybrid و معنی کلمه هایبرید چیست ؟

تلفظ صحیح کلمه Hybrid همونطور که در عنوان پست نوشتم ” هایبرید” هست . خب مثل خیلی از کلمات دیگه تکنولوژی این واژه هم دچار شرق زدگی شده و به صورت هیبرید تلفظ میشه . ما به بقیه کاری نداریم و اون چیزی که درسته رو میگیم حالا تصمیم با خوانندگان عزیز .

کلمه Hybrid در مفهوم به معنی چیزیه که به صورت ترکیبی و پیوندی باشه . تو لغت بهش دورگه هم میگن . مثلا ماشین هایی که هم با برق و هم با بنزین کار میکنن رو ماشین های هایبریدی میگن . یا دستگاه هایی که هم تبلت میشن و هم لپ تاپ رو بهش تبلت هایبریدی میگن . حالا که مفهوم هایبرید رو متوجه شدید بریم ببینیم این حافظه هایبریدی چی هست ؟

حافظه هایبریدی یا hybrid drive چیست ؟

حافظه هایبریدی - ترکیب HDD و SSD

حافظه هایبریدی – ترکیب HDD و SSD

حافظه یا درایو هایبریدی همونطور که بالاتر توضیح دادم ترکیبی از هارد درایو های معمولی یا HDD و حافظه های SSD هست . یه توضیح کوچیک در مورد HDD و SSD بدم و دوباره مطلب رو ادامه میدیم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

■ HDD چیست ؟

همین هاردهایی که روی کامپیوترهای شما هستن رو بهش هارد درایو و به انگلیسی Hrad Drive میگن . همین هایی که میگین 500 گیگه یا 1 ترابایته . هاردهای HDD از یک دیسک گردان و یک جسم نوک تیز تشکیل شده . داستان اینجوریه که این دیسک گردان میچرخه و اون جسم نوک تیز اطلاعات ذخیره شده روی دیسک رو بازخوانی میکنه . حتما دیدید در مشخصات هارد لپ تاپ یا کامپیوتر میگن مثلا این هارد 5400 دور در دقیقه هست ( 5400 RPM ) که RPM مخفف عبارت Revolutions Per Minute هست که برخی از دوستان RPM رو مخفف Round Per Minute می دونن که جا داره من از همین تریبون به این دوستان خسته نباشید بگم 😀

حالا این دیسک گردان و در کل حرکات مکانیکی هم محدودیت سرعت بوجود میاره و هم در لپ تاپ ها باعث اتلاف توان باتری میشه . طراحان اومدن حافظه های SSD رو اختراع کردن که در ادامه توضیح میدم .

■ SSD چیست  ؟

SSD مخفف عبارت Solid State Drive به معنی درایو حالت جامد ( اجانب یه چیزی می دونستن که تمام تکنولوژی ها رو به زبون انگلیسی میگن ، خداییش تو فارسی جور در نمیاد 😀 ) هست . در SSD ها دیگه خبری از قسمت مکانیکی نیست همه چیز بر اساس حافظه های فلش NAND هست . مثل همین فلش مموری های 4 و 8 گیگی که داریم . سرعت انتقال اطلاعات خیلی بالاست ، داغ کردن نداریم ، باتری کمتر مصرف میشه و به نسبت حجم فیزیکی کمتری هم داره . اما عیبش اینه که قیمتش بالاست . مثلا الان اگه هارد 500 گیگ 140 هزار تومن باشه حافظه SSD با ظرفیت 500 گیگ رو باید بالای 1 میلیون پول بدی . به همین دلیل شرکت ها اومدن کانسِپتی ( مفهومی ) به نام حافظه هایبریدی یا Hybrid Drive بوجود اوردن که بعدها به SSHD یا Solid State Hybrid Drive معروف شد .

■ SSHD چیست ؟

SSHD یعنی یه هارد HDD رو با یه حافظه SSD ترکیب کنی و جفتشون رو در یک قالب جاساز کنی . همونطور که می دونید و خب شاید هم ندونید الان اگه سیستم عامل و چیپ های روی مادربورد شما ساپورت کنن می تونید یک هارد HDD رو در کنار یک حافظه SSD قرار بدید . شاید در برخی لپ تاپ ها دیده باشید که می زنن 500G HDD + 8G SSD . از اون 8 گیگ به عنوان یه حافظه کش مورد استفاده قرار میگیره . حافظه کش با سرعت بالا . و اون 500 گیگ هم برای ذخیره فایل مثل موزیک و ویدئو و …

به دو روش میشه هارد HDD و حافظه SSD رو کنار هم قرار داد . یکی قرار دادن یک HDD و یک SSD به صورت جداگانه ( در عکس زیر سمت چپیه ) . یکی هم قرار دادن HDD و SSD در یک قالب یکسان ( سمت راستیه ) .

SSHD یعنی یک قالب با دو نوع حافظه . برای درک بهتر حرفام بهتره شکل زیر رو نگاه کنید .

آرایش SSHD یا حافظه هایبریدی

آرایش SSHD یا حافظه هایبریدی

 

فلسفه وجودی و مزیت حافظه هایبریدی یا SSHD

خب مثل همیشه باید یه تکنولوژی به دنیا معرفی بشه تا چرخه اقتصادی شرکت های تکنولوژی ایست قلبی نکنه . هر چند وقت یکبار یه تکنولوژی حالا تو هر زمینه ای معرفی میشه و خب حافظه هایبریدی هم از این قاعده مستثنی نیست . اما از بحث مالی شرکت ها که بگذریم دلیل منطقی طراحی حافظه هایبریدی رو میشه اینجوری توجیه کرد :

■ مگه میشه با وجود حافظه SSD و واقف بودن بر سرعت خیلی خوبش ، ازش چشم پوشی کرد ؟ پس یکی از دلایل گرایش و رغبت مردم به استفاده از حافظه های SSD در کامپیوتر و لپ تاپ هست .

■ تا اینجا فقط می دونیم که SSD خوبه اما آیا پولش رو هم داریم که مثلا 256 گیگ رو بخریم ؟ پس ما نیاز داریم که همیشه HDD رو بغل کنیم .

■ آرزوی قلبی شرکت های تولید کننده لپ تاپ از سال صفر تا 2014 این بوده که لپ تاپی تولید کنن که مردم بتونن باهاش گردن همدیگرو ببرن ، یعنی اگه تا 3 سال دیگه دیدید تشریف می برید بازار 4 میلیون پول میدید و یک تکه کاغذ به اسم لپ تاپ تحویل میگیرید تعجب نکنید چون گرایش به سمت سبک کردن و باریک نمودن لپ تاپ هاست ، خب در این شرایط نمیشه از دو عدد هارد استفاده کرد .

■ یکی دیگه از آرزو های قلبی شرکت های تولید کننده لپ تاپ از سال صفر تا 2014 این بوده که یه نوع باتری تولید کنن که حداقل 1 هفته شارژ بده . هارد های HDD دشمن اصلی باتری به حساب میان . اگه بخشی از پردازش اطلاعات رو به حافظه SSD منتقل کنیم می تونیم بگیم که عمر باتری رو بیشتر کردیم .

■ هارد های HDD خودشون یک حافظه بافر دارن که فایل های بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده رو در اونجا ذخیره کنن تا سرعت دسترسی بهشون بیشتر بشه ( مثل حافظه کش در پردازنده ) اما این مقدار بین 2 مگ تا 32 مگ هست و ما نیاز به بافر بیشتری داریم . چه بهتر که مثلا 8 یا 32 گیگ حافظه SSD رو برای بافر و سیستم عامل قرار بدیم .  اینجوری شد که SSHD به دنیا اومد .

 

حافظه هایبریدی شرکت seagate

حافظه هایبریدی شرکت seagate

 نکات پایانی و جمع بندی در مورد حافظه هایبریدی یا SSHD

■ مثل اینکه حافظه هایبریدی اولین بار توسط شرکت سی گیت Seagate معرفی شده و بعد از اون شرکت سامسونگ هم استقبال کرده . جفتشون الان SSHD های متنوعی در بازار دارن .

■ شرکت Seagate شعار SSD Performance. HDD Capacity. Affordable Price رو در مورد حافظه های هایبریدی خودش میده . معنیش مشخصه : عملکرد SSD ، ظرفیت HDD و قیمت معقول و در تبلیغات حافظه های SSHD خودش از عکس زیر استفاده کرده که در نوع خودش جالبه ودوست داشتم شما هم ببینید :

تبلیغ حافظه های SSHD شرکت Seagate - ظرفیت فیل و سرعت یوزپلنگ

تبلیغ حافظه های SSHD شرکت Seagate – ظرفیت فیل و سرعت یوزپلنگ

 

■ سرعت SSHD کمی بشتر از هاردهای معمولیه اما نه به اندازه SSD ها .

■ از ویندوز ویستا به بعد تکنولوژی SSHD ساپورت میشه . SSHD ها روی خودشون یک فرمور Firmware یا به اصطلاح سفت افزار دارن که رابط سیستم عامل و سخت افزار هست . این فرمور به طور اتواتیک تشخیص میده که چه اطلاعاتی در HDD و چه اطلاعاتی در SSD قرار بگیره .

■ SSHD باید در قسمت بایوس ، SETUP بشه . یعنی همینجوری نمیشه ازش استفاده کرد .

■ SSHD بیشتر در لپ تاپ ها کاربرد داره ( به دلیل محدودیت فضا ) اما می تونید روی دسکتاپ هم ازش استفاده کنید .

■ قیمت حافظه هایبریدی کمی بیشتر از هارد HDD و کمتر از حافظه SSD هست .

این پست صرفا برای آشنایی دوستان با تکنولوژی SSHD بوده و بعدا به صورت تخصصی هم توضیح میدم . راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • کوچکترین حافظه جامد یا SSD دنیامی دونید که نمایشگاه الکترونیکی معروف CES در حال برگزاری است و شرکتهای مختلف در حوزه الکترونیک و تکنولوژی جدیدترین محصولات خودشونو به نمایش میذارن . شرکت SANDISK هم از این رقابت عقب نمونده و کوچکترین SSD دنیا رو رونمایی کرد. حتما مثل من در تعجبید که چطور این فسقلی می تونه…
  • حافظه SSD چیست ، تکنولوژی درایو اس اس دیحافظه SSD یکی از قطعاتی هست که اگه به سیستم اضافه بشه می تونه عملکرد دستگاه رو به طرز چشمگیری افزایش بده . من تو این پست می خوام بگم که حافظه اس اس دی چیه ، یعنی شما با یه سری مفاهیم اولیه در حافظه SSD آشنا بشید تا پست…
  • تفاوت فرمت سریع Quick Format با فرمت کاملیکی از چیزایی که خیلیا موقع نصب ویندوز و یا فرمت کردن یه حافظه جانبی مانند هارد دیسک و یا فلش مموری باهاش درگیر هستن متد فرمت حافظه مورد نظره ! اینکه حافظه مورد نظر باید کوئیک فرمت Quick Format بشه یا اینکه باید فلش یا هاردمون رو به طور…
  • حافظه Micro SD چیست ؟ اجزای داخلی Micro SDواقعا چجوری میشه تو یه کارت حافظه موبایل که کوچیک تر از ناخن دستتونه مثلا 512 گیگا بایت اطلاعات جا داد ؟ 512 گیگابایت یعنی 512 میلیارد بایت و هر بایت هم 8 بیت هست . یعنی بیش از 4 هزار میلیارد بیت ( صفر و یک ) جا خوش…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

111 دیدگاه

  • سلام و عرض ادب
    سال نو شما مبارک
    من یک لپ تاپ لنوو مدل L340 – ZX 15IRH درام که روش یک هارد هایبریدی با ظرفیت یک ترابایت به همراه 128 گیگابایت SSD نصب شده.
    لطفا راهنمایی کنید که اگر بخواهم ویندوز 10 جدید را به صورت UEFI نصب کنم باید آن را رو هارد مکانیکی نصب کنم یا روی SSD با توجه به اینکه در منوی پارتیشن بندی هارد SSD دیده میشود اما بعنوان درایو 1 و درایو 0 در واقع همان هارد مکانیکی است…
    ممنون از راهنمایی شما و مطالب خوب سایت علم فردا…

  • سلام میشه راهنمایی کنید چند مدل از بهترین لپ تاپ های زیر ۲۰میلیون رو بهم‌معرفی کنید آقای امین زاده
    ممنون

  • سلام مثل همیشه واقعا عاللللللللللللللیییییییی

  • معرکه این شما

  • سید مجتبی 13 دی 1396

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون و خلاقیت در تدوین مطالبتون که یکی بر دیگری سبقت گرفته

    فقط یک سوال
    چند نفر از دوستان سوالی رو مطرح کردند که سوال خود من هم بود!
    اینکه برای نصب sshd توی صفحه setup دقیقا باید چکار کرد؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید
    چون این سوال از سال 93 تا الان جواب داده نشده!

  • سلام ، من امروز این لپ تاپ رو خریدم
    که دو ترابایت حافظه‌ی هارددیسک هایبریدی به‌همراه 256 گیگابایت حافظه‌ی SSD داره لطفا بفرمایید که چطوری میتونم ویندوز رو روی حافظه SSD نصب کنم؟
    ممنون

  • هزینه بیشتری متحمل «بشم»
    اشتباه نوشته بودم عذر میخوام

  • چون فایل های سیستمی من بیشتر از 32 گیگ نخواهد بود

  • منظورم برای خرید حافظه هایبریدی بود

  • سلام
    من حافظه ssd رو فقط برای فایل های سیستمی میخوام در این صورت فرقی داره که یک ترابایت hdd با 32 گیگ ssd باشه یا 128؟ چون اگه فقط برای فایل های شخصی فرق داره نمیخوام هزینه بیشتری بابت ssd متحمل بشن

  • حالا صورت علمیه داستان یه طرف بیان شیوایی داری عزیزم مرسی …
    فک کنم یه چیزی ازت در میومد اگه کشورت پتانسیلشو داشت

  • سلام محمدرضا جان . خدا قوت . داداش من حدود یک ساله که دنبال لپتاب تو اینترنت گشتم و دو تا لپتاب ایسوس مدل N551VW و G551VW از بین این دو موندم کدوم رو واسه بازی های روز و گرافیکی انتخاب کنم . من تحقیق کردم وفهمیدم که نوع حافظه داخلی جی پانصد و پنجاه و یک وی دابلیو از نوع هارد دیسکه و N551VW از نوع هایبرید هستش . پس سری N551VW در این مورد بهتر از G551VW هست . ولی چون میگن سری G ایسوس مخصوص بازیه و اینجورچیزا … ولی من شنیدم که سری G551VW چون مخفف حرف G گیمینگ و واسه گیمه فن های اینا از بقیه بیشتره و کار ساز تره . داداش پیشنهاد تو واسه من کدومه واسه بازی ?????? تجربه شما بیشتره . دوست دارم تحقیق کنی و بعدش جواب بدی داداش . ممنون

  • با سلام
    سوالات زیادی بعضی از دوستان در خصوص نحوه استفاده از بخش ssd هارد های هیبریدی در لپ تاپ پرسیدن و اینکه چطور میشه ویندوز را در بخش ssd نصب کرد تا سرعت بوت زیاد بشه ، شما به هیچ کدوم از این دست سوالات جواب ندادین ، اگه اطلاعاتی دراین خصوص دارین ممنون میشم پاسخ بدین ، از سایت خوب شما هم تشکر میکنم

  • علیرضا 21 آبان 1395

    سلام . ببخشید نمیدونستم سوالم رو دقیقا تو کدوم بخش بپرسم نزدیکترین مطلب همین بود ! بنده قصد خرید و اضافه کردن یک حافظه ssd به سیستمم رو دارم .آیا میشه درایو های ویندوزم رو طوری تغییر بدم که مثلا 50 درصد حجمش از hdd و بقیه از ssd تشکیل بشه یانه ؟

  • با سلام ببخشید یک سوال آیا اینکه میگن فلان لپتاب یک ترابایت هارد هیبریدی دارد و هشت گیگ اس اس دی ایا امکان دارد اس اسا دی ان را تعویض کرد و مثلا مقدار 128 گیگ گذاشت؟

  • فردین 22 مهر 1395

    سلام من این هاردو خریدم اما وقتی ویندوز نصب میکنم همه ی تیک ها خورده میشه و وقتی کامپیوتر ریستارت میشه که ادامه نصب انجام بگیره ارور میده و نصب نمیشه این تنظیمات بایوسش چی هست
    مادربردم asus z170 a هست

  • سلام من قصد خرید لپ تاپ دارم جستجو کردم و بهمین مورد برخوردم که بعضی ها فقط هارد اچ دی دی دارن بعضیا اچ دی دی بعلاوه اس اس دی …. حالا یه سوال …. برای متناسب شدن قیمت معمولا اس اس دی با ظرفیت هشت گیگ ارایه میشه آیا بعدا قابل ارتقا هست، یعنی میشه مثلا یه هارد اس اس دی با ظرفیت بالا خرید و جایگزین قبلی کرد یا نه …. مثلا لپ تاپ قدیمی ها رو میشه با استفادعه از یه اچ دی دی کدی به هارد اس اس دی مجهز کرد…..سوال دوم اینکه لپ تاپ های جدید که فقط هارد اچ دی دی دارن آیا بغیر از درایو که برداریم و اچ دی دی کدی بزاریم جایه مخصوصی داره که بشه هارد اس اس دی بهش اضافه کرد ؟….ممنون میشم جواب بدین

  • سعید ایرانزاد 07 شهریور 1395

    جناب مهندس: با سلام
    Solid-state به معنی داشتن یا استفاده کردن از نیمه رساناهای جامد هست. با سپاس
    منبع دیکشنری آکسفورد

  • سلام واقعا عالی بود،
    زبانی ساده ولی دقیق و گیرا، لایییک!!

  • با سلام و خسته نباشین چگونه میتوان ویندوز رو تو حافظه sshd هارد کپی کرد

  • سلام مرسی بابت این مطلب

    ی سوال دارم من میخام ی لپ تاپ بخرم که 128 گیگ ssd و یک ترابایت حافظه معمولی داره، از این 128 گیگ اس اس دی به عنوان کش استفاده کنم بهتره یا اینکه ویندوز رو روش نصب کنم؟

  • سلام . دوست عزیز من ی لب تاپ asus v502ux i5 خریدم فروشگاه واسم ویندوز نصب کرد الان تو پارتیشنش هارد ۱۶ گیگ اومده چطوری میشه بعنوان کش ازش استفاده کرد

  • ممنون
    چطور می تونیم از وجود هارد SSHD روی لپ تاپ اطمینان پیدا کنیم؟

  • الناز عبادي 25 بهمن 1394

    سلام من خیلی فوری احتیاج به laptop دارم مخصوص کارهای گرافیکی بالا مثل کار با برنامه های ادیت فیلم و عکس (Adobe Illustrator – Adobe Photoshop – EDIUS) لطفاً‌برای خرید راهنماییم کنید. نمیدونم با این توضیحات شما هارد SSD به درد من میخوره یا SSHD

    • سلام
      برای کارهای گرافیکی توصیه می کنم سری N ایسوس رو بگیرید . اگر هم بودجتون می رسه حتما از فروشنده بخواید که حافظه SSD روی لپ تاپ تون بذاره اما اگه بودجتون کمه با همون SSHD یا حتی HDD هم می تونید کار کنید . به شرط اینکه بقیه قطعات خوب باشن .

  • پرنیان 10 بهمن 1394

    سلام جناب مهندس!
    چند وقتی است که درگیر انتخاب لپتاپ مناسب جهت طراحی و رندرینگ هستم به دلیل نصب نرم افزار های سنگینی چون 3d max و…. کمی در شک و تردید در انتخاب لپ تاپ مناسبم با توجه به اینکه دارای بودجه 4.5 هستم و لپ تابی با مشخصات متناسب با این نرم افزارم ک دارای کارت گرافیگ بالا و پردازنده قوی باشد .

    متشکرم

  • پرنیان 10 بهمن 1394

    متشکرم از توضیح کاملت در مورد انواع هاردها….

  • پویا رحمانیان 29 دی 1394

    سلام.خسته نباشید.
    میخواستم بدونم میشه روی قسمت ssd حافظه هیبریدی ویندوز نصب کرد؟
    اگر آره چطور میتونم؟
    خیلی ممنون

  • سلام خسته نباشید
    بسیار بسیار ممنون از مطلب عالیتون
    یه سوال داشتم من میخوام لپ تاپ بخریم اما این مدل (asus-k550jx) دو مدل هارد داره یکی 5400 و یکی دیگه 7200. میخواستم بدونم من موقع خرید چه جوری متوجه شم که هارد سیستم 5400 هست یا 7200
    با تشکر فراوان

  • علی کیانی 20 دی 1394

    سلام مهندس من لپتاپ لنووz5075-cدارم حافظه 1ترابایت و8گیگ ssd داره وقتی ویندوز 7رونصب میکنم حدود3دقیقه روی آرم ویندوز گیرمیکنه بعد میادبالادرصورتی که درویندوز8زود بوت میشه الان مشکل ازکجاست؟ممنون میشم اگر جوابمو بدید

  • سلام
    میشه این اس اس دی 8 گیگ رو از اون قالب مشترک خارج کرد و با یک اس اس دی مثلا 256 گیگ جابه جا کرد ؟

    • سلام میشه یک نفر جواب این دوستمونو بده لطفا؟
      سوال منم همینه .
      آیا اون 8گیگ قابل ارتقاست؟

    • سلام خیر نمیشه . به صورت یکپارچه طراحی شده

  • با سلام و عرض خسته نباشید، من جدیدا لپ تاپ Ausu N551jw گرفتم و ویندوز رو روی هارد 24گیگی SSD موجود در لپ تاپ نصب کردم، و بعد از نصب ویندوز و سی دی درایور ها تقریبا 3.5 گیگ از هارد باقی مونده، پارتیشن بندی انجام دادم رو هم به شکل 300،500 و 1000گیگ تقسیم کردم (هارد کلی 2 ترابایت است) ولی وقتی نرم افزار 3DsMAX رو به عنوان اولین نرم افزار اصلی خواستم نصب کنم بعد از نصب تو درایو D دیده شد که در درایو C فقط 115 مگابایت جامونده، چطور این مشکل رو حل کنم…؟ بهتره ویندوز رو هارد SSD سیستم نصب نشه یا راه کاری وجود داره…؟

  • سلام
    من اگه یه لپ تاپ بخرم که هیبرید باشه میتونم یه حافضه ssd هم بخرم و بهش اضافه کنم؟؟؟؟

  • امیرحسین 06 آبان 1394

    سلام
    از شرکت Seagate دل خوشی ندارم به نظرم کیفیتش پایین تر از Western هستش(از نظر فناوری ساخت و کارایی)، لپتاپ خودم 1T Seagate روش نصب اما اگه کمی پارتیش هاشو افزایش بدیم یا کمی شلوغ کاری کنیم Seagate منفجر میشه.

    یا به عنوان مثال به نظر شما چرا باید قیمت هارد Western Black با ظرفیت 1T با SSHD Seagate اونم با ظرفیت 2T برابر باشه ؟
    خوشحال میشم نظر شما رو هم در این ضمینه بدونم.

    • پویا رحمانیان 29 دی 1394

      سلام
      راسیاتش من خیلی تو بحث های فنی اش وارد نیستم فقط تجربه زیادی تو استفاده از لوازم الکترونیک دارم.خود من راسیاتش تا حالا بار ها دستم به خاطر هارد های وسترن دیجیتال تو حنا مونده ولی از سیگیت تا حالا بد ندیدم.
      شاید هارد شما مشکلی چیزی داشته و گرنه من از هر لحاظی که بگی از سیگیت راضی تر بودم

  • با تشکر از زحمتتون
    فقط کمان من اینه با توجه ب تفاوت ساختار مکانیکی دو نوع درایو، منظور از سالید اینجا ب معنی جسم صلب یا بدون تحرکه ن جسم جامد ب معنایی هندسی

  • سلام ببخشید حافظه هیبردی بهتره یا هارددیسک

  • امین جامی 09 شهریور 1394

    سلام. توی سایتا دیدم لب تاپ دارن با حافظه یک ترا و با 8 گیگ SSD ، آیا ویندوز رو میشه روی این 8 گیگ ریخت یا چنین حافظه ای صرفا یک حقه تبلیغاتیه و کاربردی نداره؟

  • سلام خدمت دوستان گرامی
    سوالم این بود که من یک هارد ssd samsung 580 pro بر روی lenovo y5070 توسط مسولین گارنتی لب تاپ نصب کردم همه ی دریور هارو نصب کردم اما باز هم سرعت کپی یا cut کم هست و عملا گاهی سرعت 0 میشه و 1 یا 2 دقسقه اینجور صفر میمونه بعد میاد رو 40 30 MB.وقتی با نرم افزار مخصوص سامسونگ چک میکنم همه چی اوکی هست اما نمیدونم چرا اینجوره؟!!!!!!
    در ضمن من حدس زدم با دریور intel rapid storage technology در تقابل باشه اینکه وقتی غیر فعال کردم گزینه ی اینتل رو از همین برنامه اینتل سرعت بالا رفت واقعا بالا بود سوالم اینه من این دریور اینتل رو پاک کنم یا مورد یه چیز دیگست و اشکال از هارده؟
    ببخشید طولانی شد متشکرم لطفا راهنمایی کنید

  • آقا یه سوال میپرسم اینبار جوابمو بدید گناه دارم. لپ تاپم هاردش 500sshd یا همون 500+16 ssd هستش. کانفینگای دیگه همین لپ تاپم ssd خالی دارن. یعنی منم میتونم هاردو عوض کنم؟ یا اینکه باید حتماً اول بازش کنم ببینم پورت m.2 داره یا نه. پیشاپیش تنکیو وری ماچ

    • سلام
      بعضی SSD ها به پورت ساتا هم می خورن اما اگه SSD با کانکتور ام 2 بگیری باید قبلش از وجود پورتش توی لپ تاپ خودت مطمئن بشی

  • مرتضی 31 تیر 1394

    سلام
    اگه مشه مدل ها و قیمت SSHD را بگید یا اگه سایتی هست که قیمت و مشخصات داره بگید.
    ممنون

  • میلاد 13 تیر 1394

    سلام آقای مهندس،
    لپ تاپ من 1 ترابایت hhd و 8 گیگ ssd داره،
    میخواستم بدونم
    1- از کجا بفهمم که ویندوز در ssd نصب شده؟
    2- آیا تاثیر ssd فقط روی افزایش بالا آمدن ویندوزه یا کارایی دیگری هم داره؟
    با تشکر

  • سلام خیلی ممنون از مطالب جالبتون خداییش خیلی سایت خوبیه

  • سلام، خیلی استفاده کردم . ممنون

  • سلام.
    ازسایت مفید شما کمال تشکر رو دارم.
    ببخشید من این هارد رو خریدم. روی دسکتاپ نصبه. چجوری از توی بایوس تنظیمش کنم؟ مادر برد هم giga h97 gming 3

  • سلاممهندس جان اقا یه سوال با این همه تفاصیری که از هارد هیبریدی کردی به نظر شما من که می خوام یه هارد بخرم بین یه هارد با 7200RPM و هارد هیبریدی کدوم رو انتخواب کنم؟

  • من چند ساعتی می شه که دارم مطالب سایت رو می خونم
    چیزهایی یاد گرفتم که تا حالا نمیدونستم
    خیلی سایت آموزنده یی دارید
    یک سوال هم دارم
    شما گفتی هر چی ولتاژ رم کمتر باشه , رم جدیدتره , حالا اگر 2 رم از یک نسل یعنی DDR3 را با دو ولتاژ متفاوت یکی 1.50 و یکی 1.35 در کنار هم قرار بدیم آیا با هم Compatible می شن?
    و هر کدام با ولتاژ خودشون کار می کنند یا رمی که ولتاژ بالاتری داره خودش رو با رمی که ولتاژ پایین تر داره یکی می کنه?
    با تشکر
    با تشکر

    • اختیار دارید . خداروشکر
      این ولتاژ ، ولتاژ داخلی ماژول هست و ربطی به رم کناری نداره . رم در هر صورت باید تست بشه اما این نمی تونه مشکل ساز باشه

  • مرسی از راهنماییتون
    همون بهتره یک رم 16 بگیرم , دردسر کمتری داره
    فقط من متوجه نشدم , شما گفتی اولویت با سرعت 1333 است , یعنی رم با سرعت 1333 از 1600 بهتره ؟
    سوال دیگر این که فروشنده به من گفت هر چی ولتاژ کمتر باشه , کیفیت رم بالاتر است , یعنی رم با ولتاژ 1.35 از 1.50 بهتره
    میخواستم بدونم این حرف درسته ؟
    با تشکر

    • خواهش می کنم
      اون رمی که فرکانس کمتری داره نمی تونه رو فرکانس بیشتر کار کنه اما اون رمی که بیشتره می تونه خودش رو وفق بده پس مجبوره که بیاد روی فرکانس پایین تر . یعنی از 1600 بیاد روی 1333 . پس اولویت با 1333 .
      هرچی ولتاژ کمتر یعنی نسلش جدیدتره . پست DDR چیست رو بخونید .

  • رم لپتاپم 8 GB با فرکانس MHz1600 و کلاک 11-11-11-28 , Voltage : 1.50 , است
    به نظر شما تفاوت شماره تایمینگ رم ممکن است ناسازگاری به وجود بیاره ؟
    یا باید دقیقا رمی بخرم به هم فرکانس , هم کلاک و هم ولتاژ شبیه داشته باشه ؟
    البته این جا مثل ایران نیست که مدل های قدیمی تر راحت پیدا بشه , مدلها خیلی محدود و جدید است و پیدا کردن رم لپ تاپ که مدل2 سال قبل است کار خیلی سختیه
    نزدیکترین رمی که به لپ تاپم پیدا کردم این بود
    Kingston SO-DIMM KINKVR16S11/8 8GB Single DDR3 1600
    به نظر شما این مدل خوب است و سازگار با رم لپ تاپم است
    یا بهتر نیست یک رم ۱۶ بگیرم , و جایگزین رم لپ تاپم بکنم که فکر کنم قیمتش حدود ۱۵۰تا ۲۰۰ دلار بشه
    تشکر

    • تایمینگ رو هم می تونید از توی بایوس تنظیم کنید هم اینکه اتومات تنظیم میشن . بهتره که مشخصات رم ها یکی باشه . در مورد ولتاژ که قطعا 1.5 ولته چون هم نسل هستن . کلاک هم که اولویت با کلاک کمتره اگه 1333 بخری جفت رم ها میاد روی 1333 . رم رو باید تست کرد قطعی نمیشه نظر داد . تست کنید اگه جواب بده که هیچی . اگه بودجتون می رسه یه 16 بگیرید و خلاص

  • مرسی از پاسخ
    من بیشتر از اینترنت استفاده می کنم و گاهی وقتها هم طراحی سایت و برنامه نویسی
    با برنامه خاصی کار نمی کنم
    قبل از این که SSD را نصب کنم ram لپ تاپ حدودا 20% بود
    ولی از وقتی که SSD را نصب کردم و به خصوص گزینه Rapid Mode در برنامه Samsung Magician فعال کردم ram used بین 45 تا 50 درصده
    یعنی حدود 50%از ram خالیه , حالا به نظر شما اگر ظرفیت خالی ram بیشتر باشه در سرعت تاثیر داره یا بیشتر بودن ظرفیت خالی ram تاثیری نداره ?
    سوال دیگرم این که ram لپ تاپ از برند Patriot است , اگر رام را از یک برند دیگر مثل kingstone بگیرم ,اشکال داره یا بهتره از همون Patriot بگیرم ?
    چون فکر میکنم kingstone برند معروف و بهتری است از نظر قیمت هم 20 تا 30 دلار از Patriot گران تر است.
    با تشکر

    • فضای خالی در رم مورد استفاده قرار میگیره یعنی قطعا سرعت سیستم شما در حالت 16 گیگ بیشتر از 8 گیگ هست اما این تفاوت سرعت محسوس نیست .
      اگه کارهای گرافیکی سنگین نمیکنید نیازی به 16 گیگ رم نیست
      اگه از یه برند باشه بهتره اما لزوما قانون نیست . اگه تداخل نداشته باشن می تونن متفاوت باشن

  • با سلام
    من چند روز پیش هارد ssd pro سامسونگ 512GB خریدم سرعت لپ تاپ واقعا بالا رفته
    الان ram لپ تاپ من 8GB است
    به نظر دوستان آیا اگر ram لپ تاپ را 8GB دیگر اضافه کنم باز هم تاثیری در بالا رفتن سرعت داره یا احتیاجی به این کار نیست
    مشخصات دیگر لپ تاپ هم اینه
    Cpu:intel core i7 3632 QM 2.20 GHz
    Graphic:amd redeom 7600 2GB
    با تشکر

    • سلام جواد جان
      هرچی رم بیشتر قطعا بهتر و تو سرعت هم تاثیر میذاره اما باید ببینی حجم کارهایی که انجام میدی چقدره که الکی هزینه نکنی . اگه کارهای خیلی سنگین نمی کنی همون 8 کافیه

  • سلام و ممنون.
    من رفتم لپ تاپ ببینم، فروشنده گفت هارد sshd که بخش hdd اون 5400 دور هست(8گیگ هم ssd) سرعتش 10 برابر hdd rmp 7200 هست. این درسته؟!

    • سلام . با چه منطقی این حرفو زده . بهش بگو با چه فرمولی رفتی به این نتیجه رسیدی .
      سرعت یه مقدار بیشتر میشه اونم نه تو انتقال اطلاعات ، سیستم عامل سریع تر کار می کنه . اما نه 10 برابر

  • سلام این حافظه تو کارای دیگه مثله رندر و بازی هم کاربرد داره یا فقط تو سرعت بوت ویندوز تاثیر داره؟

  • لپتاپ من Lenovo Y5070-B هست که هارد هایبریدی (با 8گیگ SSD) داره، ولی از سرعت بالا اومدنش راضی نیستم. فکر میکنم SSHD فعال نیست. نرم افزار Intel Rapid Storage Technology که توی DVD خود لپتاپ بود رو نصب کردم، مینویسه که SSHD غیر فعاله. ولی نمیدونم چجوری فعالش کنم. همین نرم افزار Intel Rapid Storage Technology رو آپدیت کردم به ورژن بالاترش، یهو نوشت SSHD فعاله!!! مگه میشه آخه؟ البته سرعت سیستم تغییری نکرد ها.
    اینم بگم که طبق مطالعاتی که کردم، من BIOS رو به UEFI تغییر دادم و ویندوزی با حالت پارتیشن بندی GPT Partition Scheme For UEFI Computer رو نصب ردم.

    لطفا راهنماییم کنید چه نغییراتی باید بدم تا بوت هایبریدی رو ببینم و لذت ببرم.

    با تشکر

  • سلام. این که میگین SSHD باید تو BIOS ست آپ شه، چجوری میشه؟
    چه تغییراتی باید بدیم تا فعال شه ؟

  • سلام
    از زحمتی که برای انتقال اطلاعات کشیدید بسیار سپاس گذار هستم
    اگر امکان داره در مورد حرف 3x که قبل از لغت هارد دیسک های ssd در مشخصات لپ تاب ذکر میشه توضیح بدید

  • سلام ر گروه مهندسین
    خسته نباشید و من خودم دانشجوم باورکنید چون نمیرسم برم مطالعه آزاد داشته باشم دیگه علم فردا شده کتاب و هکارو دوستو رفیق من
    و خودمو با این سایت به روز میکنم
    تنها چیزی که من میتونم بگم که خسته نباشید

    • سلام اویس عزیز . خوشحالم که این مسئله رو گفتید . لطفا علم فردا رو به دوستان خودتون هم معرفی کنید .
      شاد و سالم باشید

  • سلام، خسته نباشید من لیتاپم lenovo think pad yoga i5 هست 500 تا hdd و 16 تا ssd داره میخوام ویندوز عوض کنم فقط نمیدونم موقع نصب اون 16 گیگ ssd هم نشون داده میشه؟ اگه اینطور هست باید ویندوز رو تو اون 16 گیگ نصب کنم؟ اگر هم نه رو 500 hdd نصب کنم چطور بایید از ssd استفاده کنم که ویندوز سریعتر بیاد بالا و یه سوال دیگه اینکه ویندوزم اورجینال هست نسخه pro آیا بعد از نصب ویندوز جدید این ویندوز اورجینالم می پره یا میشه اون ویندوز جدید رو هم یه جایی بهش سریال ویندوز فعلیم رو بدم که اونم اورجینال بشه، اگه میشه چطور باید این کارو بکنم ؟ سریال این ویندوزم رو کجا نوشته؟ و اینکه باید حتما همون نسخه pro که الان دارم رو نصب کنم که بشه ویندوز جدید رو هم اورجینال کرد؟خواهشا جواب دقیق بدید بدجوری گیر کردم. ویندوز جدید دانلود کردم فقط منتظر جوابم برای نصب کردنش.
    با تشکر از سایت بسیار بسیار عالیتون، من با راهنمایی های سایت شما مودمم رو خریدم که واقعا ازش رازیم.

  • سلام.خیلی خوب بود فقط فکر میکنم یک جا اشکال داشتید اونم اینکه RPM مخفف Rotate Per Minute هستش.
    موفق باشید

  • lمن میخوام لنوو G510K رو بخرم مثل اینکه نسخه سیستم عاملش DOS هس
    نسخه سیستم عامل DOS چی هس یا به ایمیلم بفرستید یا لینکی معرفی کنید

    • DOS مال چندین سال پیشه . این یعنی باید ویندوز ۷ یا ۸ روش نصب کنید . یه جورایی فرض کنید سیستم عامل نداره . الان اکثر لپ تاپ ها یا ندارن یا DOS دارن . در هر صورت باید ویندوز نصب کنید .

  • شاهين زارعي 16 شهریور 1393

    سلام.ممنون از تون واقعاً عالی بود.اما یه سوال دارم
    ۱٫سرعت هارد های هایبرید همشون در یک اندازه هستند؟
    ۲٫سرعت هارد هایبرید از hdd 7200 بیشتر است؟
    ۳٫من می خوام لپ تاپ lenovo y5070 الیته در سایت لنو فقط y50 نوشته و دو نمونه از هارد مخطلف داره حالا من نمیدونم اونی که با ۱ ترابایت هارد هایبرید رو بخرم با قیمت ۳۷۰۰ یا اونی که با hdd 5400 که با قیمت ۳۴۰۰ و + یه ssd که قیمتش میشه ۳۷۰۰ بخرم .
    و کیفیت نمایشش مات tft هست ایا خیلی بده کیفیت نمایشش لطفاً کمکم کنید

  • سلام.مثل همیشه عالی بود .و چند تا سوال هم دارم.
    1.همه ی هارد های هایبرید یک سرعت دارن؟
    2.هارد هایبرید از هارد hdd با سرعت 7200rpm بیشتره یا تقریباً سرعته خواندن و نوشتن چنده؟
    3.راستش من می خوام یه لپ تاپ بگیرم و به گیم علاقه زیادی دارم و lenovo y50 رو انتخاب کردم الیته در سایت digikala نوشته lenovo y5070 -b و تو قیمت خودش عالیه با این سخت افزار 3749000
    i7 4700
    ram 16gb
    gtx 860m 4gb
    hybrid 1 tb+8gb ssd
    15.6 1920×1080 tft blacklight
    2.7kg
    ولی سفحه نمایشش tft هست نمی دونم ارزششو داره اون کلیپ مقایسه ips vs tft رو دیدم خیلی بد بود اما من خودم با lenovo g585 تو کافی نت کار کردم .رنگ ها رو خوب نشون می داد ضاویه دید هم عالی نباشه بد نیود و این مدل y5070-b مات هست و رزلوشنش 1080p هست و دیگه نمی دونم چیکار کنم و چون قیمتش با این سخت افزار عالیه واقعاً کیفیت نمایشش خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    4.ببخشید من این همه سوال میکنم(ما که یه علم فردا بیشتر نداریم) تقریباً دو ماه پیش نوشتم که یه مقاله در مورد گرافیک که شامل gpu/memory/pixel………… بنویسید
    و در مورد benchmark که شامل pc mark 11/open gl11/……بنویسید
    و در اخر من مقایسه قطعات سخت افزاری رو در سایت هایه cpubenchmark.net/gpuboss/…. نگاه میکنم البته بعضی از قطعات از یه کیلو متر معلومه مثلاً gtx 765m vs gtx 850m در این دوسایت مقایسشون با هم فرق می کرد ایا این سایت ها میشه بهشون اعتماد کرد ؟

  • خیلی شیوا و مفید بود متشکرم سوالی داشتم مهندس ssd روی مین یا هارد اگر هاردخراب بشه ویا پارتیشن عوض کنیم dynamik .primryو..فرمت بشه روی عملکردssdتاثیر داردوچه عواملی باعث خرابیssdمیشود اگر ویندوز اورجینال پاک بشه وهارد در بیاد ویندوز نسب بشه ssdمیسوزد باسپاس فراوان

  • سلام
    یه سوال بی ربط
    میانگین عمر دستگاه ها چگونه تعیین میشه
    مثلا یه جا زده بود میانگین عمر یه هارد ssd 1000000 ساعته
    ینی 114 سال
    یعنی این ها 114 سال چن تا هارد ssd رو گذاشتن کنار هم تا ببینن کی خراب می شه ؟
    همین طور در مورد ترانزیستور ها و ….
    میشه یه توضیحی بدین؟

    • سلام دوست من گرایشی در مقطع دکترای مهنسی برق وجود دارد که بهش aging یا همان عمر گفته میشود در حالت کلی بررسی حرکت الکترون ها از هم پاشیدگی کریستالی و تاثیرات هر دما و زمان تحت ازمایش دستگاه ضبط میشود و با الگوریتم های درون یابی به عمر دستگاه پی میبرند در صنایع فضایی و نظامی این علم بسیار پر کاربرد است

  • حامد قاسمی 18 فروردین 1393

    ممنون از مطالب خیلی خوبتون
    آقای امین زاده یکی از ویژگی هایی که نوشته های شما و کلا سایت علم فردا داره اینه که مطالب رو خیلی ساده بیان میکنند
    من مطالب زیادی رو توی مجلات مختلف علم الکترونیک و سایت ها و … میخونم ولی خیلی هاشون خیلی خیلی بد نوشته میشن و ادم هیچی نمیفهمه
    براتون آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم علم فردا این ویژگی رو هیچوقت از دست نده

    • سلام آقای قاسمی خیلی خوش اومدین
      مطمئن باشید تا من و ابراهیم درویش زنده ایم علم فردا پابرجاست و نه تنها ویژگی های خودش رو از دست نمیده بلکه تلاشمون برای بهتر شدن روز به روز بیشتر میشه .
      سپاس از صداقت و فهم و قدرشناسی شما . لطفا علم فردا رو به دوستانتون هم معرفی کنید .

  • محمد زنگی آبادی 06 فروردین 1393

    سلام خیلی ممنون واقعا مفید بود یکسوال برام پیش اومده من یک لپتاپ لنوو z510 با هارد هایبریدی خریدم ولی از لحاظ سرعت بوت شدن ویندوز و نرم افزارها با لپ تاپ داداشم دقیقا با همین مشخصات ولی با هارد hdd هیچ فرقی نمیکنه میخواستم بدونم برای استفاده از 8 گیگ ssd اون به عنوان حافظه کش نیازی به تنظیمات خاصی یا پارتیشن بندی خاصی هست یا نه ؟ در ضمن درایور هارد رو هم نصب کردم

  • منو از حافظه هایبریدی نترسون من بچه رم 512 گرافیک 128 سی پی یو intel celeron 3.06GHz ـــََم خخخخ 😀 🙂

  • حاجی یه دونه ای دوتا بودی هیئت میزدیم! از حق نگذریم مطلبی به باحالی و با این کیفیت جایی پیدا نمیکنم! طریقه نوشتنت همونیه که میخوام! ایشاله همینطور بمونه و بهترو بهتر بشه!

  • سلام
    آقا محمد رضا خسه نباشی
    دیروز پریروزا ازت درخواست کردم یه پست مجزا درمورد کارتهای گرافیک و قدرتشون بزنی
    داشتم توی اینترنت گشت میزدم که به این سایت برخوردم ( در مورد بنجمارک کارتای گرافیکه)
    گفتم بهت معرفیش کنم .. شاید بتونه بهت کمک کنه واسه مطلبی که قرار هست بنویسی

    بازم ازت تشکر میکنم که به مخاطبات توجه میکنی

    http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844+M55dcd93edfa.0.html?&3dmark01=0&3dmark03=0&3dmark05=1&3dmark06=1&3dmark11=0&3dmark11_gpu=1&architecture=1&archive=0&benchmark_values=&cb11_ogl=0&cinebench10_ogl=0&codename=0&condensed=0&corespeed=1&daysold=0&deskornote=0&directx=1&dx=0&gpu_fullname=1&heaven=0&memorybus=1&memoryspeed=1&month=&multiplegpus=0&or=&pixelshaders=1&professional=0&search=&shaderspeed=1&showBars=1&showCount=1&sort=3dmark11_gpu&technology=0&vantage3dmark=0&vantage3dmarkgpu=1&vertexshaders=1

  • محمد حسین 25 اسفند 1392

    ادمین جان آیا میشه هارد معمولی یک لپ تاپ(HDD) را با حافظه هایبریدی(SSHD) تعویض کرد؟؟ مشکلی برای لپ تاپ به وجود نمیاد؟

  • اکبر قره باغی 19 اسفند 1392

    جالب بود
    ممنون

  • سیداحمدموسوی 17 اسفند 1392

    سلام
    از صبر و حوصله شما سپاسگزارم . تهیه مقاله هم اطلاعات علمی و هم شکیبائی نیاز دارد و ما از اطلاعات حضرتعالی برای بروز رسانی اطلاعاتمان استفاده می کنیم.

    • آقای موسوی عزیز سلام
      آقای امین زاده یکم درگیره به همین خاطر من جسارت کردم و از طرف ایشون و خودم پاسخ میدم . واقعا تهیه مقاله خوب و جدید کار بسیار پیچیده و سختیه اما بخدا وقتی کاربران فهیمی مثه شما انقدر به ما انرژی مثبت میدن اصلا متوجه این سختی ها نمیشیم و با ذوق و شوق براتون می نویسیم . بزرگ ترین لطف شما در حق علم فردا می تونه این باشه که ما رو به همه معرفی کنید .
      موفق باشید

  • محمد حسین 17 اسفند 1392

    ممنون مفید بود

  • مثل همه پستاتون عالی وآموزنده بود. خسته نباشید.

  • سلام

    داداش فوق العاده بود.خدا قوت.

  • باسلام ونهایت تشکر فوق العاده بود توضیحاتتون آنقدر شیوا ومنطقی با جملاتی ومثالهای بی بدیل وتصاویر دونوع حافظه سیستم مختلف ومزایا ومعایب هر کدام توضیح داده شده درپایان متن نیازی نبود باز تکرارکنم خواندن مطالب رو مثل همیشه…یک دنیا از زحمات وتلاشهای شما عزیزان ممنون وسپاسگزارم به دوستانم این سایت ارزشمند وناب علم فردا رومعرفی کردم

  • سلام مهندس جان خیلی خیلی عالی بود مثل همیشه

  • ابــــــی 14 اسفند 1392

    آقــا.45 دقــیقه ســت، دارم بــه ایـــن فیــــــــــــلِ مـیخنــدم؛خـــیلی بـاحـــال بـــود؛

  • میشه یه حافظه اکسترنال با کیفیت و مطمئن معرفی کنید که از بابت نگهداری اطلاعاتمون خیالمون راحت باشه ممنون میشم .

  • خیلی خیلی جالب بود. از این که اینقدر به روز هستید خوشحالم.
    فقط یه چیز !!
    از کجا بفهمیم کدام لپ تاپ sshd دارد؟؟
    مثلا گفته میشه لپ تاپ لنوو z510 از این نوع هارد داره؟؟ درسته؟؟
    لطفا راه دقیق فهمیدن این که چه لپتاپی SSHD را بگوید.

    • سلام رحیم جان
      یه سری از مدل های z510 بله sshd دارن که الان فکر کنم دیگه تموم شدن .
      باید تو مشخصاتش نگاه کنی . راه دقیقی که مثلا با نگاه کردن به لپ تاپ بفهمی وجود نداره .

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا