بستن فهرست

عملکرد و سرعت صدا زیر آب چگونه است ؟

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۱

 

 

روزانه با هزار و یک صدای عجیب و غریب ، مواجه می شویم . برخی گوش نواز و برخی دیگر گوش خراش . برخی بلند و برخی از ته چاه . تا به حال با خودتان فکر کرده اید که صدا چگونه به گوش شما می رسد ؟ صدا چگونه در ذهن شما پردازش می شود ؟ آیا اصلا به این فکر کردید که صدا در هوا ، خلا ، آب و فضاهای دیگر به شکل ها و سرعت های مختلفی شنیده می شود ؟

 

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

صدا زیر آب

 

در ابتدا لازم به ذکر است که صدا در اثر حرکت اشیا بوجود می آید ، شی ای که حرکت می کند باعث ارتعاش ذرات اطراف خود می شود و این ارتعاش تبدیل به امواج صوتی می شوند . در مورد دهان انسان نیز به همین گونه است . ارتعاش دیافراگم ، زبان و لب ها باعث ارتعاش و نهایتا تولید صدا می شود . حال چگونگی قرار گرفتن لب ها و زبان به تولید صداهای مختلف منجر می شود .

برای اینکه صدا به گوش ما و جانداران برسد باید از یک کانال ارتباطی عبور کند ، اگر هیچ کانال ارتباطی وجود نداشته باشد هرگز صدا به گوش ما نمی رسد . این کانال ارتباطی می تواند هوا ، آب ، کلیه مایعات ، گاز و غیره باشد که بسته به کانال ارتباطی ، سرعت صدا می تواند متغیر باشد .

اصولا صدا در مسیرهایی که مولکول های فشرده تری دارند سریع تر حرکت می کند . دلیل این امر اینه که مولکول ها به همدیگر نزدیکند و امواج صوتی را زودتر به مولکول های مجاور خود انتقال می دهند .

بنابراین سرعت صدا در زیر آب سریع تر از هوا است .

آب به دلیل اینکه مولکول های نزدیک تری نسبت به هوا دارد ، حدود 5 برابر سریعتر از هوا ( دمای 20 درجه سانتی گراد ) ، صدا را منتقل می کند . صدا در آهن نیز 20 برابر سریعتر از هوا حرکت می کند . پس تا اینجا متوجه شدیم که سرعت صدا در مواد و کانال های گوناگون ، متفاوت است .

برای اینکه متوجه سرعت بیشتر صدا در آب شوید می توانید آزمایش جالبی را انجام دهید . وان حمام را پر آب کنید یا درون استخری بروید و گوش های خود را زیر آب ببرید سپس دو عدد قاشق را زیر آب به یکدیگر ضربه بزنید . صدا به وضوح و با سرعت بیشتری به گوش می رسد و اگر سرتان را از آب بیرون بیاورید و قاشق ها را به یکدیگر بزنید ، صدای ضعیفی از برخورد دو قاشق خواهید شنید .

حالا آزمایش دیگری را انجام دهید . چشمان خود را ببندید و از دوستتان بخواهید دو قاشق را در فضای باز به همدیگر بزند . اگر کمی دقت کنید به راحتی خواهید فهمید که صدا از کدام سمت می آید . اما همین کار را در زیر آب و با همان چشمان بسته تکرار کنید ، آیا می توانید جهت صدا را تشخیص دهید ؟ اگر این کار را بکنید یا آدم فوق العاده باهوشی هستید یا چشمهایتان را باز کرده اید . چون تشخیص جهت صدا در آب بسیار سخت تر از فضای باز است . در فضای باز ، ابتدا صدا به یکی از گوشها و سپس به گوش دیگر می رسد ، لحظه ای کوتاه کافیست تا مغز جهت صدا را تشخیص دهد اما  در آب نمی توان جهت صدا را تشخیص داد چون سرعت صدا بیشتر است و تقریبا همزمان به دوگوش انسان می رسد .

انسان زیر آب قادر به شنیدن صدای بیشتر از محدوده 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است .

همانطور که می دانید گوش انسان قادر به شنیدن اصوات با فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است . اما تحقیقات دانشمندان در این زمینه چیز دیگری را اثبات کرده البته زیر آب .

بالاتر گفتیم که سرعت صدا و شکل و شمایلش بستگی به کانال ارتباطیش دارد . در فضای باز صدا از طریق هوا به گوش ما می رسد . در واقع صدا پرده گوش ما را به لرزه در می آورد . این حرکت باعث لرزه در 3 استخوان گوش مرکزی می شود که منجر به ارسال سیگنال های الکتریکی به مغز توسط سلول های حسی گوش خواهد شد .

اما در زیر آب ، صدا از پرده گوش می گذرد ، از استخوان های میانی نیز می گذرد و از طریق استخوان Mastoid ( استخوانی که پشت گوش قرار دارد و با لمس دست نیز قابل شناسایی است ( در امتداد گردن به سمت گوش حرکت کنید) ) به مغز می رسد . در واقع کانال ارتباطی تغییر می کند و انسان می تواند صدایی با فرکانس 200 کیلو هرتز را هم بشنود یعنی صدایی حدود 10 برابر ماکزیمم  محدوده مجاز صدا در فضای باز .

سرعت صوت در آب دریا

در آب شور دریا که فارغ از حباب های آزاد و رسوبات است ، صدا با سرعت 1560 متر بر ثانیه حرکت می کند . سرعت صوت در آب دریا بستگی به فشار ( در نترجه عمق ) ، دما و درجه شوری آب دارد . عوامل دیگری نیز در این سرعت تاثیر گذارند که در معادلات ریاضی مهندسان و دانشمندان و در جهت دقت بیشتر برای محاسبه دقیق سرعت صوت زیر آب به کار گرفته می شوند .

دما با افزایش عمق ، کم می شود اما فشار و شوری آب بیشتر می شود . در نمودار زیر نیز افزایش سرعت صوت در آب دریا را با افزایش عمق آب مشاهده میکنید .

 

نمودار رابطه سرعت صوت با عمق آب دریا

رابطه سرعت صوت ( صدا ) با عمق آب دریا

 

با همه صحبت هایی که شد ، اگر زیر آب بروید ، صدایی که از بیرون آب تولید شده را نمی توانید به راحتی بشنوید و این مسئله به دلیل تداخل کانال های ارتباطی با یکدیگر است . در واقع صدایی که از بیرون آب تولید شده با کانال ارتباطی همچون هوا باید به گوش برسد . ضمن اینکه گوش از 2 کانال ارتباطی برای دریافت صدا بهره می برد .یکی استخوان های گوش و دیگری استخوان های جمجمه . زیر آب ، انسان اصوات را از طریق استخوان های جمجمه می شنود .

بد نیست بدانید به تازگی اسپیکرهای ضد آبی طراحی شده که با بلوتوث کار می کنند و می توانید زیر آب هنگام شنا نیز به موسیقی گوش دهید .

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • اختراع پرده های مات با خاصیت جذب صداطراحی داخل ساختمان برای افرادی که در آن زندگی می کنند از همه نظر با اهمیت است . چه از منظر زیبایی چه از منظر توجه به سلامتی و آسایش و... . برای مثال خانه هایی که در فضای داخلی یعنی جایی که افراد خانواده می نشینند ( نه راه…
  • Razer ferox صدای 360 درجه ای تولید می کندپیدا کردن یک جفت اسپیکر برای موبایل کار چندان راحتی نیست . ابتدا باید مطمئن شد که اسپیکرها با باتری کار می کنند یا نه ؟ چون احتمال اینکه بیرون خانه بتوان پریز برق پیدا کرد ناچیز است . ضمنا باید به اندازه ای کوچک باشند که در یک کیف…
  • تفاوت حالتهای صوتی مونو و استریو  مونو و استریو ، دو نوع دسته بندی تولید و تکثیر صدا هستند. مونو اصطلاح معمولیست برای توصیف صدایی که تنها از یک کانال تولید می شود و استریو برای صداهایی با دو یا چند کانال کاربرد دارد که صداها در یک فضای مشترک تولید می شوند. گوش دادن…
  • مبل های صوتی با اسپیکر و داک داخلی آیپاد  این اولین بار نیست که در مبل قطعات الکترونیکی به کار می رود و یک تکنولوژی جدید محسوب نمی شود ، دفعه ی اول Sound Sofa مطرح بود ، این مبل علاوه بر این که یک جای گرم و نرم برای نشستن بود ، می تونست تا شود و…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

4 دیدگاه

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا