بستن فهرست

رایانش ابری یا cloud computing چیست؟

تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸

رایانش ابری یا همون کلود کامپیوتینگ Cloud Computing یکی از اون اصطلاحاتی هستش که دیگه این روزا همه جا باهاش مواجه میشیم. من تو این پست میخوام به زبان ساده (خـیــــــــــلی ساده) بهتون توضیح بدم که این کلود … کلود که میگن دقیقا چیه و به چه دردی میخوره! حتما این پست رو بخونید چون قطعا تو زندگی تون خیلی تاثیر میذاره! هم از لحاظ سبک زندگی هم به لحاظ بیزنس!

این مطلب به درد کی میخوره؟
این مطلب به درد همه افراد میخوره! چرا؟! چون همه ما آدما هر روز از امکانات رایانش ابری استفاده میکنیم اما شاید خیلی ها حتی ندونن که الان دارن از تکنولوژی ابری استفاده میکنن! هر چی در مورد رایانش ابری بیشتر بدونید قطعا میتونید بهتر ازش استفاده کنید. هم میتونید در هزینه هاتون صرفه جویی کنید هم میتونید ازش پول دربیارید! پس این مطلب رو جدی بگیرید و با دقت تا آخرش بخونید!

تلفظ صحیح و معنی عبارت Cloud Computing

قبل از هر چیز مثل همیشه باید خدمت تون عرض کنم که اصلا تلفظ صحیح و معنی اصطلاح Cloud Computing چیه. ایرانی ها معمولا این اصطلاح رو اینجوری تلفظ میکنن «کلاد کامپیوتینگ» یا «کلود کامپیوتینگ» اما تلفظ درستش در زبان انگلیسی اینجوریه «کلَود کِمپیوتینگ» و معنیش هم میشه رایانش ابری! بعضی ها به اشتباه این عبارت رو پردازش ابری ترجمه میکنن که کاملا غلطه! چرا؟ چون پردازش با رایانش فرق داره! واژه computing یک مفهوم کلی تر و بزرگ تره که پردازش یا همون processing فقط یکی از کارهاییه که در علم computing انجام میشه! مثلا یه کامپیوتر علاوه بر پردازنده یا همون CPU قطعات سخت افزاری دیگه هم داره مثل هارد دیسک و RAM و… به مجموعه عملیاتی که همه این قطعات دارن با همکاری هم انجام میدن میگن Computing یا همون رایانش! پس حواس تون باشه عبارت «رایانش ابری» معادل درست Cloud Computing در زبان پارسی هستش! در واقع پردازش ابری یه مفهوم دیگه است که خیلیا با رایانش ابری قاطی میکنن. من در این پست دارم در مورد رایانش ابری حرف میزنم.

رایانش ابری یا Cloud Computing چیه و چیکار میکنه؟

قبل از هر چیزی باید با فلسفه اصطلاح Cloud computing آشنا بشید تا این مفهوم رو بهتر و دقیق تر درک کنید. واژه cloud یا همون ابر در واقع استعاره ای از شبکه (یا شبکه هایی) کامپیوتریه که یک کاربر عادی از پشت صحنه اون هیچ اطلاعی نداره و نمیدونه در این شبکه بزرگ چه اتفاقایی داره میوفته و چه عملیاتی انجام میشه؛ درست مثل چیزی که پشت ابرها پنهان شده باشه. تو نمودار های مربوط به شبکه های کامپیوتری هم، برای نشون دادن شبکه اینترنت از شکل ابر استفاده میشه.

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس
رایانش ابری یا Cloud Computing

رایانش ابری یا Cloud Computing

خب حالا بریم سراغ اصل قضیه! این رایانش ابری چیه؟! اصلا به چه دردی میخوره؟ اگه در مورد رایانش ابری تحقیق کرده باشید قطعا با جمله ای شبیه این مواجه شدین:

رایانش ابری تعریف جامع و کاملی نداره و هر کسی از دیدگاه خودش رایانش ابری رو تعریف میکنه.

البته این حرف تا حد زیادی درسته اما خب قضیه انقدرام پیچیده نیست! من رایانش ابری رو اینطوری تعریف میکنم:

رایانش ابری به مجموعه ای از خدمات نرم افزاری و سخت افزاری گفته میشه که به طور رایگان یا با پرداخت مبلغ مشخصی در اختیار کاربران یک شبکه قرار میگیره.

تموم شد و رفت! اصلا دنبال چیز پیچیده تر نباشید که الکی وقت تون گرفته میشه و آخرشم چیزی نمیفهمید ازش ? البته این تعریف خیلی کلی و کاربرپسنده ولی عملیاتی که داره در پشت این ابر (شبکه) انجام میشه بسیار پیچیده و خفنه! من فقط خواستم شما با مفهوم کلی اصطلاح cloud computing آشنا بشید و بدونید که اصلا چیز پیچیده ای نیس و فکر نکنید فقط افراد متخصص هستن که دارن از خدمات ابری استفاده میکنن!

نمونه هایی از خدمات رایانش ابری

برای درک بهتر مفهوم cloud computing بهتره این مفهوم رو با مثال بهتون توضیح بدم تا قشنگ متوجه بشید. همونطور که خدمت تون عرض کردم رایانش ابری یعنی خدمات نرم افزاری یا سخت افزاری تحت شبکه که کابران به طور رایگان یا با پرداخت مبلغ مشخصی میتونن ازشون استفاده کنن. الان میخوام چندتا از این خدمات نرم افزاری و سخت افزاری رو براتون مثال بزنم تا قشنگ متوجه بشید.

■ فضای ذخیره سازی ابری یا همون Cloud storage

فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud Storage

فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud Storage

حتما با سرویس هایی مثل DropBox, OneDrive, iCloud, Google Drive آشنایی دارید یا حداقل به گوش تون خورده! این سرویس ها نمونه بسیار کاربردی از تکنولوژی ابری هستن. این سرویس ها به شما این امکان رو میدن تا فایل هاتون رو روی سرورهای این سایت ها ذخیره کنید و بعدا هر وقت دل تون بخواد میتونید از این فایل ها استفاده کنید. حتی میتونید این فایل ها رو با دیگران به اشتراک بذارید! برای مثال یه مدرس میتونه جزوه های درسی رو به صورت PDF یا هر نوع فایل دیگه، در یکی از این سایت ها قرار بده تا شاگرداش بتونن هر وقت که لازم باشه این فایل ها رو دانلود کنن. کاربران ایرانی این سیستم ها رو بیشتر با عنوان «سایت های آپلود رایگان» میشناسن.

■ سرویس های ایمیل، نمونه رایج رایانش ابری

یکی دیگه از مهم ترین نمونه های رایانش ابری همین سرویس ایمیل هست که همه ما چند ساله که داریم ازش استفاده میکنیم. مثلا Gmail یک سرویس ایمیل هست که توسط شرکت گوگل ارائه میشه. همونطور که میدونید ایمیل یک صندوق پستی الکترونیکیه یعنی شما میتونید تمام پیام ها و فایل ها تون رو از طریق ایمیل ارسال یا دریافت کنید. این پیام ها و فایل ها در فضای ابری شما ذخیره میشن. یعنی چی؟ یعنی شرکت گوگل روی سرورهاش مثلا 15 گیگ فضا رو به هر کاربر اختصاص میده ؛ یعنی شما میتونید به اندازه 15 گیگا بایت اطلاعات رو روی حساب کاربری تون ذخیره کنید. بعدا هر وقت که نیاز باشه از هر جای دنیا و با هر دستگاهی میتونید این فایل ها رو دانلود و یا برای دیگران ارسال کنید.

■ سرویس های پیام رسان مثل تلگرام یا واتس اپ و…

یکی دیگه از مهم ترین و رایج ترین نمونه های خدمات ابری، همین برنامه های پیام رسان (چت) هستن. تا حالا به این فکر کردین که وقتی تلگرام تون رو پاک میکنید و مجددا نصبش میکنید این برنامه چه جوری میتونه چت های شما رو بازیابی کنه؟! خیلی ساده است! تمام اطلاعات مربوط به حساب کاربری شما مثل فهرست مخاطبین، تاریخچه چت ها، اطلاعات گروه ها و کانال ها همه شون روی سرور های تلگرام ذخیره میشن. اینجوری دیگه حتی اگر گوشی تون بسوزه هم هیچ مشکلی برای اطلاعات شما پیش نمیاد چون این اطلاعات در جای امنی ذخیره شدن و هر وقت لازم باشه میتونید بهش دسترسی داشته باشید.

■ پلتفرم ابری برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن های iOS

احتمالا میدونید که برای ساخت اپلیکیشن های iOS یعنی آیفون و آیپد، باید از Mac استفاده کنید. اما متاسفانه هر کسی نمیتونه یه آی مک iMac یا یه مک بوک Macbook بخره چون قیمتش خیلی بالاست! قیمت یه آی مک حداقل 1000 دلاره! سرویس های ابری (اینترنتی) وجود دارن مثل ibuildapp که این امکان رو برای شما فراهم میکنن تا حتی بدون مک هم بتونید برای iOS اپلیکیشن بسازید! روال کار به این صورته که شما یه حق اشتراک ماهانه پرداخت میکنید و بعد میتونید با استفاده از امکانات نرم افزاری سایت یک برنامه برای آیفون بسازید. به همین راحتی!

خب دیگه فکر میکنم با این مثال ها قشنگ فهمیده باشید که رایانش ابری دیقیقا یعنی چی و چه کاربردهایی داره و تا همین امروز چقدر از خدمات ابری استفاده میکردین و شاید اصلا نمیدونستین که این یک سرویس رایانش ابریه!

مزایای رایانش ابری

خب حالا که با مفهوم کلی رایانش ابری آشنا شدین باید بدونید که اصلا مزایای استفاده از رایانش ابری چیه و چرا هر روز علم رایانش ابری داره گسترده تر میشه و بیزنس های بیشتری دارن به کلود رو میارن؟! من مزایای رایانش ابری رو در حد تیتر خدمت تون عرض میکنم:

مزایای رایانش ابری Cloud Computing

مزایای رایانش ابری Cloud Computing

■ صرفه جویی در هزینه

همیشه هزینه یکی از مهم ترین دغدغه های آدماست. مهم ترین مزیتی که رایانش ابری برای کاربران داره که هزینه ها رو به طرز چشمگیری کاهش میده. بذارید یه مثال بزنم تا قشنگ بفهمید که رایانش ابری چه لطفی به بشریت کرده! فرض کنید هر کسی برای نگهداری ایمیل هاش یک سرور مستقل بخره و نگهداری کنه. چی میشه؟! میدونید چند میلیارد کامپیوتر نیازه تا هر شرکت یا فرد حقیقی فقط یـــک ایمیل داشته باشه؟! فرض کنید مثلا 2 میلیارد ایمیل نیاز باشه، اونوقت باید دو میلیارد تا سرور هم خریداری بشه. میدونید چه پول هنگفتی میشه؟! حالا اصلا خریدش به کنار هزینه راه اندازی و نگهداری سرور ها سر به فلک میکشه! چون سرور فقط سخت افزار نیست! خیلی از نرم افزار های مهم هم پولی هستن و باید بخرید! بنابراین منطقیش اینه که یکی مثل گوگل چنتا سرور بخره و چنتا متخصص هم بذاره بالا سر سرورها که سرورها رو مدیریت و نگهداری کن. اینجوری هر کسی میتونه یک یا حتی چنتا ایمیل داشته باشه بدون اینکه بخواد سروری بخره یا از مسائل فنی سر در بیاره! رایانش ابری این امکان رو فراهم میکنه تا هر کسی به اندازه ای که استفاده میکنه، هزینه کنه! به این سیستم میگن Pay As You Go یعنی هرچقدر پول بدی همون قدر آش میخوری ? در این روش کاربر میتونه به اندازه نیازش هزینه کنه و به اندازه ای که پرداخت کرده سرویس دریافت کنه؛ درست مثل سیم کارت های اعتباری که مثلا 10 هزار تومن شارژش میکنید و به اندازه 10 هزار تومن هم میتونید استفاده کنید.

■ صرفه جویی در زمان

یکی دیگه از مهم ترین مزایای رایانش ابری اینه که به شدت در زمان صرفه جویی میکنه! بازم همون مثال قبلی رو تجزیه و تحلیل میکنیم. اگه هر کسی بخواد صرفا برای داشتن یه ایمیل یه سرور بخره، باید اون سرور رو کانفیگ کنه (تنظیمات اولیه) و تمام برنامه های مورد نیاز رو نصب کنه و هزار تا کار دیگه که تقریبا هیچ کاربر معمولی اصلا بلد نیست! انجام این همه کار، زمان زیادی نیاز داره. هیچ انسانی اصلا انقدر زمان نداره که بخواد یک سرور رو راه اندازی و نگهداری کنه! پس عاقلانه اس که یه شرکت مثل گوگل بیاد این سرویس رو راه اندازی کنه و چند نفر رو استخدام کنه که فقط رو سرورها نظارت داشته باشن! اینجوری همه کارها در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن توسط کارشناسان حرفه ای انجام میشن! و تمام کاربران این ایمیل ها میتونن به زندگی خودشون برسن و خیلی راحت از ایمیل شون استفاده کنن بدون اینکه نیاز باشه از جزئیات پشت پرده اطلاع داشته باشن!

■ حذف محدودیت جغرافیایی

اگه بخوام خیلی کلی و ساده در مورد رایانش ابری حرف بزنم یه جورایی میشه گفت اینترنت همون ابره اس که داریم راجع بهش حرف میزنیم. پس هر سرویسی که تحت اینترنت ازش استفاده میکنیم یه نوع سرویس ابریه. ماهیت اینترنت اینجوریه که محدودیت های جغرافیایی رو حذف میکنه. دیگه برای دسترسی به یک فایل نیازی نیست حتما شما در مکان خاصی حضور داشته باشید. بازم بریم سراغ همون مثال ایمیل. قبلا اینجوری بود که مامور پست، نامه یا بسته پستی رو میاورد در خونه تحویل میداد. اما الان با پیشرفت علم کامپیوتر و الکترونیک این امکان فراهم شده تا خیلی از چیزایی که قبلا روی کاغذ چاپ میشدن به صورت دیجیتالی در بیان و ما خیلی راحت بتونیم این فایل ها رو از طریق شبکه برای هم ارسال و یا دریافت کنیم. این یعنی اگه شما تو کانادا باشید و دوست تون در چین باشه فقط ظرف چند ثانیه از طریق ایمیل میتونه عکس، ویدیو و یا هر فایل دیگه ای رو به دست تون برسونه! شما با استفاده از خدمات رایانش ابری میتونید از هر جای دنیا به فایل ها و یا خدمات ابری دستری داشته باشید!

■ عدم وابستگی به دستگاه

یکی دیگه از مهم ترین مزایای رایانش ابری اینه که شما هیچ وابستگی به دستگاه ندارید! یعنی چی؟! یعنی شما با هر دستگاهی که بتونه به اینترنت وصل بشه میتونید از امکانات ابری استفاده کنید. بازم بریم سراغ ایمیل چون خیلی قابل فهم و ساده است. شما با هر دستگاهی میتونید به ایمیل تون دسترسی داشته باشید؛ کامپیوتر رو میزی، لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت و… فرقی نمیکنه! این مسئله خیلی مهمه چون هم هزینه ها رو کم میکنه هم اینکه کاربر میتونه با دستگاهی که براش راحت تره، از امکانات مورد نیازش استفاده کنه. مثلا ممکنه یه نفر با یه گوشی ارزون اندرویدی کارش راه بیوفته. رایانش ابری این امکان رو فراهم میکنه که همین آدم هم بتونه مثل بقیه از امکانات ابری استفاده کنه.

■ امنیت بیشتر

امنیت همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های ما انسان هاست. اما همه ما متخصص امنیت نیستیم! هکر ها همه جا مزاحم شما هستن. بعضی وقتا در حد مزاحمته اما بعضی وقتا ممکنه خسارت های وحشتناکی به شما یا بیزنس تون بزنن! بازم بریم سراغ همون مثال ایمیل. اگه شما یه سرور داشته باشید برای ایمیل تون و نتونید امنیت سرور تون رو تامین کنید چی میشه؟! تمام نامه ها و اسناد و… لو میرن و حتی ممکنه خسارت زیادی به بار بیاد! اگه از خدمات رایانش ابری استفاده کنیم مثلا از سرویس جیمیل (ایمیل شرکت گوگل) اینجوری دیگه احتمال هک شدن ایمیل تون تا حد چشمگیری کاهش پیدا میکنه. در اغلب موارد سرویس های ابری حرفه ای به مراتب امن تر از کامپیوتر شخصی شما هستن حتی اگر از بهترین آنتی ویروس های دنیا رو استفاده کنید!

■ نگهداری اصولی و جلوگیری از خطرات احتمالی

و آخرین نکته ای که درباره مزایای رایانش ابری باید خدمت تون عرض کنم مسئله نگهداری اصولیه! ببینید، شرکت هایی که دارن خدمات رایانش ابری ارائه میدن (مثل شرکت پارس پک) به همه ابعاد فنی اشراف کامل دارن. بذارید یکم ساده تر توضیح بدم. فرض کنید یه شرکت داره سرویس ایمیل ارائه میده. این شرکت چنتا سرور خفن میخره و همه  این سرور ها رو در یک محیط کاملا استاندارد نگهداری میکنه. محیطی که در مقابل زلزله، آتش سوزی، نوسانات برق یا هر نوع خطر دیگه ای در امان باشه. این سرور ها توسط کارشناسان متعهد و با سواد تنظیم و مدیریت میشن. خود اون محیط گارد ویژه امنیتی داره تا هر کسی نتونه به اونجا نفوذ کنه. افراد عادی اصلا توانایی و سوادش رو ندارن که بتونن همچین شرایطی رو برای خودشون فراهم کنن. تنها راه منطقیش اینه که از سرویس های ابری مثل گوگل استفاده کنیم.

معایب رایانش ابری

شاید بعد از خوندن این نکات تصور کنید که رایانش ابری هیچ ایرادی نداره و متخصصای شبکه و نرم افزار فکر همه جا رو کردن و مو لا درزش نمیره؛ اما اینطور نیست! متاسفانه هر تکنولوژی در کنار مزایاش، قطعا معایبی هم داره! من این معایب رو در حد تیتر خدمت تون عرض میکنم.

■ قطعی اینترنت

یکی از بزرگترین مشکلات رایانش ابری اینه که اگه اینترنت قطع بشه دیگه همه چی تعطیله! یعنی شما به هیچ وجه نمیتونید به خدمات ابری مورد نیاز تون دسترسی داشته باشید چون اینترنت تنها راه دسترسی شما به این خدمات رایانش ابریه! اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا قطعی اینترنت به ندرت اتفاق میوفته اما خب به هر حال همچنان یکی از بزرگترین معایب استفاده از تکنولوژی ابری قطعی اینترنته! مخصوصا در ایران که ما علاوه بر مشکلات فنی شبکه، مشکل فیلترینگ رو هم داریم که از قطعی برق هم بیشتر دست و پای ما رو میبنده!

■ آسیب سرور

آقا خدا اون روز رو نیاره که سرور یک سیستم ابری آسیب جدی ببینه. مثلا فرض کنید یکی از قطعات سرور بسوزه. شاید فکر کنید خب ادمین ها و کارشناس های شرکت سریع قطعات رو عوض میکنن و سرور رو راه میندازن اما باید بدونید که تو همون چند دقیقه یا چند ساعت ممکنه خود شرکت ارائه دهنده و یا خیلی از کاربران خسارت سنگینی رو متحمل بشن! تازه این خوش بینانه ترین حالتشه! اگه یه موقع مثلا چنتا از هارد ها بسوزن چی میشه؟! اگه یه موقع اطلاعات قابل بازیابی نباشن اون شرکت باید کلا درشو تخته کنه بره دنبال یه کار دیگه! هر چند شرکت های بزرگ مثل گوگل راه حل های جایگزین زیادی برای اینجور مشکلات دارن اما به هر حال همچنان این خطر وجود داره! اگه سرور ها آسیب فیزیکی ببینن ممکنه اون بیزنس کلا زمین بخوره و نتونه از جاش بلند شه! از طرف دیگه کاربران اون سیستم هم ممکنه به خاک سیاه بشینن! بنابراین در رایانش ابری همیشه این ریسک وجود داره و این یه نقطه ضعف بزرگه!

■ امنیت و حریم خصوصی در رایانش ابری

حریم خصوصی و امنیت رایانش ابری

حریم خصوصی و امنیت رایانش ابری

در قسمت مزایای رایانش ابری عرض کردم که امنیت سیستم های ابری به مراتب از کاربران خانگی بیشتره و در بسیاری از موارد واقعا همینجوریه بهترین مثالش هم همین شرکت گوگله که سال هاست با چنگ و دندون داره از اطلاعات کاربران محافظت میکنه. اما هکر ها دست از سر این شرکت ها بر نمیدارن چون اگه بتونن به سرور های شرکت های بزرگ مثل گوگل، مایکروسافت، اپل و یا آمازون نفوذ کنن، نون شون تو روغنه! چون میتونن حسابی این شرکت ها رو بدوشن! احتمال اینکه یه هکر رو یک کاربر زوم کنه خیلی کمه مگه اینکه اون کاربر آدم مهمی باشه. ولی یه هکر هیچوقت دست از سر شرکت های بزرگ برنمیداره! بنابراین سرویس دهنده های ابری هیچوقت از دست هکر ها در امان نیستن. اما قضیه به اینجا ختم نمیشه! این وسط بازنده اول و آخر خود کاربر بیچاره است! میگم بیچاره چون واقعا چاره ای نداره! اگه اطلاعات شما روی سیستم شخصی تون باشه ممکنه یه هکر خیلی راحت هک تون کنه. اینجا گیر یه گرگ میوفتین! اما اگه از سیستم های رایانش ابری استفاده کنید حداقل گیر 2 تا گرگ میوفتین! 2 تا؟! چرا؟! گرگ اول همون هکری هست که داره تلاش میکنه به سرور سرویس دهنده ها (مثلا گوگل) نفوذ کنه. و گرگ دوم خود سرویس دهنده است (بازم مثلا گوگل) ?

چون گوگل الان دیگه اطلاعات کاملی از کاربران داره و اگه لازم باشه میتونه این اطلاعات رو در اختیار هر کسی بذاره! البته شرکت های بزرگ اطلاعات رو به هیچکس نمیدن اما از این اطلاعات برای درآمد زایی استفاده میکنن. اگه کار به جای باریک بکشه مثل کیس های جنایی یا سیاسی ممکنه این اطلاعات در اختیار دولت ها یا سازمان ها هم قرار بگیره! حالا فهمیدین چرا گفتم کاربر بیچاره اس؟!

جمع بندی کلی در مورد رایانش ابری

خب حالا میخوام خیلی مفید مختصر یه توضیح کلی در مورد رایانش ابری بدم که کل چیزایی که در این متن گفتم رو با هم مرور کنیم. رایانش ابری اصلا چیز عجیب و حتی جدیدی نیست! رایانش ابری در واقع همون چیزیه که ما سال هاست داریم ازش استفاده میکنیم. خیلی خلاصه و به زبون غیر فنی بخوام بگم رایانش ابری همون خدماتیه که ما در بستر شبکه یا اینترنت استنفاده میکنیم. شاید بهتر باشه بگیم که اصطلاح رایانش ابری یا همون Cloud Computing یه روش جدید برای بازاریابی خدمات مبتنی بر اینترنته! چنتا مثال هم زدم مثلا برنامه های پیام رسان (چت) یا هر نوع شبکه اجتماعی نمونه ای از رایانش ابریه مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ و…! یا مثلا همین ایمیل که سال هاست داریم ازش استفاده میکنیم یه جور سرویس رایانش ابریه! یا مثلا سایت هایی که امکان آپلود و دانلود رایگان یا پولی رو برای ما فراهم میکنن یه جور سرویس ابری هستن.

مزایای رایانش ابری هم ایناست : صرفه جویی در زمان و هزینه ها، حذف محدودیت جغرافیایی، ، عدم وابستگی به دستگاه و افزایش امنیت و جلوگیری از بسیاری از خطرات سخت افزاری و نرم افزاری.

اما Cloud Computing معایبی هم داره! اگه اینترنت قطع بشه دیگه نمیشه ازش استفاده کرد! یا اگه قطعه ای روی سرور خراب شه تا تعمیر بشه کل سیستم میخوابه یا اصلا ممکنه اطلاعات کاربران از بین بره و در آخر مشکل امنیت و حریم خصوصی کاربرانه که مسئله بسیار جدی و مهمیه!

یه نکته مهم رو هم لازمه خدمت تون عرض کنم! شرکت پارس پروا سیستم که با نام تجاری پارس پک فعالیت میکنه، اولین شرکت ارائه دهنده خدمات ابری در ایرانه! سرور های ابری قدرتمند شرکت پارس پک رو حرفه ای های اینترنت میشناسن. وب سایت علم فردا هم چند ساله که روی سرور های قدرتمند شرکت پارس پک میزبانی میشه!

در آخر توصیه میکنم برای درک بهتر رایانش ابری یکم در زمینه شبکه و اینترنت و برنامه نویسی مطالعه کنید تا مفاهیم Cloud Computing رو عمیق تر درک کنید.

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • تفاوت وبلاگ و وب سایت چیست؟ بررسی فنی وبلاگ و وب سایتقطعا همه تون واژه وبلاگ رو شنیدین اما احتمالا نمیدونید که تفاوت وبلاگ با وب سایت چیه! من تو این پست همه ابعاد مهم در مورد وبلاگ رو خدمت تون عرض میکنم. حتما اول ویدیو زیر رو ببینید و بعدش این متن رو به طور کامل بخونید! مخصوصا اگر قصد…
  • سرور های اختصاصی پارس پک با پشتیبانی حرفه ایاگر دقت کرده باشید خیلی از سایت های مشهور ایرانی روی سرور های اختصاصی پارس پک میزبانی میشن .  پارس پک تیم مجرب و بسیار با حوصله ای داره و به همین خاطر تصمیم گرفتم امروز یه گزارش کوتاه درباره سرور های اختصاصی شرکت پارس پک براتون بنویسم که امیدوارم…
  • طراحی سایت و نکاتی که طراحان سایت به کسی نمی گویند !طراحی سایت یکی از مسائلی که خیلیا ازش سر در نمیارن و نمیدونن واسه سفارش طراحی سایت به یک گروه یا شرکت طراحی وب ، باید چه نکاتی رو در نظر بگیرن . اگر وقت و حوصله یادگیری مفاهیم طراحی سایت رو ندارین توصیه کنم حتما این مطلب رو تا آخر…
  • وب سایت داینامیک Dynamic یا وب سایت پویا چیست ؟حتما تو تبلیغات شرکت های طراحی سایت دیدین که میگن « طراحی سایت داینامیک یا پویا » . شاید براتون سوال باشه که این سایت داینامیک اصلا چیه و چرا هزینه طراحی سایت های داینمیک بیشتره . من در این پست می خوام همه مسائل مربوط به سایت های داینمیک رو خیلی…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
ابراهیم درویش

من ابراهیم درویش هستم بلاگر تکتولوژی و مدرس زبان انگلیسی. در حال حاضر در استانبول (ترکیه) زندگی میکنم. نرم افزار خوندم و تخصص اصلیم برنامه نویسی وبه ؛ البته کمی هم برنامه نویسی اندروید بلدم. تقریبا از سال 1383 فعالیتم رو تو اینترنت شروع کردم. به زبان های ترکی استانبولی و اسپانیایی هم آشنایی دارم.

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

یک دیدگاه

  • ممنون از اطلاعات مفیدتون. من هم تقریبا یک سالی هست که از مشتریان پارس پک هستم و انصافا خیییلی راضیم.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا