بستن فهرست

سوال و جواب تلویزیونهای 3 بعدی (سری اول )

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰

 

3D TVs

حدود یک سالی از عرضه اولین تلویزیون 3 بعدی به دنیا می گذرد و به مردم این شانس را داد تا همچون بازیهای 3 بعدی ، تصاویر فیلمهای BlueRay و همچنین برنامه های 3 بعدی را در خانه با یک بعد بیشتر نگاه کنند . تکنولوژی ساخت این تلویزیونها هنوز جدید و غیر قابل دسترس برای عموم می باشد و سوالات بسیار زیادی در این رابطه پرسیده می شود که در ادامه به آنها جواب خواهیم داد .

1 – تلویزیون 3 بعدی چیست ؟

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

تلویزیون 3 بعدی عبارتی عمومی است و برای نمایشگرهایی به کار می رود که به بیننده تجربه دیدن تصاویر و برنامه و بازی را به صورت برجسته می دهد . در واقع این تکنولوژی از حقه افزودن بعد سوم (عمق ) به تلویزیونهای حاضر در بازار که فقط از دو بعد طول و عرض بهره می برند استفاده می کند .

2 – تلویزیونهای 3 بعدی چگونه کار می کنند ؟

وقتی جسمی در دور دست قرار دارد، شعاع‌های نور بازتابی که از آن به دو چشم ما می‌رسد با یکدیگر موازی هستند. ولی وقتی همان جسم نزدیک می‌شود، این شعاع‌ها دیگر موازی نیستند. این خطوط از اجسامی که در نزدیکی چشم ما هستند به طور همگرا گسیل می‌شوند و چشم ما برای دیدن آن‌ها باید کمی تغییر حالت بدهد. برای اینکه این مطلب را بهتر متوجه شوید، جسمی را از فاصله دور تا نزدیک بینی خود حرکت دهید. حتماً متوجه تغییر فیزیکی قسمتی از چشم خود می‌شوید.

این تغییر توسط مغز کنترل می‌شود و میزان تغییرات نیز توسط مغز ثبت می‌شود. همین داده‌ها به مغز کمک می‌کند تا فاصله اجسام تا چشم را تخمین بزند. برای مثال مغز با توجه به اینکه چشم برای دیدن یک جسم تقعر بسیار کمی پیدا کرده، متوجه می‌شود که این جسم احتمالاً در فاصله‌ای نزدیک قرار دارد.

ایده کلیدی ضبط و پخش تصاویر هم دقیقاً در همین عملکرد مغز و چشم است. در تلویزیون‌های سه‌بعدی سعی می‌شود تصاویری ارائه شود که برای هر چشم در محل متفاوتی قرار داشته باشد تا مغز آن‌ها را به صورت غیر مسطح و عمق‌دار تشخیص دهد.البته مشکلی هم در اینجا وجود دارد چراکه تمرکز کردن هر چشم برروی این تصاویر متفاوت به این معنی است که میزان تقعر و نقطه فوکوس هر چشم با یکدیگر نمی‌خواند و همین امر باعث ایجاد سردرد و احساس سرگیجه می‌شود.

برای ایجاد این تفاوت بین تصاویری که هر چشم می‌بیند معمولاً از عینک‌های مخصوص استفاده می‌شود. در کل دو نوع عینک در صنعت تصاویر سه بعدی رایج هستند: عینک‌های منفعل و عینک‌های فعال.

عینک تلویزیون 3 بعدی

3 – آیا همه می توانند تلویزیون 3 بعدی ببینند ؟

نه . چیزی بین 5 تا 10 درصد آمریکاییها از دیدن تصاویر 3 بعدی که ارتباط مستقیم با دو چشم بینی دارد رنج می برند . در واقع آنها به نوعی دچار کوری استریو یا دوگانه هستند . طی تحقیقات صورت گرفته آنها می توانند بعد عمق را درک کنند ( در اجسام حقیقی ) اما این قضیه در تلویزیونهای 3 بعدی برای آنه صدق نمی کند . اکثر افراد با استفاده از عینکهای مخصوص بدون هیچ مشکلی اجسام و تصاویر 3 بعدی را می بینند اما عده ای نیز بعد از استفاده عینکها دچار سر درد یا خستگی چشم می شوند .

4 – برای دیدن تصاویر 3 بعدی در خانه به چه چیزی احتیاج است ؟

برای دیدن تصاویر به صورت 3 بعدی اول از همه باید تلویزیون 3 بعدی داشته باشید به علاوه یک منبع خارجی که محتوای 3 بعدی را به تلویزیون شما تحویل دهد که در اکثر موارد 3D BlueRay Player ها می باشند . البته کنسولهای بازی ، کابل HDMI و یا دستگاه های پخش ویدئو آنلاین نیز می توانند باشند . مسلما برای دیدن تصاویر به صورت 3 بعدی به عینک مخصوص آن نیز نیاز دارید .

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • DVB-T چیست ، عملکرد قابلیت DVB-T در تلویزیونحتما دیدید که در مشخصات تلویزیون ها می زنه با قابلیت DVB-T یا می زنه تیونر دیجیتال - آنالوگ یا تیونر DVB-T . منظورشون چیه ؟ امروز DVB-T رو به زبان ساده و مختصر توضیح میدم . DVB-T چیست ؟ DVB-T مخفف عبارت Digital Video Broadcasting Terrestrial هست به معنی…
  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • تلویزیون دیجیتال چیست و چگونه کار می کند ؟چند رو زپیش در مورد قابلیت DVB-T در تلویزیون های جدید توضیح دادم . توصیه می کنم اون مطلب رو هم بخونید تا اطلاعات تون در مورد تلویزیون دیجیتال بیشتر بشه . حالا امروز در مورد خود تلویزیون دیجیتال و تفاوتش با تلویزیون آنالوگ صحبت می کنم . تلویزیون دیجیتال…
  • OSD چیست ؟ قابلیت OSD در تلویزیون و مانیتورشاید در مشخصات یک سری تلویزیون ها دیده باشید که می زنن دارای OSD Language یا OSD . حالا این OSD یعنی چه ؟ OSD چیست ؟ OSD مخفف On Screen Display هست . چیز وحشتناکی نیست فقط چون به انگلیسی گفته شده شاید فکر کنید چه چیز عجیب و…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

یک دیدگاه

  • تی وی اسمارت گرفتم ازش خیلی راضی هستم اما فیلماشون خیلی بد گیر میاد اگه لینک فیلم 3 بعدی رو برام میل کنید ممنون میشم.
    قربان شما مهدی صفری

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا