بستن فهرست

قطعات داخلی اسکوتر برقی ، کالبد شکافی

تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

تو پست قبلی در مورد اسکوتر برقی توضیح دادم و گفتم که موقع خرید اسکوتر برقی به چه نکاتی باید دقت کنید . حالا تو این پست می خوام کالبد شکافی اسکوتر برقی رو انجام بدیم و ببینید که قطعات داخلی اسکوتر برقی چه چیزهایی هستن !

داخل اسکوتر برقی

اسکوتر برقی با باز کردن چند تا پیچ باز میشه . اسکوتر برقی هیچ قطعه ای بیرون از خودش نداره و واسه باز کردنش هم هیچ نکته امنیتی وجود نداره . فقط بهتره که خاموش باشه  . عکس زیر نمای کلی از جاگیری قطعات و لوازم داخل اسکوتر برقی رو نشون میده .

قطعات داخلی اسکوتر برقی

قطعات داخلی اسکوتر برقی

در واقع تمام اسکوترهای برقی این قطعات رو باید داشته باشن :

■ باتری لیتیوم یون شارژی

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

■ دو تا بورد کنترل جایرسکوپ و اینفرارد

■ دوتا سنسور جایرسکوپ و اینفرارد

■ کلید پاور ، اسپیکر و بلوتوث

■ دو تا موتور که داخل چرخ ها هستن

■ چراغ های LED

■ بورد الکترونیکی اصلی

■ یه پین بزرگ که دو طرف اسکوتر رو به هم وصل می کنه

■ پد های فشار ( لاستیک هایی که پا روی اونا قرار میگیره )

■ شارژر باتری

سنسور جایرسکوپ و اینفرارد در اسکوتر برقی

همون طور که می دونید ، تمام گوشی های هوشمند جایرسکوپ ( به قول بعضی اساتید ژیروسکوپ ) و شتاب سنج دارن تا بتونن تشخیص بدن که گوشی کدوم طرفی قرار گرفته تا صفحه نمایش گوشی رو درست نمایش بدن . توی اسکوتر برقی هم یه قطعه به کار رفته که هم شتاب سنجه و هم جایرسکوپ . این دو تا با کمک هم می تونن شتاب و جهت اسکوتر رو تشخیص بدن .

بورد جایرسکوپ اسکوتر برقی

بورد جایرسکوپ اسکوتر برقی

جایرسکوپ 6 محوره + شتاب سنج  با کد MPU6050

مایکروکنترلر 32 بیتی Cortex-M3 به شماره  GD32F130

سنسور اینفرارد هم برای تشخیص فشار پای شما طراحی شده . موقعی که شما پاتون رو روی جاپایی فشار میدید ، سنسور اینفرارد رو فعال می کنید و اسکوتر متوجه میشه که باید حرکت کنه . اگه فرصت شد در مورد نحوه کار اسکوتر برقی بعدا توضیح میدم .

باتری اسکوتر برقی

همونطور که قبلا هم گفتم ، باتری مورد استفاده در اسکوتر برقی باتری لیتیوم یون هست . چند تا باتری قلمی شکل رو با هم سری می کنن تا ولتاژ و نهایتا توان بیشتری به دست بیاد . شکل زیر باتری اسکوتر برقی رو نشون میده که 20 تا باتری 1.8 ولتی با هم سری شدن تا 36 ولت رو بسازن . باتری های مورد استفاده در این اسکوتر برقی واسه شرکت LG هستش . این باتری 4.4 آمپر ساعت می تونه جریان الکتریکی به مدار تزریق کنه . حاصلضرب ولتاژ و جریان باتری اسکوتر میشه توان تحویلی باتری . 4.4 آمپر ضرب در 36 ولت میشه 158.4 وات ساعت . با 158 وات تقریبا 4 بار میشه باتری آیپد پرو 12.9 اینچی رو شارژ کرد .

باتری اسکوتر برقی

باتری اسکوتر برقی

ضمنا یه بورد محافظ هم برای باتری ها در نظر گرفته شده . روی این بورد 4 تا ترانزیستور ماسفت MOSFET قرار داره که عملیات شارژ و دشارژ باتری ها رو کنترل می کنن .

بورد محافظ باتری اسکوتر برقی

بورد محافظ باتری اسکوتر برقی

مین بورد یا بورد اصلی اسکوتر برقی

تمام این جنگولک بازیا باید توسط یه بورد اصلی کنترل بشه . به هر حال اسکوتر برقی یه اسم دیگه داره به نام اسکوتر هوشمند . سنسور ها ، فشار ، باتری ، موتور و مسائل دیگه باید تحت نظارت و کنترل یه پردازنده مرکزی قرار بگیره . شکل زیر مین بورد اسکوتر برقی رو نشون میده :

بورد اصلی یا مین بورد اسکوتر برقی

بورد اصلی یا مین بورد اسکوتر برقی

پردازنده مرکزی به نام ARM Cortex-M3 و کد GD32F103 . لازمه بگم که Cortex-M یه مایکروکنترلر 32 بیتی هستش .

6 عدد پل نیم ایچ به انگلیسی Half-H Bridge برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده شده . هر پل ایچ یا H Bridge چهار تا ترانزیستور ( سوئیچ ) داره و هر Half-H دو تا ترانزیستور . تو این بورد اسکوتر برقی 6 تا 2 تا ترانزیستور وجود داره و هر کدوم از این دو تا ترانزیستور ، یه نیم پل رو تشکیل دادن . لازمه بگم که پل H برای تغییر جهت چرخش موتور DC و بیشتر در مدارات رباتیک استفاده میشه . اطلاعات بیشتر در مورد H Bridge .

جفت مقاومت به مقدار 0.007 اهم . مقاومت های کم اهم در این جور موارد برای تشخیص جریان ( موقعی که موتور یهو وای میسته ) استفاده میشه تا بتونه جریان مدار رو قطع کنه .

قطعات داخلی اسکوتر برقی – موتور و سیم پیچ ها

همونطور که می دونید و خب شاید هم ندونید ، داخل موتور الکتریکی ، سیم پیچ وجود داره . اساس کار موتور یکم پیچیده است و اینجا نمی تونم بگم اما در این حد بدونید که همین سیم پیچ ها باعث چرخش دورانی موتور میشه . جالب اینجاست که هر کدوم از لاستیک های اسکوتر برقی یه موتور دارن . اگه لاستیک رو باز کنیم ، می بینیم که پر از سیم پیچه .

موتور و سیم پیچ اسکوتر برقی

موتور و سیم پیچ اسکوتر برقی

این سیم پیچ ها تشکیل یه موتور 3 فاز AC رو میدن و چند تا سیم پیچ هم این 3 تا فاز رو کنترل می کنن . شاید بپرسید اسکوتر برقی که با باتری کار میکنه پس چجوری این موتور AC کار می کنه . موتور AC کنترل بهتری روی گشتاور خودش داره و راندمان بهتری در توان های بالاتر داره . روی مدار اصلی یه مدار تبدیل DC به AC وجود داره . اینجا واقعا نمیشه در مورد نحوه کارشون توضیح داد .

در شکل زیر می تونید دکمه روشن خاموش اسکوتر رو از داخل ببینید . یه کلید شصتی خیلی ساده که دو تا سیم داره .

کلید پاور اسکوتر برقی

کلید پاور اسکوتر برقی

خب دوستان من سعی کردم نکات مهم رو بگم و وارد جزئیات نشدم چون خیلی مفصله . اگه فرصت بود یه پست جداگونه در مورد نحوه کار اسکوتر هوشمند می زنم .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • اسکوتر برقی چیست ؟ راهنمای خرید اسکوتر هوشمنداسکوتر برقی یا اسکوتر هوشمند چند وقتیه که شده نماد لاکشری بازی و بچه مایه داری . دیگه هر کی می خواد بگه من ته تفریحو لذتم ، تو اینستاگرامش یه چرخی با اسکوتر برقی می زنه و آخرشم می خوره زمین ، اما زمین خوردن مهم نیس که ، مهم…
  • پیش بینی معرفی HDTV اپل در ماه دسامبر    اپل رو همه به خاطر محصولات لوکس و منحصر به فردش همچون ipad ، ipod , iphone و همچنین نوت بوک های صیقلی و باریکش مثل مک بوک پرو و مک بوک ایر می شناسند . محصول دیگر اپل ، apple TV هست که اون رو هم در…
  • تشخیص نوع سیستم عامل ؛ سیستم من 32 بیتی است یا 64 بیتیتشخیص نوع سیستم عامل نصب شده روی یک سیستم مسئله بسیار مهمیه ! اگر ندونید که چه نوع سیستم عاملی رو سیستم تون نصبه خب طبیعیه که بعدا موقع نصب برخی از نرم افزار ها و یا بازی ها دچار مشکلات جدی بشید ! قبل از هر چیزی لازمه بدونید…
  • فیس بوک خطرناک است ! در نظرسنجی های فیس بوک شرکت نکنید !فیس بوک یک شبکه اجتماعی با وسعت میلیون ها کاربر فعال و فوق العاده وفادار به این رسانه است .  فیس بوک به یکی از اجزای لاینفک ( غیر قابل اجتناب ) افراد بیشماری در دنیا تبدیل شده ! چیزی شبیه به یک میان وعده غذایی ! اعتیاد به اینترنت…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

29 دیدگاه

  • داریوش 04 دی 1400

    سلام اقای گل ایشالا شاد باشی .ایا میشه مستقیم باطری اسکاتر را به سیمهای چرخ متصل کرد .اگه ممکنه بفرمایید سه سیم و پنج سیم چرخ اسکوتر برای چیه ممنونم اقای باهوش عزیز

  • سلام مجدد
    سوالم اینه : ایا مین برد اسکوتری که باطری ۳۶ ولتی داره وبرد ۳ تکه .با مین برد اسکوتری که باطری ۴۲ ولتی فرق داره؟؟
    چون باطری ۴۲ ولتی دارم میخوام جایگزین باطری ۳۶ ولتی کنم !

  • مهدی روشندل .گرگان 28 فروردین 1400

    چندی پیش دوستم اسکوتر پسرش رو اورد و گفتند که فقط یه چرخ کار میکنه ودائمتا الارم میده
    به 10 تا تعمیرگاه تهران زنگ زردم همه گفتند که باید برد مین -یا برد موتور عوض بشه وهزینه ای معادل 800 تا 1200 داره !!.فیلم هم فرستادم .تایید کردند
    اما یه مطلب خوندم نوشته بود ریست اسکوتر برقی البتهمدلش الان یادم نیست
    اینطورکه کاربر روی اسکوتر خامو ش میایسته وکاملا عمود بر زمین
    بعد شما دکمه پاور دستگاه رو فشار داده ونگه میداری (حددا 15 ثانیه) دستگاه روشن شده والارم میزنه وبعد از 15 ثانیه خاموش میشه
    بعد فرد پیاده میشه ودستگاه رو روشن میکنی وتما م
    به همین سادگی مشکل اون اسکوتر برطرف شد
    میخوام بگم بعضی ها واقعا نون حرام میخورن وبه خورد خانوادشون میدن.

  • مهدی روشندل .گرگان 28 فروردین 1400

    از مطلب اسکوتر ونحوه کارش بسیار استفاده کردم ولذت بردم
    امیدوارم همیشه موفق باشید وسلامت

  • ایمان 07 آذر 1399

    واقعا کاربردی بودی .کار من تعمییرات اسکوتره و بهم کمک کرد

  • سید حسین 20 بهمن 1398

    با سلام
    من در یک پروژه که تجهیز پزشکیه میخوام از شارژر و باطری اسکوتر برای باطری بک آپش استفاده کنم دراین تجهیز احتیاج به 30 ولت و جریان لحظه ای 5 امپر دارم آیا با شارژر 36 ولت وتغییراتی در پک باطری میشه یا نه؟

  • داداش دمت گرم به مولا که این اطلاعات رو میذاری چون واقعا افرادی هستن که وضع مالی خوبی ندارن ولی با دو تا پیچ میتونن کره زمینو بحرکت دورانی در بیارن

  • مهندسان گرامی چرا قطعات برد موتور های شارجی را در بازار وارد نمیکنید

  • حسین قاسمی 11 فروردین 1398

    سلام جدا از همه مواردی که گفتید پسر من اسکوترش به خاطر والفش که مدل xD است خراب شده ودیگه هیچ استفاده ای هم نمی تونه بکنه و والفش هم گیر نمیاد سراغ دارید ؟

  • م، علی 21 بهمن 1397

    با عرض سلام
    آقای مهندس امین زاده سپاس برای مطالب مفیدی که در پست های تان قرار میدهیــــد .

    درخواست نقشه یا نحوه اتصال سلولهای باطری

    اگر امکان دارد توضیح یا نقشه نحوه اتصال سلولهای باطری اسکوتر را که بیست عدد ۳/۷ ولتی میباشند و نهایتاً ۳۶ ولت خروجی دارند و بوسیله یک عدد سوکت یازده پین به مدار برد باطری متصل میشوند یک پست در سایت قرار دهیــــــد .

    بسیار ممنون سپاسگزارم

  • سجاد علیزاده 18 خرداد 1397

    ممنون بخاطر توضیحات تون اما دوتا مشکل در توضحیات وجود داشت
    1) باطری ها هرکدوم 3.7 ولت هستن
    2) موتور های مورد استفاده در چرخ ها با جریان مستقیم کار میکنه و هیچ مداری عهده ی تولید جریان متناوب رو نداره بلکه در اصل این موتور ها براشلس هستند که از سه فاز جریان مستقیم که به طور متناوب توسط یک درایور کنترل میشن کار میکنن به صورتی که جریان مستقیم تو سیکل های برنامه نویسی شده به سیم پیچ ها داده میشن و بعد به سیم های کناری سیم پیچ های قبلی وبه همین ترتیب ادامه پیدا میکنه تا یک دور چرخش تموم بشه و بعد دوباره همین سیکل از اول شروع میشه

  • محمد نبی 14 خرداد 1397

    با سلام.
    بنده به دنبال شماره قطعات استفاده شده در بورد های الکترونیکی اسکوتر هستم . شما اطلاعی از این شماره ها دارید ؟
    با تشکر

  • سلام خسته نباشید
    لطفا در مورد برد اسکوتر بیشتر توضیح بدید

  • سلام خسته نباشید لطف کنید هرچه زودتر پست جدید تون در مورد اسکوتر تهیه کنید منتظر راهنمای خوب شما هستیم باشکر

  • سلام
    سوال : وقتی باطری سالم و شارژر سالم باشد ( با اسکوتر دیگه امتحان کردم ). و بعد وصل کردن شارژر به اسکوتر در مدت زمان کوتاه حدود 10 دقیقه شارژ کامل شود و شارژر چراغ سبز و قطع بشه . و بعد جدا کردن شارژر به جای کار کردن چند ساعت حدود 10 دقیقه کار کنه و خاموش بشه . ( برای روشن کردن دوباره همین حالت شارژ 10 دقیقه و …) مشکل از کجاست ؟یا کدوم قطعاتی که روی مادربرد گفتین میتونه خراب باشه ؟
    نکته : وقتی باطری را با اسکوتر سالم دیگه شارژ میکنی بعد 1.5 ساعت شارژ میشه و همون باطری شارژ شده را به اسکوتر خراب وصل میکنم به صورت عادی و 2 ساعت کار میکنه ( به این دلیل گفتم که باطری و شارژر سالم است ) با تشکر

  • سلام خسته نباشید مهندس جان چند تا سوال داشتم خدمت تون من معلولم ومجبور به استفاده از ویلچر اونم برقی کارمم الکترونیک هست
    1 ایا میشه از اسکوتر 10 اینچی برای ویلجر استفاده کرد مثلا یک ویلچر سبک وزن جمع وجور را روی یک یا حتی دو اسکوتر نصب کرد بجای چرخهای جلو وعقب ؟ کنترل انها را چگونه باید دست گرفت منظورم سرعت و گردش است؟
    2اصلا چگونه میشه بجای ژیرسکوپ به اسکوتر فرمان بدیم هم سرعت وهم گردشها

    ویلچرها دارای سرعت پایین وزن سنگین وهمچنین باطریهای حجیم وسنگین هستند من با همه تغییرات که رو ویلچرم دادم ماندگاری باطری بالا رفته ولی وزنش هم همینطور. در حالی که اسکوتر 15 تا 20کیلومتر میره سبک وقابل جابجایی است ممنون میشم کمک نمایید

    • فکر عالیه ولی مقرون به صرفه نیست چراکه بین 600تا 2میلیون خرجداره درحالیکه با باطری ماشین ویه موتور گریبکس ارزان قیمت کارهای بیشتری رو ویلچر میشه انجام داد.زراعتی اقلید

  • سلام
    اول اینکه وقتی اسکوترو روشن میکنم روشن میشه ولی بالانس نمیکنه.
    و دوم اینکه مین بورد ( بورد اصلی ) اسکوتر یه صدای مانند زووو میده و یه چراغ روشن و خاموش میشه .
    یعنی به نظر شما مشکل از بورد اصلیه ؟؟

  • سلام
    خسته نباشید دوستان و خیلی ممنون از زحماتی که میکشید و مطالب بسیار مفیدی که میذارید

    یه سوال البته به موضوع بحث مربوط نمیشه….

    شما با چه نرم افزاری روی عکس هاتون متن میذارید یا دور قسمت هایی رو با کادر مستطیلی مشخص میکنید..
    چون من این کارها رو خیلی ابتدایی و با paint انجام میدم ولی به کیفیت کارهای شما نمیرسه ضمن اینکه paint فلش نداره!!!..

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • علی آقا 16 آذر 1395

    استاد ژیروسکوپ صحیحه نه جایروسکوپ . قرار نیست اگر لغتی از زبان خارجی وارد زبان ما شد آن را با همان لحجه و تلفظ خارجی بیان کنیم . ما باید واژه های فارسی استفاده کنیم اگر واژه ای معادل فارسی نداشت اتفاقا بهتر است آن را فارسی شکل کنیم و به لحجه و تلفظ فارسی بیانش کنیم .

  • با سلام و تشکر بابت مطلب مفید تون . با خوندن این مطالب کلی سوال برام مطرح شد که به ترتیب همشون رو خواهم پرسید .ممنون خواهم شد اگر که در این زمینه راهنماییم کنید.
    خروجی موتورهای بکار رفته در سگوی ، DC هست ؟ ولتاژ خروجیشون چقدر است ؟
    سیم پیچی هایی که تشکیل سه فاز AC رو میدن ، خروجیشون چند ولت هست ؟ و این مبدل DC به AC که در قسمت آخر بهش اشاره کردید به چه منظوری هست ؟
    با سپاس

  • بهزاد هلمز 18 شهریور 1395

    ***
    خیلی جالبه ! از موتورهای براشلس احتمالا استفاده میشه ، موتورهای براش لس راندمان خیلی بهتری نسبت ب براش دارن .
    از موتورهای براشلس داخل فن های کامپیوتر هم استفاده میشه.

    ممنون بابت این پست مفید
    ***

  • مهدی باقری 13 شهریور 1395

    آیا جایروسکوپ همون ژیروسکوپ میباشد؟

  • عالی

    • حسین حمدانی 17 شهریور 1395

      ممنونم دست شما درد نکنه عالی بود من تعمیرات انجام میدهم واز تعویض کاری خوشم نمیاد الحق بزرگوارید چون مطالب را بدون چشم داشتی تقدیم میکنید مثلا تشریح برد جایروسکوپ من دوست دارم اطلاعات بیشتر در مورد اسکوتر داشته باشم مثلا در رابطه با تعادل و چطور میشه که با فشردن پدال تعادل برقرار میشه خیلی تشکر میکنم وانشالله همیشه پاینده باشید

    • خواهش می کنم
      چشم انشالا در مورد نحوه کار اسکوتر برقی هم یه پست می نویسم

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا