بستن فهرست

فرق اتانول یا همون  الکل طبی و متانول یا الکل صنعتی رو همه باید بدونن ، مخصوصا در شرایطی که مریضی های فراگیر مثل کرونا تو جامعه پخش میشه . تو این پست میخوام به زبون ساده تفاوت الکل طبی و صنعتی رو بگم و از کلمات قلمبه سلمبه هم استفاده نمیکنم تا همه متوجه بشن .

الکل طبی یا اتانول چیه ؟

الکل طبی یا اتانول

الکل طبی یا اتانول

الکل طبی یا الکل سفید در واقع همون اتانول با خلوص 95 درصد هستش یعنی 95 درصدش اتانول و 5 درصد هم آب هستش . به اتانول الکل میوه هم میگن . همون الکلی که با انگور یا میوه های شیرین درست میکنن ! اتانول همون الکلیه که با درصد های مختلف در مشروبات الکلی استفاده میشه مثلا میگن این مشروب 45 درصده یعنی 45 درصدش اتانوله . اتانول همون ماده ایه که شما رو مست میکنه .

اتانول برای ضد عفونی کردن استفاده میشه و برای اینکه خاصیت ضد عفونی کردن داشته باشه باید غلظتش بین 70 تا 85 درصد باشه . از اتانول بخاطر نقطه انجماد پایین ، در صنعت ضد یخ سازی استفاده میشه . اون الکلی که در عطر ها و ادکلن ها استفاده میشه هم همین اتانوله .

الکل صنعتی یا متانول چیه ؟

الکل صنعتی یا متانول

الکل صنعتی یا متانول

الکل صنعتی به اصطلاح همون متانوله که در صنعت ازش استفاده میشه و به هیچ وجه نباید خورده بشه یا با پوست تماس داشته باشه .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

ببینید دو مدل الکل صنعتی وجود داره . یه مدل الکل صنعتی هست که بر پایه متانول درست میشه و مصارف خاص خودش رو داره یعنی درصد بیشترش متانوله ، اما یه مدل الکل صنعتی دیگه هم داریم که بیشتر در دسترس مردمه ! اونم الکل اتانول هستش که بهش مقدار الکل متانول اضافه میکنن ! بله درست دیدین . اتانولی که بهش متانول اضافه میکنن تا کسی اونو نخوره و فقط در صنعت استفاده بشه .

متانول ماده سمی و خطرناکیه که موقع استفاده از اون باید حتما دستکش و ماسک استفاده کنید چون متانول میتونه از طریق پوست و حتی تنفس هم جذب بدن بشه و مشکلات زیادی ایجاد بکنه . از عوارض استفاده از متانول میشه به کور شدن و حتی مرگ اشاره کرد . شاید تو اخبار شنیده باشید که میگن مثلا چندین نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی فوت کردن ، دلیلش استفاده از همین متانول در الکل های نوشیدنیه !

جالبه بدونید که متانول کمترین تاثیر در ضد عفونی کردن رو داره .

فرق الکل صنعتی و طبی

■ با توجه به حرف هایی که بالاتر زدم ، الکل طبی همونطور که از اسمش هم مشخصه برای موارد پزشکی مثل ضد عفونی کردن استفاده میشه اما متانول برای موارد صنعتی استفاده میشه مثل سوخت موتورها و موارد دیگه .

■ برای اینکه الکل طبی از صنعتی قابل تشخیص باشه ، به الکل صنعتی رنگ زرد یا قرمز یا نارنجی اضافه میکنن . این رنگ رو میشه با وایتکس از بین برد ، به همین دلیل یه سری آدم بی وجدان ، الکل صنعتی قرمز یا نارنجی میخرن و اونو با سفید کننده ها مثل وایتکس ، سفیدش میکنن و به اسم الکل خوردنی یا طبی وارد بازار میکنن . مردم هم که خبر ندارن ، اونو میخورن یا به دست و بالشون میمالن و فاجعه رخ میده .

■ اتانول ( الکل طبی ) الکل خوردنیه و به الکل میوه معروفه ، اما متانول الکل چوبه و به الکل صنعتی معروفه .

■ اتانول خاصیت ضدعفونی کنندگی داره اما متانول کمترین اثر رو در این مورد داره .

■ برخلاف تصور مردم ، هم اتانول و هم متانول سفید رنگ هستن اما به متانول رنگ اضافه میکنن تا قابل شناسایی باشه و مردم اونو نخورن .

تشخیص الکل طبی از صنعتی

ساده ترین راه تشخیص الکل صنعتی از طبی بالاتر هم گفتم اینه که الکل صنعتی رنگ زرد ، نارنجی یا قرمز داره اما الکل طبی سفیده . اما بعضی ها خلاف میکنن و الکل صنعتی رو با سفید کننده ، سفید میکنن . تو این حالت دو تا راه تشخیص وجود داره :

■ راه اول : توی شبکه های اجتماعی یه روش برای تشخیص الکل صنعتی از طبی منتشر شد . به این شکل که الکل ها رو آتیش میزنیم ، اگه شعله بلند و آبی داشته باشه با نوک نارنجی ، یعنی الکل طبیه و اتانوله . اما اگه شعله کوتاه و نارنجی داشته باشه یعنی الکل صنعتیه و متانول ! اما نکته مهمی که وجود داره و کسی هم بهش اشاره نکرده اینه که اگه اتانول باشه و مقدار کمی متانول توش قاطی باشه ، بازم شعله مثل اتانول میسوزه و شما به اشتباه فکر میکنید که تمام اون الکل اتانوله ! پس لا اقل حواستون به این مسئله باشه .

■ راه دوم : حقیقتش اینه که آتیش زدن الکل طبی یا صنعتی راه حل اصولی و مطمئنی واسه تشخیص اتانول از متانول نیست ! بهترین راه تست آزمایشگاهیه که خب متاسفانه هم هزینه داره و هم امکانات میخواد .

بهترین کار اینه که یا از افراد و شرکت های مطمئن خرید کنید ، یا اینکه با روش های دیگه ای خودتونو ضد عفونی کنید .

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • رنگ لباس فضانوردی ، فرق سفید و نارنجی ؟اگه اهل نجوم و هوافضا باشید احتمالا عکس فضانوردا رو کلا با دو تا لباس دیدین ، سفید و نارنجی ! تو این پست خیلی مختصر و مفید میخوام بگم که این دو تا رنگ لباس فضانوردی چه تفاوت هایی دارن و کاربرد هر کدوم شون کجاس . پس با…
  • فرق زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست ؟تفاوت زوم اپتیکال Optical Zoom با زوم دیجیتال Digital Zoom یکی از ابهاماتیه که خریداران دوربین عکاسی یا فیلم برداری باهاش درگیرن . خیلی ها شاید تا همین الان زوم اپتیکال رو با زوم دیجیتال مقایسه می کردن و نتیجه گیری هم می کردن . حالا واقعا چه تفاوتی بین…
  • فرق کابل شبکه رشته ای و کابل شبکه مفتولانتخاب کابل شبکه و همینطور سوکت مناسب نقش مهمی در ایجاد یه شبکه سالم داره . در ادامه توضیح میدم که چه سوکتی برای چه نوع کابلی مناسبه . کابل شبکه مفتولی سیم مفتول یه سیم یک تیکه از یه فلز هستش که معمولا فلز مس رو انتخاب می کنن…
  • سه شاخه چیست ؟ فرق دوشاخه برق و سه شاخهالان اگه لپ تاپ یا موبایل یا تبلت جدید بگیرید می بینید که سیم برق یا شارژر اونا به جای اینکه دوشاخه باشه سه شاخه هست . یعنی شما مجبورید یه دونه از این کلگی های سه تایی بگیرید . منظورم تبدیل ۳ به ۲ برق هست . حالا اصلا…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

21 دیدگاه

  • خوردن الکل طبی هفتادرصد آبی مضر هست؟؟ در ترکیباتش اصلا متانول نوشته نیست….

  • سلام خدا قوت بهتون مطالبو خیلی ساده و خودمونی میزارین جوری که حتی مطلبی مد نظرت نباشه باز ترغیب میشی بخونی و اینکه با وجود این کاملم توضیح میدین.موفق باشین

  • سایتتون عالیه.مرسییییی

  • سلام تازه با سایت شما آشنا شدم .مشخصه که جوانهای علاقمند و دلسوزی هستین .سایت شما بسیار مفیده . خیلی دوست دارم به خاطر تشویق بیشتر شما به سایت شما کمک مالی کنم ولی متاسفانه خانم خانه دار هستم و درآمد ندارم .خودم دنبال کسب درامد در خانه هستم امیدوارم هم شما و هم بنده موفق باشیم .

  • با سلام و خسته نباشید
    خواستم به خاطر مطالب آموزنده، دقیق و راهگشای شما ازتون تشکر کنم. مطالب این سایت دقیقا همون چیزیه که عامه مردم بهش احتیاج دارن؛ یعنی فهم عمیق و درست موضوعات علمی با زبانی ساده و دلنشین. خداوند یار و نگهدارتون باشه

  • سلام. وقتتون بخیر. فرق الکل ابی با الکل طبی چیه؟هر دوش اتانول هست? و اینکه ایا الکل ابی خطرهای الکل نارنجی یعنی متانول را داره؟ داروخونه به من گعت یکین. تو رو خدا زود جوابما بدین میخام الکل ابی ها را استفاده کنم.

  • سلام

    عالی
    به راهتون ادامه بدهید
    خدا قوت

  • سلام خدمت مهندس امین زاده. واقعا عالی و کامل بود. من همیشه از الکل نارنجی استفاده می کردم و می گفتم الکل همون اتانوله و مشکلی نداره و چون صنعتیه، بیشتر ضد عفونی می کنه! پس بگو چرا من هر وقت از الکل نارنجی یا همون متانول استفاده می کردم، نفسم تنگی می کرد. واقعا مقاله کاملا کاربردی و کامل بود و کلا خوندنش 2 دقیقه کار برد.
    از اینکه دانشتان را با ما به اشتراک می گذارید، بسیار ممنونم. عیدتان مبارک و تنتان همیشه سلامت.

  • سلام و آفرین بر جناب امین زاده و همکاران عزیز ایشان که مطالب بسیار خوبی را برای ایجاد علم و آگاهی مردم در سایت وزین خود قرار میدهند و البته با دقت بسیار زیاد در صحت نگارش و بدون غلط بودن آن و در عین حال بسیار روان و جذاب. بنده حداقل در ۱۰ سایت متفاوت، مطالبی را در مورد انواع الکل و تفاوتهای آنها خواندم که متأسفانه بیشتر آنها دقیقاً کپی برداری و تکرار مطالب سایتهای دیگر بود و مطالب، کامل و دقیق نیز نبودند و بعضاً نیز دارای غلط های نگارشی و حتی گاهی املایی که احتمالاً ناشی از کمبود دقت در هنگام تایپ بوده اند. ولی حقیقتاً مطالب نوشته شده در این سایت هم کامل بودند و هم بسیار با دقت نوشته شده اند. ضمناً بنده مطالبی نیز در مورد موبایل در این سایت مطالعه کردم که آنها نیز همینگونه بودند. باتشکر فراوان از دوستان عزیزی که با تلاش و همت بلند خود در ارتقای سطح علمی و آگاهی هموطنان خود اینگونه قدم برمیدارند.

  • خیلی عالی توضیح دادین
    خیلی ممنون

    سال خوبی داشته باشید
    پر از موفقیت و بهروزی

  • درود
    به کسی که بوسیله متانول مسموم شده باشد، اتانول میدهند!!!
    پس به چه علت مخلوط اتانول و متانول باعث عوارض مرگ و کوری میشود؟؟؟

  • محمد حسین 27 اسفند 1398

    این مطلب هم عالی بود و با زبون ساده تونستید که یه مطلب عااااالی بذارید. عید تون مبارک باشه.

  • یه سوالی، ترکیب آب و متانول چی میشه؟ هنوز متانوله یا اتانول میشه؟ خطر داره یا نداره؟

  • شاهرخ مجدی 25 اسفند 1398

    با درود
    مهندس امین زاده کمال تشکر خود را بابت مطالب مختصرو مفید پیرامون الکل ابراز داشته پیشاپیش سال نو را
    شاد باش عرض می کنم.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا