بستن فهرست

شاید سوال خیلی ها باشه که اولا تاثیر حافظه رم RAM روی اجرای بازی به چه شکله و دو اینکه واقعا چه مقدار رم برای بازی نیازه . تو این پست یه سری مسائل در مورد تاثیر رم در اجرای بازی رو میگم . ضمنا چند روز پیش تاثیر رم دو کاناله روی بازی رو نوشتم که پیشنهاد می کنم اونم بخونید .

نقش حافظه رم RAM در اجرای بازی

قبلا به طور مفصل گفتم که رم چیه و کارش چیه . می تونید تو پست RAM چیست ؟ راهنمای خرید RAM بخونید . اما به طور خلاصه بگم که رم یه جاییه برای ذخیره موقت اطلاعات تا پردازنده سریع تر به اون اطلاعات دسترسی داشته باشه . اطلاعات هر چیزی به طور دائم روی هارد یا حافظه ماندگار ذخیره میشه اما چون سرعت پردازنده بیشتر از سرعت هارد هست باید یه جایی باشه که اون اطلاعات رو با سرعت بیشتر در اختیار پردازنده قرار بده . مثلا شما وقتی در برنامه فتوشاپ رنگ یه چیزی رو عوض می کنید یا افکتی اعمال می کنید ، این تغییرات به صورت موقت در حافظه RAM ذخیره میشه . موقعی که شما روی دکمه Save کلیک می کنید اطلاعات روی هارد ذخیره میشه . پست مرتبط : چرا اطلاعات به صورت موقت در رم ذخیره میشه ؟

در مورد بازی یه مقدار قضیه فرق می کنه چون کارت گرافیک خودش یه حافظه رم به نام GDDR داره که عملکردش دقیقا مثل حافظه رم اصلی هست . پست مرتبط : حافظه گرافیکی یا GDDR چیست ؟ دلیل استفاده از حافظه گرافیکی اینه که پردازنده گرافیکی خیلی سریع تر و البته مستقل از حافظه رم اصلی کامپیوتر ، محاسبات رو انجام بده . بازی مثل فوتبال رو در نظر بگیرید . مثلا شما 3 تا گل زدید و حریف هم 2 تا . این اطلاعات در رم ذخیره میشه اما نقش مهمتر رم اینه که حرکات سه بعدی بازیکنان ، رنگ بندی ها ، تکسچر ها ، سایه ها و کلی چیز دیگه رو از روی هارد بخونه و تو خودش ذخیره کنه . هرچی این حافظه بزرگتر باشه ، اطلاعات بیشتری از اون بازی در رم ذخیره میشه و بازی روون تر و با کیفیت تر اجرا میشه . تا اینجا تمام این کارها توسط حافظه گرافیکی انجام شده و خیلی ربطی به حافظه رم اصلی نداره .

پس تا اینجا متوجه شدید که رم اصلی کامپیوتر اونقدرها هم در اجرای یه بازی تاثیر گذار نیست . ( در مورد بازی گفتم دقیقا ) . حالا بریم تست رو انجام بدیم تا ببینیم افزایش مقدار رم اصلی ، چه تاثیری روی عملکرد بازی ها داره .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

تست تاثیر رم روی بازی – کانفیگ سخت افزاری

رم های مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم روی بازی

رم های مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم روی بازی

تو این تست قراره تعداد فریم در ثانیه بعضی بازی ها رو با مقادیر مختلف حافظه رم اندازه گیری کنیم . یه بار با رم 4 گیگ ، یه بار با 8 و یه بار هم با 16 گیگ . این در حالیه که بقیه قطعات ثابت هستن . رم 4 گیگ یه دونه بیشتر نیست پس به صورت تک کانال بسته میشه . رم 8 گیگ به صورت دو کاناله و رم 16 گیگ هم به صورت دو کاناله بسته میشن .

پست مرتبط : Dual Channel چیست ؟ رم دو کاناله

قطعات مورد استفاده در تست تاثیر مقدار رم در اجرای بازی اینا هستن :

■ پردازنده Core i7 مدل 5775C

■ مادربورد ASRock Z97 Extreme4

■ حافظه رم 16 گیگ DDR3 مارک G.skill با سرعت 1866 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 8 گیگ ( دو کاناله ) با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

حافظه رم 8 گیگ DDR3 مارک G.skill با سرعت 2133 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 4 گیگ ( دو کاناله ) با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

حافظه رم 4 گیگ به صورت تک کانال با سرعت 2133 مگاهرتز کانفیگ شده در دو تا رم 4 گیگ با سرعت 1600 مگاهرتز و تایمینگ 28-11-11-11

پست های مرتبط :

DDR چیست ، تفاوت DDR , DDR2 , DDR3

تایمینگ رم چیست ؟ تشریح اعداد در تایمینگ

■ کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 970 4 GB

حافظه SSD مدل  Kingston HyperX Savage 480 GB

■ مانیتور Philips 236VL ( رزولوشن 1920 در 1080 با رفرش ریت 60 هرتز )

■ پاور Corsair CX500M

■ سیستم عامل وینوز 7 نسخه Home Premium 64 Bit

 

■ تاثیر رم در بازی بتلفیلد 4

بازی بتلفیلد 4 یه بازی اول شخص تفنگی هست که در سال 2013 توسط شرکت سوئدی DICE طراحی و توسط شرکت Electronics Arts منتشر شد . بتلفیلد 4 با موتور بازی Frostbite 3 طراحی شده که محصول همون شرکت DICE هست و از رابط گرافیکی DirectX 11.0 استفاده می کنه . برای اینکه بتونیم معیار درستی از اجرای بازی بدست بیاریم باید تعداد فریم در ثانیه رو محاسبه کنیم . برای این کار باید از نرم افزارهای مخصوص محاسبه فریم در ثانیه استفاده کنیم . یکی از این برنامه ها ، برنامه FRAPS هست . ما 3 بار تعداد فریم در ثانیه بازی های مختلف رو اندازه میگیریم و میانگین شون رو حساب می کنیم . بازی بتلفیلد 4 در رزولوشن 1920 در 1080 و کیفیت High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی بتلفیلد 4

تاثیر مقدار رم روی بازی بتلفیلد 4

می بینید که افزایش رم اصلی کامپیوتر روی اجرای بازی بتلفیلد خیلی تاثیر گذار نیست .

■ تاثیر مقدار رم در بازی دِرت رالی Dirt Rally

بازی Dirt Rally همونطور که از اسمش بر میاد یه بازی ماشین مسابقه ای هست که در محیط های خاکی و گلی و صعب العبور اجرا میشه . جدیدترین نسخه این بازی در 27 آوریل 2015 ارائه شده . بازی Dir Rally با موتور Ego engine و توسط شرکت انگلیسی Codemasters طراحی شده . رزولوشن بازی روی فول اچ دی و کیفیت روی High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی Dirt Rally

تاثیر مقدار رم روی بازی Dirt Rally

■ تاثیر مقدار رم در بازی جی تی اِی GTA V

فکر کنم آدم رو کره زمین نباشه که بازی GTA رو نشناسه . بازی ای که به شما اجازه هر کاری رو میده و تمام حسرت های بچگی تا بزرگسالی رو میشه توش جبران کرد 🙂 . بازی GTA V در سال 2013 برای پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 ارائه شد و در 14 آوریل ( اِیپریل ) 2015 هم برای کامپیوتر ویندوزی معرفی شد . بازی GTA V محصول شرکت تقریبا آمریکایی راک استار گیمز Rockstar Games هست و با موتور بازی RAGE engine طراحی شده . طبق معمول رزولوشن روی فول اچ دی و کیفیت تصویر روی High تنظیم شده .

تاثیر مقدار رم روی بازی GTA V

تاثیر مقدار رم روی بازی GTA V

می بینید که رم 8 گیگ حتی باعث افت فریم در ثانیه بازی جی تی ای شده .

■ تاثیر مقدار رم  در بازی Metal Gear Solid V

بازی متال گیر سالید هم یکی از بازی هاییه که طرفدار زیادی داره یه جورایی شما تو یه دنیای آزاد هستید و هر کاری می تونید بکنید . بازی متال گیر با موتور بازی FOX Engine و توسط شرکت ژاپنی Kojima Production طراحی و توسط شرکت کونامی Konami منتشر شده . در ادامه نسخه The Phantom Pain از این بازی رو که در اول سپتامبر 2015 معرفی شده رو با رم دو کاناله تست می کنیم . تنظیمات : فول اچ دی و کیفیت تصویر High .

 

تاثیر مقدار رم روی بازی متال گیر سالید

تاثیر مقدار رم روی بازی متال گیر سالید

 

نتیجه گیری در مورد تاثیر رم روی بازی

همونطور که دیدید افزایش رم نه تنها فریم بر ثانیه بازی رو بیشتر نمی کنه که کمتر هم میکنه . دلیلش رو خیلی علمی و منطقی نمیشه گفت اما میشه حدس زد که وقتی رم کمتره ، شاید بعضی از المان های بازی لود نمیشن . در واقع رمِ بیشتر ، برای موقعی هست که شما به غیر از بازی 4  5 تا کار دیگه همزمان انجام بدید .

تو مواقعی که پردازنده قراره از حافظه مجازی ( Virtual Mmeory ) استفاده کنه ، مقدار رم بیشتر می تونه خیلی تاثیرگذار باشه و یا موقع استفاده از نرم افزارهای گرافیکی ادیت فیلم و عکس مثل فتوشاپ و مخصوصا افترافکت هرچی رم بیشتر باشه قطعا بهتره و عملیات با سرعت بیشتری انجام میشه . اما در مورد بازی نمیشه اینجوری گفت .

خیلی کوتاه بخوام بگم ، رم اصلی تاثیر خیلی زیادی روی اجرای بازی نداره یعنی اکثر بازی ها با رم 4 گیگ به خوبی اجرا میشن . اما اگه گرافیک مجتمع داشته باشید ( گرافیک آنبورد ) حافظه رم خیلی می تونه تاثیر گذار باشه چون گرافیک مجتمع به تنهایی حافظه گرافیکی نداره و رم سیستم رو استفاده می کنه اما در مورد گرافیک مجزا مثل کارت گرافیک های انویدیا و AMD داستان خیلی فرق می کنه . این کارت گرافیک ها خودشون به اندازه کافی رم دارن تا اطلاعات مورد نیاز بازی رو لود کنن . پست مرتبط : گرافیک مجتمع چیست ؟ 

به عنوان حرف آخر ، اگه 4 گیگ رم و یه گرافیک متوسط دارید و قصد بازی دارید ، به جای خرید 16 گیگ رم ، گرافیک رو ارتقا بدید . اجرای بازی به شدت به کارت گرافیک وابسته است . ضمنا یادتون باشه تو همون کارت گرافیک هم ، مقدار حافظه گرافیکی فاکتور اصلی نیست بلکه باس کارت گرافیک خیلی مهمتره ( حتما بخونید ) .

به طور معمول ، 8 گیگ رم برای تقریبا خیلی از کارها کفایت می کنه و برای بازی هم خوبه . بیشتر از 8 گیگ برای کاربرد خاص هست مثلا ادیت فیلم و نرم افزارهای محاسباتی و گرافیکی سنگین .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • بازی های ویدئویی برای درمان ناتوانان جسمی موثر است  قبلا در مورد فواید بازی های کامپیوتری در علم فردا صحبت کردیم و فهمیدیم که اونقدرها هم که نسل گذشته از بازی های کامپیوتری بد می گفتند و فرزندان خودشون رو از این محیط دور نگه می داشتند بد نیست . به تازگی بازهم تحقیقاتی روی تاثیر بازیهای کامپیوتری…
  • Angry Birds Space ؛ نسخه جدید بازی پرندگان خشمگین    بازی پرندگان خشمگین رو که می شناسید اگر نمیشناسید همین الان با دنیای تکنولوژی خداحافظی کنید . فکر می کنم تا الان بالغ بر 500 میلیون بار این بازی در سراسر اینترنت دانلود شده و شرکت Rovio به هدف خودش رسیده . بازی اعتیاد آوری که حداقل 1…
  • سوپر کنترلر مکانیکی پرندگان خشمگین برای تفریح بیشتر  انقدر این بازی پر هیجان و زیبا طراحی شده که تقریبا هر هفته یا 2 هفته 1 بار یه خبر جدید و یه ابتکار جالب در موردش می شنویم . بازی پرندگان خشمگین رو میگم . در ابتدا این بازی رو در تبلت ها و گوشی های هوشمند لمسی…
  • استفاده از بازی کامپیوتری برای تشخیص اعتیاد بیماران  استفاده از بازی های کامپیوتری برای تست اعتیاد نیز به راه های قبلی برای سناسایی افراد معتاد اضافه شد . به تازگی دکتر Michael M. Fleming در دانشگاه Feingberg School of Medicine تحقیقاتی رو بر روی یک بازی کامپیوتری که محصول تفکرات خودش هست انجام داده که به بیماران…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

160 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم رم 32 گیگ بازی gta v رو چطوری اجرا می‌کنه.

  • افزایش رم خیلی تو بازی های استراتژیک میتونه تاثیر گزار باشه
    مخصوصا موقع هایی بازی خیلی شلوغ میشه

  • سید امین کماندو 05 بهمن 1401

    سلام دادا خسته نباشی فکر کنم اشتباه ترجمه کردی این همه جملات رو یه بار دیگه ازون سایت خارجی که این چرتو پرتارو کپی کردی و بده یه نفری که کارش ترجمس ترجمه کنه واست احتمالا برعکس ترجمه کردی .
    من با رم 4 تو بازی ماریو فریم دراپ دارم تو اومدی میگی با رم 4 تو جی تی ای 90 فریم گرفتی اشک؟

  • سلام خدمت شما کی گفته رم باعث افزایش فریم ریت نمیشه..افزایش رم باید هماهنگ باسیستم شماباشه مثلا شما نمیتونید توی بازی انلاین مثلا وارزون از رم 16 با گرافیک 3080 یا 3060 به بالا و سی پی یو کورای 9 11900k استفاده کنیم چون فریم ریت مناسبی بهتون نمیده پس رمی که استفاده میکنید مناسب قطعات سیستمتون باید باشه تا سی پی یو راحت عمل پردازشو انجام بده و گرافیک از تمام توانش استفاده کنه من توی وارزون با مشکل فریم رو به رو بودم ینی گرافیکم شدیدا قوی و سی پی یو شدیدا قوی اما از رم 16 استفاده میکردم حالا با افزایش رم به 32 دارم با کیفیت 2k مپ بزرگ وارزون 150 اف پی اس میگیرم در صورتی که با رم 16 مشکل افت فریم داشتم و گرافیکم ار تمام قذرتش استفاده نمیکرد پس یادتون باشه مطابق با سیستمتون رمتونو افزایش بدید…من توی بازی جی تی ای وی با رم 16 با کیفیت 2k و تنظیمات گرافیکی بالا 70 اف پی اس میگرفتم اما الان با رم 32 دارم 100 یا 90 فریم میگیرم…رم 16 برای گرافیک هایی مثل 1660 ti کافیه که از تمام توان کارتتون استفاده کنه…

  • سلام
    آقای امین زاده دلیل اینکه چرا دو رم سریع تر از یک رم هست رو در پست تکنولوژی Dual Channel توضیح دادن.

  • AWAT BOKANI 19 آبان 1400

    سلام مقدار دارم توی بازی ها خیلی مهمه اما مدل رم توی کامپیوتر مهمتر برای مثال اگر مادر برد گیگابیت بخریم و رم ایسوس ببندیم سرعت کمتری را تجربه می‌کنیم اما اگر رم با مدل مادربرد یکی باشد و سرعت کمتری تجربه کنید دلیل آن فقط کم بودن فرکانس ان رم است پس برای اینکه رم بخریم باید رم با مدل مادربرد یکی باشد و فرکانس بالایی به ما بدهد و سعی کنیم به جای خرید یک رم ۸ گیگ دو رم ۴ گیگ با فرکانس بالا بخریم سپاسگزارم

  • احسان 05 مهر 1400

    من رم سیستمم رو از 4 به 8 ارتقا دادم (یک 4 دیگه) ddr3 با رم 4 وقتی میرفتم تو بازی لگ نمیشدم ولی الان با رم 8 تو همون بازی ها لگ میشم !مشکل چه هست؟

  • سلام خسته نباشید یک سوال داشتم آیا افزایش رم تاثیری روی سرعت بازی داره یا خیر ممنون میشم بهم بگید ??

  • یک سوال من بازی ویچر 3 را داشتم اون موقع حدود 2 الی 3 ماه بازی کردم ولی بعد اون چند ماه دیگه بازی FPS پایین 5 میداد
    آیا میتونه به پر بودن رم ربط داشته باشه ؟ چون بازی های سبک و سنگین زیادی نصب کردم و الان 71 درصد رم درحال استفاده است

    رم من 4
    Geforce GT830m لپتاب پاویلیون 15

  • سلام بنده با نتیجه گیریتون مخالفم
    چون من بازی کالاف دیوتی موبایل رو روی لپتاپم نصب و اجرا کردم و بازی کمی لگ داشت البته توی قسمت بتل رویال این لگ ها چند برابر شد و بازی خیلی گیر کرد. لپتاپ من کارت گرافیک مجزا داره و core i5 هس و اینا برای بازی کالاف دیوتی کفایت میکنه اما چون رمش ۴ هس بازی گیر میکنه و مطمئنم که اگه رم رو به ۸ یا ۱۲ ارتقا بدم که البته قصد انجام این کار رو هم دارم، قطعا بازی با لگ کمتری اجرا میشه. چون یکبار هنگام بازی task manager رو باز کردم و متوجه شدم که میزان فضای قابل استفاده ی رم خیلی کمه و حدود ۱۰۰ مگ هس و لپتاپ سعی داره نهایت استفاده از فضای رم رو بکنه که به علت کم بودن فضای رم، گاهی اوقات که بازی به رم بیشتری احتیاج داره ( مثلا در قسمت بتل رویال) تلاش سیستم بی نتیجه میمونه و بازی دچار لگ میشه. پس این نتیجه گیری که رم روی بازی تاثیر زیادی نداره کاملا اشتباهه بلکه رم مورد نیاز برای اجرای بازی رو لپتاپ باید داشته باشه ولی اگه رم ۴ کفایت کنه اگه از رم بالاتر استفاده کنید تاثیری روی بهتر شدن بازی نداره. باتشکر

  • سلام وخسته نباشیدلطفن من و راهنمایی بکنید
    من کامپیوتر قدیمی دارم که ram اش یک بود بردم ارتقاع دادم ولی cpu کامپیوتر روارتقاع ندادم به خاطر کمبود بودجم میخوام نرم افزار حسابداری روش نصب کنم لازمه cpu روارتقاع بدم یانه هنوز نصب نکردم نرم افزار حسابداریو لطفن راهنمایی کنید

  • سلام ببخشید من تو csgo لگ دارم سیستم هم به عبارت زیره
    Win 10 home .64 bi
    Icore 5 cpu 1.70 ghz
    Ram4
    Gpu intel 4000

  • سلام من بازی هایی مثل farcry 3 و ac3 و اینا رو سیستمم اجرا میکنم بازی اجرا میشه ولی به شدت لگ داره و باید بزاری رو کم ترین گرافیک که اون موقع هم خیلی بد میشه بازی مشخصات سیستمم اینه
    cpu=intel core 2 duo e8600 @3.33 GHz
    gpu-=intel q45/q43 express chipset
    ram=4.000gb dual-chanel DDR 2 @399MHz
    گرافیکم انبورده گفتین که روی گرافیکای انبورد رم تاثیر زیادی داره الان اگه یه رم 8 بگیرم لگ بازی ها درس میشه؟ یا فرقی نمیکنه؟

  • سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم من لب تاب Elitebook2570p دارم وبا این وضع اقتصادی نه میتونم بفروشم نه میتونم ارتقاش بدم من اهل گیم هستم بازی مورد علاقم جی تی ایVهست اولین روز ریختم تو لب تاب اول بازی باید بازی رو تو سایت سازنده عضو بشم نتونستم درست کنم بعد دو سه روز می رم تو بازی که تو سایت بازی عضو بشم لب تاب می ره داخل بازی اول بازی علامت سازنده میاد می پره بیرون ممنون میشم کمکم کنید مشکلم رو رفع کنم اگه تو اینترنت سرچ کنید مشخصات لب تابم میاد ممنون میشم جوابشو برام ایمیل کنید راستی این سایت بهترین سایتی که به همه مشکل ها جواب میده و در عملکرد قطعات توضیح میده ممنون بابت سایت خودتون
    ??

  • سلام من تاثیر رم رو روی اجرای فیفا 19 دیدم رمم 4 بود و بازی تو قسمت لادینگ گیر میکرد اما بااضافه کردن ی رم 4 دیگه و در مجموع 8 گیگ بازی به راحتی اجرا شد نه فقط تو این بازی رو چندتا بازی دیگه تاثیر خیلی خوبی گذاشت

  • پول کارت گرافیک ندارم

  • سلام داداش من سیستمم radeon 5450 رمم4 دیونم کرده چکارش کنم gta v رو بخونه

  • پرهام 26 تیر 1398

    با سلام و تشکر . من میخوام رفرش ریت مانیتور خودمو از 60 هرتز به 75 هرتز افزایش بدم. با اینکه میدونم مانیتور این قابلیت رو داره و در مشخصاتش نوشته شده که میشه تا 75 هرتز بالا برد ولی نتونستم اینکارو بکنم. ممنون میشم راهنمایی کنید
    مدل مانیتور :
    Samsung – S27D590P
    سپاس.

  • سلام خسته نباشید دوست دارم بازی جی تی ای v را نصب کنم ولی برای نصبش نیاز به 4GH حافظه نیاز داره ولی کامپیوترم 3GHداره نمی دونم دقیقا چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید.

  • من یهrx580 8g گیگ دارم ولی باز احساس میکنم اون fpsمورد نظر و اون کارایی که باید داشته باشه رو بهم نمیده در ضمن سی پیو آی فایو و یه رم۸گیگ البته رم گیمینگ نیست لطفا راهنمایی کنید آیا با خریدن یه رم دیگه که گیمینگ هم باشه مشکل حل میش؟؟ خواهشا جواب بدید بعد در ضمن چه رمی خوبه؟؟

  • ببخشید فرکانس رم چه تاثیری داره اخه من رم4 DDR3دارم ولی فرکانسم پایینه MHz800 میخاستم تاثیرش زیاده رو اجرا و کیفیت بازی ممنون میشم پاسخ بدین

  • سلام و عرض ادب بنده کارم رندر گیری هست برای کامپیوترم قصد ارتقای رم دارم حالا میخاستم بدونم که تاثیری در رندر دارد؟
    و اینکه اگه چهارتا چهار گیگ بخرم (منظورم اینه که چهارتا ماژول مادر برد پر باشه بهتره یا نه) بهتره یا دوتا هشت گیگ؟

  • سلام بر شما
    اون عکس فریم دهی gta v رو که دیدم خیلی تعجب کردم
    چطوری با رم 4 بازی اجرا شد???????

  • سلام من میخوام یه بازی نصب کنم که روش نوشته ram8 اما وقتی ریختم فهمیدم کامپیوترم رم 4 هست ولی بازی رو میاره اما سرعتش پایینه لگ میزنه حالا میخوام یه ram4 بهش اضافه کنم تا رم کامپیوتر بشه 8 خواستم بپرسم درست میشه ممنونم اگه جواب بدین سیستم کامپیوتر من ddr2

  • سلام cpu من intel g2020 هست
    رم 2
    گرافیک amd redone hd 5540
    میخوام ببینم میتونم بازی pes19رو بازی کنم ممنون

  • سایت تون عالیه و همچنین مطالب بسیار مفید و کامل.

  • ایا بازی واچ داگز 2 cpu core solo با رم 8 اجرا میشود

  • سلام ببخشید خیلی ممنون میشم جواب سوالم رو بدین برای اجرای بازی های روز چه کنم؟ مشخصات :رم چهار گیگ amd athlon(tm)ii x2 270 3.40 ghz واقعا بلد نیستم ممنون میشم جوابموبدین که کدومو ارتقا بدم من همیشه هر سوالی را از شما میپرسم

  • سلام من می خواستم بدونم بازی جی تی ای وی روی رم 4 گیگ چطوری اجرا میشه

  • سلام اگه بازی های بارم مورد نیاز ۸ و ۶ رو روی رم ۴ نصب کنیم به باعث اسیب دیدن به رم نمیشه

  • سلام و خسته نباسید خدمت شما
    پس طبق گفته شما یه سوال داشتم.برای بازی pes2018 رم 8 نیازه ولی رم من 4 هستش.یعنی بازی اجرا میشه؟ گرافیکمم 2
    ممنون میشم جواب بدین

  • سلام آقا من رم لپ تابم 12GB DDR4 و حافظه خود کارت گرافیکمم 4GB GDDR5 آیا ارتقاء رمم به 16 تاثیری رو اجرای بازی های سنگینی مثل کوانتوم بریک داره یا نه؟ چون این بازی تو سیستم پیشنهادیش 16GB رم لازم داره

  • با تشکر از مطالب مفیدتون خواهشمندم در مورد Virtual Memory و تاثیر مقدار آن بر روی کارایی حافظه رم توضیح بدید.

  • سلام یه سوال داشتم، روی گرافیک Radeon M5 430 64bit چه بازی های اجرا میشه؟

  • باسلام و عرض ادب خدمت دوستای گلم
    لطفا یه مطلب جامع در رابطه با قابلیت Ready boost که در ویندوز وجود داره بزارین …
    پیشاپیش ممنون !

  • سلام خدمت دوستای گلم
    میخواستم یه مطلب جامع در مورد قابلیت Ready Boost ویندوز بذارید.
    پیشاپیش ممنون !

  • پوریا 15 دی 1396

    سلام خسته نباشین
    من بازی ww2 را روی سیستم
    corei5 2400
    vga- geforce gtx550 ti ddr5 1gb
    mb /giga h61
    ram 4gb
    بازی اجرا میشه ولی خیلی کند اول بازی هم این خطا را میده
    your system memory (RAM) dose not meet the minimum………
    به نظرتون خطای کمبود رم اصلی هست یا رم گرافیک ممنون میشم اگه راهنمایی کنید بازم ممنون

  • موتور بازی دیگه چیه؟؟؟؟؟؟!!

  • آیا می شود دو تا رم ۳۲ گیگ دو کاناله با دو تا رم ۳۲ گیگ دو کاناله دیگر که مثل هم و هم جنس هستند روی یک مادربرد چهار اسلاته متصل شوند؟ ( از یک رم دو کاناله ۳۲ گیگ دو تا سفارش دهیم که جمعا می شود چهار ماژول
    ۳۲=۱۶×۲ ۳۲=۱۶×۲ جمع کل آنها ۶۴ گیگ باشد.)
    سوال دیگم اینه که پردازنده مدا Intel core i7-7700k رم های دو کاناله از نوع DDR4 و با فرکانس پایه 2400Mhz قبول میکند ، من منظور این را نفهمیدم که ما می تونیم از این فرکانس بالاتر حافظه رم انتخاب کنیم با سرعتی مثل 3200Mhz یا باید فقط حافظه با سرعت 2400Mhz انتخاب کنیم.
    متشکرم ممنون از سایت خوبتون.

  • **محمد افتخاری***** 01 آبان 1396

    سلام خدمت عزیزان و مدیر سایت.سوالی داشتم از همه دوستان خواهش پیکنم اگر اطلاعی در این باره دارن منو راهنمایی کنن چون خیلی سرگردان شدم.
    رم و گرافیک ظرفیت بالا نسل ddr3 بگیرم بهتره یا نسل جدید ظرفیت پایین مثلا:
    1-ram12…vga 4/8( ddr3)
    2-ram4….vga 2( ddr4-gddr5)
    خواهش میکنم راهنماییم کنید.

  • سلام

    شما در این مقاله گفتید که رم 8 برای اجرای بازی ها کافیه . ولی مطمئنا بازی ها ارتقا میکنن و در آینده حد اقل رم بیشتری میخوان من الان رم 4 دارم ، موندم برم رم 4 بگیرم ( که بشه 8 ) یا 8 بگیرم ( که بشه 12 و تا چند سال بتونم استفاده کنم )

    نظر شما چیه ؟

  • سلام ببخشید یه سوالی داشتم أصلا مربوط به این موضوع نیست نمیدونستم باید کجا بنویسم من مادر برد میخوام بخرم با سی پی یو ،،،مادربردasus z170-A و سی پی یو intel corei5 7500 ،مادربرد از نسل ششم پشتیبانی میکنه باید چه کاری انجام بدم که از این سی پی یو پشتیبانی کنه. ممنون از سایت خوبتون. ???☺️

    • سلام شما Bios مادربورد رو اپدیت کن اونوقت میتونید از پردازنده های سری 7 یا kaby lake استفاده کنید .

  • سلام و خسته نباشید. میخاستم ببینم کارت gt 610 2gig ddr3 برای بازی به درد میخوره یا نه؟ تشکر

    • من اینو داشتم زیاد خوب نیست اگه گرافیک 2 گیگ 128 بیت بخری بهتره این 64 بیتی خوب نیست زیاد

  • سلام.یه سوال فنی داشتم
    اگه CPU بتونه تا سرعت 2666mhz رم رو قبول کنه ایا میشه مثلا رم با سرعت 3200mhz رو روی مادربرد نصب کرد(با توجه به کشش مادربرد)و از این سرعت برای انتقال سریعتر دیتا از رم به سمت کارت گرافیک برای کارهای گرافیکی سنگین استفاده کرد؟

  • سلام من سیستمم core i5
    Ram:8
    و گرافیک هم AMD radeon m360 هست برای اجرای بازی های روز مناسب هست؟

  • سلام و خیلی ممنون بابت این آزمایش واقعا کاربردی.
    میشه از این آزمایش اینگونه نتیجه گرفت که اگه رم یک پارچه باشه کارایی بهتری خواهد داشت نسبت به اینکه دو تیکه باشه؟. الان با این آزمایش شما رم 4گیگ تک کاناله بهتر از 8گیگ دو کاناله کار کرده. پس بهتر نیست برای استفاده از 16 گیگ رم به جای استفاده از دو تا 8گیگ از یک اسلات تک کاناله 16گیگی بهره برد؟ خیلی ممنون میشم اگر نظری بدهید.

  • محمدرضا 03 تیر 1396

    سلام سیستم من
    Cpu intel core i3
    Geforce 630
    Ram 8
    برای اجرای بازی های روز کدومو باید ارتقا بدم؟

  • سلام خسته نباشید.
    میخواستم ببینم با این لپ تابی که دارم میتونم تمام بازی های حال حاظر با تمام گرافیک ها رو اجرا کنم
    Ci7 7700Hq/3.5/6mb
    Ram.16 ddr4
    1tr/256ssd
    15.6led
    Gtx 1050ddr5/4gb

  • سلام این مشخصات کامپیوترمه
    Cpu:e5300+fan
    Ram:3
    Vga:1g 5450
    Power:Asus 24pin
    من با این سیستم واچ داگز 2 رو رو حالت low با لگ اجرا میکنم دو تا نظریه دارم رمم رو بکنم 6 یا رم بکنم 4 گرافیک 2 بنطر شما کدوم بهتره لطفا اگه می سه قیمتشونم بگین ممنون از سایت تون

  • سلام
    بخاتر اینکه از سخت افزار مناسب انتخاب نکردید
    چیزی از گلوگاه میدونید ؟
    وقتی یکی از رم هات یه مارکه دیگه یا یه نوع دیگه باشه و اونیکی هم متفرقه سرعت رم میاد پایین
    مثالا من یک رم hp با ۱۳۰۰ مگاهرز و یک رم سامسونگ با ۸۰۰ مگاهرز خب قطعا سرعت رمم خیلی میاد پایین
    چون باید ایندو با هم هماهنگ باشد و بگم اگه ضرفیت یک رم بیش از ۸۰٪ بشه سرعتش میاد پایین
    پس هرچه تعداد رم بیشتر باشه بهتره ۴ کاناله نسبت به ۲ کاناله سرعت بیشتری داره
    تازه یه سری بازی ها هستند با افزایش رم گرافیک بازی رو خودکار می بره بالا
    من تجربه کردم دیگه بازی جیتی ای V نصب کردم رمم ۶ بود کردمش ۱۲ دیدک توتنظیمات بازی
    ۲ مورد که من normal زده بودم رفته رو سخت و یه سری بازی ها میشه گفت چون کارت گرافیک
    بطور درصدی از رم مییره با افزایش رم کارت گرافیک بیشتر از اطلعات خود رو تو رم میزاره بخاتر سرعت پایین رم
    ممکنه افت فریم داشته باشید که این مشکل بخاتر پایین بودم رم گرافیکیه
    با تشکر

  • ممنونم از سایت خوبتون

  • سلام بزرگوار ببخشید من کاپمیوترم رمش یکه و گرافیکم 512 مگ هستش
    اگه یه رم با حافظه هشت گیگ برای کامپوترم بخرم مشکلی به وجود نمیاد ؟؟؟؟
    یعنی رابطه ایی بین گرافیک و رم نیست که اگه گرافیک 512 مگ باشه و گرافیک هشت گیگ کار میکنه ؟؟؟؟
    لطفا اگه میشه یه توضیحی بدید

  • علیرضا سیدشکری 18 اردیبهشت 1396

    با سلام
    رم ddr4 4gig میتونه برای اجرای بازی هایی که به رم 8gig ddr3 نیاز دارند جوابگو باشه؟
    با گرافیک بالا

  • سلام خسته نباشید ببخشید مادربوردی که اسلات های رمش dual channel هست رو میشه از 4 رم 2 گیگ استفاده کرد ؟

  • با سلام
    من میخواستم بهترین گرافیک رو که با سی پی یو و مادربردم همخونی داره و ایجاد گلوگاه نمیکنه برای سیستمم بخرم لطفا کمکم کنید . با تشکر فراوان از شما و سایت خوبتون.
    مشخصات سیستمم به شرح زیر :
    رم 4 گیگ (یک عدد رم 4 با باس 1600)
    cpu : amd fx4300 quad qore
    مادربرد : MSI 970A-G43
    پاور : GREEN 430W

  • با سلام ببخشد من رمم 2 بود و ارتقا دادم به 4 الآن نمیدونم چرا اصلا سرعت بازی هیچ فرقی نکرده؟

  • باسلام
    بنده لپ تاپ HP 4540s A دارم
    Core i5
    AMD 7650 2GB UP TO 4GB
    Ram 4 GB
    بازی کال آف دیوتی MW3 رو روش نصب کردم (نسخه 1 و 2 و 3) این بازی هارو با کندی و لگ و فریم پایین اجرا میکنه
    بعضی وقتها سیستم فیلم با نرخ فریم 60 بر ثانیه رو هم با کندی اجرا میکنه
    به نظر شما اشکال از کجاست؟
    سیستم عامل ویندوز 8
    Windows ratings 5.2

    • مارک لپ تاپ مهمه امکان داره جنس تقلبی بهت دادن

    • ???? داداش نخندونمون خوبه گفتی این اخرین کالافا میدونی چه سیستمی میخان !!!! تو نه گرافیکت خوبه ن رمت خوبه فقط گفتی i5 ما چه بدونیم که چه i5 هست مشخصات کاملشو بهم بگو . بعدشم این کالافی که اسم بردی کم کم باید سیستمت ۳ میلیون ارزش داشته باشه . مثلأ گرافیکت باید gtx 750 ti 2g باشه و رم ۸ کم کم باید داشته باشی تا بتونی رو رزولیشن 900*1600 و کیفت haeg بازی کنی فهمیدی .

  • سلام ممنون از سایت خوبتون
    من کامپیوترم RAM.2
    CPU .2.8 و گرافیک 1024 دارم بازی جی تی ای وی می خوره لطفا جواب بدین ممنون راستی من در مورد گرافیک مطمعن نیستم
    تو سیستم کامپیوترم زده اون بالا بغل سیپیو E7400 این یعنی چی لطفا جواب بدین ممنون وجا برای ج تی ای 7 دارم خیلی خیلی ممنون از سایت خوبتون لطفا جواب بدین

    • اره منم همین سیستمو داشتم میخورد

    • علی محمد 04 خرداد 1396

      دوست عزیز.شما که بخوایین یک بازی رو بخرین یا دانلود کنین.سیستم مورد نیاز اون بازیرو نوشته.شما خودت قبل این که بخوایین از بیرون بازیه مورد نظرتونو بگیرین تو اینترنت اون بازی رو سرچ کنین حتما مشخصاتش هست

    • Gta نیازی به کامپیوتر پیشرفته و گرونی نداره ، e۷۴۰۰ هم که فرمودید یک پردازنده ابتدایی دو هسته ای هست که مربوط میشه به سال ۲۰۰۷ و تعریفی نداره ، ولی فکر میکنم که بتونه GTA V رو اجرا کنه ، پیشنهاد میدم از طریق تسک منیجر نرم افزار های در حال پردازش رو به حداقل برسونید و ببندید ، درایور گرافیکتون رو از سایت سازنده به روز کنید.

  • ناشناس 12 آذر 1395

    من رم کامپیوترم چهاره گرافیک هم GeForce 9500 میخوام بدونم آیا برای بازی های روز جواب میده یا باید ارتفاع بدم

    • سلام.
      گرافیک شما بالاست و نیازی نیست ارتقا بدین!

    • رم کافیه گرافیک قدیمیه ، بازیهای روز به گرافیک جدید ، نیاز داره.

  • سلام یه سوالی داشتم : آیا قدرت پاور در FPS تاثیرش زیاده ؟

    • ضعف پاور در پایداری قطعات میتونه هم باعث افت فریم در بازی بشه ، هم باعث خرابی قطعات سیستم بشه ، پس اگر از پاور متفرقه استفاده میکنید حتما یک پاور خوب تهیه کنید ، این روزا پاور های گرین رو میشه با قیمت های خوبی خرید.اگه سیستم پر قدرتی دارید حتما پاور خارجی تهیه کنید ، به نظرم ۸۵۰ وات خارجی از ۱۲۰۰ وات گرین بهتره.

  • سلام. لطفا کمکم کنید.

    میخواستم یه لپ تاپ بگیرم که مالتی مدیا باشه ولی حداقل جی تی ای وی هم روش بالا بیاد . لپ تاپ رو گرفتم ولی به کارت گرافیک توجه زیادی نکردم . رفتم توی سایتی که میگفت سیستم من برای اجرای فلان بازی مناسبه یا نه . وضعیت رم ویندوز سی پی یو و همه چی رو عالی توصیف کرد رفت رسید به کارت گرافیک یوهو گفت مدیوم . الان اعصابم خورده کارت گرافیکم nvidia geforce gtx950m هست . حالا میخوام بدونم این جی تی ای وی رو با کیفیت فول اچ دی میتونه اجرا کنه ( اچ دی هم مشکلی نیست ) اگه نمیتونه حداقل بگید میتونم گرافیک کارت لپ تاپ رو اگه به یه متخصص بدم عوض کنم ؟؟ بعد یه سوال دیگه چرا شرکت بزرگ ایسوس باید لپ تاپی بسازه که رمش 12 و سی پی یو کور ای 7 نسخه قدرتمند باشه ولی کارت گرافیک رو این جور انتخاب کنه بعدشم قیمتش رو بزاره 3 میلیون و هشتصد تومن ؟؟ من موندم چرا کارت گرافیک رو این جور انتخاب کرده

    • سلام . من تست نکردم اما 950 هم گرافیک بدی نیست باید تست کنید . فکر می کنم می تونه اجرا کنه .گرافیک تعویض نمیشه اگرم بشه هزینه خیلی زیادی داره . بخاطر اینکه اون لپ تاپ مخصوص بازی طراحی نشده و برای مالتی میدیا است .

  • محمدرضا باقری 08 آذر 1395

    سلام دوست عزیز ، من به عنوان یه گیمر که ۱۲ ساله تجربه بازی فقط با PC رو دارم خدمتتون عرض میکنم که رم تاثیر مثبتی روی روان اجرا شدن بازی دارد و هرچه بیشتر باشد بهتر است ، یه مثال سادش اینه که برای اجرای بهتر بازی از ویندوز ۶۴ بیتی استفاده میکنیم چون ویندوز ۶۴ بیتی از حداکثر رم موجود استفاده میکند ، مرسی از سایت خوب تون یا علی

  • سلام ببخشید من پول نیاز دارم . حالا تنها راهم فروش یکی از قطعات کامپیوتره . به نظر شما کدوم قطعه رو در بیارم بهتره . فقط کامپیوتر روشن بشه تمومه .

    • سلام . خب هر کدوم از اون قطعات لازمن که اونجا هستن وگرنه بیکار نیستن بذارن که . اگه می خواید کامپیوتر تون سالم باشه و باهاش کار کنید ، هیچ راهی ندارید . اگه فقط می خواید روشن بشه ، هارد ، رم ، گرافیک ، دی وی دی رایتر رو می تونید بفروشید .

  • سلام من رمم 2 گیگ هست ایا بازی هایی که رمشون 4 گیگ روی سیستم من بالا میاد ؟ گرافیکم هم انودیا g210

  • mohammad saeed 15 آبان 1395

    سلام خسته نباشید . مشخصات سیستم من اینه :
    رم : 4
    گرافیک : جیفورس 730
    Cpu : amd phenom 8650 2.30 ghz
    به نظر شما اول cpu ارتقا بدم یا رم ؟؟؟؟

  • سلام من میخواستم سیستم ارتقا بدم که بتونم بازی ها رو حداقل در حالت متوسط اجرا کنم برای این امر پیشنهاد میکنید چه قطعاتی رو تغییر بدم و ایا مقدار ram کافیه یا نه
    cpu:pebtium R dual core e5700 3.00 ghz
    ram:4 GB DDR3
    vga: nvidia geforce 210 1GB
    motherboard:gigabyte technology-P41T-D3P
    لطفا کارت گرافیکی معرفی کنید که به این مدل مادر برد بخوره تا قیمت چهارصد و پنجاه هزار تومن . ممنون میشم کمکم کنید

    • برای اجرای بازی ها گرافیک رو ارتقاء بدید و بسته به مصرف گرافیکتون به یک پاور خوب هم نیازه، برای پردازنده قدیمی مثل e5700 حد اکثر میتونید از محصولات AMD radeon hd5770 , 6770 , 7770 ویا radeon r5 250 و یا از محصولات nvidia geforce gtx 750 ti و یا gtx 950 تهیه کنید، بیشتر از این به قول برو بکس سایت ایجاد گلوگاه میکنید.

  • سلام خسته نباشید !
    من یک pc دارم باسیسستم زیر :
    intel core i3-3220CPU 3.30GHz
    کارت گرافیک : nvedia Geforce GTX 650
    با رم : 4 GB

    برخی از بازی ها که تازه ریختم یعنی assassin creed: syndicate و assassin creed unity لگ می زنه ، هنگ میکنه، اسلوموشن هست. دقیقا نمی دونم چی میگن بهش. خلاصه نمیشه بازی کرد. به من گفتن که اگه رم 8 بگیرم مشکل درست میشه. به نظر شما ربطی داره یا الکی هزینه نکنم ؟؟؟؟؟؟

    • پردازنده های i3 جزو ضعیف ترین پردازنده های اینتل هستند و اصلا برای بازی خوب نیستند ، اگر میخوای حزینه نکنید پیشنهاد میدم درایور های سیستم و گرافیک و بایوس مین بورد رو به روز رسانی کنید . مشکل فکر نمیکنم از کمبود رم باشه.

  • رم یا هارد لپتاپم میشه ارتقا داد؟؟
    و هارد چند خوبه از همه نظر

    • هم رم و هم هارد رو میشه ارتقا داد بستگی به لپ تاپ داره
      ظرفیت هارد بستگی به نیاز شما داره . هارد از 500 گیگ هست تا 6 ترابایت

  • میشه در مورد سی پی یو هم یه توضیحی بدید لطفا اصلا نقش سی پی یو در بازی ها چیه؟من سی پی یوم کور آی ۳ هستش و بازی هایی که الان میاد کور آی ۵ به نظر شما من میتونم اون بازی هارو بدون لگ و صحنه اهسته بازی کنم یا نه ؟رمم ۸ گیگ گرافیکمم ۲ گیگ

    • نقش اصلی در اجرای بازی رو گرافیک داره
      با همین core i3 می تونید اکثر بازی ها رو اجرا کنید به شرط اینکه گرافیک خوب داشته باشید . ضم اینکه تا بازی رو اجرا نکنید نمی تونید قطعا بگید که اجرا میشه یا نه چون عوامل زیادی دخیل هستن

  • برای افزایش رم از 4 به 8 گیگ باید رم 4 گیگ بخرم یا کلا یه 8 گیگ ؟

  • عالی بود

  • سلام من دیروز این سیستمو جمع کردم ولی رمو ارتقا ندادم رفتم چندتا بازی نصب کردم دیدم که تو اجرای بازیها لگ داره کارت گرافیک هم ضعیف نیست ! ایا بخاطر رمه ؟اینم مشخصاتش
    Vga:gigabyte gtx 750 ti 2g
    Cpu:core i3 3220
    Board:gigabyte p61_d3
    Power:coler master elite 460
    Ram:4gb 600hz

    • پیشنهاد میدم نرم افزار های اجرایی اضافی رو ببندید تا پردازنده دستو بال بازتر بشه برای گیم ، بروز رسانی ویندوز و درایور ها در پایداری سیستم تاسیر گذاره ، مخصوصا درایور گرافیک و نسخه دایرکت اکس.

  • با عرض سلام
    من رم ADATA 2GB 800 Mgh دارم میخوام رم رو ارتقا بدم بنظرتون یکی عین همون بگیرم یا یک ADATA 4GB 800 Mgh ؟؟؟؟ که بعد کنارش بزارم ؟؟
    چون توی سایت خودتون گفتین برای خرید دو تا رم باید مشابه و عین هم باشن ؟؟؟

    • اگه مینبورد شما از دو کانال رم پشتیبانی میکنه بهتره دوتا رم عین هم تهیه کنید تا سرعت رمتون هم افزایش پیدا کنه ، اگه مینبورد تک کاناله یک رم ۴ تهیه کنید بهتره چون سازگاری بهتری داره و هم مصرفش کم تره.

  • سلام
    من دارم دیونه می شم !
    من مادربرد gigabyte GA-P61A-D3 دارم ! برای بازی و اتو کد و … می خواستم ارتقا بدم !
    آخرش دو تا رم 4 بزارم یا یه 8 ؟
    تو سایت گیگابایت نوشته بود 1333 Mhz رم و یه جا دیدم با سی پی یو بالا 2.6 Ghz تا 1600 قبول می کنه ! راسته ؟
    می خوام این قطعات رو بزارم ! نظرتون چیه و می خوره ؟ (به دلیل یه سری مسال امکان بستن سیستم نو نیست )
    ASUS GTX 750TI 2GB 128 BIT
    جه برند گرافیکی بهتره و فرکانس و … بهتره می ده ؟
    kingston 8 GB 1600Mhz
    huntey green 500 W
    INTEL Core i5 3.4~up 3.8 Ghz – 3570 K

  • سلام رم من 4 و بقیه سیستم کامپیوترم بالا ولی بازی need for speed rivals و کند اجرا میکنه خیلی از سایت ها رو واسه حل این مشکل گشتم ولی هیچ روشی اثر نداشت فقط یه سایت گفت که رم را به 8 ارتقا بدم بازی سریع میشه اما با این مقاله شما به شک افتادم ، نظرتان چیه ، چی کار کنم

  • حمید پاک نیت 30 مرداد 1395

    سلام
    برای تدوین ویدیویی از چه آرایه رم بهره ببریم؟
    دو کاناله یا تک کاناله؟
    32 گیگ رم تک کاناله با تایمینگ 10 بهتره یا 16 گیگ رم دوکاناله با همین تایمینگ؟
    سپاسگزارم

    • سلام
      16 گیگ دو کاناله بهتره چون اولا 16 گیگ مقدار کمی نیست و برای تدوین ویدیویی تقریبا کافیه
      دو اینکه اطلاعات با سرعت بیشتری جابجا میشن

    • تایمینگ رم هرچقدر پایین تر باشه بهتره ، فرقی نمیکنه چه استفاده ای میکنید ، اگه حزینه مهم نیست رم با تایمینگ پایین تر و در صورتی که مینبورد رم دو کانال رو ساپورت میکنه حتمن از دو کانال استفاده کنید.

  • شاهیین 04 تیر 1395

    سلام آقای امین زاده واقعا چه سیستم عاملی برای اجرای بازی های 2016 مناسبه ؟ ممنون از سایت خوب تون

  • علیرضا 02 تیر 1395

    سلام خسته نباشید
    این سیستم تا چند سال برا بازی سنگین پاسخگو هست؟
    Cpu:intel core i7 2.6 ghz up to 3.5
    Ram:12 gb
    Graphics: nvidia geforce gtx 960 m 4 gb
    Hdd:2tb 5400 rpm

  • برای بازی های اندروید چی رم اهمیت داره دوست عزیز ؟

  • سلام آقای امین زاده. آیا رم میتونه تا حدودی بار سی پی یو رو به دوش یکشه. من لپتاپم i3 1.8 GH هست. راهی هست که بتونم با این لپتاپ بازیهای سنگین رو اجرا کنم؟ با ارتقای رم این کار میسره؟ چون تعویض سی پی یو که خیلی سخته و شایدم نشدنیه!

    • تو بعضی از لبتاب ها تعویض رم خیلی اسونه ولی بعضیهاشون هم به سختی پردازندس، زمانی که مقدار حافظه بیشتر از حد توان پردازش سی پی یو باشه سیستم رو کند میکنه ، چون پردازنده به سختی میتونه فضای زیاد تر از حد خودش رو ادرس دهی کنه. به نظرم i3 حد اکثر ۸ گیگ و حتی ۴ گیگ میتونه سرعتشو بالا ببره.

  • سلام من رمم 4gig
    در بازی call of duty ghostوadvaned warfare بهم اخطار میده ک رمت کمه و این حرفا ولی بازی اجرا میشه ولی در لود بازی دیر عمل میکنه
    cpu:e5300
    gpu:gt730
    ب نظرتون چرا؟

    • امیرعلی 30 شهریور 1395

      سلام من هم همین مشکل رو دارم وقتی میخوام کال آف دیوتی ادونس وارفیر رو اجرا کنم بهم میگه حافظه رمم پایینه، مشخصات سیستمم:
      Ram:4GB
      GPU:gt730
      CPU:i5 4460
      باید حافظه رمم رو افزایش بدم؟

    • دوست عزیز بازی cod:ghosts روی رم 4 و یه کارت گرافیک 2 گیگ که دایرکت ایکس 11 رو پشتیبانی کنه اجرا میشه ( رو پایین ترین گرافیک ) باید گرافیک رو در حد مرگ پایین بیاری و رزولوشن رو پایین بیاری و صفحه رو minimize کنی . cod:advance warfare باید حتما رم 6 داشه باشی . اگر چه تو سایت هایی کرک هایی که بشه رو رم 4 اجرا کرد هست اما به نظر من رم 6 داشته باشی بهتره . بهترین نوع رم برای اجرای بازی های امروزی 8 هست . و السلام

  • ببخشید که این سوالو اینجا می پرسم ولی آیا بازی metal gear solid v phantom pain روی لب تابی با اطلاعات ram:4 cpu:corei5 graphic:1gig اجرا می شه؟

  • مبین ملکی 28 اردیبهشت 1395

    سلام خدمت شما . آیا این مسأله روی لپ تاپ هم صدق میکنه یا نه ؟ خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون .

  • سلام
    چه قدر جالب بودش من نمیدونستم اغلب فکر میکنن رم بیشتر باشه بهتره

    تشکر فراون

  • چگونه می تونم fbs سیستمم رو بالا ببرم pls

  • سلام .
    بنظرتون اگه همه vitural memory در یک درایو کامپیوتر باشه یا همون مقدار در چند درایو باشه با هم فرقی دارند ؟ کدومش برای سرعت دستگاه بهتره…

  • اميرحسين درويش 09 فروردین 1395

    سلام طبق تست شما فرکانس رم 4 gig یه کانال رو بیشتر از رم دو کاناله قرار دادید خوب یه همچین کاهش فریمی بعید نیست ولی یه نتیجه جالب هم میشه گرفت که فرکانس رم مهم تر از حافظه رم تو بازی هاست البته حافظه هم مهمه ولی فرکانس تاثیر بیشتر میذاره ??

  • سلام

    داداش شما این رم ها را امتحان کردی و میگی یا از خودت میگی
    چون خود GTA V نسخه ی استیم Recommended Ram را 8GB زده بعد شما میگی Ram چهار گیگ بیشتر از هشت گیگ FPS میده ؟!
    اگه نیازه که بهتون فیلم تغییر رم را بهتون نشون بدم که به صورت مستقیم با افزایش رم مقدار FPS بازی نیز بیشتر میشه

  • سلام ببخشید ایا مقدار ddr هر چی بیشتر باشه برای بازی مناسب تره ؟ یا اصلا تاثیری داره و بهنظر شما ddr2 برای اجرای بازی های تقریبا سنگین مناسبه یا ن ؟ ممنون میشم جواب بدید

  • سلام
    درباره رم 6 قضیه چیه
    ایا کفاف بازی ها و این حرفارو میده مثل رم8
    ممنون

    • سلام
      بله رم 6 هم خوبه و مشکلی نداره

    • وقتی یه بازی 1 گیگ گرافیک می خواد و 8 گیگ یا 6 گیگ رم وقتی 2.5 گیگ از رم توسط ویندوز و برنامه های پس زمینه و … اشغال شده فکر نکنم اجرای نرم افزار ها و بازی ها روان و بدون مشکل خواهد بود .

  • با سلام سیستم من مناسب هست؟
    ddr2
    ram:2 gig
    cpu:یادم نیست
    graphic:2 gig amd

  • تشکر از پاسختون
    ولی شما تو متن بالا گفتین اگه گرافیک مجتمع (انبورد) داشته باشین رم خیلی میتونه تاثیر داشته باشه،پس من اگه رمم رو از 4 به 8 ارتقا بدم گرافیک مجتمع میتونه بیشتر از رم شیر کنه یا نه ؟
    و درکل تاثیری ایجاد میکنه یا نه ؟
    با تشکر

    • در کل گرافیک مجتمع افتابه خرج لهیمه ، بله ممکنه بسته به نوع گرافیک حافظه بیشتری شیر کنه ، ولی تاسیرش در سرعت و اجرای بازی ها و مالتی مدیا زیاد نیست (خلاصه پول دور ریختنه)

  • با عرض سلام. من پارسال یه سیستم بستم با مشخصات زیر:
    CPU: INTEL G3220 DUAL CORE 3GHZ
    VGA: 2GB GT 630 NVIDIA GEFORCE
    RAM: 8GB DDR3 1600 PATRIOT
    HDD:1T
    میخواستم بدونم این سیستم برای اجرای بازی های سنگین در چند سال آینده جواب میده….یا به نظرتون کدوم قطعه رو ارتقاء بدم که کم نیاره…آخه میخام تا 6 الی 7 سال دیگه جواب بده و بازی ها رو روان اجرا کنه ممنون میشم کمکم کنید…. با تشکر

  • سلام من یه سیستم با مشخصات زیر دارم
    CPU: Intel G3220 dual core 3GHZ PENTIUM
    RAM: 8GB DDR3 PATRIOT 1600MHZ
    VGA: 2GB GT630 GEFORCE 128BIT DDR3
    HDD: 1TB
    میخواستم بدونم این سیستم برای اجرای بازی های سنگین تا چند ساله آینده کافیه؟ یا باید عوضش کنم؟به نظرتون سی پی یو جواب میده یا نه ممنون میشم جوابتدنو به ایمیلم بفرستین

  • سلام بر شما
    من آخر متوجه نشدم که بالاخره رم چقدر تاثیر داره ، یعنی منظور شما داشتن CPU قوی در کنار رم هست؟
    پس باید پردازشگر قوی داشت تا یک رم قدرتمند؟!

  • با عرض سلام
    بنده مشخصات لپ تاپم اینه
    Cpu : intel core i3
    Graphics : intel HD 4000
    RAM : 4 GB ddr3
    HDD: 320 GB (Serial ATA, 5400 rpm
    میخاستم ببینم برای بازدهی بهتر تو بازی ارتقا رم بهتره یا ارتقا هارد به ssd ؟
    با تشکر

    • سلام
      شما در درجه اول باید لپ تاپی بگیرید که گرافیک مجزا داشته باشه . در غیر اینصورت ارتقای هیچ کدوم از قطعات تاثیر زیادی روی اجرای بازی نداره . کلا لپ تاپ شما به هیچ وجه مناسب بازی نیست

  • من که رمم 8 هست و هیچ مشکلی ندارم

  • farshad 1379 17 آذر 1394

    جناب مهندس من برم پیش اقای نواصر تا رمو بخرم بعد نتیجه رو بهتون میگم
    با تشکر

  • mohammd222 17 آذر 1394

    با سلام دوباره.
    راستش در برنامه CPU-Z زده که مقدار کارت گرافیک 4 گیگ
    و رم 2 گیگ

  • آقا شما میگی رم مهم نیست
    ولی بنظرم رم خودش خیلی مهمه
    مخصوصا تو لپ تاپ
    الان بازی Call Of Duty Black Ops 3 هنگام اجرا حدود 5 گیگ رم اشغال میکنه
    تازشم اگه رم بالاتر باشه میزان شیر گرافیک افزایش پیدا میکنه و قطعا تو بازیا بیشتر اثر داره
    لپ تاپا که خیلی مهم تر هم هست
    چون گرافیک لپ تاپ ضعیف تر از پی سی دسکتاپه و فقط یه چیپ و دو تا برد حافظه داره(اکثرا)باید از رم کار بیشتری بکشه
    بازی های امروزی هم رم زیر شیش گیگ ارور میدن و کرک مخصوص رم پایین 6 گیگ لازم دارن

  • farshad 1379 15 آذر 1394

    سلام مجدد
    پس به نظر شما مهندس من که بازی میکنم همون رم چهار بزارم
    یعنی ارتقاش بدم برا بازی یک ذذره هم بهتر نمیشه ؟
    مثلا مورتال کمبت اکس رو مدیوم راحت بازی میکنم اما یه تیکه هایی تصویر وای می ایسته بعد سریع را میوفته یعنی رم کم میاره ؟
    و سوال دوم اینه که گرافیک 720 و 740 تفاوفت زیادی دارد ؟
    شما برای سایت فروم را اندازی نمیکنید ؟
    با تشکر فراوان

    • سلام
      بهترین رم برای بازی 8 گیگه اما مشکل اینجاست که گرافیک خیلی مهمتره .
      خب هرچی عدد بالاتر باشه بهتره دیگه قطعا خیلی فرق می کنه .
      فعلا نه

  • پس میشه توضیح بدید رم بیشتر به چه درد و میخوره ویا بیشتر تو چه برنامه هایی تاثیر گذاره چون من خودم به شخصه این تجربه رو کردم که رم زیاد تاثیر گذار نیست وتقریبا با یه رم 2گیگ اکثرا نیازهای شخصی برآورده میشه.

    • تو متن هم گفتم . در برنامه های ادیت صوت و تصویر مثل فتوشاپ ، افتر افکت ، اف ال استودیو و … رم زیادی نیازه . کلا جاهایی که به رندر گیری نیازه ، رم بالایی می طلبه

  • سلام خسته نباشید ممنون از بابت جوابتون من این نرم افزار رو نصب کردم gputempاما منظور من یه نرم افزار دیگه است دیدید توی یوتیوب تست کارت گرافیک میزارن بعد در حین بازی همزمان یه نرم افزار گوشه چپ مانیتور فرکانس و دما وحرارت ومیزان استفاده رم کارت رو نشون میده به صورت های لایت .منظورم اون نرم افزاره اصلا یه همچین نرم افزاری هست ممنون از لطفتون همیشه موفق و پایدار باشید

  • farshad 1379 14 آذر 1394

    سلام جناب مهندس
    من لب تابم گرافیکش GT 720 m v Ram : 4GB میباشد لب تاب لنوو میباشد
    رمش قابل ارتقاست به نظرم اما اکثر بازی جدیدا میگن رم هشت میخوایم منم بزودی خواستم ارتقا بدم اما تست های شما منو متحول کرد
    و در ضمن فقط یک رم هشت میخوره ( تک اسلاته )
    به نظر شما ارتقا بدم ؟ خیلی متشکرم از وقتی که برای پاسخ گویی میگذارید

    • سلام
      خیلی از بازی ها نیاز به رم زیاد ندارن . مشکل اینجاست که 720 اصلا گرافیک مناسب بازی نیست . باید 740 به بالا باشه .

  • درود. خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون میخواستم ببینم مشکل این ارور چیه اول بگم که لپ تاپم مدلش Asus N550N هست رمش 8GB گرافیگم Nvidia Gtx 850 M خب چند تا بازی روش دارم مثل assassins creed blag flag . call of duty Gohsts . Battlefield 4 > EVil 6 خب اینا مشکلی تو اجرا ندارن ولی به تازگی که Pes2016 نصب کردم وسط بازی یه ارور میده مینویسه the computer is on the low memory فکر کردم این مال بازی pes هست ولی یه بازی castlevania رو نصب کردم اونم همین جوری هست میخوام بدونم مشکل چیه مرسی.

    • سلام
      با اختصاص رم مجازی احتمالا درست میشه . تو گوگل دنبال تنظیمات Virtual Memory بگردید .

    • سلام خب virtual memory رو میدونم اندوازشو چند باید بزارم

    • سلام الان روی چنده ؟

    • سلام خسته نباشید virtual memory رو که باز میکنی روی درایو C تنظیم هست
      space available 338323 MB هست دوتاگزینه هم که داره اندازه اولیه و حداکثر اندازه اینا رو باید چه اندازه ای واردکنم پایین صفحه هم که سه تا گزینه هست
      minimum size 16 MB
      Recommended 4578 MB
      Currently allocated 15360 MB

    • سلام
      توجه کنید که 1.5 برابر مقدار رم فعلی می تونید حافظه مجازی از هارد بگیرید .
      مقدار اولیه و حداکثر رو می تونید یکی بگیرید . ضمن اینکه می تونید روی درایو دیگه هم تنظیم کنید .بعد از تنظیم باید سیستم ریست بشه

    • خب اندازه این دو گزینه رو به MB جند بزنم
      Initial size
      Maximum size

    • 1.5 برابر مقدار رم
      جفتشون رو شبیه به هم بزن

    • سلام خسته نباشد خب مقدار Ram 8/00 GB که Usable 7/89 GB خب 1.5 برابر 7.89 میشه 11.835 خب دقیقش چند میشه همونو بزنم

    • سلام همین 11 گیگ رو بزنید برای جفتشون

  • mohammd222 13 آذر 1394

    با تشکر از پاسختون
    راستش یادم رفت بگم کارت گرافیک من 2 تا 2گیگ هست یعنی 4 گیگ
    باز هم نیاز به ارتقا دارد؟
    اگر بله لطفا یک نوع خوب برای کارت گرافیک و رم بگویید

  • حسيني 12 آذر 1394

    سلام
    علاوه بر رم و گرافیک، جهت اجرای بازیها پردازشگر قوی نیز مورد نیاز است . خوب است تستی در این مورد هم صورت گیرد.

  • سلام خسته نباشید نرم افزاری هست که هنگام بازی کردن حرارت کارت گرافیک با دورفن وفرکانس رو نشون بده روی مانیتور حین بازی ممنون

  • mohammd222 11 آذر 1394

    با سلام.
    بنده برای بازی های جدید مشکل دارم و به هرکی گفتم یه جوابی داد
    سیستم من اینه:
    رم : 2گیگابایت
    پردازنده : Intel(R) Pentium(R) CPU G2020 2.90Hz (2CPUs) ~ 2.90Hz
    گرافیک : Nvidia GeForce GT 630
    الان می خواستم ببینم رمم رو بکنم 8 یا..؟

    • سلام
      برای اجرای بازی های جدید حداقل باید 4 گیگ رم داشته باشید . ضمنا گرافیکتون هم خیلی مناسب نیست اما تو این وضعیت اول باید رم ارتقا داده بشه

  • خسته نباشید . مطلب مفیدی بود

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا