بستن فهرست

گوشی ضد آب چیست؟ تشریح IP Code در گوشی ضد آب

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳

گوشی ضد آب عبارتیه که تقریبا عمر خیلی کوتاهی داره و یکی دو ساله که خیلی بین مردم فراگیر شده ،  یعنی به یکی از ترفندها و جملات دوست داشتنی فروشندگان گوشی موبایل تبدیل شده که از این در وارد بشن و بتونن مکالمه محکم تری با مشتری داشته باشن . حالا بریم ببینیم اصلا گوشی ضد آب چیه و چجوری بین دو تا گوشی ضد آب می تونید بهتره رو پیدا کنید .

گوشی ضد آب و مقاوم در برابر گرد و خاک چیست ؟

گوشی ضد آب از اسمش مشخصه یعنی گوشی ای که بنا به تعریف شرکت سازنده می تونه تا یه عمق مشخصی از آب و در مدت زمان مشخصی زیر آب دووم بیاره . به زبون ساده شما می خوای از شیرجه زدن دوستت تو آب فیلم یا عکس بگیری ، اینجاس که گوشی ضد آب می تونه کمک بزرگی بکنه . گوشی های ضد آب معمولا ضد گرد و خاک هم هستن . تا الان که اینجوری بوده و این مسئله به شما اجازه میده از گوشی هم در آب و هوای مرطوب مثل شمال ایران ، و هم در مناطق کویری مثل یزد و کرمان استفاده کنید . البته همیشه توصیه میشه که شورشو در نیارید چون آدم آهنی نیست که ، گوشیه !

گوشی ضد آب در استخر

گوشی ضد آب در استخر

 

عبارت IP در گوشی ضد آب چیست ؟

اگه گوشی ضد آب خریده باشید روی جعبه یا در قسمت مشخصاتش عبارتی مثل IP67 یا IP58 یا همچین چیزی رو دیدید . IP در اینجا مخفف Ingress Protection و به مفهوم محافظت از وارد شدن اشیا هست . اون ۲ تا رقم بعدی : اولی برای مشخص کردن ورود اجسام و دومی برای تعیین مقدار ورود مایعات هست . هرچی رقم بالاتر باشه ( چه اولی چه دومی ) قابلیت نفوذپذیری اجسام و مایعات کمتر میشه یعنی گوشی مقاوم تره . مثلا گوشی ضد آب با کد IP56 گردوخاک و آب بیشتری توش میره نسبت به گوشی ضد آب با کد IP67 .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

اشتباهی که شاید خیلی از سایت ها بکنن اینه که میگن رقم اول برای ورود گردو خاک هست که این کاملا اشتباهه ، الان پریز برق داریم که IP22 هست . اون رقم اول که ۲ هست یعنی انگشت انسان داخلش نمیره . پس هدف از رقم اول ، صرفا گردوخاک نیست . ( گرد خاک هم نوعی جسم محسوب میشه تو این مورد ) . تو جدول زیر می تونید مفهوم تمام ارقام رو ببینید .

جدول IP Code برای گوشی ضد آب - محافظت دربرابر گرد و خاک

جدول IP Code برای گوشی ضد آب – محافظت دربرابر گرد و خاک

 

جدول IP Code برای گوشی ضد آب - محافظت دربرابر آب

جدول IP Code برای گوشی ضد آب – محافظت دربرابر آب

 

پس الان اگه گوشی ضد آب دیدید که تو مشخصاتش نوشته IP67 می دونید که داستان از چه قراره . مثلا گوشی سامسونگ گلکس اس ۵ دارای رتیه IP67 هست . یعین محافظت کامل در برابر گردو خاک و مقاوم در برابر آب تا عمق ۱ متری و به مدت ۳۰ دقیقه . البته ذکر این نکته مهمه که قبل از وارد کردن گوشی ضد آب به استخر یا دریا ، پورت های اونو کاملا با درپوشاشون بپوشونید. کاورهای مخصوصی هم برای گوشی های ضد آب تو بازار هست که توصیه میکنم از اونها هم استفاده کنید .

آیا گوشی آیفون اپل ضد آب هست ؟

جالبه با این که iphone گرون ترین گوشی دنیاست اما تا حالا شرکت اپل اقدامی مبنی بر تولید گوشی ضد آب نکرده . برخی جاها شنیدم که اپل دوست نداره از سونی و سامسونگ تقلید کنه ! این چه جور تفکریه من که اپل رو نمی تونم درک کنم . پس آیفون رتبه بندی مثل IP67 و این حرفا نداره اما تا حدودی آیفون ۵ و آیفون ۶ مخصوصا در برابر آب مقاومت نشون دادن ( در حد چند ثانیه ) . البته دوستان مایه داری که اپل دارن و دوست دارن با آیفون خودشون حموم یا استخر برن می تونن کاورهایی که دارای IP68 هستن رو بخرن که کاملا از آیفون خودشون محافظت کنه . در هر صورت خدا همه چیزو به ۱ نفر نمیده !

 

گوشی آیفون ضد آب نیست !

گوشی آیفون ضد آب نیست !

نکاتی در مورد گوشی ضد آب که بهتره بدونید

■ اگه عبارت IP Code اینجوری بود : IP X6 یعنی این دستگاه فقط در برابر آب مقاومه و برعکس اگه IP 5X بود یعنی فقط در برابر خاک مقاومه .

■ از گوشی ضد آب می تونید تو بارون ، برف ، استخر ، حموم ، کویر ، طوفان ، سیل ، جنگ ، زلزله 😀 استفاده کنید .

■ بابا حالا یه گوشی ضد آب داری دیگه قرار نیست هر روز باهاش بری استخر یا حموم که ، شرکت های سازنده یه چیزی میگن خیلی هم نمیشه به حرفاشون اعتماد کرد ( نگفتم اصلا نمیشه ) . اگه به تعداد زیاد گوشی در معرض آب یا رطوبت قرار بگیره قطعا یه اتفاقی واسش میفته ضمن اینکه حساسیت گوشی در برابر آب و گردو خاک کم میشه .

■ آب استخر یا حموم ممکنه تمیز نباشه ، بهتره بعد از اتمام کارتون ، گوشی ضد آب خودتون رو با آب تمیز بشورید .

■ قسمت هایی از گوشی ضد آب مثل میکروفن و اسپیکر تا زمانی که کامل خشک نشدن به درستی کار نمی کنن .

■ در طی مدتی که گوشی ضد آب ، کامل خشک بشه به غیر از میکروفن و اسپیکر می تونید از بقیه امکانات گوشی مثل دوربین ، اینترنت و … استفاده کنید .

■ گوشی زبون بسته رو با سشوار و آخرین درجه گرما خشک نکنید . دستمال های مخصوص و جریان هوای طبیعی خشکش میکنن .

■ ترجیحا در آب شور از گوشی ضد آب خود استفاده نکنید . گوش کنید به حرفم !

■ در حال حاضر بهترین گوشی ضد آب در دنیا گوشی سونی اکسپریا Z3 با IP68 هست .

شما گوشی ضد آب دارید ؟ اگه تجربه ای دارید حتما با کاربران علم فردا درمیون بذارید . اگه به هر شکلی فکر میکنید این پست مفید بوده لطفا علم فردا رو به دوستان خودتون هم معرفی کنید .

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • ۶ تا از بهترین گوشی های ضد ضربه یا ضد آب تاریخواژه هایی مثل ضد آب و ضد ضربه ، ضد سرماخوردگی و ضد حساسیت :D و اینا چند وقتیه خیلی مد شده و بنیانگذار این عبارت ها شرکت سونی هست که با معرفی سری Xperia Z تحول عظیمی در بازار گوشی های موبایل ایجاد کرد . چند روز پیش پستی در…
  • چرا اکثر گوشی های ضدآب ژاپنی هستن ؟ژاپن کشور جالبیه ! متشکل از چند جزیره و مردمانی متمدن و منظم و سخت کوش . کشوری که الگوی اقتصادی و فرهنگی برای خیلی از کشورهای جهان بوده و هست . اما خب تو همین کشور متمدن یه عادت مسخره و خنده دار وجود داره که اگه نبود شاید…
  • ضد آب بودن LG G3 ؛ مقاومت LG G3 در آبگوشی LG G3 یکی از بهترین گوشی ها هست که تا بحال معرفی شده و در رده گوشی های آیفون ۶ و گلکسی اس ۵ و اینا به حساب میاد . از اونجایی که گوشی ضد آب ، مفهوم جدیدی توی دنیای تکنولوژی شده ، جدیدا مد شده هر گوشی…
  • گلکسی اکتیو در گوشی های سامسونگ چیه ؟هر سال ، سامسونگ یه پرچمدار معرفی می کنه و یه مدل اکتیو Active از همون مدل رو هم معرفی می کنه . مثلا گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اکتیو یا Galaxy S5 و Galaxy S5 Active . شاید واستون سوال باشه که این مدل اکتیو در گوشی…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

61 دیدگاه

  • محمدرضا 16 مهر 1399

    سلام
    من A5 2017 دارم
    میگن ضد آبه ولی میترسم امتحان کنم
    واقعا ضد آبه یا الکیه ؟؟
    نندازمش تواب بسوزه
    ممنون میشم جوابمو بدید

  • سلام من گوشیم شیاومی نوت ۸پرو تازه گرفتمش
    میخواستم ببینم میتونم ببرم تو حمام البته نه زیر آب .برای آهنگ پلی کردن یه گوشه ی خشک حمام بذارم.به مرور بخاری که داخل حمامه گوشیو خراب نمیکنه آیا؟؟؟؟

  • من حدود یک ماه پیش از سایت بست چاینا گوشی ضد ضربه و ضد آب به مدل HomTom ZOJI Z33 خریداری کردم و برای تست گذاشتم توی ظرف آب ولی متاستفانه زیر ال سی دی گوشی آب رفته واقعا به سایت ها به هیچ وجه اطمینان نکنید. برای فریب مشتری هرچیزی میگن

  • حمیدرضا 07 آبان 1398

    با سلام..خیلی خوب بود ..لطفا آپدیتش کنید .قدیمی هست مطالبش .(در مورد مدل های گوشی جدید میگم)

  • سلام خسته نباشید من نوت ۹ دارم اگه همینجوری بشورمش مشکلی واسش پیش میاد یا نه باید یو اس بی و جک هدفونشو بپوشونم
    ممنون از مطلب خوبتون

  • دوست عزیز
    هیچکدوم از اینایی که گفتید water prof یعنی ضد آب نیستند
    water resistance هستند و یعنی مقاوم در برابر آب
    لطفا نگید تو استخر ببرید و …
    جلو چشم خود من یک نفر با ایفون 8 مثل گفته های شما پرید تو اب گوشی نو سوخت !

  • سلام آقا من یه گوشی جدید گرفتم نمیدونم ضد آب هستش یا نه
    اسمش سامسونگ A6 پلاسه
    این گوشی ضد آبه یا نه؟

  • سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون
    من یه Sony z5 premium دارم ولی شک دارم اون ضد آب هست یا نه آیا خیالم از این بابت راحت باشه
    باتشکر از سایت خوبتون

  • من گوشی htc u11 دارم ضد ابی اش ip67 هست چند بار شستمش ولی از شیار کارت حافظه اش آب می تونه وارد بشه لنز دوربینش و روی سیمکارت خیس شده نمی دونم چی کار کنم

  • من اس ۸ پلاس دارم ضد آبیش چجوره میشه همینجوری انداخت تو اب ممنون

  • ببخشید گلکسی اس ۸ پلاس چطوره از نظر ضد آبی

  • سلام
    میخواستم بدونم چقد میشه رو ضد آب بودن آیفون ٧ حساب باز کرد واقعیت شک دارم ک آب بزنم ب گوشی ممنون میشم راهنمایی کنید

  • با سلام
    من ۳ روز پبش گوشی سامسونگ آ۵ با سال ساخت ۲۰۱۷ گرفتم و تا حالا هم چندین بار امتحان کردم از نظر ضدآب بودن و واقعا خیلی راضیم چون کارم طوری هست که زیاد با آب سروکار دارم واقعا عالیه پیشنهاد میکنم شما هم اگه خواستید گوشی بخرید آ۵ بگیرید.بینظیره

  • بنیامین 09 مهر 1396

    به نظر من اونقدرا هم نباید اطمینان کرد به گوشی های ضد اب مگر اینکه ببرینشون و شخصا اونارو بیمه کنید که اب خوردگی رو هم شاملش بشه من خودم Galaxy S7 دارم و بردمش یه بار زیر خیلی خوب کارد ولی بعد برای اینکه زودتر خشک بشه با سشوار ( البته با درجه سردش ) یکم گرفته بش ولی بعد از یه مدت متوجه شدم که پشت گوشی یه حالت برامده پیدا کرده و قابش اومده بالا بردمش نمایندگی گفت چون بردیش توی اب اینطوری شده و گوشی ها هیچکدومشون ضد اب نیستن و دروغه فقط برای تبلئع اینارو میگن ??

  • سلام
    میخواستم بدونم a7 2017 به ضد ابیش میشه اعتماد کرد!؟

  • سید نوری 13 فروردین 1396

    سلام گوشی سامسونگ گلکسی j5 حدود 700 هزار تومن خریدیم برای کشور چین هست ولی نمیدونم ضد آبه یا نه چه امکاناتی داره میشه بگین ممنون .

  • سلام
    من گوشی سونی زد تو خریدم چند روز پیش کثیف شده بود گرفتمش زیر شیر آب حالا اب رفته زیر ال سی دی و تاچ اثر نداره از تعمیرات موبایل پرسیدم گفت باید بزاری خشک بشه و اگر سولفاته کنه باید ال سی دی عوض حالا من باید چیکار کنم تا این زودتر خوشه ترو خدا زود بگید

  • سلام خوبید
    من گوشیم z2 بعد گوشیمو میخوام بندازم تو آب اما متوجه این موضوع شدم که شیشیه صفحه با کادر دور گوشی در حد یک میلی متر فاصله داره ( فقط یکی از گوشه هاش ) حالا با وجود این فاصله گوشیم ضد آب هست یا نه ممنون میشم اگه جواب بدید

  • سلام گوشی من اچ تی سی دیزایر آی هس تو چن تا سایت نوشته بود ضد آبه من امتحان نکردم ولی چن دفه توی بلندگوش اب رفته و چیزی نشده
    آیا واقعا ضد آبه ؟

  • سلام . من خودم گوشی گلکسی اس 5 رو دارم . استخرنبردم ولی بارها وقتی کثیف شده حسابی شستمش و خداروشکر مشکلی پیش نیومده . فقط وقتی صفحه خیسه کارکردش سخت میشه که بهتر بود کلید فیزیکی شاتر دوربین هم تعبیه میشد . ممنون

    • خواهر من اس 5 داره یه بار عاشورا داشتیم نذری میپختیم گوشیش افتاد تو دیگ قورمه سبزی ولی تا حالا هیچیش نشده !

  • سلام من حدودا یک سالی میشه که z1 دارم و تو این یکسال گوشیمو تا دلتون بخاد زیر اب بردم و شستمش و هیچ تاثیری رو عملکردش نداشته البته تا حالا جرات نداشتم تو استخر زیر آب ببرم ولی در کل خواستم بگم از زد آب بودنشون مطمئن باشین

  • سلام، من z1 دارم، متوجه شدم یک چیزی از کنار دکمه ولوم زده بیرون، فکر کردم چسبه، کندمش و پرتش زدم، حالا فکر می کنم شاید یه چیزی مربوط به ضد آب بودنش بوده باشه،،،، به نظر شما ممکنه اون ماده ی چسب مانند، یه چیزی مثل درزگیر باشه؟

    بندازمش تو آب؟

  • سلام، z1 دارم،
    متوجه شدم یک چیزی (شاید مثل چسب) از کنار دکمه ولوم زده بیرون،،، راستش زیاد دقت نکردم، کندمش و پرتش زدم (فکر کردم چسبه)

    به نظر شما، مربوط به ضد آب بودنش نمیشه؟
    یعنی ممکنه طوری درز گیری شده باشه که اون چیز چسب مانند، یه ماده درز گیر باشه؟

    بزارمش تو آب؟

  • سلام
    شرمنده داخل بلنگو ها اب نمیره

  • من اس 5 دارم زیر اب میبرم هیچ مشکلی نداره هر چند وقتم با اب میشورمش ?? کلا خیلی جالبه ولی شانسه دیگه باز یه رفیق دیگه داشتم اس 5 رو انداخت تو اب 200 تومن خرج افتاد ???

  • سلام
    می خواستم بدونم گوشی سونی اکسپیریا t2 ultra ضد ابه یا نه

  • سلام
    گوشی xperia V چطور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • سلام.ببخشید مزاحم شدم.یه سوالی داشتم.گوشی من Xperia z2.اینقد داغ کرده بود صبر کردم خنک شه.خنک شد گذاشتمش تو یخچال.45 دیقه تو یخچال با دمای 5 درجه بود.الان از بقیه میشنوم که گوشیو خراب میکنه.میخواستم ببینم گوشی منم خراب شده؟تروخدا جواب بدین خیلی نگرانم.

    • سلام
      کلا سرد و گرم کردن دستگاه الکترونیکی مشکل سازه . دیگه این کار رو نکنید . راهش این نیست که . دلیل گرم شدن رو پیدا کنید

    • آقا محمد.ممنون از پاسختون مهم الانه که واسش اتفاقی افتاده یا نه.الان دارم باهاش نظر مینویسم.الان لطفا بگین سالمه یا نه؟اگه اتفاقی واسش افتاده باشه چه نشونه هایی داره؟

    • اگه اینجوریه پس چیزیش نشده .
      نشونش اینه که دیگه روشن نمیشه ، یا باتری مشکل پیدا می کنه

  • محمد رضا 09 خرداد 1394

    سلام….ip گوشی z1چنده؟

  • مثل بقیه مطالبتون کامل و زیبا توضیح دادین ممنون از شما سایت خیلی خوبی دارین

  • گوشی سامسونگ s5 دارم دیشب افتاد تو جوب در ضمن در جای باتری هم نداشت کنده شده . از دیشب خانوش بود تا الان . میخواستم بدونم در باتری مهمه نبوده آب رفته توش .

  • سلام من میخوام یه زد 3 بخرم … یه سوال دارم اگه یه روزی باتری گوشیم خراب بشه که مجبور بشم بدم دست تعمیرکار و باتریشو تعویض کنم آیا خاصیت ضد آبیش از بین میره یا نه؟؟؟
    با تشکر

  • IP Code چنده ؟!؟
    در حده ریختن یه لیوان آب هست ؟:))

  • سلام . HTC ONE M8 ضد آبه ؟!؟!؟ هیج سایتی اطلاعات دقیقی نمیده !

  • سلام و ممنون از سایت خوبتون
    من یه گلکسی اس 5 خریدم می خواستم بدونم با توجه به اینکه پورت صدای اون هیچ در پوشی نداره چنانچه گوشی به آب انداخته بشه مشکلی پیش نمی یاد؟

    • سلام
      ببینید توقعی که شما از گوشی ضد آب دارید با تعریف خود شرکت ها فرق داره معمولا مقداری بزرگ نمایی میشه
      شما واسه احتیاط این کار رو نکن
      اما اتفاق بدی برای دقایق اولیه نمیفته

  • سلام
    من گوشیz2 دارم
    مث خیلیای دیگه جرات نکردم گوشیمو توی آب امتحانش کنم
    ولی چند بار که دستم خیس بود باعث میشد گوشیم قاطی کنه و تا صفحشو خشک نمیکردم خوب نمیشد
    باید چیکار کنم؟یعنی ضد آب نیس؟

    • سلام
      مشکلی نیست . گوشی تون ضد آبه ، این مشکل برای گوشی گلکسی اس 5 هم پیش میاد
      ضد آب بودن یعنی توی آب خراب نمیشه ، یعنی تضمینی برای کار کردن زیر آب نیست

    • سلام

      اگر از تنظیمات بالا گزینه TochSensivity رو غیر فعال کنید
      حتی اگه صفحه خیس هم باشه
      هیچ مشکلی برای تاچ نداره تازه بهتر هم کار می کنه…

    • سلام این مشکل بخاطر خیس بودن دستتونه چون که صفحه های لمسی به آب حساسند و در واقع این آب درون انگشت شماست که باعث لمس شدن گوشی میشه و میتونید با اون کار کنید حتی اگر پوست میوه یا مثلا خیار رو روصفحه بکشید لمسش کار میکنه که البته شنیدم تو گوشی sony z3 plus این مشکل مرتفع شده

  • آردین 23 مهر 1393

    من z3 دارم ولی تا حالا جرات نکردم تستش کنم. 😀 اما دوسه بار شیطون بد جور داشت وسوسم میکرد.ولی هر جور بود به خودم اومدم.یه جوریه آدم خارشش میاد.اما برای رفع حس کنجکاوی و ارضا شدن شیطان رجیم کوشو گذاشتم تو دو تا کیسه با خودم بردم رود خونه اما بازم دلم نیومد به آب بزنمش 😀 کلی پولشو دادم این شیطونم چه انتظاری از آدم داره.

  • عالی عالی عالی بسیار زیبا و دلنشین بود مطلب که نمیشه گفت اینا درهای گرانبهای علم بود که شما گفتید بازم سپاس بی پایان همیشه پیروز باشین

  • داوود 14 مهر 1393

    درود
    از مطالب جالبتون سپاسگزارم

  • عالی مثل همیشه.
    دمتون گرم . . .

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا