بستن فهرست

کلاک پالس Clock Pulse یا پالس ساعت چیست ؟

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲

کلاک پالس همون چیزیه که خیلی شنیدین . کلاک پالس همون چیزیه که برای فهم ساده تر ، به “سرعت پردازنده” تعبیر شده . وقتی میگید فلان پردازنده ۲.۳ گیگا هرتز هست منظور فرکانس کلاک پالس هست . موقع خرید پردازنده قطعا سرعت CPU به گوشتون خورده . امروز می خوام در مورد کلاک پالس یا پالس ساعت صحبت کنم . چیزی که باعث همزمانی المان های سخت افزاری موجود روی یک مدار الکترونیکی دیجیتال میشه . توضیحات طبقه بندی و به زبون ساده بیان شده بنابراین ازتون می خوام که تا انتهای پست رو بخونید .

در این پست  سیگنال = شکل موج

کلاک پالس یا سیگنال کلاک چیست ؟

کلاک پالس یک شکل موج مربعی هست که بین دو حالت بالا ( معمولا ۱ منطقی یا ۵ ولت واقعی )  و یک حالت پایین ( معمولا ۰ منطقی یا ۰ ولت ) تغییر وضعیت میده . این شکل موج مربعی باعث هماهنگی بی نقصی بین اجزای یک مدار الکترونیکی میشه . کلاک پالس ویژگی های خاص خودش رو داره که در ادامه بیشتر توضیح میدم .

 

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس
کلاک پالس در حالت کلی

کلاک پالس در حالت کلی و ایده ال

 

در شکل بالا VH و VL داریم . V که مخفف ولتاژ هست . H مخفف High یا بالا و L مخفف Low به معنی پایین هست . بسته به مدارات گوناگون ، یک منطقی می تونه متغیر باشه ، در برخی مدارات ، یک منطقی ۵ ولت هست و در برخی دیگه ۳ ولت . پس تا اینجا فهمیدیم که کلاک پالس یه شکل موج مربعی هست که اکثر مواقع بین دو مقدار ۵ ولت و صفر ولت و یا بین ۳ ولت و صفر ولت تغییر وضعیت میده . این کلاک پالس به صورت ایده ال هست یعنی هیچ وقفه زمانی برای صفر و یک شدن نداره اما کلاک پالس واقعی اینجوری نیست در ادامه میگم که چجوریه .

 

کلاک پالس چگونه درست می شود ؟

کلاک پالس در واقع حاصل دست رنج چندین قطعه و فرمول مهندسی است . تولید کننده پالس یا به انگلیسی Clock Generator کارش ساختن کلاک پالس هست . چیزی که تو همه مدارات تولید کننده پالس مشترک هست قسمت نوسانساز و قسمت فیدبک یا به عبارت دیگه تقویت کننده هست .

کار نوسانساز ها و یا به انگلیسی اسیلاتور ( Oscilator ) ساختن یک شکل موج متناوب هست . این شکل موج در ابتدا وجود نداره و نوسانساز با استفاده از سلف و خازن و مقاومت و یا کریستال کوارتز درستش می کنه . در واقع کار اسیلاتور یه جورایی تبدیل سیگنال DC ( ولتاژ باتری یا منبع تغذیه DC ) به سیگنال متناوب ( نوسانی ) یا AC هست . یعنی یک ولتاژ ثابت مثلا ۱۰ ولتی رو به یه ولتاژ متغیر با زمان تبدیل می کنه که این ولتاژ به وسیله آمپلی فایر یا تقویت کننده ، تقویت و آماده استفاده میشه . خیلی ساده بگم که نوسان یک سیگنال الکترونیکی از شارژ و دشارژ خازن و یا سلف ( که کمتر از سلف استفاده میشه ) درست میشه . بسته به مقدار خازن و مقاومتی که در اسیلاتور استفاده میشه ، می تونیم زمان نوسان و مقدار سیگنال رو تنظیم کنیم . شکل زیر یک نوسانساز رو نشون میده .

 

 

نوسانساز RC برای تولید کلاک پالس

نوسانساز RC برای تولید کلاک پالس

 

در شکل بالا حرف R مخفف Resistor به معنی مقاومت و حرف C مخفف Capacitor به معنی خازن است . همونطور که می بینید شکل موج مربعی وابسته به شکل موج دندانه اره ای هست که خازن نوسان می کنه . یعنی خازن و مقاومت ( مجموعا نوسانساز ) تعیین می کنن که کلاک پالس چه مقدار در موقعیت یک یا High و چه مقدار در موقعیت صفر یا Low بمونه . خروجی مدار بالا مثل شکل موج بنفش هست فقط کمی دامنه ولتاژ بیشتری داره . شکل موج مشکی ، شارژ و دشارژ خازن هست . وقتی خازن شارژ میشه ، کلاک پالس High و وقتی خازن تخلیه میشه کلاک پالس Low میشه .

نوع دیگر نوسانساز ، کریستال پیزوالکتریک هست که بسیار بسیار دقیقه . پیزوالکتریک به معنی تولید برق از طریق فشار هست . بسته به اندازه و ویژگی های کریستال ، فرکانس خاصی از داخل این کریستال نوسان می کنه . در مدارات کامپیوتری برای تولید کلاک از همین کریستال پیزوالکتریک استفاده می کنن . شکل زیر رو ببینید :

 

کریستال نوسانساز برای تولید کلاک پالس

کریستال نوسانساز برای تولید کلاک پالس – مادربورد کامپیوتر

 

این نوسانساز با یک فرکانس خاصی کار می کنه و این سیگنال با فرکانس خاص به یک تولید کننده پالس یا به انگلیسی Pulse Generator فرستاده میشه . در شکل بالا قطعه ای که با رنگ قرمز مشخص شده کریستال هست و چیپ کناریش هم تولید و هماهنگ کننده کلاک پالس . داخل این چیپ ، قسمت هایی مثل تقسیم کننده فرکانس ( Frequency Divider ) و یا ضرب کننده کلاک ( Clock Multiplier ) وجود دارن . یه فرکانس مرجع که فرکانس کریستال هست باید به چندین و چند فرکانس تبدیل بشه مثلا پردازنده یا CPU احتیاج به کلاک پالس خیلی سریع داره بنابراین کلاک پالس مورد نیاز CPU داخل این چیپ و توسط مدار ضرب کننده کلاک ساخته میشه .

سیگنال خروجی نوسانساز معمولا شکل موج سینوسی یا دندانه اره ای هست  . حالا این سیگنال به تولید کننده پالس میره و خروجی تولید کننده پالس رو تعیین می کنه . به زبون ساده ، شکل موج دندانه اره ای که خروجی نوسانساز هست مشخص می کنه که چه مقدار ( از نظر زمانی ) خروجی تولید کننده پالس روشن و چه مقدار خاموش باشه . روشن بودن خروجی تولید کننده پالس یعنی یک منطقی و خاموش بودن خروجی تولید کننده پالس یعنی صفر منطقی . کلاک پالس هم همینه . صفر میشه ، یک میشه دوباره صفر میشه ، یک میشه . به شکل زیر دقت کنید .

 

ساخت کلاک پالس با آی سی 555

ساخت کلاک پالس با آی سی ۵۵۵

 

در شکل بالا همونطور که می بینید خروجی آی سی ۵۵۵ که یک شکل موج مربعی یا همون کلاک پالس هست ( شکل موج آبی ) به شکل موج دندانه اره ای که خازن تولید کرده ( شکل موج سبز ) وابسته هست و t1 و t2 در سیگنال سبز با t1 و t2 کلاک پالس برابره . تا زمانی که شکل موج خازن شکلی صعودی داره کلاک پالس یک هست و به محض نزولی شدن موج خازن کلاک پالس هم صفر میشه . اینجوری میشه که می تونیم زمان بندی یک کلاک پالس رو در اختیار بگیریم یعنی تعیین کنیم چه مدت یک باشه و چه مدت صفر . شکل زیر  :

 

خروجی آی سی 555 - کلاک پالس بر اساس نوسان خازن

خروجی آی سی ۵۵۵ – کلاک پالس بر اساس نوسان خازن

 

کلاک پالس چه ویژگی هایی دارد ؟

■ سیکل یا Cycle کلاک پالس

حرکت نقطه به نقطه یک شکل موج یا سیگنال رو سیکل میگن . سیکل در واقع قسمتی از سیگنال هست که مرتبا تکرار میشه . در ادامه با شکل نشون میدم .

 

■ دوره تناوب یا پریود کلاک پالس

بازه زمانی که کلاک پالس از یک نقطه شروع میشه و دوباره به همون نقطه بر میگرده رو ” دوره تناوب ” یا ” پریود ” می گن که با T نشون میدن . به عبارت دیگه مدت زمانی که طول میکشه تا یک سیکل کامل بشه رو دوره تناوب میگن . این زمان هر چی کمتر باشه بهتره و میگن فرکانس سیگنال بیشتره ( سرعت بیشتره ) . فرکانس و دوره تناوب برعکس همدیگه هستن .

اینکه چه مدت زمان ، کلاک پالس یک باشه و چه مدت صفر ، به نیازهای مدار و قطعات بر میگرده . معمولا کلاک پالس ۵۰ درصد یک هست و ۵۰ درصد صفر . حالا طراحان مدارهای الکترونیکی ، قطعات رو طوری طراحی می کنن که با هر بار یک شدن و یا صفر شدن کلاک پالس ، اطلاعات جابجا بشه . در واقع واسه همینه که سرعت صفر و یک شدن کلاک پالس اهمیت داره . همونطور که در عکس زیر می بینید ، کلاک پالس از یک نقطه یک میشه ، یه مدت زمانی یک می مونه و صفر میشه باز یه مدت صفر می مونه و دوباره یک میشه .

 

 

کلاک پالس در حالت واقعی

کلاک پالس در حالت واقعی

 

یه توضیح داخل پرانتز بگم که هیچ قطعه الکترونیکی به صورت ایده ال کار نمی کنه همیشه یک سری تلفات زمانی و گرمایی داریم . ایده ال برای قصه و کتاب هاست . کلاک پالس واقعی به صورت شکل بالاست . یعنی یک مدت زمان کوتاهی طول میکشه تا شکل موج تغییر وضعیت بده که به زمان صعود ( Rising Time )  و زمان نزول ( Falling Time ) تعبیر میشن . واسه همینه که سیگنال بالا یه مقدار کج رسم شده .

■ فرکانس کلاک پالس

تعداد دفعاتی که کلاک پالس در مدت زمان ۱ ثانیه ( دقت کنید ) از یک نقطه شروع و به همون نقطه بر میگرده رو فرکانس میگن که با حرف F نشون میدن . به زبون ساده تعداد سیکل در یک ثانیه رو فرکانس میگن .

واحد فرکانس Hertz به فارسی هرتز هست که به طور اختصار Hz نمایش میدن . الان مثلا فرکانس برق شهر ۵۰ هرتز هست یعنی ۵۰ بار در ثانیه از یک نقطه شروع و به همون نقطه حرکت میکنه . یعنی در یک ثانیه ۵۰ تا سیکل رو کامل می کنه . حالا اگه تعداد دفعات حرکت از یک نقطه به همون نقطه زیاد باشه میگن سیگنال ، فرکانسش بالا هست و به کیلو هرتز ، مگا هرتز و گیگاهرتز بیان می کنن . مثلا میگن سرعت پردازنده  ۲.۳ گیگاهرتز هست این یعنی کلاک پالس داخلی پردازنده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بار در ثانیه از یه نقطه به نقطه مشابه حرکت می کنه ( خیلی حرفه تو ۱ ثانیه !! ) . یعنی پردازنده قادر به پردازش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون داده در یک ثانیه هست و به همین دلیله که این سرعت مهمه . البته پردازش اطلاعات و تعداد اون به عوامل زیادی در پردازنده بستگی داره که جاش اینجا نیست .

 

 

تعریف سیکل و فرکانس کلاک پالس

تعریف سیکل و فرکانس کلاک پالس

 

مثلا ذر شکل بالا فرکانس سیگنال ۲ هرتز هست یعنی در هر ۱ ثانیه دو سیکل زده میشه . سیکل رو از هر نقطه شکل موج می تونید فرض کنید اما باید به همون نقطه برگرده . در شکل بالا نقاط قرمز رو مشخص کردم .

 

منظور از همزمانی یا Synchronous توسط کلاک پالس در مدارات الکترونیکی چیست ؟

با یه مثال عمل همزمانی در الکترونیک رو توضیح میدم . فرض کنید ۱۰ تا اتاق داریم که هر کدوم یه مامور دارن ، این آقایون مامور ( شاید زن باشن معلوم نیست ! ) در هر بار که در باز میشه به صورت هماهنگ با همدیگه ، فقط اجازه ورود ۲ نفر رو به داخل میدن . پس به صورت همزمان ۲۰ نفر وارد میشن ، نه کمتر نه بیشتر ، درسته ؟ در مدارات الکترونیک هم همینه ، به جای اینکه مامور بزارن اومدن یک سیگنال ( کلاک پالس ) درست کردن که قطعات الکترونیکی رو به صورت همزمان فعال میکنه . به عبارت دیگه ، با هر بار روشن شدن کلاک پالس ، قطعات اجازه ورود اطلاعات محدودی رو دارن و برای دریافت اطلاعات بعدی باید تا روشن شدن کلاک بعدی صبر کنن . البته این صبر انقدر زود تموم میشه که هیچ بنی جنبنده ای متوجه نمیشه .

چرا از کلاک پالس در مدارات الکترونیکی استفاده می شود ؟

به این لیل که سر هر چهار راه چراغ راهنمایی نصب کردن . فقط ۱۰ ثانیه ۱ چهار راه پر ترافیک رو بدون چراغ راهنمایی تصور کنید ، همینجوری با وجود چراغ راهنمایی هر راننده فکر می کنه حق با اونه حالا فکر کنید واقعا چراغ نباشه و هر کی بخواد وارد چهار راه بشه . در مورد قطعات الکترونیکی هم همین مسئله صدق می کنه . اگه هر قطعه ای بخواد هر زمان که دوس داره اطلاعات رو به پردازنده بفرسته و پردازنده هم هر ورودی که میگیره رو هر جور که دوس داره به خروجی تبدیل کنه ، دیگه معلومه چی میشه . کلاک پالس میاد میگه هر وقت من یک شدم ، فلان دستور و هر وقت صفر شدم و دوباره یک شدم دستور بعدی اجرا بشه .

از طرف دیگه ، ورودی هایی که به مدارات الکترونیکی داده میشه بعد از پردازش به خروجی تبدیل میشه ، این پردازش معمولا زمان می بره ( زمانی که خیلی خیلی کمه اما وجود داره ) . خروجی یه مدار می تونه ورودی یه مدار دیگه باشه حالا اگه ورودی بعد از گذشت زمان تبدیل به خروجی بشه و این خروجی به ورودی مدار بعدی بره و … فکر کنید چه نا هماهنگی زمانی بوجود میاد . حالا اگه مدت کلاک پالس رو بیشتر از مدت زمان پردازش اطلاعات در نظر بگیرن مشکل حل خواهد شد .

بحث کلاک پالس واقعا پیچیده اس منظور اینکه اینجا نمیشه بجث رو بیشتر از این باز کرد فقط خواستم یه ذهنیتی در مورد سرعت پردازنده ها پیدا کنید و وقتی صحبت از سرعت کلاک ، فرکانس کلاک و … شد ، بدونید که دارن در مورد چی صحبت می کنن .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • کابل OTG چیست؟ تکنولوژی OTG در گوشی و تبلتجدیدا شاید اسم کابل OTG رو خیلی شنیده باشید ولی ندونید که این OTG چی هست و چه کار می کنه و به چه درد شما می خوره . امروز یه بررسی مختصر مفید از تکنولوژی OTG براتون آماده کردم . پس با من همراه باشید . OTG چیست ؟…
  • شارژ گوشی و تبلت با HDMI امکان پذیره یا نه ؟خیلی از کاربران علم فردا سوال کرده بودن که آیا میشه با کابل HDMI گوشی یا تبلت رو شارژ کرد یا نه . حالا من می خوام پاسخ این سوال رو بدم پس همراه من باشید . شارژ گوشی و تبلت با HDMI خیلی ساده بگم که برای انتقال دیتا یا…
  • پورت USB جلوی کیس کامپیوتر را چگونه به مادربورد وصل کنیم ؟پورت USB  که جلوی کیس تعبیه میشه در بسیاری از موارد بلا استفاده هست و این مسئله بیشتر به خاطر اینه که افراد نمی دونن پورت USB جلوی کیس رو چگونه روی مادربورد نصب کنن  . هر بار که با پورت USB کار دارن ، کیس رو جلو می کشن  و…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

143 دیدگاه

  • مهدي محمدي فرد 28 تیر 1400

    سلام وقت شما بخیر
    سرعت cache بهتره به cpu نزدیک تر باشه یا به Ram ؟ چرا ؟

  • سلام وقت بخیر مدل لبتاب من asus k541u هست
    من چند وقته که متوجه شدم مشخصات روی لبتاب با توش فرق داره…
    مثلا توی اینفورمیشن نوشته
    processor intel (R) core(TM) i7-7500U CPU @ 2.70 GHz ,2904MHz , 2Core(s) , 4logical processor (s)
    ولی روی برچسب لبتاب نوشته
    intel Core i7-7500U , upto 3.6 GHz

    یا برای گرافیک داخلش نوشته
    Intel (R) HD Graphics 620

    ولی برچسب زده
    Geforce 920mx

    بنظرتون سرم کلاه رفته ؟؟
    من از لبتابم برای رندرینگ استفاده میکنم و خیلی هنگ میکنه مخصوصا توی کارایی که حجم بالایی دارن بنظرتون چکار کنم

  • با سلام
    من یک مشکل دارم.
    قصد طراحی مدارهای میکروکنترلری دارم. نمیدانم چگونه میکرو انتخاب کنم. منظورم با چه فرکانسی مناسب پروژه و میکروهستش. از کریستال باشه یا چیزی دیگری.
    که مناسب ترین حالت باشد.
    باسپاس از راهنمای شما.

  • با عرض سلام و خدا قوت به شما دوست عزیز که برای فهمیدن و دانستن هیچ مرزی را مشخص نکردید وبا تمام تلاش این راه را ادامه می دهید.
    امیدوارم همیشه همین جور باشه و در آینده پیش رویتان مطالب علمی بیشتری را بگذارید.
    لطفا در مورد مخابرات دیجیتال مطالب بیشتری بزارید ممنون و سپاسگزارم . شاد و پیروز باشید.

  • میلاد امینی 19 آبان 1398

    خداییش پیچیده شد اخراش. ولی کلی مقاله خوندم که به این سادگی توضیح نداده بودن. اونجا همش تخصصی بود و تا 2 خط گذاشتم کنار ولی اینجا خیلی ساده تر از سایت های دیگه بود.
    دمت گرم ممنون

  • میلاد امینی 18 آبان 1398

    سلام
    مرسی بابت مقاله خوبتون.
    بنده یه سوال پیش اومد واسم
    در بخش کلاک پالس چه ویژگی هایی دارد ؟ نوشتید که فرکانس و دوره تناوب برعکس هم هستن…اصلا نفهمیدم…میشه ساده این بخش رو توضیح بدید لطفا؟ممنون میشم تشکر

  • از توضیحاتتون متشکرم

  • سلام مهندس وقت بخیر
    راستش من آشنایی مختصری با برق والکترونیک دارم منتهی هرچه سعی میکنم بفهمم خازن چجوری باعث میشه یه ولتاژمستقیم بشه متناوب ونوسانی موفق نمیشم درکش کنم خواهشا کمک کنید ممنون میشم

  • سلام
    یک دستگاه تولید فرکانس های التراسونیک دارم . این دستگاه باید سیگنالهای 7.5 میکروثاینه بر اینچ میداد جدیدا سیگنالهای منفی یا بالاتر 400 را میده از مبدلش مطمئن هستم پالسرش هم سالمه. عیب از چی میتونه باشه

  • مطالب بسیار مفید و عالی بود.

  • مهدی افراسیابی 31 شهریور 1397

    در ابتدا می خواستم بگم شما تو این حوزه هر زمان اعلام پیامبری [استعاره]کردید بفرمایید که می خوام جزو حواریون بشم 🙂 انجیلتون رو به نقل از خودم بنویسم :))

    اما فهم من از مطالبی که فرمودید

    موج = اشاره به هر شکلِ دارای فراز و فرود مشخص و دارای تکرار داره.
    موج الکترونیکی = موجی که توسط الکتریسیته در مدارات ، مثل بردهای الکترونیکی به جریان در بیاد
    موج الکترومغناطیسی = به کلیه ی گستره های امواج غیر مکانیکی گفته میشه ، یعنی نور ، برق ، امواج رادیویی ، اشعه ایکس و ….
    سیگنال = اشاره ی مشخص به شکل خود موج داره ! ، همونطور که فرمودید موج می تونه سینوسی ، مربعی و … باشه که بسته به نوع نیاز در سیستم های آنالوگ و دیجیتال استفاده میشن
    پالس = اشاره به ریتم جریان داره! ، و ریتم در واحد زمان مد نظر هست و زمان با واحد ساعت ، ثانیه و دقیقه و … مدنظر هست ، پالس رو میشه استعاره از نبض! در نظر گرفت مثل نبض قلب انسان
    و اینطوری میشه جمع بندی کرد :

    ما بوسیله ی تجهیزات الکترونیکی ، جریان الکتریسیته رو به شکل خاصی می سازیم و با ریتم خاصی به جریان در میاریم که این جریان رو توسط فرمولهای مشخصی حامل دیتا یا اطلاعات می کنیم تا برای مقاصد مشخصی استفاده کنیم .

    اگه اشتباه فهمیدم لطفاً راهنمایی کنید

    ممنون از سایت خوبتون

  • ابراهیم 09 شهریور 1397

    سلام
    چرا سایت تون اینقدر خوبه؟

  • ۰طاووسی 01 خرداد 1397

    سلام برای تولید۲۰ ثانیه توسط تراشه ۷۴۹۰ چگونه باید عمل کرد؟

  • مانی وحید 30 اردیبهشت 1397

    با عرض سلام و خسته نباشید

    شکل بیان مطالب بسیار در عین سادگی کاملا قابل درک و در مجموع فوق العاده است.

  • سلام

    از مقالاتی که میزارید خیلی ممنونم داخل گوگل سرچ کردم داخل چنل مقاله ی جالبی بود در داخل مقاله ارجا داده بود به PCI Express اینم خوندم الان اومدم موضوع کلاک پالس بخونم.
    ممنون از وقتی که میذارید.
    بدرود

  • احسان 26 آذر 1396

    واقعا ممنووووون
    عالی توضیح میدین و خیلی مفید
    تشکر

  • محمد ازتهران 24 شهریور 1396

    سلام مهندس،واقعا خیلی از خوبی ها ولطف هایی که دوستانمون به ما میکنند نمیشه باهیچ جیزی جبران کرد و علم یاد دادن جزء اونهاست. واقعا نمیدونم با چه زبونی ازتون تشکر کنم که خیلی عالی توضیح دادین. انشالله خدا عوضتون بده.

  • علیرضا اهنی 20 تیر 1396

    سلام.
    جرا بدنه کریستال رو به -وصل میکنن؟

  • سلام.کار شما واقعا عالیه از این بهتر نمیشه.مطالب کاملا ساده و قابل فهم هستند.مطالبی که هیچ فروشگاهی به هنگام خرید توضیح نمیده. اگه زودتر با سایت خوب شما آشنا شده بودم این همه ضرر توی خرید سخت افزار نمیکردم.
    موفق و سربلند باشید.

  • متشکرم مثل همیشه عالی بود.
    تونستید یه بحث پیچیده رو به روشی بسیار قابل فهم وساده بازش کنید.
    آموزشاتون حرف نداره.

  • سلام یه سوال
    ببینید اگه کلاک یک atmega8 تو هگزش باشه 1 مگ ولی تو پروگرامر 8مگ بزاری تاثیر داره
    ممنون میشم

  • سلام جواب سوالمو پیدا کردم

  • سلام
    سوالم راجع به ریز پردازنده 8086 هستش
    پایه CLOCK سیگنال زمانبندی قطعه رو مشخص میکنه که باید سیکل کاری یاچرخه زمانبندی 33 درصد داشته باشه . چرا ؟

  • سلام وقت تون بخیر
    مطالب تون خیلی خوب بود
    اگر هست ممنون میشم آدرسش رو بذارید چون سوالام واقعا زیاده دراین موارد

  • سلام . ممنون از مطلالب مفید تون . واسه من کمی درکش سخت بود اما در کل زبان نوشتاری عالی داشتین ، انشالله همیشه موفق باشین

  • سلام وخسته نباشید
    تشکرمیکنم از مطالب مفیدتون یه سوال داشتم
    پس این وسط دیتا یا داده ها چطوری منتقل میشن ینی این پالس هایی که ایجاد میشن خودشون تشکیل داده میکنن؟؟
    یا مثلن این پالس هایی که ایجاد میشه بازه های زمانی شون برای هر دوره تناوب یکسانه پس این وسط داده ها چطوری منتقل میشن ؟؟
    راهنمایی کنید دمتون گرم

    • سلام
      داده ها مسیر مسی خودشون رو دارن . کلاک پالس ، قطعات رو با هم هماهنگ می کنه و میگه تو این بازه زمانی این داده ها ارسال یا دریافت بشن . داستان انتقال داده خیلی مفصله و نمیشه اینجوری توضیح داد فقط اینو بدونید که داده ها از طریق باس منتقل میشن و کلاک پالس یه کنترل کننده ( نظم دهنده ) است و وظیفه انتقال داده نداره .

  • دمت گرم خیلی قشنگ توضیح دادی حال کردم خداییش ???????

  • خسته نباشید
    در مورد پست مفیدتان لازم دونستم چند نکته عرض کنم
    اولا ما هرگز در الکترونیک و مخصوصا کامپیوتر و دیجیتال برق و موج AC نداریم
    موج AC یا همونطور که جایی در پست اشاره کردید موج سینوسی مطلقا صحیح نیست
    موج سینوسی موجی است مطلقا انالوگ که میتواند در جهت مثبت و منفی تغییر کند و این تغییر از سیکل مثبت به منفی سینوسی شکل است
    متعاقبا هر موجی که در فازهای مثبت و منفی تغییر جهت ندهد DC یا مستقیم است حتی اگر بین مقادیر کم و زیاد تغییر کند
    دو نوع برق مستقیم داریم ، آنالوگ و دیجیتال ما مطلقا برق AC دیجیتال نداریم پس مطلب شما در این مورد مطلقا اشتباه میباشد
    موج مستقیم یا DC انالوگ یا بین مقادیر کم و زیاد تغییر نمیکند یا این تغییر سینوسی و همیشه در یک جهت میباشد ولی اگر همین موج در جهت مخالف تغییر کند انوقت دیگر موج مستقیم انالوگ نیست بلکه متناوب یا AC است
    یک نوع دیگر موج مستقیم داریم که این موج بین مقادیر کم و زیاد تغییر میکند ولی نه به شکل سینوسی بلکه به شکل آنی و لحظه ای
    به این موج سیگنال یا موج دیجیتال گفته میشود که از خانواده برق DC است نه برق AC که شما اشاره کردید
    نکته بعدی مقدار کمینه و بیشینه سیگنال کامپیوتری است که بین یک مقدار مثبت و صفر طبق فرموده شما نوسان میکند البته به شکل سیگنال
    خب این هم درست نیست چون در واقع ما هیچ کجای سیگنالها و کلاک ها ولتاژ صفر ولت به معنای عدد صفر منطقی نداریم و سیگنالهای کامپیوتری همیشه بین دو ولتاژ مثبت و بیشتر از صفر ولت نوسان میکنند مثلا بالای یک ولت برای عدد یک و کمتر از یک ولت برای عدد صفر که این مقادیر نسبت به نوع تکنولوژی و معماری بکار رفته در طراحی و ساخت رایانه و پردازنده متغیر است ولی هرگز بین صفر ولت و مثلا ۳ ولت نبوده است

  • علیرضا کاردان 20 دی 1395

    سلام
    ببخشیدیه سوال داشتم
    شما میگید یک سیکل زمانی هست که نمودار بر میگرده جایی که از اونجا شروع به در نظر گرفتن کردیم که اگه اینطور که توضیح میدین باشه سیکل های یه مقداری کوتاه تر از چیزی میشه که در شکل مشخص کردین یعنی زمانی یک سیکل کامل میشود که نمودار بار دیگر دقیقا به همانجا بر میگردد در صورتیکه در تصویری که رسم کردین انتهای سیکل زمانی است که هم نمودار دقیقا همون ولتاژ رو نشون میده هم نمودار در حال حرکت همسو با جهتی که شروع به در نظر گرفتن سیکل کردیم است.
    ممنون میشم این ابهام را برام توضیح بدین

  • سیاوش تجلی 17 آذر 1395

    با سلام و تشکر از پست بسیار آموزنده و روان شما
    من شروع به یادگیری میکرو آرم کرده ام ؛ اما هیچ پشتوانه الکترونیکی و کامپیوتری ندارم ؛ بخاطر اینکه رشته ام قدرت بوده . حالا از کجا شروع کنم و چه مراحلی را پله به پله برم ؟ هر چی مطالعه میکنم سر در گمتر میشم. زبان C هم میخونم هیچی نمیفهمم .

    • سلام خواهش میکنم
      شما در درجه اول باید انگلیسی بلد باشید تا بتونید منابع انگلیسی رو بخونید . تصیه میکنم قبل از هر چیز زبان برنامه نویسی بیسیک رو کار کنید تا با مفاهیم اولیه برنامه نویسی آشنا بشید بعدش برید سراغ C .

    • ازمایشگاه خانگی 08 اردیبهشت 1396

      سلام.
      شما ببین می تونی AVR رو یاد بگیری ?ب عد برو سراغ ARM و اول بیسیک کار کن یکم که کار کردی .
      و تازه میتونی بری از اول اردینو .
      زبونش خیلی اسونه . ++C هست زبونش .

  • ۲- شیوه تقسیم کلاک بر دو توسط یک D FlipFlop را شرح دهید.

  • مهرداد 18 آبان 1395

    انقدر باحال و واضح توضیح دادین هیچی نفهمیدم ??

  • با عرض سلام و خسته نباشید استاد میکرو ما یه تمرین داده که شکل اسیلاتور rc که به عنوان پالس حساب میشه ؟
    یا به عبارتی : اسیلاتور rc چگونه به عنوان پالس ساعت حساب میشه ؟ شکل نموداریشو میخوان .
    واقعا به جوابش احتیاج دارم . ممنون میشم

  • سلام
    واقعا عالی بود
    خیلی ممنون

  • نوع دیگه از پالس وجود داره یا فقط کلاک پالسه ؟ لطفا کامل توضیح بدید

    • همه جور پالسی می تونه وجود داشته باشه . پالس یعنی یه شکل موج صفر و یک بشه این شکل موج می تونه مربعی باشه ، مستطیلی باشه ، مثلثی باشه ، دندانه اره ای باشه و … مهم اینه که در طول زمان با یه ریتم خاصی تغییر وضعیت بده

  • آیا کلاک پالس نوع بخصوصی از پالس هست؟

  • سعید شفقتی 22 مهر 1395

    واقعا توضیح خیلی خوبی بود در هیچ کتاب و مقاله ای اینچنین توضیحی ندیده بودم . خیلی ممنون

  • خیلییییییی عالی بود .

  • اسماعیل نوری 09 تیر 1395

    سلام مطالبتون بسیار عالی و جذاب بود از این به بعد بیشتر با سایتتون سر میزنم عضو کانالتون هم شدم

  • محمد جواد قاسمی دوست 07 خرداد 1395

    باعرض ادب و احترام
    واقعا” مطالب جالبی می زارین تو وب
    دست مریزاد
    ممنون واقعا”

  • سلام؛ من کامل این مقاله رو دو بار خوندم ؛ واقعا عالی بود …
    خیلی از نکات رو به زبان ساده توضیح دادید . مرسی از وقتی که گذاشتید
    فقط یه چیزی اینکه در کل کلمه ” پالس ساعت ” دقیقا چیه ؟
    یعنی منظورم اینه که به چی میگن پالس ساعت ؟ ( مثلا به شکل موج میگن پالس ساعت ؟ )
    مثلا یه شکل داریم مربع یه شکل داریم مستطیل و یه شکل داریم که اگه موج مربعی باشه بهش میگن پالس ساعت ؟ خب این موج رو کدوم قطعه تولید میکنه ؟
    مرسی

    • سلام خواهش می کنم
      ببینید یه پالس که با ریتم زمانی خاصی تولید میشه رو میگن پالس ساعت . پالس ساعت در اکثر مواقع به صورت مربعی هست چون باید 0 و 1 منطقی تولید کنه . تو پست هم گفتم که مولد پالس داریم که یه آی سی هست که معمولا با کریستال کار می کنه .

  • خیلی ممنون از اینکه اطلاعات تو در اختیار دیگران میزاری .
    دمت گرم ، زنده باشی .

  • مطلبتون خیلی راحت و گیرا بود حتی واسه منی که اصلا رشتم اینجور چیزا نیست .
    در مورد پالس ساعت فک کنم یکم مشکل دارم .
    تو یه مثال از یه کتاب خوندم که تو میکروکنترولر 8051 یک سیکل ماشین 12 پالس ساعت هستش .
    با این حساب فک کنم به یک بار صفرویک شدن ، یک پالس ساعت میگن . درسته ؟
    اگه عکس از کتاب میخواید براتون میفرستم .

  • حامد احمدی 09 اسفند 1394

    با سلام و خسته نباشید خدمت مهندس گرامی
    من در این مدار تحقیق کردم و از اساتید به پرس و جو رسیدم میگن این عملا که باشه به مرور زمان با مشکلاتی مواجه میشه و در پالس هاش تاخیر به وجود میاد … میشه مدار پالس مربعی رو با کریستال بزارید که در عمل هم جواب بده و مدارش رو بشه بست .
    باتشکر – احمدی – مهندس برق قدرت

  • هانی یعقوبی 09 اسفند 1394

    سلام . خسته نباشید . مطالبتون بسیار خوب و روان بیان شده . لینک شمارو تو تلگرام برا بچه های کامپیوتر میذارم . امیدوارم همیشه همین جور مطالبتون زیبا و روان و به روز باشه . مطمئن باشید جواب زحماتتون رو از مردم میگیرید

  • ممنون مطالب رو عالی توضیح دادین

  • حیلی ممنون

  • سیدسجاد 21 دی 1394

    سلام
    چرا اینقدر مطالبتون عالیه؟

  • بسیار عالی

  • اسدالله 01 دی 1394

    با عرض سلام و ادب
    این بخشهای آموزشی که در سایت مفیدتون قرار دادید واقعا” کاربردی و به درد بخوره.
    ان شاءالله خداوند متعال اجر این اعمالتون رو بده.

  • سلام
    با تشکراز مطالب مفیدتون
    من نیاز مند یک نوسان ساز وان شوت هستم که یک تاخیر 4میلیثانیه ای به من بده با فرکانس ورودی 10هرتز و با افزایش فرکانس ورودی پهنای خروجی کمتر بشه مثلا تو 100هرتز خروجیم 1میلیثانیه باشه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • بار عرض سلام خسته نباشید بابت سایت خوبتون واقعامقاله هاتون ساده قابل فهمه عالیه باتشکر از سایت تون و نویسنده اش

  • تشکر

  • مجید مرادی 20 شهریور 1394

    با سلام خدمت شما.واقعا ممنونم بخاطر مطالب مفیدتون.فقط یک سوال کوچیک.شما در اولای مطلب گفتید نوسانساز سیگنال DC رو به AC تبدیل میکنه.آیا منظورتون اینه که توی موج دندانه اره ای مثل برق شهر نیم سیکل مثبت و منفی داریم؟
    با تشکر

  • علیرضا خلج زاده 30 مرداد 1394

    کار من به جایی رسیده که تو هر سرچی تا میبینم علم فردا بی خیال بقیه میشم چون میدونم جواب همه سوالم همینجاست.

  • این مطلب نشان از علاقه و استعداد شماس.برایتان آرزوی موفقیت دارم

  • سلام
    من دانشجوی IT هستم و نتونستم کامنت نزارم و بخاطر این مقاله ی عالی ,که به این سادگی ولی کامل, بحث کلاک پالس رو توضیح داده نشکر نکنم
    متشکر

  • مطالب بسیار عالی و با مثالهای مفهومی ذکر شده اند، لذا جذاب و گیرا هستند با تشکر

  • سلام
    من نوسان سازی میخام که با ولتاژ کم در حدود 1 یا0.8 ولت کار کنه که با ای سی 555 نمی شه و فرکانس هم مهم نیست در توضیح بیشتر باید بگم که میخام یه ولتاژ 1یا0.8 dc رو ac و بعدش سه برابر کنم ممنون میشم اگه کمک کنید

  • سلام
    من برای شرکتمون یک بورد 40کیلوهرتز و 800وات میخوام تا برای دستگاه جوش التراسونیک استفاده کنم.اگر توانایی کمک یا ساخت داری به ایمیلم مکاتبه کن.
    نگران هزینه هم نباش.
    مرسی

  • سلام ممنون واقعا استفاده کردم!
    خیلی خوندم تا بالاخره فهمیدم!
    خدا خیرت بده….!

  • سلام
    در مورد کلاک پالس بیش از ده سایت دیدن کردم ولی این کاملترین و قابل فهم ترین مطلبی بود که خوندم. ممنون

  • عالی
    عالی

  • خیلی مفید بود من استفاده کردم واقعا ممنون از زحمت جمع آوری مطلب

  • سلام . مطالب خیلی خوبی توسایتتون گذاشتین خیلی خوبه.
    اگه امکان داره در مورد درس ریز پردازنده هم مطالب بزارید
    منظورم این هستش برای درس ریز پزدازنده یه مبحث آموزشی بزارید مخصوصا شکل های زمان بندی رو نمیدونم چه طوری رسم میشن. چون راه حل بلد نیستیم مجبوریم حفظ کنیم .ولی حتما یک راه حلی دارد ما بلد نیستیم
    اسم کتاب ریز پردازنده Z80 سخت افزار، نرم افزار، برنامه ریزی وارتباط دهی

  • سلام.مطلب کلاک پالس عالی بود.شما در مورد RATE MULTIPLIER هم اطلاعاتی دارین؟پروژه ام درمورد این هست و هرچی توی سایتای مختلف گشتم چیزی پیدا نکردم.من رشته نرم افزار هستم و از مدارها چیزی بیشتر از حد درسم سر در نمیارم اما استاد اینو خواسته دیگه.ممنون میشم لطف کنین و اطلاعاتی راجع بهش بهم بدین.اگه مشکلی نبود براتون و زحمتی نبود لطفا ایمیل کنین

  • جعفر سلیمانی 10 اردیبهشت 1394

    سلام،احسنت به شما…
    یه سوال داشتم برق منفی (12-)در پاور برای چه قسمتی از مادربرد کاربرد دارد؟

    • سلام
      بعضی قطعات در الکترونیک احتیاج به بایوس منفی هم دارن مثل برخی تقویت کننده ها . ضمنا منفی 12 ولت در رابط سریال مثل RS 232 کاربرد داره

  • سلام دوست عزیز،
    یه سوال داشتم crystal clock مادربرد با کلاک پردازنده فرقشون تو چیه ؟ توی یکی دو جمله توضیح بدی ممنون میشم

    • سلام
      متوجه منظورتون نشدم واضح تر بپرسید

    • منظورم اینه که crystal clock با چیپستش مختص cpu هستش که واسه دریافت اطلاعات ازش استفاده میشه یا نه , واسه ی انتفال اطلاعات به دستگاه های دیگه ای که به مادربرد وصله از استفاده میشه؟ مثلا : رم با گرافیک و یا چیپ های دیگه

    • ببینید ، هر قطعه ای روی مادربورد با باس و فرکانس مختص به خودش با مادربورد یا قطعات دیگه کار میکنه . مثلا رم ، با کنترلر حافظه که توی خود پردازنده هست با باس مخصوص به خودش کار می کنه . خود پردازنده با فرکانس داخلی خاص خودش کار می کنه ، گرافیک از طریق درگاه PCI-e با چیپست اصلی مادربورد در ارتباطه . همشون یه کنترل کننده یا رابط دارن .

  • مفید بود ممنون اما یه سوالی داشتم
    توی دستورات اسمبلی هر دستوری یه سیکل داره مثلا دستور mov توی یه سیکل انجام میشه.کلا سیکل همه دستوراتش مشخصه.حالا من نیخوام سیکل دستورات به زبان سی رو هم بدونم.شما میدونید؟مثلا دستور مساوی توی زبان سی چند سیکل میخواد و الباقی دستورات.ممنون میشم کمکم کنید

  • واقعا ممنون از نوشته ها و تحقیقاتتون
    مطالب سایتتون عالیا
    به قول بچه های مجازی LIKE

  • شکوفه نقی زاده 22 فروردین 1394

    خیلی ممنون.

  • سلام محمد خان
    بسیار عالی بود ممنونم ازت

  • مسعود 11 دی 1393

    سلام ” آقا دزدگیر ماشینم قبلا” هرموقع درماشین رو بازمیکردیم حدود 20 ثاینه چراغهای راهنمای ماشین خاموش و روشن میشدند (فلاشرمیزد) و متاسفانه سیمکشی چراغهای راهنمای ماشینم اتصالی کردند و خروجی برق 12 ولتی که از باکس اصلی دزدگیر(مدار الکترونیکی داخل اون باکس) درمی اومد و به سیمکشی راهنماهای ماشین وصل میشد اتصال زمین شد و سوختند و آلان دزدگیر ماشین کار میکنه ولی با باز شدن درهای ماشین دیگه فلاشر نمیزنه ولی یک سیم از داخل باکس اصلی به بدنه ماشین برای قسمت فلاشر دزدگیر هست که پالس لحظه میزنه و صدای تیریک تیریکی یا تیک تیک داخل باکس برای مدت 20 ثانیه از داخل باکس شنیده میشه و من حالا دنبال مداری میگردم که با اون پالسی که از باکس برای یک لحظه بیرون داده میشه فلاش هام شروع به کار کنند و با استفاده از پالس بعدی فلاشر خاموش بشه . قابل ذکر است که در بازار اتوماتیک راهنما برای وسایل نقلیه وجود داره و با برق 12 ولت مستقیم کار میکنه و در خروجی اون میشه لامپ 12 ولت وصل کرد که خاموش و روشن بشه … باتشکر

  • خیلی اینکاره ای آقا. خیلی. شاید خودت نمیدونی چقدر. من میدونم. 🙂

  • مطلب سایت نسبت به دیگر سایت های مشابه عالیه.خسته نباشید. اما این مطلب رو نتونستم تو ذهنم جا بدم 😀 (خیلی سخت بود !!)

    • 😀 ممنون لطف دارید
      خب این مطلب بیشتر برای دوستانیه که به سخت افزار یا الکترونیک علاقه دارن و کم و بیش مطالعه در این مورد می کنن .

  • مفید بود

  • سلام دوست عزیز.
    این جمله منظورش چیه ؟: حرف U در پردازنده های لپ تاپ ابتدای کلمه Ultra Low Power به معنی خیلی خیلی کم مصرف است . این پردازنده ها در یک خانواده جزء پردازنده هایی با کمترین سرعت کلاک پالس هستند .
    مدل لپ تاپ انتخابی من lenovo z50-70 هست که سی پی یو اون i7 4510 u هست.
    حالا این کمترین سرعت کلاک پالس ضعف حساب میشه یا قدرت؟ چون من این مدل رو سفارش دادم و خیلی نگرانم. ضمنا کار من 3D max و رندرینگ هست.ممنون

    • سلام . یعنی پردازنده قدرت کمی داره . این مدلی که سفارش دادید از پس کارهای شما بر میاد اما مثلا اگه asus n56jr می گرفتید بهتر بود . اما خب قیمتش 3300 هست .

  • واقعا باید بهت تبریک گفت بابت این پیگیری و اشرافی که روی موضوعات داری و بیان درست و شیوا
    خدا قوت

  • شایق احمد “علی زاده” هستم ، در حال حاضر استاد کامپیوتر در بخش هاردویر به موسسه تحصیلات عالی “جاویدان” میباشم ، بنده از سایت شما رضایت کامل داره و در نهایت تشکری میکنم از زحمات ارزنده شما عزیزان !!!

  • سلام
    مهندس جوان ،
    ممنون از مطالب خوبت..
    جدا از محتوای آموزش خوبه که طرز بیانت هم دوستانه است.
    شما فهمیده و درس خونده ای اما ای کاش هیچ وقت خودت رو نگیری و دچار توهم نشی چه با افکار شخصی و توجیه موقعیت چه با حرف مردم!
    خواهشا کار و تجارت خودت رو انجام بده ولی همیشه خالصانه فعالیتهای عامالمنفعه رو داشته باشید و فراموش نکنید.
    کاری به آدمهای بی فرهنگ و منفی نداشته باشید.
    ای کاش همه ایرانیا اینطوری فکر کنن
    ای کاش دیگه نگیم ژاپن، بگیم ایران.

    اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

  • با سلام و آرزوی توفیق آقای امین زاده مثل یک معلم خوب توضیح دادید لذت بردم برایتان آرزوی سلامتی ،توفیق و موفقیت را دارم زنده و پاینده باشید .بهمن از ترکمنصحرا

  • تورو خدا بگید سایتتون رو از کجا شروع کنم
    خیلی مطالب مفیدی دارد

  • Mehdi Talebi 30 بهمن 1392

    یتونید زمینه های کاری خودتونو معرفی کنید تا بشه تو اون زمینه همکاری یا مشاوره گرفت. ممنون از همه زحمات شما

  • Mehdi Talebi 30 بهمن 1392

    واقعا عالی هستید

  • سلام خوب بود ولی فقط روش های انتقال NRZ و MANCHESTER فقط نگفتید ولی بازم کامل بود مرسی

  • واقعا ممنون خیلی عالی بود

  • ممنونــــــــــــــــــم

    عالـــــــــــــی بووووووووووود

  • سلام واقعا عالی بود اینکه میگن ذکات علم نشر اونه همینه خیلی باحال و روان توضیح میدی دمت گرم اگه تو این مملکت همه چارتا مسئول با وجدان کاری مث تو داشتیم کشورمون گلستان بود خدا خیر دنیا و اخرت بهت بده استاد

    • سلام مجتبی عزیز
      تفکر من و دوست خوبم ابراهیم دروش اینه که چیزی که بلدیم رو به ساده ترین شکل ممکن به دیگران هم بگیم ، شاید چیزی که تو ذهن ماست جرقه ای باشه واسه ایجاد انگیزه یا اختراع در دیگران . ضمن اینکه ما می دونیم که تو دانشگاه های ایران همیشه به کلیت بیشتر از جزئیات توجه میشه و خیلی ها سوالات ریز اما مهم و ریشه ای در ذهن دارن .
      امیدواریم که تلاش ما در این کار مورد توجه و استقبال همه دوستان و خوانندگان علم فردا قرار بگیره .

  • مرسی خوب بود

  • مینو غفاری 18 آبان 1392

    همه چیز خوب است اما فقط یک تعریف درست و دقیقادر حد 1جمله برای پالس نبود اگر امکان داره برام بفرستید پالس چیست؟وچه کاربردهایی دارد؟و برای پالس 1شکل هم بکشید ممنون از شما.

  • درودبر شما خیلی ممنون خسته نباشید

  • با سلام

    فوق العاده جالب و آموزنده بود.مثل همیشه مطالب نوشته شما درباره cpu با کیفیت و به روز بود.
    خواهشا درباره GPU ها هم بنویسید.

    با تشکر فراوان

  • سلام
    چندمین باره که چنین مطالبی رو از شما می خونم
    کارتون خیلی خوبه
    واقعا خسته نباشید

  • سلام

    از مطالبتون خوشم میاد.

  • فرزین 30 مهر 1392

    ممنون جالب بود

  • بسیارعالی بودتوضیحاتتون بسیارممنونم خدای مهربون به شما عزیزان پاداش بسیاردهد انشاالله

  • حميدرضا 30 مهر 1392

    با سلام
    واقعا میتونم بگم اطلاعاتی رو بدست آوردم اینجا که خیلی واسم مفید بود.
    سوال:
    واسه خریدن cpu الویت رو با کدوم نسل میزارین haswell or ivy bridge???
    از نظر کارایی و معماری و تست های انجام شده کدوم بهتره؟؟
    آیا در haswell هم از فناوری turbo boost استفاده شده؟

    • سلام . شما لطف دارید .
      از هر نظر نسل 4 بهتره .
      بله توربو در هسول هم هست .

    • حميدرضا 02 آبان 1392

      امکانش هست یه بخشی رو راه بندازین واسه سیستم پیشنهادی؟؟
      چون تو بازار و مخصوصا شهرهای کوچیک نه متخصصی هست و نه کار بلدی
      فروشندگان حتی انمیتونند جواب سوالای معمولی رو بدن یا اگه جواب هم بدن یه چی میگن که دیگه بری و کلا بیخیال سوال ازش بشی!!
      چون تا اونجا که من اطلاع دارم انتخاب چندتا قطعه رو شاید بتونند انجام بدن اما اینکه آیا این قطعات کارایی حداکثر رو کنار هم دارند یا نه کار هر کسی نیست!!!

    • فعلا امکانش نیست اما یه پست می نویسم که به صورت کلی طریقه انتخاب قطعات کامپیوتری رو نشون بده . چشم .

    • حميدرضا 02 آبان 1392

      دست گلت درد نکنه
      لطف خیلی بزرگی میکنی در حق من و دیگران دوستان

  • سمیرا 29 مهر 1392

    خداییش معلمای دبیرستانم اینطوری درس مقاومت رو توضیح میدادن چی میشد! 🙂 خسته نباشی

  • بسیار عالی و مفید،ممنون از زحمات شما عزیزان . فقط اگه امکان داره برای سوالات متفرقه هم در سایت محلی رو قرار بدین . باز هم متشکر

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا