بستن فهرست

نکاتی در مورد خرید وسایل الکترونیکی دست دوم

تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۰

چگونه لوازم دست دوم الکترونیکی بخریم

گاهی اوقات ماشین کارکرده , مبلمان دست دوم وحتی لباسهای دست دوم خریداری می کنیم . اما خرید وسایل الکترونیکی نسبت به وسایل دیگر از ریسک بیشتری برخوردار است زیرا نمی توان پیش بینی کرد به محض اینکه به منزل برسد قابل استفاده هستند یا نه ! اما هنوز می توانید از هدر دادن پول خود بابت وسایل دست دوم جلوگیری کنید و احتمالا در این زمینه به تخصص برسید، به شرطی که سوالات درستی بپرسید و از مراحل زیر پیروی کنید.

راجع به وسایل الکترونیکی تحقیق کنید

برخی از آنان عمر طولانی دارند و بعضی ندارند. ممکن است مدل های خاصی از یک محصول نقص های شناخته شده ای داشته باشد. مقالات آنلاین را مطالعه کنید و از مالک آن وسیله سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید آیا وسیله موردنظر آن نقصها را دارد یا نه ؟ به عنوان مثال دستگاه الکترونیکی که موقع روشن شدن به مشکل برمی خورد یا در مواقع بیکاری گرم می شود ، مناسب خرید شما نیست .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

شما شخصا میتوانید دستگاه مورد نظر را به دقت بررسی کنید تا از بی عیب و نقص بودن دستگاه مطلع شوید ! اگر تحقیقات مقدماتی را انجام نداده باشید هیچ وقت نمی دانید که به دنبال چه نقصهایی در دستگاه بگردید. مطلب دیگری که باید به آن توجه کرد این است که  اگر نو آن دستگاه را بخرید با دست دوم آن چه فرقی می کند ؟ در این صورت شما متوجه خواهید شد که ضرر می کنید یا قیمت آن مناسب خرید است .

نشان دهید که فرد وارد به کاری هستید

زمان خرید از هرگونه من و من کردن پرهیز کنید . سعی کنید بر بحث مسلط باشید و سوالات تخصصی از فروشنده بپرسید . این کار احتمال فروش جنس نامرغوب به شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد .

این را هم بدانید که دستگاه مرمت شده لزوما مورد استفاده قرار نگرفته است. ممکن است به دلیل نقص ظاهری دوباره به سازنده آن فرستاده و تعمیرات لازم انجام شده و به عنوان دستگاه مرمت شده به فروش برسد ( اغلب با گارانتی سازنده دستگاه) . از طرفی دیگر یک دستگاه دست دوم قبلا استفاده و تعمیر شده است و اغلب گارانتی آن به عهده شرکت یا شخص فروشنده است نه شرکت سازنده .

بپرسید وسایل الکترونیکی توسط چه کسی تعمیر و یا مرمت شده

اگر تعمیرات لازم توسط شرکت سازنده انجام شده باشد از ریسک کمتری برخوردار است تا شخص ثالث . همینطور باید بپرسید که کدام قسمت از دستگاه تعمیر و یا تعویض شده است.

از معتبر بودن گارانتی دستگاه اطمینان حاصل کنید.اگر از فروشگاه های لوازم خانگی یا فروشنده های معتبر دیگری خرید میکنید احتمال آن وجود دارد که چند نوع گارانتی به شما پیشنهاد شود. توجه داشته باشید که گارانتی شامل کدام قطعات و تا چه مدت میشود , آیا این امکان وجود دارد که قسمتهای دیگری از دستگاه را تحت پوشش قرار داد و اگر امکان پذیر است هزینه آن چقدر می باشد ؟  حتی اگر تمایلی به داشتن گارانتی طولانی مدت ندارید پیشنهاد آن را به فروشنده بدهید , هرگونه برخوردی با شما اعتماد به نفس سازنده و یا شرکت را درمورد محصول نشان می دهد . گارانتی های کوتاه مدت (6 ماهه و کمتر ) نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و اطمینان در مورد آن محصول است .

درمورد برگرداندن و یا تعویض وسایل الکترونیکی سوالاتی بپرسید

بسیاری از فروشگاه های معتبر اگر دستگاه را در عرض یک ماه یا کمتر برگردانید از شما بازخواست نمیکنند .

در صورت امکان  قبل از خرید دستگاه آن را تست کنید

خصوصا اگر از فروشگاه ها خرید نمی کنید !  با وجود اینکه نمیتوان مطمئن بود که بعدا مشکلی پیش نمی آید ولی حداقل مطمئنید که در حال حاضر دستگاه مشکلی ندارد.

از رسید , قبض و یا هر مدرکی که دریافت میکنید به خوبی نگه داری کنید

هر نوع  گارانتی که داشته باشید  برای تعویض و یا تعمیر دستگاه  به آن احتیاج دارید , خصوصا اگر تمام مبلغ را نقدا پرداخت می کنید . فقط  رسیدی که دریافت میکنید ثابت می کند که دستگاه توسط شما و در چه تاریخی خریداری شده !  از مدارک دریافت شده حداقل تا پایان مدت زمان گارانتی به خوبی نگه داری کنید. هیچ وقت نمیتوان پیش بینی کرد که چه وقت مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمایی

بعضی از فروشگاه ها یا شرکت ها درقبال تحویل وسایل الکتریکی قدیمی امکان خرید وسایل جدید را به شما میدهند .

هنگام خرید شرایط  آن را با دقت مطالعه کنید. مخصوصا اگر به صورت آنلاین خرید میکنید . دربعضی از سایتها محصولاتی را به مزایده میگذارند که معمولا از کارافتاده اند اما بعضی از قطعات آنها قابل استفاده است و به فروش گذاشته می شود. در شرح کالاممکن است نقصهای دستگاه عنوان شده باشد مثل صفحه نمایش خراشیده , قطعات گم شده و مانند آن … برخی از ایرادات و نقصها مانع عملکرد دستگاه نمیشود اما کاهش کیفیت , کاهش هزینه دستگاه را درپی دارد.

اگر می توانید از کارت اعتباری  استفاده کنید. بسیاری از کارتهای اعتباری خدماتی چون  پشتیبانی ازخرید ارائه میکنند بنابراین قبل از خرید بررسی کنید که کارت اعتباری شما چه خدماتی را فراهم می کند که در صورت بروز مشکلاتی نظیر  بدقولی فروشنده  یا اگر دستگاه آنطور که توضیح داده شده بود از آب درنیامد ازاین خدمات استفاده کنید. اگر از( ای بی)  خرید میکنید  (پی پال) بدون توجه به این که بودجه خرید شما چگونه تامین می شود این خدمات را ارئه میدهد.

اگر یک قطعه از تجهیزات دیجیتالی خریدید ( نظیر تلفن یا ام پی تری پلیر) و متوجه نقصهایی در آن شدید سعی کنید بفهمید آیا میشود از طریق آپدیت سخت افزاری این مشکل را رفع کرد؟ سایت سازنده را بررسی کنید شاید راهی برای رفع مشکل بیابید.

گاهی اوقات یک لپ تاپ تعمیری بیشتر از نو آن دوام می آورد , که بخاطر بررسی دوباره و دقیق آن است و احتمال دارد مشکلات ذاتی داشته و قبل ازاینکه به دست شما برسد برطرف شده است.

اخطار

شرکتهای سازنده موارد شناخته شده ای از محصولات خود را  گارانتی می کنند اما اگر آن محصول دست دوم خریداری شود ،گارانتی شامل حالش نخواهد شد .

در پرسیدن سوالات خود مردد نباشید. خصوصا اگر از فروشگاهی خرید می کنید که  ضمانت برگشت وجه شما را ( در صورت بروز مشکل)  نمی کند . این امر بسیار مهم است. اگر فروشنده از جواب دادن به سوالات شما شانه خالی کرد یا اجازه تست آن را به شما نداد از خرید دستگاه خودداری کنید.

اگر قصد خرید از ebay را دارید نظرات مربوط به آن فروشنده را حتما بررسی کنید در سایت ebay به کالا و خدمات هر فروشنده با استفاده از نظرات کوتاه ، امتیاز داده می شود . شما با چک کردن این امتیازها می توانید از خرید خود مطمئن شوید . به این کار در ebay به اصطلاح Seller Feedback می گویند . همچنین به هزینه ارسال آن هم توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است یک معامله خوب  به دلیل هزینه ارسال بالا برای شما به صرفه نباشد .

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هنگام خرید آنلاین وسایل الکتریکی درخواست بیمه حمل و ارسال کنید تا در تحویل آن دقت بیشتری کنند . بسیاری از فروشندگان آنلاین دیگر محصولی که بیمه نشده باشد را ضمانت نمیکنند. اگر محصولی که شما دریافت کرده اید کار نمیکند ولی فروشنده خلاف آن را ادعا میکند بیمه در مقابل از شما محافظت خواهد کرد.

در آخر خواهش می کنم هیچ وقت به فروشنده ها اجازه ندهید که محصولی بی ارزش به شما تحویل دهند. شما پول پرداخت می کنید و مستحق دریافت خدمات و کالای مناسب هستید .

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • لیوانی که محتوای خود را هم می زندخوردن یک فنجان نسکافه یا چای در روزهای سرد زمستان بسیار لذت بخش است مخصوصا اگر لیوان شما زحمت هم زدن چای یا نسکافه یا هر محتوای دیگر را بکشد . در بسیار از موارد ، شکر ، قند یا قهوه ته لیوان باقی می ماند و به درستی حل…
  • هم ساعت هم فلش مموری USB  ساعتی که در تصویر می بینید به صورت ترکیبی طراحی شده . هم ساعت و هم حافظه فلش ، LED های نمایشگر ساعت و همچنین تاریخ را به شما نشان می دهند فقط کافیست از طریق پورت USB و به مدت 10 دقیقه آن را به کامپیوتر خود وصل…
  • خواندن کتاب و اشتراک در شبکه اجتماعی    شبکه های اجتماعی ، حضور در آنها  و ارتباط با دوستان به قدری اهمیت پیدا کرده که بسیاری از گجت های جدید برگرفته از نیازهای کاربران در استفاده از شبکه های اجتماعی است . به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که مشغول خواندن کتابی کاغذی بودید…
  • نکاتی برای سلامتی چشمان شما در دنیای دیجیتالما در دوره ای زندگی می کنیم که واژه " connected " یا متصل حرف اول را می زند . اکثر گجت ها و وسایل جدید در جهت اتصال ما به اینترنت و سیستمهای ارتباط جمعی طراحی و ساخته می شوند . هرجا که می رویم بالاخره یک گجت که…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
شروين صادقي

شروين صادقي هستم متولد 2 خرداد 1365 تهران مهندس الكترونيك . در زمينه طراحي مدارهاي Switching ، آمپلي فاير و منابع تغذيه فعاليت مي كنم . الكترونيك نيمي از زندگيم رو تشكيل داده و با اجازه اساتيد نيم نگاهي هم به نوشتن پست در مجله علم فردا دارم . اميدوارم مورد پسند شما دوستان عزيز واقع بشه .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

3 دیدگاه

  • سلام
    بسیار عالی
    قصد خرید تبلت دست دوم دارم و مطلب شما کمک کرد
    ممنون

  • مرسی بهتر از این نمی شد برای خرید گوشی راهنماییم کنین عالی بود.

  • بهترین نمونه خرید و فروش گوشی های موبایل دست دومو میتونید جلو پاساژ علاالدین خیابان جمهوری ببینید که چه آدمای 7 خطی هستند.!

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا