بستن فهرست

لوگوی ویکی پدیا wikipedia و تاریخچه آن

تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳

محبوب ترین و مفید ترین سایت دنیا ، من این تعریف رو از ویکی پدیا دارم . نمی دونم اگه ویکی پدیا نبود چی میشد شاید یکی دیگه همین کار رو می کرد اما واقعا ویکی پدیا لطف بزرگی به جامعه بشریت کرده و من خودم کلی چیز از ویکی پدیا یاد گرفتم ، دمشون گرم . سیستم کاری ویکی پدیا بر اساس تولید محتوا به صورت رایگانه که هیچ تبلیغی هم نشون نمیده ، از اون طرف مردم و نهاد های علمی و تکنولوژی از ویکی پدیا حمایت مالی می کنن !

اما تا حالا به لوگوی ویکی پدیا Wikipedia دقت کردید و می دونید چه مفهومی داره ؟

لوگوی ویکی پدیا Wikipedia چیست ؟

لوگوی ویکی پدیا wikipedia

لوگوی ویکی پدیا wikipedia

ویکی پدیا یک دائره المعارف اینترنتی چند زبانه ی رایگانه ، لوگوی ویکی پدیا Wikipedia در حال حاضر یه کره زمین هست که یک سری حروف الفبا روی اون به صورت جورچین یا پازل قرار گرفته ، این کره سفید رنگ به صورت یه پازل نا تمام طراحی شده که دلیلش رو در ادامه میگم .

مفهوم لوگوی ویکی پدیا Wikipedia

خب همونطور که گفتم لوگوی ویکی پدیا Wikipedia به صورت یه کره سفید رنگ پازلی با قطعات تکمیل نشده هست ، روی هر کدوم از قطعات پازل لوگوی ویکی پدیا Wikipedia حروف الفبا نوشته شده ، این حروف الفبا نشون دهنده حرف W ( اول کلمه ی Wikipedia ) در زبان خودشون هستن . مثلا روی همین لوگوی ویکی پدیا Wikipedia می تونید حرف ” و ” رو ببینید که معرف حرف W در زبان فارسی یا عربی است یا مثلا حرف  در زبان چینی معرف حرف W است .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

تکمیل نبودن این پازل هم به معنی اینه که ویکی پدیا هر روز در حال رشد و گسترش در ابعاد و مقالات و زبان های مختلفه و احتمال داره در آینده زبان جدیدی بهش اضافه بشه .

تاریخچه لوگوی ویکی پدیا wikipedia

لوگوی ویکی پدیا Wikipedia در ابتدا به شکل یه کره دو بعدی بود که متنی از ویکی پدیا روش نوشته شده بود و دو تا خط از چپ و راست روی اون بود ( سال ۲۰۰۱ ) بعد از مدتی اون دو تا خط حذف شدن ، کره کوچیکتر شد و نوشته ی Wikipedia , The free encyclopedia زیش نوشته شد .

اما طراح و خالق ایده فعلی لوگوی ویکی پدیا کیه ؟ در سال ۲۰۰۳ ، سایت ویکی پدیا یه مسابقه طراحی لوگو برگزار می کنه که توی اون ، یه پسر ۱۷ ساله به نام Paul Stansifer که خودش یکی از کاربران ویکی پدیا بوده ، برنده رتبه اول طراحی لوگوی ویکی پدیا میشه . طرحی که Paul می زنه اینه :

لوگوی ویکی پدیا - برنده مسابقه طراحی لوگو 2003

لوگوی ویکی پدیا – برنده مسابقه طراحی لوگو ۲۰۰۳

Paul_Stansifer طراح 17 ساله لوگوی ویکی پدیا

Paul_Stansifer طراح ۱۷ ساله لوگوی ویکی پدیا

بعد از مدت کوتاهی دانشجو و گسترش دهنده نرم افزار به نام David Friedland روی همین ایده کار کرد و لوگوی ویکی پدیا رو به شکل ساده تری تغییر داد . لوگویی که Paul Stansifer در طراحی کرده بود ، کلمه روش نوشته شده بود اما لوگوی David Friedland کلمه ها رو تبدیل به حرف کرد .

بعدها در سال ۲۰۰۷ دیدن که برخی حروف روی لوگوی ویکی پدیا واضح دیده نمیشه و نیاز به برخی اصلاحیات هست ، ضمنا حرف ” ی ” به نمایندگی از زبان فارسی و عربی روی لوگوی ویکی پدیا بود که باید با حرف ” و ” جایگزین می شد . خلاصه اینجوری شد که لوگو در سال ۲۰۱۰ بازهم اصلاح شد . در شکل زیر خطر سیر تغییرات لوگوی ویکی پدیا رو می تونید ببینید .

لوگو های ویکی پدیا در طول زمان

لوگو های ویکی پدیا در طول زمان

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • برنامه ویکی پدیا 2.0 برای اندروید منتشر شداگرچه وب سایت ویکی پیدیا Wikipedia کاملا واکنش گراست ( Responsive ) و روی همه دستگاه ها خیلی خوب و مرتب نمایش داده میشه اما به هر حال برنامه ویکی پیدیا یکی از بهترین برنامه هایه که به نظر من هر کسی باید روی گوشیش نصب کنه . چون فهرست…
  • احتمال انتشار اندروید 5.1 در ماه دوم سال 2015همونطور که می دونید اندروید ۵ یا همون اندروید آب نبات چوبی Android Lollipop چند وقت پیش منتشر شده  اما مثه اینکه گوگل می خواد به همین زودی نسخه جدیدی از اندروید رو منتشر کنه . هنوز خبر رسمی از انتشار اندروید ۵ منتشر نشده اما بعضی از منابع خبری…
  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 10 نسخه 64 بیتی و 32 بیتیپیش از نصب ویندوز 10 لازمه بدونید که سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 10 چیه و اینکه آیا کامپیوتر شما با ویندوز 10 سازگاری داره یا نه . ویندوز 10 روی تقریبا روی همه سیستم هایی که از 5 سال پیش به اینور ساخته شدن ، نصب و اجرا…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

5 دیدگاه

  • داود محمدی 28 خرداد 1401

    سلام خسته نباشین
    لطفا مطلبی هم درمورد ویکی ساده بنویسین ممنون

  • احسان 05 دی 1393

    سلام
    اگه میتونی هدف از اجرای همچین سایتی رو اضافه کنی عالی میشه.جزئیات دقیق
    ممنون

  • همیشه برام این سوال بود که چر این لوگو این شکلیه

    پست خیلی خوبی بود

    3پا3

  • یکی دیگه از خانواده ویکی، wikimapia.org هستش.( نقشه)
    به شما امکان ویرایش نقشه رو میده. خیلی جالبه واقعا.
    همه نقشه ها مثل بینگ و گوگل و … کنار هم قرار داده . شما می توانید محل خاصی را نام گذاری کنید.

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا