بستن فهرست

کامپیوترها در سال 2050 چه تغییری می کنند ؟

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۰

 

به نظر شما کامپیوترها در چند سال آینده چه شکلی خواهند بود ؟ آیا بازهم مثل الان موس و کیبورد استفاده می کنیم یا واقعا درون یک دنیای تمام دیجیتال زندگی خواهیم کرد ؟ بیایید باهم طبق یک سری قوانین و حدسیات جلو بریم تا ببینیم در سال ۲۰۵۰ کامپیوترها چگونه خواهند شد .

 

آینده کامپیوترها

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

طبق قانون مور طی هر دو سال تعداد ترانزیستورها در واحد سطح دو برابر شده است . این بدان معنی است که اگر قانون مور پا بر جا بماند بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۵۰ قدرت پردازش کامپیوترها ۲۰ برابر می شود .

در سال ۲۰۱۰ شرکت IBM پردازنده سریع خود با نام zEnterprise  ۱۹۶ یا Z196 را با سرعت ۵.۲ گیگا هرتز روانه بازار کرد . سریعترین CPU قابل دسترس در زمان خود . یعنی این پردازنده در طول یک ثانیه ۵.۲ میلیارد سیکل را طی می کند . هر دستورالعملی که یک پردازنده اجرا می کند مستلزم اعمال سیگنال معروف به کلاک پالس می باشد . هرچه تعداد این کلاک ها در یک ثانیه بیشتر باشد ، پردازنده دستورالعمل های بیشتری را انجام خواهد داد . به خاطر این قضیه است که ما می گوییم سرعت پردازش CPU سه گیگا هرتزی از CPU پنج گیگا هرتزی کمتر است .

اگر ۵.۲ گیگا هرتز در سال ۲۰۱۰ بیشترین سرعت یک پردازنده باشد ، در سال ۲۰۵۰ به چه سرعتی دست پیدا می کنیم ؟ فرض کنید دانشمندان بتوانند قانون مور را پا بر جا نگه دارند و هر ۲ سال یکبار ۲ مرتبه فیزیک قطعات الکترونیکی را کوچکتر کنند . باورتان نمی شود اگر بگویم در سال ۲۰۵۰ به سرعتی معادل ۵,۴۵۲,۵۹۵ گیگا هرتز !!! یا ۵.۵ پتاهرتز دست پیدا خواهیم کرد . با این سرعت نرم افزارهایی که امروزه کامپیوترها برای اجرای آنها دچار تاخیر می شوند به سریعترین شکل ممکن بالا نی آیند . نرم افزار های شبیه سازی مغز انسان به سادگی و سرعت خیره کننده ای اجرا می شوند و با این سرعت می توان گفت کامپیوترها در سال ۲۰۵۰ سریعتر از مغز انسان عمل می کنند و بشر دستگاهی قوی تر از خود می سازد .

 

سرعت سی پی یو ها

شاید هم مغز ما خیلی پیچیده تر از اینی است که ما فکر می کنیم . شاید دستور توسط رشته های عصبی یکی از کارهایی است که مغز می تواند انجام دهد . شاید ما به اندازه ای که باید و شاید از مغز کار نمی کشیم ( حتی دانشمندان ) .

حال آیا در سال ۲۰۵۰ کامپیوترها قابل رویت هستند ؟ چند وقت پیش مقاله ای خواندم که از موفقیت بشر به فرمول نامرئی کردن اجسام نوشته بود . اگر به چنین قدرتی برسیم و با این توضیحاتی که در مورد سرعت کامپیوترها دادم حدس زدن درباره قیافه کامپیوترها کار آسانی نیست . زندگی شهری و معمولی ما با زندگی تمام دیجیتال گره می خورد و در هر چیزی که می خوریم و می پوشیم هم باید انتظار وجود یک تراشه الکترونیکی را داشت . کما اینکه چندی پیش هم در این مورد مطلبی نوشتیم  ( شناسه های خوراکی ) .

علامتها و نشانه هایی از سال ۲۰۵۰ را همین امروز هم می بینیم . گوشی های هوشمند با هزار و یک اپلیکیشن کاربردی که بسیاری از آنها برای ما تعجب بر انگیز هستند . این نرم افزار ها برای اجرا نیاز به دستان ما دارند تا فعالشان کنیم . در آینده ما توسط عینک ها ، لنزهای تماسی و حتی القای بصری می توانیم دنیای دیجیتال اطراف خود را در اختیار داشته باشیم . آینده کامپیوترها حداقل در ۱۰ سال آینده احتمالا این گونه خواهد بود . دنیایی رو تصور کنید که می توانیم از میان یکی از ۱ میلیون روزنه موجود ، به دنیا نگاه کنیم که هر کدام از این روزنه ها اطلاعات مختلفی را به طور همزمان در اختیار ما می گذارند . دنیایی رو تصور کنید که با نگاه کردن یا لمس کردن هر یک از نقاط خانه خود به یک هدف دست پیدا کنید . تصور کنید در داخل مچ دستان شما کامپیوتر جاساز شود . تصور کنید تصاویری که داخل مانیتور می بینید روی هوا ببینید .

 

تصاویر واقعی از دوربین

 

جاسازی کامپیوتر در دستان

آیا تغییرات عجیب و غریبی که دنیا طی ۵۰ سال گذشته کرده است به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد ؟ آیا ۴۰ سال آینده تکنولوژی اشباع می شود ؟ نظر شما ؟ پیش بینی های خود را برای ما و دوستانتان بنویسید ؟

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • cool leaf ؛ کیبورد شیشه ایحدود یک سال پیش ایده ای از طرف شرکت ژاپنی تولید کننده قطعات و محصولات الکترونیکی ( شرکت minebea ) مطرح شد و کیبرد شیشه ای را نشان می داد که به صورت تاچ یا لمسی بود . یک سال پیش فقط در حد یک ایده بود اما این شرکت…
  • ThinSink ؛ باریکترین فن دنیا برای قطعات الکترونیکیتا به حال به این قضیه فکر کرده اید که سی پی یو کامپیوتر شما در هر لحظه چه حجمی از اطلاعات را پردازش می کند ؟ این تبادل اطلاعات در واقع چیزی نیست که لمس شود و وجود خارجی داشته باشد . اطلاعات در قطعات الکترونیکی همان جریان و…
  • آینده کامپیوترها با تکنولوژی Touch  به نظر شما بعد از تکنولوژی تاچ یا همان لمسی ، شرکت های کامپیوتری و الکترونیکی چه چیزی را رو می کنند ؟ این قضیه برای خود من هم یک سوال است که واقعا چکار می شود کرد ؟ شاید مثلا کلید برق با یک بار فوت کردن روشن…
  • این موس میزان استرس را نشان می دهد  شما در چه محیطی کار می کنید ؟ کاری که می کنید همراه استرس است ؟ اغلب افراد به این سوال جواب مثبت می دهند و تقریبا می توان گفت تمام کارمندان به نوعی در کار خود دچار استرس هستند و از رئیس خود حساب می برند در این…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

6 دیدگاه

  • منصور 24 دی 1393

    با سلام خدمت شما دوستان عزیز،
    من حدودا 9 ساله که با کامپوتر کار میکنم. چیزهای زیادی ازش میدونم. اما به طبع هنوز چیزهایی بودن (و هستن) که نمی دونستم. تقریبا تمام مقاله های شما رو خوندم و واقعا شما در این زمینه عالی هستین. سوالای به ظاهر پیچیده رو خیلی خوب پاسخ دادین و از وقتی با (علم فردا) آشنا شدم، به میزان خیلی زیادی بر دونسته های من افزوده شده(مخصوصا قسمت انواع cpu و سوکت cpu و همچنین این مقاله). باز هم ممنون و خیلی خوب میشه اگه بیشتر در مورد کارت گرافیک بنویسید. مثل معرفی و بررسی. در ضمن:
    “سرعت پردازش CPU سه گیگابایتی از CPU پنج گیگابایتی کمتر است.”! گیگابایت؟؟
    لطفا تصحیح بفرمایید.

  • خوب بود خیلی ممنون

  • به هیچ عنوان.
    اسب تکنولوژی به این زودیا خسته نمیشه.
    آدمها برای رسیدن به رویاهاشون که تو فیلمها می بینیم همچنان تلاش می کنند.

  • سلام
    نماز و روزه تون قبول

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا