بستن فهرست

رنگ لباس فضانوردی ، فرق سفید و نارنجی ؟

تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

اگه اهل نجوم و هوافضا باشید احتمالا عکس فضانوردا رو کلا با دو تا لباس دیدین ، سفید و نارنجی ! تو این پست خیلی مختصر و مفید میخوام بگم که این دو تا رنگ لباس فضانوردی چه تفاوت هایی دارن و کاربرد هر کدوم شون کجاس . پس با من همراه باشید !

لباس نارنجی فضانوردی

لباس نارنجی فضانوردی تو انگلیسی اسم مخصوص داره : Advanced Crew Escape Suit که مخففش میشه این : ACES . البته بین خودشون و تو زبون عامیانه به لباس نارنجی فضانوردی میگن Pumpkin Suit . واژه Pumpkin یعنی کدو تنبل 🙂

لباس فضانوردی نارنجی

لباس فضانوردی نارنجی

این لباس نارنجی مخصوص زمانیه که فضاپیما میخواد لیفت آف lift-off کنه یعنی از زمین بلند شه و یا موقعی که میخواد روی زمین بشینه . لباس نارنجی فضانوردی جوری طراحی شده که در فشار خیلی کم ، به فضانورد آسیب وارد نشه ! این لباس میتونه فضانورد رو از تصادف و حادثه موقع بلند شدن از زمین یا نشستن روی زمین محافظت کنه . ضمنا لباس نارنجی فضانوردی یه سری چیزا مثل رادیو ، دوا و دارو ، ابزار های نجات ( چاقو و از این چیزا ) و همینطور پاراشوت یا همون چتر نجات داره .

چرا لباس نارنجی ؟

خب شاید بپرسید این همه رنگ ، چرا نارنجی ؟ قبلا توی پست جعبه سیاه هواپیما توضیح دادم که رنگ نارنجی توی شلوغی به خوبی دیده میشه . اگه موقع پرتاب به سمت فضا مشکلی واسه فضانوردا پیش بیاد ( انفجار ، سقوط و … ) بتونن فضانوردا رو راحت تر پیدا کنن ! مخصوصا اگه اون اتفاق توی اقیانوس یا دریا بیفته !

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

لباس سفید فضانوردی

به این لباس تو انگلیسی میگن Extra-Vehicular Activities suit یا به اختصار EVA Suit . کاربرد لباس سفید فضانوردی با لباس نارنجی کاملا متفاوته ، لباس نارنجی واسه قبل از پیاده شدن از فضاپیما استفاده میشه اما لباس سفید برای راه رفتن در فضا استفاده میشه . اگه دقت کرده باشین تمام عکس هایی که از فضانوردا در فضا گرفته شده با لباس سفیده . لباس سفید فضانوردی برای شرایط خاص فضا یعنی گرمای زیاد و همینطور فضای نزدیک به خلا طراحی شده . ضمن اینکه این لباس از نفوذ ذرات معلق در فضا هم جلوگیری میکنه .

لباس سفید فضانوردی بخاطر لایه های مختلف عایق سازی و امکانات خاصش  ، نسبت به لباس نارنجی وزن و حجم بیشتری داره .

لباس فضانوردی سفید

لباس فضانوردی سفید

چرا لباس فضانوردی سفیده ؟

اصلی ترین دلیل استفاده از رنگ سفید واسه لباس فضانوردی اینه که رنگ سفید نور رو بازتاب میده و نمیذاره که لباس و در نهایتا بدن فضانورد بیش از حد گرم بشه ! البته بعضی وقتا فضانوردا به همین دلیل یه مقدار سردشون میشه اما دستکش فضانوردی مجهز به گرمکن ( هیتر ) هستش و دستای فضانوردا رو گرم میکنه تا تو انجام کارا به مشکل نخورن .

یکی دیگه از دلایل انتخاب رنگ سفید اینه که تو فضا ، همه چیز تیره و تاره ! با لباس سفید فضانورد به خوبی دیده میشه و حتی موقع عکس برداری ، کیفیت بهتری از عکس به دست میاد .

کشورهای دیگه مثل روسیه و چین لباس های مخصوص به خودشون رو دارن و کمتر از رنگ نارنجی استفاده میکنن و معمولا جفت این لباس ها رو سفید طراحی میکنن . لباس فضانوردی یکی از گرون ترین چیزاییه که تو دنیا تولید میشه .

از این به بعد اگه رنگ های سفید یا نارنجی رو تن فضانوردا ببینید اول یاد علم فردا میفتید 🙂 و بعدش میتونید موقعیت شون رو بفهمید !

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • فرق حافظه بافر Buffer و کش Cache چیست ؟فرق بافر و کش رو خیلیا نمی دونن . یعنی خیلیا فکر می کنن که می دونن . خیلیا رو دیدم که میگن بافر همون کش هستش و تفاوتی بینشون نیست . امروز تو این پست کوتاه میخوام توضیح بدم که تفاوت کش و بافر چیه پس تا انتهای پست…
  • فرق حافظه RAM رم با ROM رام چیست ؟فرق حافظه رام با حافظه رم یکی از مهمترین سوالاتیه که هم توی علم فردا مطرح شده و هم در فوروم ها و سایت های دیگه . بخاطر تشابه اسمی که ROM و RAM به هم دارن خیلی ها گیج میشن و نمی دونن که تفاوت رام و رم چیه…
  • فرق کابل شبکه رشته ای و کابل شبکه مفتولانتخاب کابل شبکه و همینطور سوکت مناسب نقش مهمی در ایجاد یه شبکه سالم داره . در ادامه توضیح میدم که چه سوکتی برای چه نوع کابلی مناسبه . کابل شبکه مفتولی سیم مفتول یه سیم یک تیکه از یه فلز هستش که معمولا فلز مس رو انتخاب می کنن…
  • فرق زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست ؟تفاوت زوم اپتیکال Optical Zoom با زوم دیجیتال Digital Zoom یکی از ابهاماتیه که خریداران دوربین عکاسی یا فیلم برداری باهاش درگیرن . خیلی ها شاید تا همین الان زوم اپتیکال رو با زوم دیجیتال مقایسه می کردن و نتیجه گیری هم می کردن . حالا واقعا چه تفاوتی بین…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

8 دیدگاه

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا