بستن فهرست

در جام جهانی 2014 برزیل از اسپری های محو شونده استفاده کردن که بعد از چند ثانیه محو میشه . داور با این اسپری می تونه محل قرارگیری ضربه کاشته و همچنین محل ایستادن دیواره دفاعی رو مشخص کنه . حالا این اسپری چی هست و چجوری وارد فوتبال شد ؟

تاریخچه اسپری محو شونده فوتبال

در سال 1980 یک داور انگلیسی به نام Neil Midgely و سِر بابی چارلتون ستاره فوتبال انگلیس در دهه های 50 ، 60 و 70 تحت عنوان یک شرکت ، یک نمونه از این اسپری ( vanishing spary ) رو به فیفا ارائه دادن که از طرف فیفا رد شد . در سال 2002 یک نمونه موفق از اسپری محو شونده از طرف یک فرد آرژانتینی ارائه شد که در برخی میادین فوتبال استفاده میشد . اما به طور رسمی و گسترده در سال 2014 و در جام جهانی برزیل از اسپری محو شونده استفاده شد . اولین بار در تاریخ جام جهانی در بازی برزیل و کرواسی افتتاحیه جام جهانی 2014 و توسط داور ژاپنی یویچی نیشیمورا از اسپری محو شونده استفاده شد .

استفاده از اسپری محو شونده - بازی برزیل کرواسی جام جهانی 2014

استفاده از اسپری محو شونده – بازی برزیل کرواسی جام جهانی 2014

اسپری محو شونده قانون یا اختیار داور ؟

طبق تحقیقات من استفاده از اسپری محو شونده از طرف داور یک قانون در اساسنامه فیفا و فوتبال نیست و داور اختیار تام داره که از اسپری محو شونده استفاده بکنه یا نه .

کاربرد اسپری محو شونده

قطعا دیدید که وقتی ضربه ایستگاهی اتفاق میفته داور فاصله 9 متر و 15 سانت رو مشخص میکنه و با بدبدختی و هزار و یک روش متبهرانه ، دیواره دفاعی رو سرجاشون قرار میده که این دیواره دفاعی در اقدامی حلزون وار گاماس گاماس فاصله رو از 9 متر به 6 متر می رسونن که جا داشت واقعا مسئولین رسیدگی کنن که کردن .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

از طرفی محل قرار گیری توپ که همون محل رخداد خطا بود هم مسئله ساز شده بود . قبلا داور با دست نقطه ضربه ایستگاهی رو نشون میداد که بازیکن صاحب ضربه توپ رو 4 متر جلو تر میذاشت و الهی به امید تو .

واسه اینکه جلوی این مشکلات رو بگیرن اسپری محو شونده در فوتبال جا باز کرد و الانم که داره استفاده میشه .

اسپری محو شونده برای مشخص کردن محل قرار گرفتن توپ

اسپری محو شونده برای مشخص کردن محل قرار گرفتن توپ

 

لازم به ذکره که این اسپری بعد از حدود 1 دقیقه از زمین محو میشه . این اسپری در یک محفظه چرمی که به کمر داور بسته میشه قرار میگیره و از نوع اسپری های پخش کننده مایع در هواست ( Aerosol Spray ) . متاسفانه هر چی گشتم و تحقیق کردم نتونستم محتویات داخل اسپری محو شونده رو پیدا کنم اما به احتمال خیلی زیاد یه ترکیباتی شبیه به الکل یا بنزین که بعد از مدتی می پرن باید توش استفاده شده باشه . من از شیمی خیلی سر در نمیارم اگه دوستان کسی در این رابطه اطلاعات داره حتما و حتما بگه .

امیدوارم هر بار که داور تو جام جهانی از اسپری محو شونده استفاده کرد یاد علم فردا بیفتید .

 

حتما مطالب زیر رو هم بخونید

  • 13 عادت غلط آمیخته با تکنولوژی و روش های ترک آنها  در سال 2013 هر جا رو که نگاه کنی تکنولوژی رو می بینی و دنیا به سمتی داره پیش میره که آدما به طور ناخودآگاه درگیر تکنولوژی هستن . چه بسا افرادی که نمی دونند اینترنت چیه ، تو اینترنت چی میگذره ، کامپیوتر رو چطور خاموش و روشن…
  • 13 شخصیت مهم دنیای تکنولوژی که در سال 2011 فوت کردند  من مطمئنم که بعد از خواندن عنوان این پست سریعا به یاد مرحوم عمو استیو افتادید . اما سال 2011 سال خوبی برای دنیای تکنولوژی نبود چرا که 12 نفر دیگر غیر از استیو جابز دار فانی را وداع گفتند . افرادی که جزء پیشگامان تکنولوژی بودند ، از…
  • ویروس کرونا ؛ بررسی شایعه و سوال های رایجتو این پست میخوام تمام شایعات و حرف و حدیث هایی که در مورد کرونا تو شبکه های اجتماعی منتشر شده رو بررسی کنم . با من همراه باشید . انتقال کرونا از طریق حیوان خانگی شواهد قانع کننده ای از سرایت کرونا از طریق حیوان خانگی به انسان وجود…
  • تاندربولت چیست ؟ تشریح تکنولوژی تاندربولت Thunderboltتاندربولت یا دقیق تر ثاندربولت یک رابط سخت افزاری برای انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالاست . شاید اسم این تکنولوژی رو شنیده باشید اما چیزی ازش ندونید . پس تا انتهای پست با من همراه باشید تا ببینیم این تاندربولت چیه و از کجا اومده و قراره چکار کنه…
دسته بندی
موضوعات مرتبط
محمدرضا امین زاده

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

آموزش زبان انگلیسی - ابراهیم درویش

آموزش زبان انگلیسی علم فردا

  • یه بار برای همیشه تلفظ انگلیسی رو یاد بگیر!
  • ■ آموزش گرامر انگلیسی از صفر تا صد!
  • ■ آموزش مکالمه انگلیسی درباره موضوعات کاربردی
  • ■ مبتنی بر انگلیسی امریکایی!
  • ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی!!!
  • اطلاعات بیشتر + نمونه درس

حمایت از علم فردا

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم . حمایت مالی از علم فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

15 دیدگاه

  • این همه سختی نداشت دیگه یه برف شادی میگرفتن بدون دردسر استفاده میکردن ، تازه شادی آور هم هست

  • عبدالخالق باران زهی 02 اسفند 1401

    سلام و احترام خیلی عالی بود

  • علیرضا اختیاری 16 تیر 1393

    سلام محتویش گاز بوتان و اب

  • ویکی پدیا:

    Technical details

    The can contains water (~80%), butane gas (~20%), surfactant (~1%), and other ingredients (~2%). The butane expands when the pressure changes, forming small drops of butane, covered with water, on the ground. Eventually the butane evaporates, leaving only water and surfactant residue on the ground. The US patent application can be viewed here

    اینجوری که از مطلب ویکی پدیایی که “علی رضا” تو نظرشون اشاره کردن بر میادمیشه گفت که این اسپری متشکل است از: حدودا 80 درصد آب، حدودا 20 درصد گازبوتان ( C4H10) و یه درصد هم مایع سورفاکتانت و 2 درصد هم چیزای دیگه! (چون این درصد ها تقریبی هست، جمع آنها 100 میشود)

    با آّب که آشنا هستید!!!

    بوتان هم که فرمولشو نوشتم و زاید هست (!) که بگم از گروه آلکان ها هست (هیدروکربن های زنجیریِ سیر شده)

    سورفاکتانت هم ماده ای از جنس فسفولیپیدی هست که دیواره ی کیسه های هوایی بدن رو پوشونده و باعث میشه هنگام بازدم که دیواره ی کیسه های هوایی که به هم نزدیک میشن، به یکدیگر نچسبند! (توضیح خیلی ساده ی فسفو لیپید این هست که یه نوع چربی هست که دو قطب آب دوست و آب گریز داره! قطب آب دوست میچسبه به دیواره ی کیسه های هوایی و قطب آبگریز مانع از چسبیدن دیواره ی کیسه های هوایی “به همدیگر” در هنگام بازدم میشه!)

    با تشکر از شیمی و زیست سال دوم دبیرستان! حالا میرویم سراغ ترجمه ی عبارت انگلیسی توسط ترجمه ی گوگل :

    “می تواند حاوی آب (~ 80٪)، گاز بوتان و (20٪)، سورفاکتانت (~ 1٪)، و مواد تشکیل دهنده دیگر (~ 2٪).بوتان و گسترش می یابد که فشار تغییر، تشکیل قطرات کوچکی از بوتان، پوشش داده شده با آب، بر روی زمین. در نهایت، بوتان و تبخیر، می روم تنها آب و رسوبات سطحی بر روی زمین.درخواست حق ثبت اختراع ایالات متحده را می توان در اینجا مشاهده کرد.”

    یعنی این ترجمه گوگل خودش نیاز به رمزگشایی داره که بنده بعد از چند دقیقه تامل دو خط آخرش رو توضیح میدم:

    با تغییر فشار (منظور فشار دادن سرِ اسپری هست که باعث میشه اختلاف فشاری بین هوای بیرون با فشار کم تر و هوای درون اسپری با فشار زیاد به وجود بیاد) قطرات بوتان که توسط آب پوشیده شدند به بیرون و روی زمین ریخته شوند. (میخواد بگه بوتان با فشار میزنه بیرون و آب رو هم با خودش به بیرون میبره؛ در واقع آب به بوتان میچسبه و به همراه بوتان میریزه بیرون). پس از مدتی بوتان تبخیر میشود (چون دمای تبخیر آن کم است (منهای پنج درجه ی سانتی گراد) ) و تنها آب و مقداری رسوب حاصل از مواد موجود در اسپری روی زمین میماند.

    و همچنان زاید هست که بگم من هم اول فک میکردم که این اسپری از مواد الکلی هست چون یادمه یه اسپری ای، یه زمانی، مد شده بود که بچه ها تو مدرسه می آوردن! اون اسپری رنگ آبی پخش میکرد و باهاش آستین بنده رو رنگی کردن! ما موندیم تو کف که اصن این کارشون چه معنی داره! تازه به خودمون اومدیم و خواستیم داد و بیداد بکنیم که دیدیم اثری ازش نیس!!! اما خب ویکی پدیا به عمل اومد و ما رو آگاه کرد که نه بابا! یه چیز دیگه هست این!

    حالا میتوانید مقاله ی تان را با “زور” بنده به “روز” رسانی کنید؛ “زور” در عمل پژوهش و تحقیق و خاصا ترجمه!!!
    .
    .
    .
    ساعت یک و پنجه و هفت دقیقه ی بامداده و من چه چیزا که ننوشتم!!! تابستان چه برسد ما که نمی آورد!

    • دمت گرم داداش مخصوصا برا طرز نوشتنت و بعد خوندن مطلبت روحیمون عوض شد.
      ولی در کل نفمیدم ساعت چند نوشتیش.
      اگه تونستی بازم نظر بده

  • ALIREZA 16.75 27 خرداد 1393

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vanishing_foam
    این جا اطلاعات جدیدش هست!

  • سلام مجدد
    خواستم بگم ک این اسپری از آب و نوعی فوم اصلاح درست شده که بعداز2دقیقه تبخیر و محو میشه!مواد تشکیل دهنده ی فوم اصلاح هم نتونستم پیدا کنم ولی خب باید روشون نوشته شده باشه…
    ممنون…

  • مسعود سرمیلی 25 خرداد 1393

    سلام

    مهندس جان بینهایت بابت زحماتتون تشکر میکنم و امیدوارم این رویه ادامه پیدا کنه.

    سوال : چرا پرده نمایش در سالنهای سینما در خارج از کشور (مثلا IMAX) واید (wide) هستش.یعنی ابعاد یا نسبت تصویر
    16:10ویا 16:9 انتخاب میشه؟
    سپاسگذارم

    • سلام آقای سرمیلی عزیز
      والا من هیچ اطلاعی در این رابطه ندارم اما تحقیق میکنم و اگر جوابش رو پیدا کردم حتما خدمتتون عرض میکنم .

  • با عرض سلام و خدا قوت
    واقعا سایت خوب و مفیدی دارید.هربار که ایمیتن میاد برام،با هیجان باز می کنم ببینم چه خبر جالب دیگه ای دارید.
    تبریک میگم واقعا.

  • ســــــــــلامــ…
    ممنــــونــــم….
    چه خوب ! علم فـــــردا هم حال و هوای فوتبالی گرفته 🙂
    مچکـر…!ب موضوع جالبی اشاره کردید.

  • سلام

    مهندس ول کن این چیزارو یه چنتا مطلب خوب درباره ی pc بزار فکرمون باز شه

    ایناهم خودشونو مسخره کردن برف شادیو میزنن تو زمین بهش میگن اسپری محو شونده D:

حمایت از علم فردا
خبرنامه علم فردا
علم فردا در شبکه های اجتماعی علم فردا در جی پلاس کانال تلگرام علم فردا علم فردا در اینستاگرام
هر گونه کپی برداری از مطالب علم فردا ممنوعه ! در ضمن ، وب سایت علم فردا روی سرورهای پارس پک میزبانی میشه!
دانلود آموزش انگلیسی علم فردا